שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מפתיע: מה עדיף - דיאטת כסאח או הרזיה איטית?

    מחקר חדש שנערך באוסטרליה מגלה כי לאורך זמן, ירידה במשקל במהירות או באיטיות מסתיימות באותה צורה, וכך גם שיעור ההצלחה בשמירה על המשקל, מדווחים ב"זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות"

    יש לי חתונה בעוד חצי שנה ואני חייבת להפחית מהר במשקל. מצד שני, מזהירים אותי מירידה מהירה בדיאטות של זבנג וגמרנו ומספרים שכל המשקל חוזר - ולפעמים אפילו עולים. אז מה עושים?

      

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    התחלתם דיאטה ? קראו עוד:

    אסון לדיאטה: 10 מאכלים שישאירו אתכם רעבים

    מחקר: באיזו דיאטה תרזו הכי הרבה

    האפליקציה שמראה: כמה זה 200 קלוריות בצלחת?

     

    ארגוני הבריאות מתנגדים

    הנחיות רשויות הבריאות ומומחי תזונה בכל העולם קובעות כי הדרך הנכונה היא הרזיה איטית ומאוזנת, שבה הגוף זוכה לאספקה סדירה של כל רכיבי המזון החיוניים. כל המומחים טוענים שהרזיה מאוזנת מעלה את הסיכוי לשמור על המשקל החדש ועל בריאות טובה לאורך זמן. בחוזר שפרסם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות באוגוסט 2012 הוא מדגיש שדיאטות כאסח עלולות "להזיק לבריאותם של המבצעים את הדיאטה הקיצונית ולגרום לדילול רקמת השריר‭."‬

     

    עוד מוסיף משרד הבריאות: "המשתמשים בדיאטה דלה מאוד באנרגיה נמצאים בסיכון מוגבר לתופעות לוואי, הכוללות בין היתר חוסר באלקטרוליטים, הפוגע בפעילות השרירים והעצבים ובעיקר בפעילות ובקצב הלב, ואף בסיכון למוות. ללא השגחה רפואית ייתכן שהמשתמשים בדיאטה זו לא יקבלו אספקה נאותה של רכיבי תזונה חיוניים: ויטמינים, מינרלים ורמות חלבון נאותות".

     

    לפי משרד הבריאות, ההמלצות לתזונה בריאה ומאוזנת לרוב האוכלוסייה הן כ-2,000 ו-1,800 קלוריות ביום לגברים ולנשים בהתאמה. כדי לרדת במשקל נהוג להפחית כ‭500-‬ קלוריות מהצריכה היומית. ירידה הדרגתית במשקל, המלווה בפעילות גופנית שמאפשרת בנייה ושמירה של מסת שריר, היא הדרך הבריאה והמומלצת לירידה במשקל.

     

    אלא שיש גם דעות אחרות של חוקרים: בניגוד להמלצות ולהנחיות של משרדי הבריאות בישראל ובארצות הברית, מצאו חוקרים אוסטרלים מהמרכז הרפואי אוסטין שבמלבורן כי שמירה על המשקל כעבור שלוש שנים מהורדתו הייתה דומה בין מרזים שעשו דיאטת כאסח בפיקוח רפואי לעומת מרזים בדיאטה הדרגתית.

     

    עקב הממצאים מציעים החוקרים לשנות את ההמלצות לטיפול בהשמנת יתר ולשקול מחדש את יתרונן של דיאטות מהירות - בתנאי שהן מאוזנות.

    המשתמשים בדיאטה דלה מאוד באנרגיה נמצאים בסיכון מוגבר לתופעות לוואי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    המשתמשים בדיאטה דלה מאוד באנרגיה נמצאים בסיכון מוגבר לתופעות לוואי(צילום: shutterstock)
     

    השמירה על המשקל - דומה

    במחקר האוסטרלי חולקו 204 נבדקים במשקל יתר רב, בני ‭,70-18‬ לשתי תוכניות הרזיה: האחת, דיאטה קיצונית של ‭800-כ‬ קלוריות ליום, שהכילה שלושה תחליפי ארוחה נוזליים ביום, למשך שלושה חודשים. השנייה, דיאטה מתונה ומאוזנת, המספקת ‭500-400‬ קלוריות ליום פחות מהכמות המומלצת לשמירת משקל, למשך תשעה חודשים. דיאטה זו הכילה ‭2-1‬ תחליפי ארוחה נוזליים בכל יום, בשילוב עם ארוחות רגילות.

     

    בשני סוגי הדיאטה קיבלו המרזים הנחיות לבצע פעילות גופנית בעצימות קלה עד בינונית במשך לפחות 30 דקות בכל יום. במהלך המחקר נפגשו המרזים עם דיאטנית אחת לשבועיים וקיבלו את מלאי הארוחות הנוזליות. 50 מרזים מקבוצת הירידה ההדרגתית ‭76-ו‬ מרזים מקבוצת הירידה המהירה במשקל הצליחו להוריד ‭12.5%‬ ממשקלם ועברו לשלב השני של המחקר - שלב שמירת המשקל, שנמשך שלוש שנים.

     

    בשלב זה קיבלו המרזים הנחיות לתזונה לשמירת משקל בהתאם להנחיות האוסטרליות לתזונה נכונה. המפגשים עם הדיאטנית ירדו לאחת לשלושה חודשים במשך שלוש שנים.

     

    43 מרזים מקבוצת הדיאטה ההדרגתית ‭61-ו‬ מרזים מקבוצת הדיאטה המהירה השלימו את השלב השני של המחקר. בתום שלוש שנים עלו המרזים משתי קבוצות המחקר כ‭71%-‬ מהמשקל שהורידו - ללא הבדל משמעותי בין הקבוצות.

     

    לדברי החוקרים, דיאטה דלת קלוריות מאוזנת של ‭800-כ‬ קלוריות ביום יכולה לתרום לירידה מהירה במשקל, וכתוצאה מכך המוטיבציה של המרזים גדלה לעומת אלה שעושים דיאטה איטית, שמובילה לירידה הדרגתית.

     

    דיאטה מהירה מאוזנת גם מכילה אחוז גבוה יותר של חלבון, שתורם ליותר שובע ולעליית קצב שריפת האנרגיה כשמשלבים אותה עם פעילות גופנית.

     

    עם זאת, יש לזכור כי דיאטה מהירה יכולה להיות בטוחה רק אם היא במסגרת השגחה רפואית, מלווה בבדיקות דם תקופתיות ומספקת כמויות חלבונים, פחמימות ושומנים ששומרים על מסת השריר ועל קצב שריפת האנרגיה - הקצב המטבולי.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית , "טל הבריאות - המרכז לתזונה נכונה",‬ חברת עמותת הדיאטנים עתיד 




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    דיאטה מהירה יכולה להיות בטוחה רק אם היא במסגרת השגחה רפואית
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים