שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    לרדת במשקל אחרי החגים: תכנית ב-5 שלבים

    הצמיגים מזכירים לכם את החגים? פצחתם בדיאטת כסאח כדי להיפטר מהם? רגע לפני מסביר הנטורופת אלעז יוסף מדוע דווקא דיאטה שכזו תגרום לכם לבסוף רק להעלות במשקל - ומה כן מומלץ כדי לרדת ולשמור

    החגים כבר הסתיימו אך לרובנו נותר מהם זיכרון בולט בדמות הצמיגים והבטן שטפחה לה. רובנו נעשה כל שנדרש בכדי לחזור שוב למשקל הישן שלנו, ובמקרים רבים אנחנו בוחרים בטעות לבצע "דיאטת כאסח", שבמסגרתה אנחנו מצמצמים את כמות הקלוריות באופן דרסטי על ידי הימנעות מאב מזון כזה או אחר.

     

    בתוכנית דיאטה דרסטית שכזו אנחנו אמנם מצליחים להשיל ממשקל גופנו במהירות, ולפעמים גם בקלות, אך החסרונות הטמונות בתהליך גוברות על "היתרון" שבירידה מהירה במשקל. נתחיל בכך שבמקרים רבים הירידה במשקל היא לא יותר מאשר אשליה זמנית. הרי לרוב הירידה הראשונית במשקל היא למעשה לא ירידה בשומן, אלא רק איבוד של נוזלי הגוף. לאחר איבוד הנוזלים מגיע השלב הקשה יותר: איך לגרום לגוף לאבד שומן.

     

    עוד כתבות של אלעז יוסף:

    בדיאטה? 7 תרופות סבתא שיאיצו הירידה במשקל

     

    לאנשים שביצעו דיאטת כאסח קשה מאוד להצליח בשלב זה בשל מספר סיבות עיקריות:

     

    1. פגיעה בחילוף החומרים

    הגוף לא קיבל את כמות הקלוריות לה הוא זקוק על מנת להתקיים ולמלא את תפקודיו הבסיסיים, כמו נשימה או עיכול. התוצאה: הגוף מאט את חילוף החומרים הבסיסי שלנו ולכן תהליך הדיאטה מואט או נפגע. הפתרון: לא להתחיל לבצע דיאטת כאסח, אך במידה וכבר פצחתם בדיאטה קיצונית ונתקעתם במשקל - זה השלב בו צריך להוסיף קלוריות במתינות.

     

    הוספה פתאומית של כמות קלוריות גדולה מדי יכולה להוביל לתופעה שנקראת " אפקט הריבאונד", בה הגוף פתאום מקבל את כל אבות המזון שהיו חסרים לו ולכן הוא "שומר" עליהם בכל הכוח מתוך חשש ששוב יעבור תקופה של חוסר תזונתי. באפקט הריבאונד לא רק שאנו חוזרים במהירות למשקל הקודם שלנו, אנחנו אפילו משמינים מעבר לכך.

     

    2. תהליך ההומאוסטזיס 

    בטבע בכלל ובגופנו בפרט טמונה חוכמה בסיסית, אך מופלאה. לחוכמת הגוף אנו קוראים "הומוסטאזיס"- השאיפה הטבעית של הגוף לשמור על איזון בריאותי. כאשר אנו חולים והחום עולה הגוף נכנס לפעולה ועושה מגוון של מאמצים להוריד אותו ולחזור למצב הקודם.

     

    התהליך הוא חיוני וחשוב ומערב מגוון רחב של פעולות בגוף, כשכל מטרתו היא לשמור על בריאותנו. בתהליך של דיאטה, בניגוד למקרים רבים אחרים, אנחנו דווקא לא מעוניינים לעורר את תהליך ההומוסטאזיס. אך בדיאטות שבהן אנו יורדים במהירות במשקל, במקרים רבים תהליך האיזון נכס לפעולה. התוצאה: הגוף שואף לחזור למשקל הקודם שלו ולכן אנחנו מתחילים להרגיש תופעות כמו רעב, תשוקה למתוק, כאבי ראש, חולשה ועוד.

     

    תופעות אלו למעשה מבשרות לנו שהגוף זקוק ליותר מזון או לחלופין לאב מזון שאינו מצוי בתפריט (פחמימות/ חלבונים/ שומנים). הפתרון: לנסות לבנות תפריט הרזיה שיהיה מאוזן עד כמה שאפשר. נסו לא להימנע מפחמימות טובות (שמגיעות מדגנים מלאים), חלבונים דלי שומן או שומנים חיוניים.

     

    3. סטרס

    סטרס וחוסר שינה הם גורמים עיקריים להשמנה ולאי ירידה במשקל. בתהליך דיאטה לא מבוקר ומהיר מדי הגוף שלנו נכנס גם לסטרס פיזי, בשל חוסר היכולת שלו לקבל רכיבי מזון חיוניים. התוצאה: הגוף מפריש חומר בשם קורטיזול הגורם להגדלת האישונים, עלייה בלחץ דם, הגברת דופק הלב והשמנה באזור הבטן.

     

    הפתרון: להימנע מתוכניות תזונה שרירותיות ולא מקצועיות. בנוסף יש לתת את הדעת לכך שפעילות גופנית עודפת, בשילוב עם דיאטת כאסח, גורת לאותם החסרונות שבתזונה דלת קלוריות: פגיעה בחילוף החומרים והפרשת הורמון הקורטיזול, שתורם להשמנה.

     

    אז מהי הדרך הנכונה לרדת במשקל לאחר החגים?

     

    1. תוכנית תזונה מסודרת ומאוזנת

    תזונה מסודרת ומאוזנת צריכה לכלול את כל אבות המזון בכמות הנחוצה לצורכי גופנו. זכרו, למשל, שכמות גדולה של פחמימות חיונית לאדם שעוסק בפעילות גופנית משום שפחמימות הן ספק האנרגיה העיקרי לפעילות. עודף פחמימות (במיוחד פחימימות פשוטות) אינו נחוץ ואינו מומלץ לחולי סוכרת.

     

    המסקנה היא שאין תפריט אחד שמתאים לכולם ושאין אב מזון שמומלץ או אסור. הסוד הוא בגיוון והתאמה של כמות האוכל וסוג האוכל בהתאם לאדם, מטרותיו ומצבו הבריאותי.

     

    2.הרגלי אכילה

    סגלו לעצמכם הרגלי אכילה בריאים: אכלו בנחת וברוגע, אכלו ללא היסח הדעת ונסו להתרכז אך ורק באוכל הנמצא בצלחת שלכם, במרקם, בטעם ובריח האופיינים לו. אכילה מודעת תאפשר לכם לשלוט בכמויות האוכל שאתם מכניסים לגוף ותאפשר לכם להרגיש את תחושת השובע במהירות רבה יותר.

     

    3. שלבו תוספי תזונה וצמחי מרפא 

    לא תמיד חייבים לקזז בכמות נכבדת של הקלוריות שאנו אוכלים על מנת לרדת במשקל (ולא תמיד זה בריא, כפי שכבר הוסבר). לכן לפעמים מומלץ להיעזר בתוספי תזונה או צמחי מרפא שיסייעו לכם לרדת במשקל.

     

    למרות המלצה, חשוב לזכור שעוד לא נולד התוסף, התרופה או הצמח שיגרמו לכם לרדת במשקל. כרגע ישנם רק עזרים שיכולים לסייע לכם בתהליך - אך לא להחליף תוכנית תזונה וכושר, שהם החלק החשוב ביותר בתהליך של הרזייה.

     

    חלק מתוספי תזונה וצמחי המרפא שמסייעים לתהליך הדיאטה הם:

    סיבים תזונתיים: תורמים לתחושת שובע ולניקוי הגוף מרעלים.

    חיידקים פרוביוטים: מחזקים את מערכת העיכול, שבמקרים רבים חלשה אצל אנשים הסובלים מעודף משקל.

    תה ירוק: מכיל חומרים שמגבירים חילוף חומרים.

    חומצה אמינית לקרנטין: מגבירה את השימוש בשומן לצורך אנרגיה בתוך התאים.

    כרום: מינרל המוריד את התשוקה למתוק ומאזן את רמות הסוכר בדם.

    מולטי ויטמין: אנשים שמבצעים דיאטות שאינן מאוזנות עלולים לסבול ממחסור בוויטמינים ומינרלים, שגורם בטווח הרחוק לבעיות בריאותיות ולפגיעה בתהליכי חילוף החומרים.

    קומפלקס ויטמין B: חיוני להפקת אנרגיה מפחמימות ושומנים.

    גאוורנה: צמח המכיל חומרים ממריצי חילוף חומרים.

    גדילן מצוי ושן ארי: צמחי מרפא המחזקים את תפקודי הכבד ותהליכי ניקוי הרעלים מהגוף.

    תלתן אדום וסרפד: צמחי מרפא משתנים.

    ג'ינסנג: צמח ממריץ חילוף חומרים.

     

    זו רשימה חלקית ביותר וישנם צמחי מרפא ותוספי תזונה רבים ונוספים שיכולים לסייע לכם בתהליך. חשוב לזכור שההצלחה בשילוב של תוספים בדיאטה טמונה בהתאמה אישית: לא כל אדם זקוק או צריך תוספי תזונה, ויותר חשוב מכך - לא לכל אחד מותר לצרוך כל תוסף או צמח מרפא ללא ייעוץ מקצועי.

     

    4. שלבו טיפולים מרגיעים

    כפי שהבנתם, סטרס פיזי ונפשי אינם מסייעים לכם לרדת במשקל (כשם שאינם עוזרים לכם לשמור על בריאותכם) לכן נסו להתמודד בכל כלי אפשרי עם הלחץ התמידי המלווה אתכם. הרפואה הטבעית מציעה כלים רבים ומגוונים להתמודדות עם הלחץ: צמחי מרפא, תוספי תזונה, שמנים אתריים, דמיון מודרך, ביופידבק ושיטות טיפול ומגע כמו דיקור סיני, שיאצו, רפלקסולוגיה או עיסוי.

     

    5.פעילות גופנית 

    לפעילות גופנית מקום של כבוד בכל תהליך של הרזייה. האימון הגופני מאפשר לגוף לשרוף קלוריות ולהכניס אותנו למצב של גירעון קלורי ועל ידי כך מסייע לנו לרדת במשקל.

     

    חשוב לזכור שיש לשלב פעילות גופנית מגוונת ככל האפשר, הן פעילות אירובית (כמו הליכה או ריצה) והן פעילות כוח התורמת לעיצוב ולפיסול הגוף. זכרו שעודף פעילות גופנית מסב נזק ופוגע בתהליך ההרזייה, בדיוק כשם שחוסר בפעילות גופנית פוגע בתהליך זה. לכן נסו להתאמן על פי תוכנית אימון מקצועית, מסודרת, מותאמת אישית ומדורגת.

     

    לאחר שנבצע את כל הפעולות הללו נתקדם מספר צעדים אל עבר המטרה הנכספת של ירידה במשקל. אך לא תמיד שינוי תזונתי ופעילות גופנית יסייעו לנו לרדת במשקל ובמקרים רבים לא זו הסיבה העיקרית שמונעת מאיתנו לרדת במשקל, אלא רק התוצר של סיבות עמוקות יותר. בשל כך ישנה חשיבות לטיפול מן השורש בתוספת שינוי תזונתי ושינוי בשגרת הפעילות הגופנית.

     

    גורמים שיש צורך לטפל בהם מן השורש על מנת לסייע לתהליך הרזייה קל, נכון ופשוט יכולים להיות תרופות שתופעת הלוואי שלהן היא השמנה, חוסר איזון הורמונלי, תת פעילות בלוטת התריס, בעיות עיכול שמהוות סיבה עיקרית להשמנה, חוסר בוויטמינים ומינרלים שפוגע בחילוף החומרים, לחץ נפשי, סיבות פסיכולוגיות שמובילות לאכילת יתר, חוסר שינה ועודף רעלים.

     

    איתור הסיבות האמיתיות להשמנה והטיפול בהם צריך להיעשות בסיוע של איש מקצוע. טיפול יסודי יאפשר לכם לרדת במשקל בקלות וחשוב מכך להתמיד ולשמור על התוצאות שהשגתם.

     

    הכותב הוא נטורופת, תזונאי ומאמן כושר, הבעלים של "בריאות מהטבע

     




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    דיאטת כאסח. לא יותר מאשליה זמנית
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים