שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    צרות המשקל של מיכאלה ברקו: "הטוסיק תופח"

    מיכאלה ברקו-צוקרמן, פעם טופ-מודל עולמית, היא היום אישה עסוקה: מגדלת ארבעה ילדים, עובדת כדרמה-תרפיסטית, לומדת ועדיין מדגמנת. למומחים ב"זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות" יש מה לומר על שגרת הטיפוח, התזונה והכושר שלה

    מי אני

    "עובדת בהתנדבות כדרמה-תרפיסטית בתיכון, בעלת אתר המלצות לנשים ולמשפחה ופרזנטורית של רונית רפאל. גרה בתל־אביב, נשואה לאיש העסקים רון צוקרמן ואם לארבעה ילדים.

     

    "בת ‭,43‬ גובה ‭1.83‬ מ' 1.85 מ', תלוי מי מודד. כנראה בגובה הזה צריך מישהו שיטפס על סולם. אין מצב שאני אומרת כמה אני שוקלת. מידת מכנסיים 40 או ‭."42‬

     

    איך הסלבס שומרים על הבריאות?

     

    יום העבודה שלי

    "הולכת לישון בין 11 לאחת בלילה, קמה בשש, מעירה את הבית, מכינה סנדוויצ'ים ומתחילה לעבוד. פעם בשבוע מתנדבת בתיכון עד שעות הצהריים. בשאר הזמן אני עובדת על האתר שלי. חלק מההמלצות אני בודקת וגם מצלמת בווידיאו. אני עושה ישיבות צוות עם החברה הכי טובה שלי, שעובדת איתי על האתר ומתחזקת גם את האתר וגם אותי.

     

    "התחלתי ללמוד אימון הוליסטי. זה קורס של שנה וחצי, שמלמד אותי להסתכל על המכלול. יש בו שיטות טיפול בדמיון מודרך וגם קואצ'ינג רגיל. אני לומדת כדי להעשיר את עצמי וזה יכול לעזור לי מאוד בעבודה שלי בבית הספר. אני מרגישה שאני צריכה עוד להשתפשף בתחום עד שיבוא יום ואפתח קליניקה משל עצמי.

     

    "סיימתי את התואר השני לפני חמש שנים, אבל אז טסנו לחו"ל וחזרנו ארצה רק לפני שנה. עשיתי קורסי העצמה לנשים, ואני מרגישה שאין לי עדיין מספיק זמן אוויר כדי לדבר עם מישהו על נבכי נפשו. יש בזה המון אחריות.

     

    "מדי פעם אני מדגמנת, כשקוראים לי לקמפיינים מיוחדים או לתצוגת אופנה כיפית. אני נהנית מכל רגע. זה תמיד נורא כיף להיות שוב בת ‭.20‬ זה מוסיף לי לאגו פתאום, פינוק שמישהו אומר 'בואי להצטלם'. אני מתרגשת כמו ילדה קטנה, ואחר כך יש לי כזה מצב רוח טוב, שרון אומר 'בואי נסדר לך ימי צילום, שתמיד יהיו לך אנרגיות כאלה'. 

     

    "בערבים אני יוצאת עם חברים למסעדות, לסרטים, אבל מה שאני הכי אוהבת זה שכל הבית ישן ואני עושה את הדברים שלי בשקט וברוגע‭."‬

     

    התזונה שלי

    "אני יכולה לחיות על שניצל וצ'יפס, אבל התחלתי קו תזונה מסוים שבסופו אני מתכוונת להיות הרבה יותר רזה. הדיאטנית בכתה מצחוק אחרי שאמרתי לה שכל מה שאני רוצה זה להיות כוסית עם ביקיני וריבועים בבטן. זאת האג'נדה היחידה שלי. אני מנסה להתחיל את הבוקר עם דייסה בריאותית כזאת, ואם אני יוצאת לספורט אני אוכלת תמר או שניים לפני, ואחריו ביצה רכה עם ירק חם. לימדו אותי שצריך חלבון אחרי אימון. בצהריים דג או עוף עם ירקות, מוסיפה קצת עדשים או קצת קינואה או כף אורז מלא.

     

    "בין הארוחות כמה אגוזים או פרי או חטיף בריאות. בערב ארוחה ישראלית קלה: דייסה או סלט עם קינואה, פרוסה או שתיים של לחם מחיטה מלאה או כוסמין. זה נשמע מעט, אבל אלה ארוחות עם הרבה אוכל. אני שותה לפחות ליטר וחצי מים ביום. אלכוהול לא שותה בכלל.

     

    "יש הרבה רגעי שבירה - כשאני עייפה, כשאני עושה לילדים סנדוויץ' נוטלה וחותכת את הקצה‭...‬ אגב, הכי טעים בעיניי זה נוטלה עם בייגלה. אני מיישרת קצת עוגות, ואם יש שניצל - לא תטעמי לראות אם יצא טוב? וטעימה שלי זו טעימה - גמרתי את כל הצלחת. אני רושמת מה שאני אוכלת, אבל את רגע השבירה לא זוכרת ולא רושמת. לפי מה שאני רושמת אני צריכה להיות מקל, דחלילה‭."‬

     

    כושר

    "יש לי מדריכת ריצה ומדריכת שחייה. אני ממש לומדת טכניקה איך לעשות את זה בלי שכל הגוף יכאב לי. פעם הייתי סופרת כמה שערות יש לי בראש מרוב שהכל היה כואב לי. בנוסף אני עושה יוגה, וחברה מנסה לגרור אותי גם לחדר כושר.

     

    "אני מתאמנת חמש פעמים בשבוע, שעה בכל פעם. יש שבועות שאני יכולה פחות, אבל המינימום שלי זה שלוש פעמים. אני לא רצה מרתון ולא מתאמנת לאיירון מן. זה חלק מאורח החיים שלי. לא בגלל שאני דוגמנית, ככה חונכתי. סבתא שלי ז"ל הייתה שוחה שישה ימים בשבוע שני קילומטרים ואומרת שזה לבריאות הנפש והגוף". ‬

     

    טיפוח

    "אני מאלה שצריכים שירשמו להם על הקופסה מה לבוקר ומה לערב וכמה למרוח ואיפה. אני מורחת קרם עיניים גם בבוקר וגם בערב, זה מוגזם? מתאפרת רק כשיוצאת, מסירה איפור לפני השינה. קרם הגנה מהשמש התחלתי למרוח לאחרונה. זה לא מלחיץ אותי מפני שאני לא נשרפת, וגם ככה כשאני בים אני עם בגדים וכובע.

     

    "בגלל שהתחלתי לדגמן לרונית רפאל אני עושה אצלם איזה טיפולים שאומרים לי, אני לא יודעת אפילו מה, סומכת עליה שהיא יודעת מה אני צריכה. כשאת בת 20 העור שלך זורח, בגילי את צריכה לגרום לכך שהפנים יאירו. בוטוקס עדיין לא עשיתי. הגיל לא מטריד אותי, יש מספיק דברים אחרים - כמו התפיחה שלי בטוסיק ובבטן - שמעסיקים אותי‭."‬

     

    לנפש

    "אני טיפוס חרדתי, רגיש יתר על המידה, בוכה מכל שטות. אני נוטה למצבי רוח, מדברת בכמויות היסטריות, גם מתוך שינה, ומאשימה את בני ביתי שהם פשוט לא נתנו לי לדבר במשך היום. אוהבת לדבר בטלפון שעות. כשהייתי דוגמנית וגרתי בארצות הברית צחקו עליי שבמקום אוסקר אקבל טלפון זהב.

     

    "כשאני נעלבת אני בוכה, אחר כך אני חושבת על זה ימים ולילות, בהפרזה. רק בספורט אני נרגעת. כשאני מתאמנת אני משתחררת מהכל.

