שתף קטע נבחר

משרד התקשורת יגביל שירותי תוכן למספרי 1-900

בעקבות תלונות צרכנים על חיובים מנופחים, המשרד הודיע ששירותי תוכן בחיוג טלפוני, כמו ייעוץ, בידור והגרלות, יוגבלו למספרים בקידומות 1-900, 1-901 ו-1-902 ואי אפשר יהיה להשתמש במספרים עם קידומת זרה. כמו כן יוגבל גובה התשלום ששניתן לגבות על השירותים ותידרש הסכמה מפורשת של המנוי הבגיר

משרד התקשורת הודיע היום (ב') שיגביל שירותי תוכן בטלפון, כאלה שהתשלום עליהם נעשה בדרך כלל דרך החשבון הסלולרי וייפקח על מחיריהם. מדובר בשירותי מידע (אסטרולוגיה), בידור, ייעוץ והשתתפות בהגרלות, שמפעיליהם מחייבים את חשבון המנוי בתשלומים נוספים, כך שסכומי הגבייה עלולים להגיע למאות שקלים בחודש.

 

 

ההסדרה נוגעת למפעילים ולא לספקי התוכן, כלומר למפעיל הקצה שמספק את מספר הטלפון ולמפעיל שגובה את התשלום מהמנוי. הפרה תגרור עיצום כספי.

 

הורים התלוננו

ממשרד התקשורת נמסר כי: "שירותי פרמיום", למעט שירותי תוכן ארוטי, מסופקים כיום לצרכנים במגוון שיטות: באמצעות מספרים בינלאומיים, שירותי כוכבית, (כדוגמת כוכבית 22), וכן בקידומות 1-900 ו-1-901, ו-1-902".

 

ההסדרה הגיעה בעקבות תלונות של צרכנים. בין היתר, הורים התלוננו על זה שלא היה פיקוח על מספרי טלפון בחו"ל, שילדיהם התקשרו אליהם כדי "לקנות" דמויות וירטואליות. ההורים התלוננו על חיובים של מאות שקלים ואי יכולת להבין מי עומד מאחורי שירותים אלה.

 

למשרד גם הגיעו תלונות על איקיוטק, שביקשו מ"חייבים" שכדי להסדיר את החוב שלהם, עליהם להתקשר למספר 1-900 - שיחה בתשלום. תלונה נוספת היתה של משרד התחבורה. מסתבר שמפעילים פרסמו מספר 1-900 שכל תכליתו ניתוב למוקד שאנשי המשרד מספקים בחינם.

 

ההסדרה בעצם מאגדת תחת קורת גג אחת את כל שירתי התוכן שנגבה עליהם תשלום מעבר לתעריף הרגיל. ההגבלה תיכנס לתוקף ב-24 באוקטובר 2014 והיא לא כוללת ב-SMS. השירותים האלה כבר חסומים באופו אוטומטי ובטופס גישה לשירותים. כמו כן ישנה הצעת חוק להקשחת תנאי קבלת השירותים האלה, של הרשות להגנת הצרכן ולסחר ההוגן.

  

השירותים יוגבלו למספרי 1-900

לפי מדיניות משרד התקשורת, מרגע כניסת תיקון החוק לתוקף, כל שירותי ה"פרמיום" בסלולרי, יינתנו רק באמצעות קודי חיוג 1-900, 1-901 ו- 1-902 במטרה למנוע את הטעיית הציבור. כיום, צרכנים מקבלים שירותי תוכן ממספרי טלפון עם קידומות שנראות כקידומת של מספר טלפון פרטי.

 

התעריפים שנגבים מהצרכן יוגבלו

בנוסף, לא ניתן יהיה לחייב מנוי מעבר לתעריף הרגיל, אלא אך ורק בקידומות אלו. לקידומות הללו יהיו תעריפים קבועים שיפוקחו על-ידי המשרד:

 

1-900 - שירותים הניתנים לפי משך השיחה, בעלות של 0.5 שקלים לדקה + תעריף רגיל ולא יותר מ-30 שקל לשיחה. (כיום, ספקי תוכן גובים לעיתים סכומים של שקלים רבים לדקה) השירות יהיה פתוח בברירת מחדל, אבל הלקוח הבגיר שהוא הבעלים של הקו יכול לחסום אותו באמצעות מילוי טופס שנמצא באתר חברת הסלולר.  עד היום זה עלה עד חצי שקל לדקה

 

1-901 - שירות שהתעריף עבורו לא יעלה על 50 שקל + תעריף רגיל לדקת שיחה. השרות יהיה סגור בברירת מחדל, אבל ניתן לפתוח אותו בכך שהלקוח הבגיר המשלם על השירות ימלא טופס גישה לשירותים שנמצא באתר חברת הסלולר. עד היום המחיר היה עד 2.5 שקלים לשירות.

 

1-902 - שירות מוגבל בתעריף של עד 100 שקל + תעריף רגיל לדקת שיחה. השרות חסום בברירת מחדל וניתן לפתוח אותו רק על ידי זיהוי אמין של המבוגר המשלם ובבקשה פוזיטיבית מצדו בהליך שיאושר על ידי משרד התקשורת.

 

מנוי חדש יקבל את הטופס הרלוונטי לחסימת/פתיחת השירותים ומנוי ותיק יוכל לגשת לטופס באתר האינטרנט של מפעיל התקשורת שלו. 

 

הסכמה מפורשת

עוד נמסר ממשרד התקשורת כי השירות יחייב הודעה מקדימה של התעריף ובנוסף תידרש הסכמה מפורשת של המנוי לצריכת השירות.

 

עבור כל השירותים, הספקים יתבקשו לספק הכרזה בדבר מהות השירות, עלותו ואופן החיוב בגינו. השירות יינתן רק מרגע מתן הסכמה פוזיטיבית של המנוי לצריכת השירות, באמצעות לחיצה על מקש.

 

כמו כן, נמסר כי המנוי יוכל לנתק את השיחה במשך 5 שניות מהישמע האות המיוחד לאחר ההכרזה לגבי מהות השירות, מבלי שיהיה מחויב בתשלום "פרמיום".

 

ב"שירותי פרמיום" שניתנו עד כה במסגרת קידומת בינלאומית או קידומות חיוג של *XX תושמע הכרזה למנוי, בה יוסבר כי ניתן לצרוך את השירות באמצעות קודי החיוג החדשים שנקבעו.

 

בעקבות ההפנייה למוקד משרד התחבורה: לא ניתן יהיה להקצות קוד חיוג 1900, 1901, 1902 לטובת ניתוב שיחות למוקדים ולמספרי טלפון הניתנים בתעריף רגיל כדוגמת מספרי "פרימיום" המפנים היום למוקדים של משרדים ממשלתיים. לעמדת המשרד מדובר ב"תיווך" מיותר ובהטעיית הציבור.

 

בעקבות פרשת איקיוטק: נקבע כי לא ניתן יהיה לספק על גבי קידומות 1-900 מוקדי שירות לקוחות, ומוקדים להסדרת חובות וגביה.

 

שר התקשורת גלעד ארדן מסר: "במסגרת המדיניות החדשה, תעריפי שירותי הפרמיום יהיו שקופים וידועים מראש, ובנוסף, ההורה יוכל לחסום שירותים אלה לילדיו, באופן שימנע מצב של חיובי יתר הנגרמים מחוסר מודעות לעלות השרות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
משרד התקשורת יפקח על שירותי תוכן בסלולר
צילום: shutterstock
מומלצים