שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תחנה מרכזית ת"א: להשאיר, לשפץ או להרוס?
    תושבי איזור התחנה המרכזית החדשה בתל אביב דורשים את פינוייה וגם העירייה כבר הבינה כי אין ברירה אך היא עדיין מתלבטת: האם להרוס את המבנה לחלוטין או להסתפק בהריסה חלקית ושיפוץ המתחם. והתחנה הישנה? שם החליטו להקים מכללה לאמניות ו-2 מרכזי תרבות. מי אמר שאין עתיד בדרום?

    כנראה שזה רק עניין של זמן עד ששכונת נווה שאנן בדרומה של תל אביב תשתנה לבלי הכר. במשרדי עיריית תל אביב ניתן כבר לראות כי במפות העתידיות דרומה של העיר נראה כמו עיירה ציורית באירופה: שתי התחנות המרכזיות לא קיימות ובמקומן ניצבים מרכזי תרבות מרשימים.

     

    תושבי דר' ת"א: לרשויות לא אכפת שנחלה בסרטן

    דירות, עסקים ומלונות: שוק הכרמל ישופץ ב-2014

    טיילת חדשה בת"א: הקיץ יהיה יותר צפוף בחוף?

    רוצים להישאר מעודכנים? עשו לייק לעמוד הפייסבוק של ערוץ הכלכלה והצרכנות

     

    עיריית ת"א תעבור למתחם התחנה החדשה?

    התחנה המרכזית החדשה בתל אביב אף פעם לא היתה מקום חביב על הבריות. תושבי הסביבה מנהלים לאחרונה מאבק עיקש נגד העירייה ודורשים מקברניטיה להזיז את מטרד זיהום האוויר מהשכונה. לאחרונה, לאחר שהתעקשו על ביצוע בדיקות של רמת הזיהום, ניתחו התושבים את תוצאות ניטור האוויר. מהבדיקה עלה כי רמת זיהום האוויר בסביבת התחנה עובר בעשרות אחוזים את התקן המותר. בעקבות זאת, הוציאו התושבים את קצפם על ראש העירייה, רון חולדאי.

     

    אך גם לעירייה כבר נמאס מהמבנה השנוי במחלוקת. לפני יותר משנה, הכינו בעיריית תל אביב תוכנית מתאר עירונית לפיה תועתק פעילות התחבורה הציבורית של התחנה המרכזית לשתי תחנות משנה. הראשונה, תחנה מרכזית צפון, שתקום במתחם ארלוזורוב בצפון הישן של העיר ותחנה מרכזית שנייה בדרום שצפויה לקום בצומת חולון.

     

    הסנונית הראשונה שרמזה על הכוונה לשינוי בשימוש שנעשה במקום הגיעה כבר לפני מספר חודשים מכיוונו של סגן ראש העירייה, ארנון גלעדי. אז סיפר גלעדי, כי הוא בודק יוזמה להעתקת כל מתחם עיריית תל אביב בכיכר רבין אל התחנה המרכזית החדשה וזאת על מנת לשקם ולמנף את האיזור. 

     

    להשאיר, לשפץ או להרוס?

    לפני שבועות אחדים קיבלה עיריית תל אביב ממשרד האדריכלים דימיטרי מזו רעיונות לאופציות חלופיות לשימוש במבנה התחנה. החלופה הראשונה שהוצעה היא השארת המבנה של התחנה כפי שהוא, כך שבכל מקרה הוצאת האוטובוסים היא שתביא לשינוי באופי המקום.

     

    חלופה ראשונה - התחנה תישאר כפי שהיא  (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו) (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)
    חלופה ראשונה - התחנה תישאר כפי שהיא (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)

     

    החלופה הראשונה (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו) (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)
    החלופה הראשונה(הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)

     

    החלופה השניה היא הריסה של חלקים מהמבנה ופתיחתו לכיוון רחוב לוינסקי.

     

    קרדיט - הדמיה: האדריכל דימיטרי מזו

    קרדיט - הדמיה: האדריכל דימיטרי מזו

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    כך זה יראה אחרי הריסה חלקית של מבנה התחנה החדשה

     

    ואילו החלופה האחרונה שהוצעה היא הריסה מוחלטת של המבנה ובניית מתחם חדש במקומו.

     

    חלופה שלישית - הריסה ובנייה מחדש (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו) (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)
    חלופה שלישית - הריסה ובנייה מחדש(הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)

     

    כך תיראה התחנה אם תיבנה מחדש (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו) (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)
    כך תיראה התחנה אם תיבנה מחדש(הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)

     

    בנייה מחדש - מבט מהרחוב (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו) (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)
    בנייה מחדש - מבט מהרחוב(הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)

     

    כמעט כמו תמיד, כשיש יותר מאפשרות אחת, יש גם לא מעט מחלוקות. "לתחנה יש בעיות רבות של חוסר פרופורציה והתאמה למרקם האורבני במקום", מסביר האדריכל דימיטרי מזו, המעדיף הריסה חלקית של המבנה. לדבריו, ההריסה של המבנה כולו היא פעולה מורכבת ביותר שתביא לפגיעה סביבתית קשה מאחר שמדובר במבנה בטון שסחב עשרות אוטובוסים עליו.

     

    "לטעמי", אומר מזו, "האופציה המועדפת היא הריסה חלקית. באופציה זאת אנו נהרוס את כל הרמפות של האוטובוסים מסביב למבנה. הגג במרכז התחנה, שלא עשוי מבטון, ינוסר ולמעשה נפתח את התחנה לשמיים ובכך ניצור בתוכה חצר פנימית. בנוסף, נהרוס חלקים מהקירות במפלס המדרכה ונפתח אותה לרחוב".

     

    הדמיית התחנה לאחר הריסה חלקית (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו) (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)
    הדמיית התחנה לאחר הריסה חלקית(הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)

     

    לדברי מזו, משך ביצוע עבודות ההריסה החלקית יהיה עד שנה, לעומת הריסה טוטאלית שתכלול גם בנייה מחדש, דבר שעשוי להימשך לפחות 3-4 שנים. במקרה זה, העבודות עשויות להיות מטרד קשה לתושבי הסביבה. "מבחינת עלות ביצוע ההריסה החלקית היא אופציה זולה הרבה יותר מהריסה כללית".

     

    הדמיית התחנה לאחר הריסה חלקית (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו) (הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)
    הדמיית התחנה לאחר הריסה חלקית(הדמיה: אדריכל דימטירי מזו)

     

    "אי אפשר לגרור את הגוויה"

    עודד גבולי, מהנדס עיריית תל אביב, טוען דווקא כי "צריך להרוס לחלוטין את המקום ולבנות מתחם שיערב מסחר, מבני ציבור, עסקים, משרדים ומגורים. מדובר במבנה שיכול להיות מתחם מדהים, וכרגע הדבר לא מתאים לכלום. זה מפגע סביבתי וצריך להתחיל הכל מהתחלה. אי אפשר לגרור את הגוויה".

     

    על מנת לצנן את הציפיות, הדגישו השבוע בעירייה כי הנכס הוא בבעלות פרטית והוא משרת עשרות בעלי עסקים וחברות תחבורה ציבורית, ולכן השפעת העירייה היא מוגבלת. בנוסף, העירייה תלויה גם במעורבתו של משרד התחבורה האמון על ההשלכות התחבורתיות של הסטת האוטובוסים מהתחנה.

     

    "התחנה המרכזית החדשה היא אחד מהמפגעים האורבניים שנבנו בעבר בעיר ושעימם עלינו להתמודד", אומר ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי. לדבריו, "למרות שמדובר במבנה בבעלות פרטית ועדיין משרד התחבורה מפעיל בו מסוף תחבורתי, אנו מחפשים כל דרך על מנת להקטין את המפגע ולהביא להתחדשות האזור".

     

    מכללה לאמנויות במקום התחנה הישנה

    גם מתחם התחנה הישנה בן 10 הדונם צפוי לעבור מתיחת פנים, וכנראה שזאת צפויה לקרות באופן מיידי יותר. במתחם עדיין מצויים שרידי התחנה הישנה ובה מבנה אגד הישן שכלל קופות, שירותים ומעבר לרציפים.

     

    התחנה המיתולוגית החלה את פעילותה כבר בשנות ה-30, והיתה לתחנה המרכזית של המדינה. עם השנים, המקום ניקז אליו סוחרים ומרכזי בילוי מפוקפקים, שעם העברת מרבית הפעילות התחבורתית אל התחנה המרכזית החדשה, שיעורם של המקומות המפוקפקים עלה. היום, המקום משמש כמעין סוג של מרכז לעובדים זרים.

     

    מבחינה תכנונית, מתחם התחנה הישנה מוגדר כשטח שמיועד למבנה ציבור. בחלק השייך לעיריית תל אביב צפוי לקום, תוך מספר חודשים, משכן חדש לבית ספר לאמנויות "מנשר". הרעיון להקמת המכללה במקום נבע מהחשיבה שתתרום לפיתוחו של האיזור ותהפוך אותו למוקד משיכה  עבור צעירים ותמנף את חידוש האיזור ושדרוגו.

     

     (צילום: באדיבות "ברוידא-מעוז אדריכלות נוף") (צילום: באדיבות
    (צילום: באדיבות "ברוידא-מעוז אדריכלות נוף")

     

    במסגרת עבודת התכנון, שנערכו עם מתכנני ביה"ס לאומניות, הוחלט על השמשת מבנה אגד הקיים ושילובו עם הבנייה החדשה של בית הספר, כאשר התכנון הוא לשפץ את המבנה הקיים ולהשתמש בו, בשלב הראשון, לטובת כיתות לימוד של מנשר ובמקביל לבנות את בניין בית הספר החדש בו ישולב המבנה הישן.

     

     (צילום: באדיבות "ברוידא-מעוז אדריכלות נוף") (צילום: באדיבות
    (צילום: באדיבות "ברוידא-מעוז אדריכלות נוף")

     

    במרחב הציבורי שמסביב מתוכננים שני מבני ציבור נוספים ושטח ציבורי פתוח שבו ישתמשו באלמנטים הקיימים, שיעברו הסבה. כך לדוגמא, רציפי הנסיעה יהיו לסוג של ערוגות מדרגות ברחבה המרכזית בין מבני הציבור.

     

    ובין התחנות, כבר ממתינות התוכניות שיקפיצו את דרום העיר. בשנת 2003 אושרה תכנית האב למתחם התחנות שנערכה ע"י האדריכלים שמאי אסיף ונעמה מליס.

     

    התכנית חילקה את איזור שכונת נווה שאנן למספר מתחמים: המרחב לאורך רחוב הרכבת הוגדר לתעסוקה, אזור רחוב לבנדה יהיה איזור מעורב לשימושי תעסוקה ומגורים ולב השכונה המקורי שמאופיין בבנייה מרקמית לגובה של עד 4 קומות, צפוי לעבור במסגרת תמ"א 38, בנייה חדשה של מבנים בני עד 6 קומות, עם יחידות דיור בגודל מינימלי של 50 מ"ר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בקרוב האוטובוסים יעלמו מהתחנה המרכזית?
    צילום: דודו אזולאי
    רון חולדאי, ראש עיריית ת"א
    צילום: יעל צור
    מומלצים