     

    "הגעתי למסקנה שאני צריכה לקום לפני כולם כדי להתחיל את היום עם השקט שלי. עצם זה שאני לומדת אימון הוליסטי גם עוזר לשקט הנפשי שלי, כי בעצם אני עובדת על עצמי וקוראת ספרים שקשורים לזה‭."‬

     

    שורה תחתונה

    "משתדלת לראות את חצי הכוס המלאה, כי אז העולם מחייך בחזרה‭."‬

     

    מתאמנת חמש פעמים בשבוע, שעה בכל פעם. ברקו (צילום: רפי דה לויה) (צילום: רפי דה לויה)
    מתאמנת חמש פעמים בשבוע, שעה בכל פעם. ברקו(צילום: רפי דה לויה)

     

    מה אומרים המומחים

    רקפת אריאלי, דיאטנית קלינית וספורט במרכז הדסה אופטימל:  

    "על אף הדברים הרבים שמיכאלה עשתה ועושה בחייה, העיסוק בדימוי ובמשקל גוף עדיין מהווה עבורה פן מרכזי. היא גבוהה מאוד (כ־20 ס"מ יותר מהאישה הממוצעת‭,(‬ ומן הסתם גם המשקל צריך להיות גבוה יותר בהתאם. התפריט היומי של מיכאלה מזין וטוב. בעצת התזונאית הוא מכיל שלוש ארוחות 'גדולות' המכילות שילוב של חלבונים דלי שומן, דגנים מלאים וירקות. ארו־ חות הביניים איכותיות. כמו כן, היא מקפידה על צריכת מים.

     

    "ניהול יומן אכילה הוא אחד הכלים המשמעותיים ביותר בתהליך, עוזר בשמירה על המסגרת התזונתית, מציף את הבעיות הקשורות בדיאטה ומהווה מעין 'מראה' לדיאלוג הפנימי סביב האוכל. הוא אמור להתבצע בזמן אמת ולשקף את כל מה שנצרך באותו היום. אין כל ערך לרישום בסוף היום או לרישום חלקי.

     

    "דווקא רישום ברגעי השבירה יכול לעזור בפתירת המשבר, בהבנת הסיבות לו ובמציאת פתרון. אי רישום ברגעי השבירה לא תורם לתהליך. אכילה מתוך מודעות, גם של דברים לא מזינים כממרח שוקולד, מזון מטוגן ‭,'וכו‬ תתרום לצריכה נמוכה יותר של מאכלים אלה". ‬

     

    צחי נחום, פיזיולוג של המאמץ ברשת גו אקטיב:

    "מיכאלה חונכה נכון בצעירותה, וכעת היא קוטפת את הפירות. ספורט זה אורח חיים, וכך צריך לנהוג. אני אוהב מאוד את הגישה הלא אובססיבית שלה, שאם לא מסתדר אז אפשר רק שלושה אימונים. אין ספק שהתנהגות כזו משפרת את הסיכויים להמשיך להתאמן לאורך זמן. גם תמהיל האימונים בשבוע של מיכאלה יוצא מן הכלל, שילוב של שחייה, ריצה ויוגה הוא נכון, ואני ממליץ לה להיגרר אחרי חברתה לחדר הכושר.

     

    "הפרפקציוניזם שלה בא לידי ביטוי גם בספורט, ובמדריכות שמלמדות אותה איך להתאמן נכון. זה מעולה כשיש יכולת לעשות זאת. בריצה ובייחוד בשחייה הטכניקה חשובה מאוד, בזכותה לא מפסיקים לשחות אחרי בריכה אחת ולא גורמים לזעזועים בברכיים. אימון גופני אכן משפיע על הנפש, ולא בכדי מיכאלה מוצאת בספורט סוג של תרפיה.

     

    "מיכאלה נמצאת מעט אחרי השיא של המערכת הפיזיולוגית. כלומר, מתקופה זו מתחילה האטה (די איטית, לאנשים שמתאמנים) בכוח, בסיבולת ובחילוף החומרים. זה מסביר את ההתעסקות שלה עם הטוסיק והבטן, אבל אין לה מה לדאוג כי היא בכיוון הנכון". ‬

     

    ד"ר מרינה לנדאו, מומחית לרפואת עור:  

    "מיכאלה בת 43 עם נתונים טבעיים מרשימים, אבל אפילו במקרה שלה נדרשת רמה בסיסית של טיפול למניעת הזדקנות העור. שימוש במסנן קרינה צריך להתחיל בגיל אפס ולא אחרי ‭.40‬ כובע, לצערי, מספק הגנה מוגבלת בלבד, כי רוב הקרניים מוחזרות מהקרקע ומגיעות לעור הפנים מלמטה.

     

    "אחרי גיל 40 כדאי להשקיע קצת מחשבה בתכשיר הלחות. מחסום האפידרמיס (זה החלק שאחראי לכך שהלחות תישאר בעור) מתפקד פחות טוב, ולכן קשה יותר ללחח את העור ככל שמת־ בגרים. עם הגיל העור דורש תכשירי לחות 'מתוחכמים' יותר: לחות בבוקר, קרם הזנה (קרם לחות שומני יותר) בערב - אחרת מתעוררים בבוקר עם פנים מכווצות מרוב יובש, בעיקר בחורף.

     

    "סרום כדאי לשים לפני מריחת קרם לחות, ולא רק סביב העיניים. וזה ממש לא מוגזם למרוח קרם עיניים פעמיים ביום. אם מרגישים יובש, אפשר למרוח כל שעה, וכמובן שכל תכשיר לחות כדאי למרוח גם על הצוואר.

     

    "אבל קרם לחות אינו מה שיעכב את הזדקנות העור. אני ממליצה מאוד למיכאלה להתחיל להשתמש בתכשיר מבוסס רטין ‭- A‬ זהו תכשיר רפואי ודורש מרשם. זה המרכיב היחיד שהוכח עד היום כבעל יכולת לעכב את הזדקנות העור ואפילו לטפל בסימני הזדקנות קלים שכבר קיימים‭."‬

     

    אורון שרון, מאמן מומחה לזוגיות ולהתפתחות אישית:  

    "במיכאלה אפשר למצוא שני פנים. באחד את האישה: בת זוג, אמא לארבעה, בעלת עסק, סטודנטית ודוגמנית. אישה הנמצאת בתהליכי התפתחות אישית משמעותיים. ההתנדבות והתרומה שלה בבתי ספר ראויות להערכה, מי ייתן וירבו כמותה.

     

    "בפן השני אפשר למצוא את מיכאלה הילדה: חרדה, פגיעה ורגישה. היא באה לידי ביטוי בדיבור מופרז, במצבי רוח, בהיעלבויות ובבכי. על המכלול של שני הפנים הללו משלמת מיכאלה מחיר יקר בשקט הנפשי וברוגע שלה. המפתח לשלוות הנפש טמון בשינוי ביחסים הפנימיים בין האישה לבין הילדה שבה.

     

    "חשוב שמיכאלה תבין שכאשר היא מדברת שעות בטלפון, או חושבת בהפרזה על דברים שפגעו בה, היא מתרחקת מעצמה. ככל שתוכל יותר לשבת עם עצמה בשקט, בלי לעסוק בשום הסחת דעת, כך הילדה שבה תתבגר.

     

    "למיכאלה יש איכויות מבורכות ביכולת שלה להיות עם ילדים ולרפא אותם. כאשר היא תפנה איכויות אלו כלפי עצמה, היא תעלה לרמה הבאה שלה כאדם, תגדיל את השקט הפנימי שלה, וכך יגדלו משמעותית התרומה והערך שהיא מביאה לעולם". ‬




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מתכוונת להיות הרבה יותר רזה. ברקו
    צילום: רפי דלויה
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים