שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר: למה הכרס מסוכנת - ואיך להיפטר ממנה?
    מחקר ישראלי חדש מצא כי קיומו של שומן אמנם מסוכן, אבל מה שבאמת חשוב זה מיקומו בגוף. המחקר שבדק את "הכרס" הישראלית הטיפוסית, מצא כי השומן הבטני הוא זה שגורם לנזקים בריאותיים חמורים ואפילו למוות. מה אפשר לעשות כדי להיפטר ממנו והאם לתזונה הישראלית יש יתרון על פני אחרים?

    האם ה"כרס הישראלית" שכל כך אופיינית לרבים מהגברים - מסוכנת? מחקר שערכה הפרופ' איריס שי מאוניברסיטת מבן גוריון, שבדק את הרכב רקמת השומן הבטני בקרב הישראלים, מצא שרקמת השומן בקרב ישראלים לעומת אירופאים ואמריקנים - דווקא פחות חמורה.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    עוד נמצא במחקר כי בקרב הגברים, הנתונים היו טובים משמעותית יותר לעומת נבדקים בחו"ל בפרמטר של פיזור השומן הבטני בעיקר. ההסבר לתופעה, טמון ביתרון התזונה הים תיכונית העשירה בירק, פירות, שמן זית וקטניות לעומת האחרים.

     

    אם נשמור על היתרון הישראלי באמצעות אורח חיים המשלב תזונה דלה בשומן טרנס ועשירה בשומן צמחי ואומגה 3 יחד עם פחות פחמימות ועזרה של רכיבים אקטיביים, נוכל לטפוח לעצמנו על השכם ולא רק על הכרס.

     

    קיראו עוד

    יש לך כרס (וגם אם היא קטנה)? הלב שלך בסיכון

    חומץ, תפוחים ותבלינים: השיטות להעלמת הכרס

    למה הכרס שלכם היא סכנה בריאותית

      

    חשיבות מיקום השומן בגופנו

     שנים רבות התייחסנו לעודף המשקל כגורם סיכון לתחלואה כמו סוכרת מחלות לב וכלי דם ואפילו סרטן. BMI המדד המתייחס ליחס שבין המשקל לגובה, שמש כמדד להעריך את דרגת הסיכון הקשורה בעודף השומן בגופנו.

     

    אולם בשנים האחרונות אנו יודעים כי מדד הבודק רק את כמות עודף רקמת השומן אינו מספק, חשוב לנו לדעת היכן מצויה רקמת השומן ואיך היא מפוזרת באזורי הגוף השונים – אנחנו מתעניינים באנטומיה של השומן.

     

    המדד כאן הוא פשוט: היקפים. לוקחים סנטימטר ומודדים את היקפי הגוף שלנו. מיפוי רקמת השומן ברחבי הגוף מגלה שני אזורים עיקריים.

     

    שומן תת עורי המצוי בשכבה שבין העור והשריר כשצובטים את העור, צביטה עבה יותר שומן תת עורי.

    רקמת שומן זו אחראית על ייצור ויטמינים והורמונים כמו ויטמין D. מייצרת גורמי חיסון וקרישה כתגובה לפגיעה או פציעה בעור ועוד.

     

    שומן אחר, השומן הבטני מצוי יותר עמוק מסביב לאיברי הגוף הפנימיים. מחקרים רבים בשנים האחרונות קובעים שזה השומן הרע. גם לרקמת שומן זו השפעה על ייצור הורמונים אך דווקא אילו הקשורים ברעב ואגירת שומן, כלומר אל רקמת השומן בגוף אין מתייחסים כבעיה אחידה.

     

    איזו שכבת שומן מזיקה יותר לבריאות שלנו? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    איזו שכבת שומן מזיקה יותר לבריאות שלנו?(צילום: shutterstock)

     

    הקשר בין השומן להתקף לב

    מחקר חדש של החוקרת פרופסור איריס שי באוניברסיטת בן-גוריון, מצביע כאמור על רקמות שומן שונות. האחת כאמור, רקמה תת-עורית הצמודה לעור והשנייה רקמה תת-עורית עמוקה הרחוקה יותר מהעור. רקמת שומן תת-עורית עמוקה זו מזיקה יותר מזו השטחית. ורקמת השומן הבטנית היא המזיקה ביותר.

     

    כבר בשנת 2007 פרסם הביטאון הרפואי החשוב "לנצט" מחקר ענק שעקב אחרי יותר מ-27,000 אנשים מ-52 מדינות שונות שהוכיח שהקשר בין השומן המצטבר באזור הבטן הנמדד ע"י היחס בין היקף מותניים להיקף הירכיים (waist to hip ratio) לפתח התקפי לב, משמעותי הרבה יותר מההשמנה הכללית הנמדדת ע"י אינדקס מסת הגוף BMI.

     

    במחקר חדש שנערך בדאלאס ארה"ב והתפרסם השנה בכנס הקרדיולוגי החשוב בעולם, הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה, הוכח שהשפעת השומן הבטני לעלייה בלחץ הדם גדולה מההשמנה בכלל הנמדדת ע"י האינדקס BMI.

     

    המחקר נמשך 7 שנים והתוצאות הצביעו על קשר ישיר בין השומן הבטני לסיכון לפתח לחץ דם גבוה. החוקרים מייחסים את תוצאה לשומן שמצטבר באזור הכליות, האיבר השולט על לחץ הדם שלנו.

     

    איך ניתן להוריד את השומן הבטני?

    מחקרים בשנים האחרונות מנסים לבדוק מה הם הגורמים המשפיעים באופן ישיר על השומן הבטני, כדי להבין כיצד נוכל להכות בבעיית ההיקפים - או בשפה מקצועית "בבטן הרכה". המחקרים מתמקדים בשינוי הרגלי חיים כמו תזונה ופעילות גופנית, תוספי תזונה ותרופות.

     

    בחירת סוג השומן הבריא

    שומן טרנס: מחקרים בחיות מעידים כי שומן מעובד מסוג טראנס (תוצר של תעשיות המזון בעיקר, שמקשות חלקית שמן צמחי ופחמימות פשוטות (כמו סוכר, דבש, ריבה, משקאות קלים) נוטה להגדיל את רקמת הבטנית. לכן מומלץ להימנע מצריכה של מזונות מעובדים כמו מאפים על בסיס מרגרינה ועוד.

     

    שומן צמחי: כגון שמן זית, קנולה נוטה להתמיין לרקמת השומן ה"בריאה". לשלב בתפריט שמן זית, קנולה, טחינה, אבוקדו על חשבון שמנים אחרים

     

    שומן מסוג אומגה 3:  שומן מסוג אומגה 3 מצוי בזרעי פשתן, ציה, בשמן קנולה כמו גם באגוזים שומן. חומצות שומן יחודיות ממשפחה זו מצויות בדגי מים קרים כמו סלמון, מקרל הליבוט ועוד וכן באצות מהן ניזונים דגים אילו.

     

    צריכה של שומנים אילו משפרת מדדים שונים כמו גם בעלת השפעה על רקמת השומן הבטנית ועל מדדים דלקתיים שהיא מייצרת. מכאן ההמלצה לשלב שומנים אילו בתפריט היומי.

     

    השפעת רכיבים ביואקטיביים ותוספי תזונה

    המחקרים בתחום זה עדיין מאוד חדשניים וראשוניים אך תשומת הלב מתרכזת במספר רכיבים בעלי השפעה אפשרית.

     

    מיצוי חלבון המופק מתפוח אדמה ( PI2): אכילת תפוחי אדמה נחשבת כגורם משמין בגלל כמות הפחמימות הרבה שיש בהם, אבל חלבון יחודי המצוי בתפוח האדמה מסמן למוח לשחרר כולציסטוקינין Chole Cysto Kinin ( (CCK מהמעי.

     

    הכולציסטוקינין הוא פפטיד ששולח מסר למוח "אני מלא/ה ושבע/ה, הפסק/י לאכול אני שבע/ה". נטילת PI2 לפני האוכל גורם להפרשת CCK ותחושת שובע מוקדמת. הסימן מגיע למח מהר מאד, האדם מגיע לתחושת שובע ועל ידי כך אוכל פחות.

     

    מצא במחקר ראשוני שנטילה של מיצוי חלבון תפוח האדמה לא זו בלבד שגורם לירידה במשקל עקב הירידה בכמות האכילה. במחקר שנמשך 20 שבועות הושגה ירידה ממוצעת של 5.3 ק"ג במשקל הגוף.

     

    אבל התוצאה הלא פחות מעניינת הייתה שיפור משמעותי ביחס מותניים לירכיים waist to hip ratio שהושגה באותו מחקר. היקף המותניים ירד ב-16 ס"מ בממוצע בעוד היקף הירכיים ירד ב-10 ס"מ בממוצע.

     

    בארץ מוצע רכיב PI-2 עם חומצת שומן טבעית מסוג אומגה 6, שהוכחה במסייעת בתהליך הפחתת השומן הבטני. חומצת שומן טבעית מסוג אומגה 6 (CLA)– רכיב טבעי שמקורו בשמן חריע וחמניות, הידוע בספרות המחקרית כמעודד פירוק רקמת שומן ושומר על מסת השריר בגוף, ובכך מסייע בירידה בהיקפים, בעיקר באזור הבטן.

     

    קיימים תוספים שונים המכילים רכיב זה בשילוב עם רכיבים נוספים בעלי השפעה של הרכב הגוף.

     

    מיצוי תה ירוק: מיצוי זה מכיל אחוז גבוה של רכיבים ביואקטיביים מסוג אפיקטכין גלאט – ECGC . מחקרי מעבדה מוכיחים כי לרכיבים אילו השפעה תרמוגנית המעודדת שריפה ופירוק של רקמת השומן. כדי להגיע להשפעה זו נדרשות קיימות שאינם מצויות בצריכה תזונתית רגילה של תה ירוק.

     

    בנוסף, חשוב לציין כי פעילות גופנית מסייעת מאוד בשיפור המצב ועוזרת להיפטר מהשומנים.

      

    הכותבת היא דיאטנית קלינית ויועץ מקצועית לתוסף "תפורז"

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים