נשברו בקופות: הכישלונות הגדולים של 2012
לצד ההצלחה הגדולה שנחלה הוליווד בשנת 2012, חוו האולפנים לא מעט מפלות - חלקן כואבות ביותר. מ"ג'ון קרטר" דרך "ענן אטלס" ועד לסרט הילדים ההזוי שכמעט איש לא ראה: קבלו את מצעד הפלופים הקולנועיים של השנה
שנת 2012 היתה שנה טובה להוליווד - כך לפחות מראים הנתונים שהתקבלו מקופות בתי הקולנוע בארצות הברית. לא רק שסך כל ההכנסות מסרטים עלו בשנה האחרונה לכדי שיא חדש של כ-10.8 מיליארד דולר, אלא שגם מכירות הכרטיסים עלו לראשונה מזה שלוש שנים (עליה של כ-5.6 אחוזים משנה שעברה) - הישג שאין להקל בו ראש בעידן בו חלק ניכר מהצופים מעדיפים לחסוך את עלות הכרטיס ולצפות בסרטים מול מסך המחשב, לאחר שהורדו מהאינטרנט באופן פיראטי.
את חוד החנית של הקולנוע המסחרי השנה הובילו שלושה להיטים שוברי קופות, שאף התמקמו בין עשרים הסרטים המכניסים ביותר בכל הזמנים. "הנוקמים" של מארוול כבש את המקום השלישי בדירוג זה עם 1.5 מיליארד דולר שגרף בסך הכל בכל העולם (623.2 מיליון דולר בארצות הברית), אחריו "עלייתו של האביר האפל" שצבר כ-1.07 מיליארד דולר שבמקום השביעי, ו"סקייפול" עם 961.9 מיליון דולר במקום ה-15. ועוד לא דיברנו על "משחקי הרעב" וסרט הסיום של סאגת "דמדומים" שהצטרפו ל"הנוקמים" ו"עלייתו של האביר האפל" כסרטים עם הפתיחה הטובה ביותר בארצות הברית.
אבל מה שבהוליווד היו שמחים להסתיר מכם, ואנחנו מתעקשים להציף מחדש ולהזכיר, הוא ש-2012 הניבה גם כמה כישלונות קולוסאליים של סרטים מושקעים, מרובי תקציב ומפומפמים תקשורתית שלא עשו את זה לקהל הצופים. "ג'ון קרטר" סימן את הדרך כשגרר את דיסני מטה אל תחתית הגרפים של המחלקה השיווקית של האולפנים, ולמרות שההכנסות מבתי הקולנוע מסביב לעולם איזנו קצת את המאזנים - הוא עדיין נחשב לכישלון גדול.
"ג'ון קרטר" שביים איש פיקסאר, אנדרו סטנטון, אמור היה להשיק פרנצ'ייז מדע בדיוני חדש, אולם זה מת על אדמת מאדים, שם מתרחשת העלילה. הפרויקט תוקצב בכ-250 מיליון דולר, ועוד לפני יציאת הסרט לאקרנים, כבר היה ברור כי מדובר בפלופ בהתהוות - מה שהגביר את מאמצי השיווק של דיסני, שלא צלחו. אחרי שגרף 30.2 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו בבתי הקולנוע בארצות הברית, דעך במהירות מסחררת עד להתרסקות הגדולה.
בסופו של דבר הניב "ג'ון קרטר" 73.1 מיליון דולר שמקורם בארצות הברית - מה שהביא להפסד תפעולי כולל של כ-200 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, ולהתפטרותו של יו"ר דיסני ריץ' רוס. העובדה שבסך הכל גרף הסרט הכנסות של כ-282 מיליון דולר בכל העולם עזרה להמתיק את הגלולה, אבל הטעם נשאר רע ומר.
הרזומה של רוס הוכתם בעקבות ההשקעה ב"ג'ון קרטר", אולם יתכן כי מי שגילם את דמות הגיבור הראשי, טיילור קיטץ', נפגע הכי הרבה. אם לא די בחלקו בפלופ זה, הוא זכה בכבוד המפוקפק להוביל אחד נוסף - הפעם מטעם אולפני יוניברסל. "באטלשיפ" בו הוא מככב לצד ריהאנה וברוקלין דוקר, הופק בעלות של כ-209 מיליון דולר, אולם הניב בארצות הברית 65.2 מיליון בלבד. עם זאת, הקהל ברחבי העולם הציל את קיטץ' והבמאי פיטר ברג. בסך הכל, הכניס הסרט 302.8 מיליון דולר. לא נעים, לא כזה נורא.
המצב כן מאוד נורא לתשלובת חברות ההפקה הבינלאומית שהניעה את הפרויקט היומרני "ענן אטלס", שיצרו יחדיו האחים אנדי ולאנה וואצ'ובסקי וטום טיקוור. 102 מיליון דולר הוקצבו לעיבוד ספרו המורכב של דיוויד מיטצ'ל לסרט בן שלוש שעות. המבקרים חלוקים בדעתם לגבי התוצאה, אולם בנוגע להצלחה בקופות קשה לפקפק: למרות שטום הנקס, האלי ברי, ויו גרנט נמנים על צוות השחקנים, הקהל לא התלהב והסרט הכניס רק 26.7 מיליון דולר בארצות הברית. 65.7 מיליון דולר בכל העולם. ההפקה העצמאית היקרה בהיסטוריה לא תחזיר את ההוצאות. לא שבהוליווד מישהו מזיל דמעה.
מי שכן צריכים להזיל דמעה הם מעריצי אדי מרפי, שרואים את הכוכב שלהם ממשיך להתבזות בשלב זה של הקריירה עם עוד קומדיית נפל - "אלף מילים". הקומיקאי הוותיק חסך במילים בסרט, אבל אולפני דרימוורקס לא חסכו בכספים ושפכו 40 מיליון דולר על יצירתו. הם קיבלו בחזרה 20.5 מיליון דולר בסך הכל (18.4 מהם מבתי הקולנוע בארצות הברית).
ומה במקרה של אדם סנדלר? ההבלחה הוולגרית התורנית של הקומיקאי היהודי ב"זה הבן שלי" כשלה בקופות. הסרט עלה כ-70 מיליון דולר, והחזיר כ-57.7 מיליון דולר (36.9 מיליון דולר בארצות הברית). סיבה לדאגה יש גם לג'ניפר אניסטון ופול ראד. מה הם לא עשו ב"את, אני והשאר" - אפילו התפשטו, אבל זה הספיק רק להכנסות של 21.4 מיליון דולר (17.2 מיליון דולר בארצות הברית). הבעיה: בסרט של דיוויד וויין הושקעו 32.5 מיליון דולר.
גם ג'רארד באטלר וג'וני ווסטון חשפו את גופם כגולשי גלים ב"הגלישה הגדולה במאבריקס", שעלה לפוקס כעשרים מיליון דולר (לא כולל הוצאות הטיפול בפציעה של באטלר במהלך הצילומים) והחזיר כ-5.9 מיליון דולר בלבד. פוקס נפלו גם עם הדרמה "לא מוכנות לוותר" בכיכובן של מגי ג'ילנהול ו-ויולה דיוויס, שרשם את הפתיחה הגרועה ביותר אי פעם לסרט בתפוצה רחבה עם 2.6 מיליון דולר בלבד בסוף השבוע הראשון להקרנתו. בהמשך זה גדל ל-5.3 מיליון דולר, שמתגמדים ביחס ל-19 מיליון דולר שהושקעו בסרט.
אחרי הצלחת "הנוקמים", "עלייתו של האביר האפל", ו"ספיידרמן" החדש, קצת מוזר לראות סרט סופר-הירו בתלת-ממד שלא מצליח. קצת פחות מוזר שזה קורה לסרט שנוצר בהפקה בריטית "השופט דראד" של פיט טראוויס, שלמרות המחמאות על עיצובו, כשל בקופות בארצות הברית עם 13.4 מיליון דולר בלבד, שמתגמדים ביחס ל-50 מיליון שהושקעו בו (בסך הכל, גרף הסרט 30.9 מיליון דולר בכל העולם).
את "השופט דראד" לפחות זכיתם לפחות לראות בישראל, מה שאי אפשר לומר על "רוק לנצח", שאת הפצתו בארץ עצרו אולפני וורנר ברדרס ברגע האחרון, נוכח האכזבה בבתי הקולנוע בארצות הברית ובעולם. מיוזיקל הרוק בכיכובו של טום קרוז עלה לוורנרים כ-75 מיליון דולר, אולם האמריקנים לא הלכו לראות ולשמוע והסרט הניב רק 38.5 מיליון דולר מקומיים (56.3 בסך הכל בכל העולם).
גם את "Big Miracle" בכיכובם של דרו בארימור וג'ון קרסינסקי לא ראיתם בארץ, וכנראה שלא הפסדתם הרבה. הדרמה הרומנטית שעוסקת בהצלת לווייתנים באלסקה עלתה לאולפני יוניברסל כ-40 מיליון דולר, שהיו כלווייתן שהתאבד על החוף עם 24.7מיליון דולר שהוחזרו להפקה (20.1 מיליון דולר בארצות הברית).
ואם בלווייתנים עסקינן, מה תגידו על ג'ורג' לוקאס? סרט האקשן התקופתי שלו "Red Tails" התיימר לייצר סצינות של קרבות אוויר בסגנון "מלחמת הכוכבים" רק מעל אדמת אירופה במהלך מלחמת העולם השניה. לוקאס השקיע בסרט ובבמאי שלו, אנתוני המינגוויי, כ-58 מיליון דולר, וקיבל בחזרה כ-49.8 מיליון דולר בחזרה. אפשר להבין מדוע החליט לפרוש מהפקת סרטים, ומכר את לוקאספילם שלו לדיסני, שינסו לא ליצור מביצת הזהב הזאת תואמי "ג'ון קרטר".
הטריילר של "Red Tails"
מי שיתקשה למכור עוד משהו בהוליווד הוא קן ויזלמן, שממוחו הקודח וכיסו הגדוש יצר את סרט הילדים "The Oogieloves In The Big Balloon Adventure" - מעין הפקה טלוויזיונית דמויית טלטאביז, בהשתתפות קארי אלווס, כריסטופר לויד, קלוריס ליצ'מן ואחרים שהתחככו בבובות האוגילאבס המטופשות שמלאו את המסך. ויזלמן גייס לצורך הפקת הסרט כעשרים מיליון דולר, והוא הופץ עם יציאתו ביותר מ-2,500 אולמות קולנוע... ריקים.
הטריילר של "The Oogieloves In The Big Balloon Adventure"
בסופו של דבר - לפחות מבחינה מתמטית - סרט לא מרשים זה, הוא הפלופ הגדול של השנה, וככל הנראה אי פעם. ויזלמן החזיר רק כעשרימית מהכסף שהשקיע עם הכנסות של 1.06 מיליון דולר. עכשיו המפיק, שהכריז על עצמו תחילה כ"חלוץ שיוכיח את המפקפקים על טעותם", צריך להחזיר חובות להרבה אנשים שהשתתפו בהפקה, לא כולל ההורים שכן הטריחו את עצמם ללכת לסרט ויתבעו בוודאי את כספם, בתוספת פיצוי על הנזקים ההתפתחותיים שנגרמו אולי לילדיהם.