שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    האם דיאטה יכולה להעלים תאי שומן?

    מדוע שומן בטני מסוכן יותר משומן באיזור הירכיים? מתי נקבעים מספר תאי שומן שלנו? והאם אדם שמן הוא בהכרח לא בריא? הדיאטנית הקלינית נורית רייכמן עושה סדר בשומנים

    גוף האדם מתוכנן אבולציונית לאגור שומן. רקמת השומן הינה המאגר האנרגטי הגדול ביותר בגוף, אך סביבת השפע ואורח החיים היושבני תורמים לאגירה ולהגדלה של נפחה, מה שעלול לגרום לנזקים בריאותיים רבים. על מנת לשמור על בריאות תקינה יש להקפיד על אורח חיים בריא - כבר מראשית החיים. חשוב לדעת כי מניעת ההשמנה הראשונית יעילה הרבה יותר מאשר הטיפול בה.

     

    עוד על דיאטה :

    מחשבון דיאטה חדש: כמה קלוריות צריך לקצץ?

    11 שיטות דיאטה שמוכרים לכם - ולמה זה לא עובד

    איך רזיתי 60 קילו ושמרתי על ההישג? טור אישי  

     

    1. מספר תאי השומן של האדם נקבעים כבר ברחם

    ישנן שלוש תקופות מרכזיות בחיים בהן נקבע מספר תאי השומן בגוף: תקופת העוברות, גיל הינקות והילדות המוקדמת וכן בגיל ההתבגרות. יותר ויותר עדויות מדעיות עדכניות מלמדות כי לתנאים בהם גדל העובר (כלומר לתזונת האם בהריון והסביבה העוברית) ישנה השפעה על ביטוי או השתקה של גנים שונים, ובין השאר ישנה כנראה השפעה גם על הרכב רקמות הגוף והמטבוליזם. במהלך השליש השלישי להריון ובהמשך בגיל הינקות והילדות וכאמור בגיל ההתבגרות ישנה הגדלה של מספר תאי השומן בגוף ומספרם מתקבע.

     

    תקופות אלו הינן קריטיות לגבי המשקל העתידי של האדם הבוגר ובריאותו. במהלך החיים הבוגרים מה שמשתנה בעיקר הוא נפח התאים ולא מספרם, ולכן לילד שמן יש סיכוי גבוה להפוך למבוגר שמן.

     

    2. תאי השומן בגוף לעולם אינם נעלמים

    תאי השומן לעולם לא נעלמים. כל מה שמשתנה הוא נפחם, וזה בהתאם למשוואה הקלורית. המשמעות היא שכאשר מתרחשת הרזייה, כלומר כאשר ההוצאה הקלורית גדולה מן ההכנסה הקלורית, מתרוקנים תאי השומן מתוכנם השומני (חשוב לציין גם כי בתהליך ההרזייה מתרחש גם פירוק שרירי, לא רק שומן). כאשר ישנה עלייה חזרה במשקל תאי השומן מתמלאים מחדש (כמו בלון), אך בכל שלב מספרם אינו משתנה. הדרך היחידה לצמצם את מספר תאי השומן הוא בהוצאתם החוצה על ידי הליך כירורגי, כמו שאיבת שומן.

     

    מה שמשתנה במהלך החיים הוא נפח תאי השומן - לא מספרם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מה שמשתנה במהלך החיים הוא נפח תאי השומן - לא מספרם(צילום: shutterstock)

     

    3. שומן לא נמצא רק במצבור התת עורי 

    חשוב לדעת שהמחסן העיקרי של השומן בגוף הוא אכן תת עורי, אך שומן עוטף גם איברים פנימיים כמו כבד, טחול ולבלב. כיום ניתן באמצעי הדמייה לראות את אותם מצבורי שומן שעוטפים את האיברים החיוניים. שומן זה, כשהוא בכמות גדולה מדי, יכול לפגוע בתפקוד התקין של האברים ולגרום לתחלואה.

     

    4. שומן ירכי מסוכן פחות משומן בטני

    למבנה הגוף ישנה השפעה על תחלואת כלי הדם, הלב, הסוכרת ועוד. הסיכון גבוה יותר דווקא אצל אלו שהם בעלי מבנה גוף מסוג "תפוח", שבו עיקר ריכוז השומן הוא בחלק העליון של הגוף (לעומת מבנה גוף מסוג "אגס", שבו עיקר השומן מרוכז בחלק התחתון של הגוף). השומן הירכי אינו פועל בצורה שלילית מבחינה בריאותית ביחס

    לשומן המרוכז בבטן ובפלג הגוף העליון.

     

    5. לא כל אדם בעל עודף משקל הוא בהכרח לא בריא

    כיום אנו עדים לתסמונת שנקראת "השמן הבריא", אדם שמשקלו חורג מהנורמה על פי מדד ה BMI אך רקמת השומן שלו לא פעילה שלילית מבחינה מטבולית. למה הכוונה? שומן בטני עלול להפריש חומרים ורעלנים שונים, ובכך להפריע לתהליכים מטבוליים המתרחשים בגוף ולפגוע בתקינותם. השומן העיקרי שפוגע בגוף ומביא לתחלואה הוא זה הבטני העמוק. כדי לקבל תמונה על פעילות שומן זה חשוב לברר את פרופיל השומנים בדם ובעיקר את מדד הכולסטרול הטוב (HDL) והטריגליצרידים (TG), הנותנים תמונה מהימנה לגבי מצב פעילותו. רמות תקינות/חריגות של מדדים אלו חשובות בהערכת הסיכון הבריאותי, וזאת בנוסף לשאר המדדים הנבדקים בפרופיל השומנים בדם.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית וספורט B.Sc.Nutr, ברשת סטודיו C





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    שומן בטני. עלול להפריש רעלנים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים