שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לצד התרופות: התפריט שיסייע לאזן את הסוכרת
    חילבה, קינמון וויטמין c - אילו עוד צמחי מרפא ותוספי תזונה יכולים לסייע בשיפור מצבם של חולי הסוכרת ולמנוע סיבוכים? דיאטנית מסבירה וממליצה גם על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית

    רמות סוכר גבוהות ולא מאוזנות בדם מהוות את אחד הסימנים העיקריים להתפתחות מחלת הסוכרת. על כן ישנה חשיבות רבה למקד לכך את תשומת הלב ולטפל בזה בהקדם.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    את מחלת הסוכרת אמנם לא ניתן לרפא, אך אבחון מוקדם, הקפדה על אורח חיים בריא, המשלב תזונה מאוזנת, פעילות גופנית  ושימוש נבון באמצעים טבעיים, כמו צמחי מרפא ותוספי תזונה, עשויים להביא לשיפור משמעותי במצב המחלה ולמנוע סיבוכים.

     

    התמודדות עם סוכרת:

    לחיות עם סוכרת: איזון תרופתי ותזונה נכונה

    האם ניתן לרפא לחלוטין סוכרת? 7 עובדות

    להתמודד עם המתוק: 10 דרכים לחיות עם סוכרת

     

    המלצות תזונה לאיזון רמות הסוכר בדם

    התזונה מהווה מרכיב עיקרי בשליטה בסוכרת. סוכרת מסוג 2 מתפתחת לרוב אצל אנשים מבוגרים וקשורה ב"סינדרום המטבולי": עלייה בשומנים בדם, משקל עודף, השמנה בטנית ויתר לחץ דם.

     

    לכן, הקפדה על תזונה מאוזנת, הכוללת חלוקה מאוזנת של רכיבי המזון, מסייעת לשמור על איזון מיטבי של סוכר (גלוקוז) ושומנים (כולסטרול וטריגליצרידים) בדם ומסייעת גם לירידה נכונה במשקל.

     

    חולי סוכרת אינם צריכים לעבור למשטר של דיאטה חמורה, אך יחד עם זאת, רמות הסוכר בדם מושפעות בעיקר מכמות הפחמימות וסוג הפחמימות שנצרכות בארוחה, ולכן כדאי להקפיד על כמה הנחיות בנושא זה:

     

    מומלץ לחלק את סך המזון ביום לשלוש ארוחות גדולות ולשלוש ארוחות קטנות.

     

    תכננו נכון את סדר היום שלכם והקפידו לא לדלג על ארוחות. מרווחים גדולים מדי עלולים לשבש את הפרשת האינסולין בדם ולגרום בסופו של דבר לאכילה מרובה ולא מאוזנת.

     

    מומלץ להקפיד על חלוקה מאוזנת של פחמימות בכל ארוחה ולפזרן בין כל הארוחות. בחלוקה זו הגוף זקוק לפחות אינסולין, כדי להוריד את רמת הגלוקוז בדם.

     

    הקפידו לאכול פחמימות מורכבות, המכילות סיבים תזונתיים. אלו מתפרקות בגוף לאט יותר ומאטות את קצב ספיגת הסוכר אל הדם. כמו כן, הפחיתו ככל האפשר מזונות המכילים פחמימות פשוטות (קמח לבן, אורז לבן, פירות, דברי מתיקה, וכו'..), אשר גורמים לעלייה חדה יותר ברמת הסוכר בדם.

     

    הקפידו לשלב בתפריט היומי שלכם מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך (מדד גליקמי הוא מדד לעלייה ברמת הסוכר בדם, לאחר אכילת מזון מסוים. לחולי סוכרת מומלץ לאכול מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך מ-55).

     

    תזונה עתירה בסיבים תזונתיים (ירקות) בשילוב מזונות בעלי תכולת חלבון ושומן גבוהים, כמו אגוזים, שקדים, טחינה, אבוקדו, שמן זית, שמן זרעי ענבים ושמן פשתן. רכיבים אלו המשולבים עם פחמימות מסייעים להורדת הערך הגליקמי של המזון, ותורמים לאיזון רמות הסוכר בדם.

     

    שלבו בתפריט היומי ירקות ירוקים ועליים. אלו תורמים לאיזון סוכר ופינוי רעלים.

     

    היזהרו ממיצי ירקות או פירות - ערכם הגליקמי של פירות וירקות כמו למשל סלק וגזר - גבוה, ולכן העדיפו לאכול אותם שלמים עם תכולת הסיבים שבהם (היינו: על קליפתם). לקבלת תפריט מותאם אישית מומלץ להיעזר בדיאטנית קלינית.

     

    פעילות גופנית

    חשובה ביותר לירידה במשקל ומסייעת בשיפור תגובת הגוף לאינסולין. מחקרים מראים שיפור באיזון רמות ההמוגלובין המסוכרר (HbA1C) בקרב חולי סוכרת בעקבות פעילות גופנית.

     

    הסיבה - הפעילות מזרזת את פינוי הסוכר מהדם אל התאים. כאשר השרירים בגוף פעילים, הורמון האינסולין פועל מהר יותר. מומלץ לעסוק בפעילות גופנית למשך 20-40 דקות ביום. למשל, אפשר לתרגל טאי צ'י או צ'י קונג בבוקר, הליכה, יוגה או ג'ירוקינזיס.

     

    טעימים אבל מלאי סוכר. להיזהר ממיצי פירות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    טעימים אבל מלאי סוכר. להיזהר ממיצי פירות(צילום: shutterstock)

     

    תוספי תזונה וצמחי מרפא

    הרפואה האלטרנטיבית מציעה פתרונות יעילים אשר יכולים להוות טיפול משלים, כגון פורמולות המשלבות צמחי מרפא ורכיבי תזונה בעלי פעילות מבוססת מחקרית המאזנת את רמות הסוכר בדם ומשפרת את הרגישות לאינסולין.

     

    ניתן לשלב תוספי תזונה תחת בקרה רפואית, במיוחד אם משולב טיפול תרופתי כחלק מאורח חיים בריא ושינוי הרגלי התזונה:

      

    חילבה (Trigonella foenum graeccum)

    צמח מרפא בן אלפי שנים, עוד מימי יוון, מצרים וסין העתיקות. זרעיו עשירים בסיבים תזונתיים ורכיביו הפעילים נמצאו במחקרים בעלי פעילות המסייעת באיזון רמות הסוכר בדם ושיפור הרגישות לאינסולין, ובהפחתת רמות הטריגליצרידים בדם.

     

    החילבה מכיל חומר פעיל בשם טריגונלין – התורם להפחתת סוכר בדם, וגלוקומנן – סיב מסיס היוצר ג'ל במעי ומקטין את ספיגת הסוכר מהמעי לדם.

     

    ג'ימנמה (Silvestris)

    צמח מרפא הודי, בעל פעילות משמעותית באיזון רמות הסוכר בדם. משפר את רגישות התאים לאינסולין ובהפחתת רמות הטריגליצרידים בדם. לצמח השפעה על הפחתת התיאבון ומיתון תשוקה לטעם מתוק.

     

    הג'ימנמה נחשב לצמח החשוב ביותר לטיפול בסוכרת כיום, הן בשל האפקט לטווח הקצר (ניתן להבחין כבר לאחר ימים ספורים), והן בשל מניעת הנזקים לטווח הארוך ויכולת שיקום תאי ביטא בלבלב.

     

    הטיפול בו מסייע להוריד את שיעורי ההמוגלובין המסוכרז, תוך מיעוט יחסי של תופעת לוואי. הצמח משפר את רגישות הרקמות לאינסולין, ולכן מסייע לאיזון רמות הסוכר בדם. יתרון נוסף של הצמח שהוא כמעט ואינו גורם לאירועי היפוגליקמיה.

     

    יעיל להורדת רמות הסוכר בדם (צילום: יעל גרטי) (צילום: יעל גרטי)
    יעיל להורדת רמות הסוכר בדם(צילום: יעל גרטי)

     

    כרום פיקולינאט

    הכרום הוא מינרל המרכיב חלק מפקטור הסבילות לגלוקוז (Glucose Tolerance Factor)GTF, רכיב בעל תפקיד חיוני במטבוליזם של הגלוקוז בדם ובקליטתו בתאים על ידי פעילות המגבירה את רגישות הקולטנים על גבי התאים לאינסולין.

     

    במחקרים רבים נמצא כי בקרב סוכרתיים רמות הכרום נמוכות משמעותית יחסית לאוכלוסייה הבריאה, וכי תוספת שלו עשויה לשפר את איזון רמות הסוכר ולהפחית תנודות חדות ברמתו ובכך למנוע היפוגליקמיה. המינרל נמצא בצורתו הטבעית בשמרי בירה, נבטי חיטה ודגנים מלאים.

     

    חומצה אלפא ליפואית

    נחשבת מבין הרכיבים הטבעיים הנחקרים ביותר כיום בטיפול בתסמיני נוירופתיה סוכרתית (פגיעה בכלי דם קטנים ופריפריים) –אחד מהסיבוכים המתלווים למחלת הסוכרת. יעילותה ובטיחותה של החומצה אלפא ליפואית נבחנו בעשרות מחקרים מדעיים.

     

    זהו רכיב נוגד חמצון טבעי, רב עוצמה ויעיל בעל השפעה חשובה בהגנה על כלי הדם מפני נזקי חמצון, שיפור מטבוליזם של הגלוקוז, הגברת רגישות התאים לאינסולין ושיפור זרימת הדם לעצבים פריפריים. רכיב זה בטוח לשימוש גם בסוכרת הריון.

     

    מורינגה ערבה

    "עץ הנפלאות". נחשב לאחד הצמחים הדומיננטיים ברפואה ההודית לטיפול בשלל בעיות רפואיות ונחשב כ"מזון על" (Superfood) בזכות ההרכב התזונתי המדהים של הצמח.

     

    הצמח בעל פעילות מוכחת במחקרים באיזון רמות הסוכר בדם ומסייע בטיפול בסוכרת מסוג 2. כמו כן, הצמח הוכח כמסייע בהורדת רמות כולסטרול ויעיל במיוחד לסובלים מדלקות מפרקים.

     

    קינמון

    תבלין זה מהווה מקור בלעדי לפוליפנוליים ייחודים בשם קטכין (catechin) ואפיקטכין (epicatechin)- חומרים בעלי פעילות אנטי-אוקסידנטית רבת עוצמה, שנמצאו במחקרים כיעילים בהורדת רמות הסוכר והאינסולין בדם בחולי סוכרת, וכנראה גם מסוגלים למנוע התפתחות מהירה של המחלה.

     

    המחקרים הראו ירידה ברמות הסוכר עד כ- 30% לאחר צריכת קינמון, אצל אנשים בריאים, חולי סוכרת וסוכרת הריונית, ואצל אנשים טרום סוכרתיים.

     

    קומפלקס ויטמין B

    מסייע בטיפול בפגיעה במערכת העצבים ופצעים הנגרמים מסוכרת.

     

    ויטמין C

    מחזק את מערכת החיסון, ומסייע למניעת סיבוכים של מחלת הסוכרת. מומלץ לצרוך 1000-3000 מ"ג ביום. לתוצאות טובות בטיפול, מומלץ לרכוש תוספי תזונה איכותיים בלבד. מומלץ לפנות לאיש מקצוע לייעוץ כולל בנושא תוספי תזונה לאיזון הסוכרת.

     

    הכותבת היא שרונה גבאי, דיאטנית קלינית R.D. של Nutri Care

     




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    התזונה שתעזור לאזן את חולי הסוכרת
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים