שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    דיאטה בריאה: 10 'מזונות העל' שיסייעו לכם לרזות

    הבעיה הכי גדולה בכל דיאטה היא כל מה שאסור לאכול, אבל מתברר כי יש מאכלים שכדאי מאוד לאכול אותם כשנמצאים בתהליך הרזיה. איזה מזונות מוגדרים כ"מזונות על" ולמה כדאי לאכול אותם במהלך הדיאטה?

    עושים דיאטה: במקום לעשות רשימות של מה אסור לאכול, כדאי לדעת מה מומלץ. רבים מהסובלים מעודף משקל טוענים כי אחת הבעיות המרכזיות היא כמות האיסורים הרבה שיש בכל משטר דיאטטי. גישה חדשה שמציעים חוקרים בתחום התזונה, מבוססת לא על איסורים אלא דווקא על המזונות שמותר לאכול אותם כדי לרדת במשקל.

     

    הגישה היא פשוטה יחסית לביצוע: לוותר על מזונות מעובדים, לאכול יותר ירקות ופירות, להחליף את הלחם הלבן בלחם מחיטה מלאה, אבל כל זה ידוע. החידוש בשיטה של המזונות שמותר לאכול, היא אכילת מזונות שמוגדרים - "מזונות על".

     

    עוד כתבות על דיאטה ותזונה נכונה

     

    מה נחשב מזונות על?

    המונח נטבע לראשונה בשנת 2004, על ידי ד"ר סטיבן פראט. על פי הגדרתו למזון על יש 3 מאפיינים עיקריים: הוא זמין לציבור, הוא מכיל רכיבים תזונתיים שידועים כמשפיעים על אריכות חיים והיתרונות הבריאותיים מוכחים מחקרית.

     

    ברשימה של ד"ר פראט נמצאים: סלמון, ברוקולי, תרד, פירות יער ותה ירוק כמזונות העל המועדפים. לדבריו, רבים מהמזונות האלה ידועים כבעלי ערך קלורי נמוך, מה שכמובן יעיל מאוד בתהליך של הרזיה. "פעמים רבות למזונות האלה יש גם תפקיד בהשפעה של אנטי אייג'ינג והשפעה מיטבית על מחלות קרדיו וסקולריות, סוכרת, לחץ דם גבוה ואפילו סוגים שונים של סרטן.

     

    הוא מסביר עוד כי יתרון נוסף של מזונות העל הוא שהם לא מוגבלים אך ורק לתקופת ההרזיה. "אלה מזונות שניתן להמשיך ולאכול אותם במשך כל החיים", הוא אומר. אבל לדברי דיאטנים, זה לא מספיק רק להוסיף את מזונות העל לתפריט היומי. הם מסבירים: "צריך לבנות תפריט מאוזן ובריא שיגרום לירידה במשקל אבל במקביל יספק לגוף את כל החומרים המזינים שהוא זקוק לו".

     

    אילו "מזונות על" מומלצים?

     

     1. אוכמניות

    מחקרים רבים הצביעו על היתרונות הבריאותיים של פירות יער, כמו למשל הורדת רמות הכולסטרול בדם ואפילו מניעת סוגי סרטן שונים. רוב סוגי פירות היער כמו תות שדה, אוכמניות מסוגים שונים ידועים כמכילים רכיבים נוגדי חמצון. אגב, מומחים מסבירים כי פירות יער קפואים, שומרים על תכונותיהם התזונתיות, וגם הם נחשבים כמזון על.

     

     

    פירות יער. מורידים את רמות הכולסטרול ומכילים נוגדי חמצו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    פירות יער. מורידים את רמות הכולסטרול ומכילים נוגדי חמצו(צילום: shutterstock)

     

    2. דג סלמון

    הסלמון מספק לגוף רמות גבוהות של אומגה 3 ומחקרים רבים מצביעים על כך כי היא מורידה את הסיכון ללקות במחלות לב. הסלמון נחשב גם כמקור מצוין לחלבון רזה, ומומלץ להיכלל בתפריט דיאטטי כמעט מכל סוג.

     

    3. ביצים

    אכילת ארוחת בוקר העשירים בחלבונים היא דרך טובה להילחם ברעב שיכול להתגנב במשך היום. הביצים עשירות בכולין -רכיב תזונתי המסייע לחסום מהשומן להיספג בכבד. הכולין יעיל גם במניעת אובדן זיכרון.

     

    4. שקדים

    למרות שמומחי תזונה רבים מתריעים על ערכם הקלורי הגבוה, מחקרים רבים מצביעים על כך כי אכילת חופן שקדים כמה פעמים בשבוע יכול לסייע בירידה במשקל ולמנוע מחלות לב.

     

    5. תה ירוק

    שתייה מרובה יכולה למנוע מכם מלפנות לנשנושים בזמן של רעב. שתייה של תה ירוק יכולה להגביר את המטבוליזם ולגרום לשריפה של שומן. בנוסף הרכיבים נוגדי החמצון שבתה הירוק יכולים לסייע, על פי מחקרים, במניעת סרטן.

     

     

    גם דיאטטי וגם מסייע למניעת סרטן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    גם דיאטטי וגם מסייע למניעת סרטן(צילום: shutterstock)

     

    6. ברוקולי

    כוס ברוקולי, שווה ל-30 קלוריות בלבד, כך שתוכלו גם לאכול אוכל מלא בסיבים ונוגדי חמצון וגם להיות בטוחים ביתרונות של הירידה במשקל. חוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס קבעו במחקרים כי הברוקולי מסייע בריפוי ובמניעת סרטן.

     

    7. קינואה

    הקינואה מכילה כמות גדולה של חלבון שמסייעת לבנות את השרירים. בנוסף לכך, היא מסייעת לעיכול תקין ובדיוק כמו אורז חום, יעילה מאוד לירידה במשקל.

     

    8. יוגורט

    מוצרי חלב דיאטטים הם מרכיב חשוב בכל דיאטת הרזיה. מחקרים הראו כי נשים שצרכו 1,400 מיליגרם של סידן בממוצע ביום, שרפו יותר שומן במהלך תהליך ההרזיה. יוגורט, באופן ספציפי מסייע להאט את ייצור הקורטיזול, הורמון שמאט את קצב חילוף החומרים בגוף.

     

    9.שעועית

    שעועית מכל הסוגיםמסייעת מאוד לירידה במשקל. היא נחשבת למזון על בגלל כמויות הסיבים והחלבונים שהיא מכילה. אכילת שעועית יכולה לסייע בבניית שרירים, והיא מאוד מומלצת בארוחות  דיאטטיות.

     

    10. שוקולד מריר

    היתרונות המובהקים של שוקולד מריר הם ביכולת שלו למניעת מחלות לב. הוא עשיר בנוגדי חמצון ומרכיבים שנחשבים לאנטי דלקתיים. חוקרים רבים מאמינים גם כי הקפאין המצוי בשוקולד יכולים להאיץ את קצב חילוף החומרים שבגוף. ובכל זאת, במהלך דיאטת הרזיה כדאי לאכול אותו במשורה.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    דיאטה. להתמקד לא במה אסור לאכול אלא במה שמותר
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים