שתף קטע נבחר

יוניליוור: אחרי החגים נעלה מחירים בכ-6%

החברה, שמשווקת בין היתר, את מוצרי תלמה, קנור, בדין, דאב וגלידת שטראוס היא הראשונה להודיע רשמית שתייקר את מוצריה אחרי החגים מפאת "ההתייקרות בתשומות ובחומרי גלם". מנכ"ל יוניליוור ישראל: "במשך תקופה ארוכה ספגנו את ההתייקרות". גם חברות מזון אחרות מאיימות לייקר מוצרים

אחרי החגים יהיה פה קשה יותר: חברת יוניליוור היא הראשונה להודיע: נעלה מחירים  אחרי החגים ב-5%-6%. לפי החברה, "עליית המחירים נובעת מההתייקרות המתמשכת בתשומות ייצור וחומרי גלם". ההודעה הזאת באה בעקבות איומי העלאת מחירים שהשמיעו לאחרונה חברות מזון רבות, איומים שיצרו קרקע נוחה להודעה של יוניליוור.

 

  • מ' החקלאות: חלב, ביצים ועוף יתייקרו ב-17%

  • מגה: "אין מכירת סיגריות עד שהמחיר יעלה"

 

יונילוור, חברה בינלאומית וספקית מוצרי הצריכה השישית בגודלה בישראל, לא תהיה החברה הראשונה שמעזה להעלות מחירים אחרי מחאת הקוטג': חברות כמו נטו, סטארקיסט וליימן שליסל שמייבאות טונה ודברי מתיקה, הקדימו אותה, אבל היא הראשונה שמודיעה באופן רשמי על עליית מחירים אחרי החגים. במקביל, הממשלה העלתה את מחירי הסיגריות והבירות ותעלה את המע"מ ב-1% בתחילת ספטמבר. עליית מחירים נוספת שצפוייה אחרי חגי תשרי תהיה במחירי הלחם. מחירי הלחמים שבפיקוח עלו לאחרונה, אך רשתות המזון הגדולות הבטיחו שלא יעלו מחירי הלחמים עד אחרי החגים. 

 

בחברה מסרו כי "מגוון מוצרים יתייקרו". בין מוצרי יוניליוור: מרכך הכביסה בדין, מוצרי הניקיון האישי דאב, מרגרינה בלו בנד, קורנפלקס תלמה, מיונז תלמה, גלידת שטראוס, מרקי קנור, מותגי הדאודורנטים אקס ורקסונה, השוקולדים של ורד הגליל, בייגל בייגל, וזלין, ליפטון ומרגרינה מזולה.

 

גורם באחת מרשתות השיווק הגדולות אמר ל-ynet: "גם אנחנו כבר מבינים שאין מנוס מלהעלות מחירים, בעיקר אצל יצרנים קטנים. עדיף שיעלו קצת את המחיר, מאשר שיחנקו ויצאו מהשוק. אבל חברות גדולות לא הורידו מחירים כשמחירי הסחורות ירדו והן יכולות לספוג את ההתייקרויות".

 

ואכן, הפעם האחרונה שיוניליוור הורידה מחירים של 22 מוצרים באוקטובר 2011 בשיעור של 5% עד 10%, היתה בעקבות מחאת הקוטג'.
ההתייקרויות הצפויות בחודשים הקרובים

ההתייקרויות הצפויות בחודשים הקרובים
מוצר התייקרות מתי?
מע"מ 1% 1 בספטמבר
דלק כ-50 אג' 1 בספטמבר
ביצים 8% ל-17% עד סוף השנה
חלב ומוצריו 6%-13% בקרוב
עוף 6%-14% עדסוף השנה
לחם שבפיקוח כבר התייקר ב-6.6% צפוי להתייקר בעוד כ-4% עד סוף השנה
מוצרי יוניליוור: מזון וחומרי ניקיון אישי וניקוי 5%-6% אחרי החגים
מוצרי מזון של חברות נוספות עד 10% אחרי החגים
תחבורה ציבורית 5%-8% עד סוף השנה
מוצרי אלקטרוניקה   בקרוב

 

האם באמת יש מחסור בסחורות?

העלייה במחירי הסחורות שיוניליוור מציגה כעילה העיקרית להתייקרות אינה גורפת: מאז יוני התייקרו אמנם חומרי גלם כתירס שמחירו עלה ב-60%, חיטה - שהתייקרה ב-50% וסויה ב-20%, וצפוייה עליית מחירים בשמן ובאורז, אך במקביל, הוזלו מחירי סחורות כסוכר, קקאו וקפה.

 

עליית המחירים באה בעקבות בצורת בחצי הכדור הצפוני ובעיקר בארה"ב, אולם לפי נתוני משרד החקלאות האמריקני, למרות הבצורת, מלאי הסחורות עדיין לא הצטמצם, כלומר אין כרגע מחסור בתבואות, ואם יהיה כזה, יתכן שייפתר בטרם עת בשל גידולי חצי הכדור הדרומי ותכנון שונה של המלאים. כמו כן, לפי מחקר שערך משרד החקלאות הישראלי, חלק הארי בעליית המחירים בסחורות החקלאיות מיוחס לפעולות של ספקולנטים - שחקנים שמעלים באופן מלאכותי את מחירי הסחורות הללו בבורסה.

 

התייקרו: הדלק, הגז, המים, החשמל והדולק

עם זאת, לפי חברות המזון, עיקר התרומה לעליית המחירים הצפויה, היא עליית שער הדולר והתייקרות שינוע המזון, בעקבות עליות מחירים בדלק, גז, מים וחשמל.

 

מיוניליוור נמסר כי "בשנה האחרונה התייקרו הדלק ב-15%, הגז ב-14%, המים ב-27% והחשמל ב-33%. העלייה במחיר הדלק גרמה לעלייה של 15% במחיר אריזות הפלסטיק, והעלייה בשער הדולר תורמת אף היא להתייקרות התשומות".

  

אנג'לו טרוקיה, יו"ר ומנכ"ל יוניליוור ישראל: "במשך תקופה ארוכה ספגה יוניליוור את עליית התשומות ונמנעה מהעלאת מחירים. אולם הגענו לשלב שבו החברה אינה יכולה עוד להמשיך ולספוג התייקרויות אלה. מתוך התחשבות בציבור הצרכנים, עליית המחירים תיכנס לתוקפה רק לאחר החגים".

   

עוד נמסר מיוניליוור כי "העלאת המחירים הינה בשיעור מינורי ביחס לשיעור התייקרות התשומות, וגם לאחר עליית המחירים תמשיך יוניליוור לספוג את עיקר התייקרות חומרי הגלם ותשומות הייצור".

 

"ישראל יקרה לנו": לא נקנה

מישראל יקרה לנו נמסר בתגובה: "העלאת המחירים הזו איננה נגרמת בגלל 'עליה במחירי הסחורות בעולם', אלא בגלל האישור שנתן משרד התמ"ת להעלאת מחיר הלחם בפיקוח.

 

"מרגע שהממשלה מתערבת ונותנת הכשר לעליית מחיר – גם של מוצר אחד – רואים בכך היצרנים אישור בשתיקה מטעם הממשלה לעליית מחירים כללית.

 

"ראשי חברת יוניליוור בישראל שוכחים כי קיים במשק הישראלי כוח כלכלי שחזק יותר מממשלת ישראל, והוא הצרכן הישראלי. הצרכן הישראלי למד בשנה החולפת כי מרמים אותו, וכיום הוא יודע כי גם כשמחירי הדגנים בעולם ירדו – לא הורידה 'יוניליוור' את מחיר דגני הבוקר. במשך שנים מחירי התשומות ירדו וברוני המזון רק הגדילו את רווחיהם על חשבון אזרחי ישראל.

 

"הציבור הישראלי יכול כעת להשתמש בעוצמה הצרכנית-אזרחית, וללמד את 'יוניליוור' ושאר חברות המזון לקח: חברה אשר תעלה מחירים – לא נקנה ממוצריה.  סחורה יקרה תשאר על המדף". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מנכ"ל יוניליוור אנג'לו טרוקיה
צילום: לם וליץ סטודיו
יתייקר? מיונז תלמה
צילום: אבי כהן
מיקספלקס תלמה
צילום: שוקה כהן
מוצרי דאב
צילום: אבי הראל
מומלצים