שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    דיאט, לייט, דל: המילון השלם לסימונים תזונתיים

    בזמן שאתם עומדים מול המדף בסופר ומתלבטים בין יוגורט דיאט, דל סוכר או מופחת שומן, כדאי להבין מה עומד מאחורי כל ההגדרות התזונתיות המבלבלות. כדי שתוכלו לבחור בקלות את המוצר שמתאים לכם - עשינו סדר בסימון היצרנים

    דיאט, קל, נטול, לייט, מופחת: אריזות מזון רבות מסומנות בכיתובים שאמורים לסייע לנו לבחור את המוצר הטוב ביותר עבורנו, אך למעשה יוצרים לא מעט בלבול. כיצד נדע מה המשמעות של כל סימון תזונתי?

     

    עושים קניות בריאות בסופר:

     

    כדי להקל עליכם, הנה המילון השלם לסימונים התזונתיים, על פי הכללים שמחייב משרד הבריאות - מה המשמעות של כל הגדרה, ממה צריך להיזהר ואילו פרמטרים נוספים כדאי לבדוק על גבי האריזות.

     

    נטול

    ההגדרה "נטול" מציינת מוצר שבו הוצא הרכיב המצוין בתהליך הייצור:

     

    • נטול שומן: המוצר מכיל עד 0.5 גרם שומן ל-100 גרם מזון. סימון זה אינו מבטיח כי המוצר גם דל בסוכר.

     

    • נטול נתרן: המוצר מכיל עד 5 מ"ג נתרן ל-100 גרם מזון.

     

    • נטול כולסטרול: המוצר מכיל עד 2.5 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מזון.

     

    ללא

    פרמטר זה מציין כי באופן טבעי המוצר אינו מכיל את המרכיב.

     

    • ללא שומן: באופן טבעי המוצר מכיל עד 0.5 גרם שומן ל-100 גרם. סימון זה אינו מבטיח כי המוצר דל בסוכר או בפחמימות.

     

    • ללא נתרן/מלח: באופן טבעי המוצר מכיל עד 5 מ"ג נתרן ל-100 גרם.

     

    • ללא כולסטרול: באופן טבעי המוצר מכיל עד 2.5 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם.

     

    ללא תוספת

    • ללא תוספת נתרן/מלח: לא הוסף למוצר מלח בתהליך הייצור. סימון זה אינו מבטיח שבאופן טבעי אין נתרן במוצר, ויש לבדוק זאת ברשימת הערכים התזונתיים והרכיבים.

     

    • ללא תוספת סוכר: לא הוסף למוצר סוכרוז בתהליך הייצור. עם זאת, המוצר יכול להכיל סוכרים אחרים כמו פירות, פרוקטוז מוסף וסוכרים רב-כהליים כמו מלטיטול, סורביטול וכדומה. יש לבדוק היטב את רשימת המרכיבים, כיוון שהמוצר עדיין עשוי להכיל הרבה פחמימות, קלוריות ושומן.

     

    לפני שמתלבטים בסופר - לומדים את כללי הסימון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לפני שמתלבטים בסופר - לומדים את כללי הסימון(צילום: shutterstock)

     

    דל

    • מזון דל קלוריות, דיאט או דיאטטי: מזונות מוצקים ומוצרי חלב המכילים עד 40 קלוריות ל-100 גרם.

     

    • משקה דל קלוריות (לא כולל משקאות חלב): מכילים עד 20 קלוריות ל-100 מ"ל משקה. שימו לב: אין זה אומר שהמשקה דל בסוכר. מיצי פירות יכילו בדרך כלל סוכר מהפרי, גם אם לא הוסף למשקה סוכר, לכן חשוב לבדוק את כמות הקלוריות והפחמימות על האריזה. רק משקה שמכיל קרוב לאפס קלוריות יכול להיות ללא סוכר.

     

    • דל שומן: מכיל עד 2 גרם שומן ל-100 גרם, באופן טבעי או לאחר הוצאת חלק מהשומן מהמוצר.

     

    • דל נתרן/מלח: מכיל עד 100 מ"ג ל-100 גרם, באופן טבעי או לאחר הוצאת חלק מהנתרן מהמוצר.

     

    • דל כולסטרול: מכיל עד 30 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם, באופן טבעי או לאחר הוצאת חלק מהכולסטרול במוצר.

     

    מופחת

    הגדרה זו מציינת כי הערך הקלורי או תכולת הרכיב המצוין הופחתו בתהליך הייצור, בהשוואה למוצר דומה רגיל.

     

    • מופחת קלוריות, קל: המוצר מכיל עד 2/3 מהקלוריות שבמוצר דומה, כלומר הפחיתו לפחות 33% מהקלוריות. הכיתוב אינו מבטיח שהמוצר דל קלוריות.

     

    • מופחת כולסטרול: המוצר מכיל עד 2/3 מהכולסטרול שבמוצר דומה. הכיתוב אינו מבטיח שהמוצר דל כולסטרול.

     

    • מופחת שומן: המוצר מכיל עד 2/3 מהשומן שבמוצר דומה. הכיתוב אינו מבטיח שהמוצר דל שומן.

     

    • מופחת נתרן: המוצר מכיל עד 1/4 מהנתרן שבמוצר דומה, כלומר הפחיתו לפחות 75% נתרן לעומת המוצר הדומה. הכיתוב אינו מבטיח שהמוצר דל נתרן.

     

    לסיכום, בבחירה צרכנית נבונה לא ניתן להסתמך רק על ההגדרות המופיעות על האריזה, ויש לבדוק תמיד את רשימת המרכיבים ואת הטבלה התזונתית המפרטת את כמות הקלוריות, הפחמימות, השומן, הכולסטרול, הנתרן והחלבון. קריאת התווית התזונתית תיתן את המידע המלא באשר למוצר.

     

    חולי סוכרת יכולים להיעזר בתו האגודה הישראלית לסוכרת (א.י.ל), המעניק מידע נוסף לצרכנים. תו א.י.ל המופיע על מוצר מציין כי הוא נבדק על ידי ועדת המזון של האגודה ועמד בקריטריונים שנקבעו על ידה לתזונה המתאימה לסוכרתיים. הקריטריונים מתייחסים לכמות הפחמימות והסוכרים במוצר, וכן לכמות השומן הרווי, הכולסטרול, הסיבים והנתרן.

     

    בצמוד לתו מופיעה התוויה תזונתית המגדירה את גודל המנה ולאיזה מזון היא מהווה תחליף מבחינה תזונתית. התוויה זו היא חלק בלתי נפרד מהתו.

     

    התו אינו מסמן כי המוצר "נטול סוכר" או שניתן לצרוך ממנו ללא הגבלה, והוא אינו מהווה המלצה לצריכת מוצר כלשהו.

     

    הכותבת היא דיאטנית ומרכזת ועדת מזון באגודה הישראלית לסוכרת



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לא להסתמך רק על ההגדרות המופיעות על האריזה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים