שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

חגיגת הבנקים תיגמר? בקרוב נדע

קנס ראשון לבנק בישראל על עוולה צרכנית הוא בשורה חשובה אחרי שנים של סיוע עקיף ל"שיטות המצליח" של הבנקים. במקום שאנחנו נרוץ לסניף כדי לקבל החזר על עמלה שנגבתה "בטעות", הגיע הזמן שהבנקים יתחילו להזיע מחשש לפרסום שלילי. הכדור בידי הפיקוח

אחרי עשרות שנים של שתיקה, נפל דבר בישראל. הפיקוח על הבנקים קנס לראשונה בנק על עוולה צרכנית.

 

 

ביקורת של הפיקוח העלתה כי בעת סגירת חשבונות על ידי לקוחות של בנק הפועלים, נגבו מהם עמלות שלא עוגנו בתעריפון. הבנק נקנס, הכסף הושב, והפיקוח פרסם הודעה לעיתונות על המקרה. האמת, בנק הפועלים לא יותר גרוע בהיבט הזה מבנקים אחרים. למעשה, כנראה בקרוב יוטלו קנסות על בנקים נוספים בתחומים הקשורים ביחסי בנק לקוח.

 

"יציבות הבנקים מעל הכל"

העובדות הפשוטות הן כי מדי שנה מוגשות מאות תלונות של לקוחות עקב עמלות שנגבו מהם שלא כדין, גביית עמלות יתר ואי ביצוע הוראות שנתנו והסבו להם נזקים כספיים כבדים. כמות גדולה עוד יותר של מקרים כאלו, כלל אינה מגיעה לידיעת הפיקוח. מאז ומתמיד הפיקוח פעל בעניין ביד רכה ואף נמנע מלשתף את הציבור במכלול העוולות הצרכניות שהוא נחשף להן.

 

הפיקוח תמיד הסביר את יחסו הסלחני כלפי הבנקים בתחום הזה באי רצון לגרום לערעור במערכת הפיננסית. "יציבות הבנקים מעל הכל" – זו המנטרה שמשננים השכם והערב במסדרונות בנק ישראל. לשיטתם, הנזק שיכול להיגרם לגוף פיננסי, גדול מהתועלת הצרכנית שתצמח לציבור מפרסום עוולות בנקאיות.

 

אין ספק שלציבור חשוב שהבנקים יהיו יציבים, אך גם חשוב לו - לא פחות - שהגבייה ממנו תהיה הוגנת ושבנק ישראל לא יסייע בעקיפין ל"שיטת מצליח" של הבנקים. הטיפול בכך מופקד בידיו של המפקח, וזה חלק אינטגרלי מתפקידו. 

 

הקנס לא מרתיע - הפרסום כן

אז מה השתנה כעת? אחרי לחצים רבים וביקורת ציבורית, החליטו בפיקוח לעשות מעשה. לאחרונה אושרו תקנות המאפשרות לפיקוח להפעיל שיקול דעת בנוגע לגובה הקנס שיושת על הגוף הפיננסי. עד אז חוייב הפיקוח בהטלת קנסות בסכומים הנקובים בחוק – מציאות שלטענת בנק ישראל לא איפשרה מידתיות והתאמה למקרים המטופלים.

 

למעשה השינוי הזה מאפשר לפיקוח הפעלת שיקול דעת להטיל קנסות בשלל תחומים, כאשר עד כה הוטלו קנסות אך ורק במקרים של הפרת חוק איסור הלבנת הון.

 

אבל סכום הכסף הוא שולי. כל בנק בישראל ואפילו הקטן שבהם יוכל לעמוד בקלות ב"הוצאה" של מליון או אפילו 5 מיליון שקל בגין תשלום קנס. השינוי האמיתי והחשוב הוא שיתוף הציבור בפירוט העוולות ויצירת הרתעה מפרסום שלילי.

 

לצערנו, ההרתעה הזו לא תמנע מקרים כאלו, אך היא בהחלט יוצרת חשש גדול ורתיעה מצידם של הגופים הפיננסיים. הניסיון הקיים בגוף מקביל – הפיקוח על שוק ההון ביטוח וחיסכון ,שהחל בשנה האחרונה לשים דגש על נושא האכיפה, מראה כי הגופים המפוקחים (במקרה הזה - חברות הביטוח) חוששים מאוד מהפרסומים הללו ואף מפעילים לחצים כבדים על האוצר כדי למנוע אותם.

 

אז האם באמת נראה כאן שינוי מגמה בקרוב ובשורה צרכנית –פיננסית לציבור? על הפיקוח יהיה להוכיח כי הוא אכן עושה שימוש בכלי הזה לטובת כולנו. 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אלפי תלונות של לקוחות מדי שנה
צילום: shutterstock
מומלצים