שתף קטע נבחר

נשים ערומות בכותל? רק חרדי יחשוב על זה

כשדב הלברטל השווה במאמרו בין נשים בטלית לנשים מעורטלות בכותל - הוא ביקש להטמיע את החרדה החרדית: תארו לכם מה יקרה אם נאפשר חופש פולחן. ליליות חשופות ירקדו מול האבנים הקדושות. הדימוי הפורנוגרפי חושף את הפחד האמיתי: מנשים

דברים בשם אומרם: "יש לאפשר לכל אחד, יהודי או גוי, לחיות לפי אמונתו מתוך שוויון אזרחי ומתוך הכרה אמיתית בזכויות האנושיות הנתונות לכל בני האדם שנבראו בצלם אלוקים". כך כתב יפה הרב דב הלברטל, מרצה למשפט עברי, מי שהיה ראש לשכתו של הרב הראשי - ומי שאחראי למאמר המגוחך ביותר שקראתי כאן, החושש מפני התערטלות של נשות הכותל.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >

 

 

אני מניחה שכאשר כתב ש"יש לאפשר לכל אחד" וגו', לא השתמש הלברטל בכלל הפרשנות המשפטי הנאה, לפיו "זכר לרבות נקבה". "לכל אחד", בלשון בני אדם ובפרשנות הנכונה - כולל גם נשים, וגם נשים המתפללות בכותל בשטח משלהן על פי אמונתן, וגם נשים המבקשות להתפלל בכותל מכוח העובדה שהן חיות במדינה המכירה (לעתים) בקיומן של זכויות אזרחיות כגון חופש דת ומצפון.

 

אבל הרב הלברטל לא באמת מכיר בהן, נראה כי הוא רוצה להדיר נשים מן הכותל. הוא יודע שמספרן במקום הקדוש ילך ויעלה ככל שנשות הכותל יתמידו בנוכחותן. הוא נחרד מעצם היותן שם, כי כאדם חרדי הוא לא מסוגל לתרגם את זכויותיהן לחיי המעשה.

 

עד כדי כך הוא נחרד, ועד כדי כך אין בידו טיעון ממשי נגד נוכחותן, עד שהוא נדרש לאיום שאין כמותו לסבר את האוזן החרדית הקיצונית של ימינו: האיום הפורנוגרפי.

 

דימויים שהאוזן החרדית שומעת

ומה הוא אומר בעצם? תארו לכם מה עלול לקרות, רחמנא לצלן, אם נאפשר לכל אחד ואחת חופש פולחן! ליליות חשופות שת עוד ירקדו מול האבנים הקדושות. כחווה אימנו וללא עלה תאנה בכלל, וערוותן גלויה לכל, הן יישאו בידיהן העירומות ספר תורה! אלה הדימויים שהוא מבקש לחרוט בזיכרון החרדי.

 

מתפללות עירומות? איפה הן עושות את זה, מחוץ למוחו של הרב הלברטל? (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מתפללות עירומות? איפה הן עושות את זה, מחוץ למוחו של הרב הלברטל?(צילום: גיל יוחנן)

 

והוא יודע לעשות זאת בדמגוגיה מדהימה, כי כל כותב מקצועי – והרב הלברטל אחראי לכמה ספרים רציניים בנושאי הלכה ומשפט עברי – יודע להיות דמגוג כשהוא רוצה, להלהיב את קהלו או להסית אותו נגד הזולת.

 

אלא שהפער בין מה שמתרחש בדמיונו ובמוחו של הרב הלברטל לבין המציאות הוא כה גדול ומכאיב, שמישהו מוכרח להסביר לו כמה עובדות.

 

ראשית, הדרת נשים מפולחן דתי איננה פטנט יהודי ואין לה כל קשר להלכה, אלא לפטריארכליות היסטורית של כל ההיררכיות הדתיות בכל האמונות המונותיאיסטיות הממוסדות. נכון שהיהודים התחילו בה כי הם פשוט התחילו קצת קודם, אבל הנוצרים והמוסלמים אימצו אותה בהתלהבות חסרת מעצורים.

