התגלה אסטרואיד בגודל הר: 'נע לכדור הארץ'

נתיב התנועה של האסטרואיד שאותר, שגודלו 400 מטרים, מצטלב עם כדור הארץ כל 3 שנים. בנאס"א הרגיעו: "לא מהווה סכנה - לפחות לא עד 2164"

אסטרואיד בגודל של הר, שנתיב התנועה שלו מצטלב עם כדור הארץ פעם בשלוש שנים, התגלה על ידי מדען רוסי. המדען ולדימיר ליפונוב, פרופסור באוניברסיטת מוסקבה סטייט, הרגיע ואמר כי האסטרואיד "2014 UR116" לא מהווה סכנה מיידית. עם זאת, הוא הוסיף כי אם יפגע בכדור הארץ, עוצמת פגיעתו עלולה להיות גבוהה פי אלף מפגיעתו של האסטרואיד בגודל אוטובוס שפגע בצ'ליאבינסק שברוסיה לפני שנה וגרם לנזק כבד וליותר מאלף פצועים.

פרופ' ליפונוב הסביר כי קשה לחשב את מסלולם של אסטרואידים גדולים כמו זה שגילה, עקב העובדה שנתיב התזוזה שלהם משתנה באופן תדיר על ידי כוחות גרביטציוניים של גופים שמימים ככוכבי לכת. לדבריו, קיומו של "2014 UR116" מראה כמה מעט מידע יש למדענים על אסטרואידים שעלולים לגרום נזק בכדור הארץ.

"אנחנו צריכים מעתה לעקוב באופן קבוע על האסטרואיד הזה, כי גם לטעות קטנה בחישובים עלולות להיות תוצאות הרות אסון", צוטט בעיתון הבריטי "טלגרף". מתוך 100 אלף גופים שחוצים את מסלול כדור הארץ וגדולים מספיק כדי לגרום לו נזק מסוים, רק על כ-11 אלף מתבצע מעקב.

בנאס"א הבהירו כי האסטרואיד שהתגלה לא חולף קרוב מדי לכדור הארץ כדי להיחשב כמסוכן. "לאסטרואיד, שגודלו בערך 400 מטר, יש מסלול קבוע של כשלוש שנים סביב השמש, והוא מגיע לאזור של כדור הארץ במועד קבוע. עם זאת, הוא לא מהווה סכנה מיידית, כי המסלול שלו לא חולף בצמוד לזה של כדור הארץ", נמסר בהודעת סוכנות החלל האמריקנית. ב"טלגרף" נכתב כי בנאס"א אמרו שהמודלים המתמטיים מראים כי האסטרואיד לא יהווה סכנה לכדור הארץ - לפחות לא ב-150 השנים הקרובות.

בשבוע שעבר מדענים מרחבי העולם התאספו כדי לבחון מהו האסטרואיד שיכול להשמיד את העולם. הם קראו ליצירת מערכת עצומה לגילוי אסטרואידים, שתמנע את תרחיש יום הדין הזה. מערכות קטנות יותר כבר נמצאות בשימוש, אבל מחקר שנערך לאחרונה הראה שגם אסטרואידים בגודל של 50 מטר "בלבד" גדולים מספיק כדי לגרום נזק אדיר לכדור הארץ. האסטרואיד שהתגלה גדול פי 8 מכך. "נאס"א עושה עבודה טובה מאוד במציאת האסטרואידים הגדולים, שעלולים להשמיד את האנושות", אמר האסטרונאוט אד לו, "אבל הבעיה הגדולה היא במציאת האסטרואידים שישמידו עיר או יפגעו אנושות בכלכלה".

בזמן שנעשה מאמץ לעקוב אחר גופים שמימים קטנים, נעשה גם מאמץ להגיע אליהם. בחודש שעבר הייתה הנחתת פילאה, ששוגרה מהגשושית רוזטה, לראשונה שנחתה על שביט. רק לפני שבוע שוגרה החללית אוריון, שבעשור הבא אמורה להנחית לראשונה אסטרונאוטים על אסטרואיד - ובעתיד היותר רחוק גם על כוכב הלכת מאדים.

המחשה: NASA