 

לישו היו 12 שליחים ואף לא שליחה אחת, מוחמד הקדיש המון זמן לפוליגמיה מדכאת, ובקוראן עצמו טמונה ההצדקה הראשונית לדיכוי הדתי, החברתי והפוליטי של נשים בעולם המוסלמי.

 

הכנסייה הקתולית נלחמת בנשים עד עצם היום הזה דרך ייחוד הכמורה וההיררכיה לגברים, ואפילו הדת הבהאית, שלכאורה כל מאמיניה ומאמינותיה שווים או שוות זה לזה בפני האל, מונעת מנשים ליטול חלק במנגנוני הפיקוח והבקרה העליונים של האמונה, היושבים בהיכל היפהפה שבחיפה.

 

חברה שהולכת ומקצינה ביחסה לגוף האישה

שנית, בכל אחת מן הדתות האלו מתנהל בימינו מאבק של קבוצות נשים גדולות על השבתן למקומן

הראוי בענייני הפולחן – מקום של כבוד ושוויון. בכנסיות פרוטסטנטיות מסוימות ובכנסייה האנגליקנית המאבק כבר הוכתר בהצלחה, וראו זה פלא: נשים מסוגלות לתת סעד רוחני, לנהל ענייני קהילה, לפסוק הלכות ולהתפלל בקול רם, ואפילו להנהיג תפילה - ומוסדות ארץ לא נשברו.

 

התנועה הקונסרבטיבית והתנועה הרפורמית, שוודאי מונות יותר מאמינים מן המחנה החרדי הקיצוני, היו הזרמים הראשונים ביהדות שהכירו בשוויון נשים עד כד כך שיש בימינו, ברוך השם, המון רבות ומנהיגות של קהילות באירופה ובארצות הברית ובישראל. אף לא אחת מהן או מבנות הקהילות שלהן, במשך עשרות שנות קיומן של אלו, לא העלתה על דעתה להגיע לתפילה בלבוש בלתי הולם ולא מכבד.

 

מתפללות עירומות? איפה הן עושות את זה, מחוץ למוחו של הרב הלברטל? ולמה להיזקק דווקא לאיום דמיוני שכזה, שוב ושוב, במאמר שתכליתו אחת – הדרת נשים?

 

הדימוי שבחר בו המשורר, הוא פורנוגרפי - ולא בכדי: החברה החרדית הולכת ומקצינה ביחסה אל גוף האישה כאיום על המאמינים הזכרים. פסקי הלכה מטומטמים, שלא לומר מטורפים ממש, מפי רבנים רבים מדי, קוראים לעטוף ילדות בנות שלוש כמומיות בשכבות של בגדים, לבל יבלבלו את הזכר הקדוש והטהור שבקרבתן.

 

הטליבאניזציה נצפתה בקיצוניותה המחרידה כשילדות בנות שש בשכונות חרדיות מסוימות נדרשו לעטות בורקות שמסתירות את כל גופן הרך, המגרה כל כך – את מי? את הזכר החרדי, שהוא "פדופיל מלידה" בעיניי רבניו - או את הרבנים שלו שפוחדים עד מוות משחרור נשים מדיכוי, ויוצרים דימוי של פדופיל?

 

גם נשים נבראו בצלם אלוהים

הרב הלברטל חושש מנשים עירומות בכותל? לא באמת: כמשפטן, הוא הרי אמון על העובדות, ואם

ימצא שנשים יהודיות התפללו אי-פעם בעירום במקום קדוש, או שהן מעלות בדעתן לעשות זאת, אני מוכנה לאכול שטריימל.

 

הרב הלברטל פוחד מנשים. נקודה. כמוהו כעדת הרבנים שונאי הנשים שהולכת ומתרבה בקצב מבהיל, כמוהו כפנאטים חשוכים, ובאמת לא חשוב מאיזו עדה או דת. לפיכך הוא מוכן לפנות לדימוי של "עירומות מתפללות", ולמכור את ההיפותזה המופרכת הזו לציבור, אבל לא מסוגל להאמין בקיומן של נשים עם זכויות אנוש וזכות פולחן שווה, שנבראו כמוהו בצלם אלוהים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי חרד ממנה?
צילום: גיל יוחנן
מומלצים