שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    7 מזונות שמסייעים לאיזון הסוכר בדם
    ג'ינג'ר, קינמון ושמן זית: איזה עוד מזונות יעזרו למנוע תחלואה בסוכרת ושיפור במצב הבריאותי של החולים, שמהווים על פי הערכות יותר מ-150 מיליון בני אדם בעולם, ושללא שינוי באורח החיים, המספר הזה עלול להכפיל את עצמו עד 2030?

    על פי  נתוני משרד הבריאות העולמי, יותר מ-150 מיליון בני אדם חולים במחלת הסוכרת  סוג 2 (שאינה תלויה בהזרקה של אינסולין), וההערכה היא שללא התערבות מתאימה של שינוי אורח חיים, הכולל שינוי תזונתי ואימון גופני, מספר זה עלול להכפיל את עצמו עד לשנת 2030.

     

    קיראו עוד על סוכרת

    להתמודד עם המתוק: 10 דרכים לחיות עם סוכרת

    טרום סוכרת: 7 צעדים לשינוי - ומניעת המחלה

    האם ניתן לרפא לחלוטין סוכרת? 7 עובדות

     

    הסוכרת מאופיינת ברמת גבוהות של סוכר (גלוקוז) בדם, עקב חוסר היכולת של להכניס את הסוכר מהדם אל התאים השונים בגוף. רמת הסוכר הגבוהה בדם יוצרת צמיגיות מוגברת בדם ומובילה לתחלואה נלווית כגון: מחלות לב, לחץ דם גבוה, פגיעה בכליות, פגיעה בראייה ופגיעה במערכת העצבים.

     

    כמו כן, הרמות הגבוהות של הסוכר מובילות לייצור של גורמים מחמצנים, רדיקליים חופשיים היוצרים תגובת דלקת שגורמת לפגיעה מערכתית בגוף. בנוסף, רמה גבוהה של סוכר בדם מובילה לפגיעה באנזימים נוגדי החמצון ובכך מגבירים את תהליך החמצון המתרחש בגוף.

     

    התרופות המוצעות להפחתת רמות הסוכר מלוות בתופעות לוואי רבות, ולכן במחקר עוסקים רבות במציאת מרכיבים טבעיים למניעת המחלה.

     

    ידוע כיום כי הורדה במשקל, יחד עם הפחתה של כמות הפחמימות וצריכה של מזונות דלים בסוכרים ושומנים מזיקים, תורמת למניעת המחלה ושיפור במצב הבריאותי, אך ישנם מרכיבים שלהם השפעה תזונתית מעבר לקלוריות.

     

    1. ג'ינג'ר

    נוגד החמצון החזק המכיל את המרכיב ג'ינג'רול וידוע כמרכיב למניעה של מחלות שונות. הג'ינגר שניתן להכניסו למזונות רבים ממרקים, תבשילים וחליטות תה, מהווה נוגד חמצון מאוד חזק למניעת תהליכי חמצון ובכך מניעה של תהליכים דלקתיים רבים המתרחשים בקרב חולי סוכרת.

     

    ג'ינג'ר. מונע תהליכים דלקתיים בגוף (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    ג'ינג'ר. מונע תהליכים דלקתיים בגוף(צילום: shutterstock)

     

    2. קינמון

    מחקרים רבים מראים כי מסוגל להפחית את רמות הסוכר בעשרות אחוזים ואף עד 30% ובכך למנוע את התפתחות המחלה, בעיקר בחולים טרום סוכרתיים.

     

    הקינמון מסוגל להעלות את הרגישות להורמון האינסולין, האחראי להכנסת הסוכר לתאים, ובכך להפחית את רמות הסוכר בדם.

     

    ניתן להשתמש בקינמון כתחליף לסוכר ביוגורטים או דייסת שבולת שועל ואף בתבשילי בשר שונים ובכך יכול לסייע בהפחתת הסוכר במזון ואף לתרום לירידה במשקל.

     

    3. שיבולת שועל

    מלך הדגנים, בעל הרכב ייחודי התורם להפחתת רמות הסוכר ובעל יתרונות בריאותיים רבים. ביחס לדגנים אחרים (אורז/ לחם/ פסטה) עשיר בסיבים תזונתיים וחלבונים אשר מפחיתים את קצב הספיגה של הגלוקוז לזרם הדם.

     

    מעבר לכך, הרמה הגבוהה של הסיבים התזונתיים באה על חשבון של סוכרים פשוטים הקשורים להידרדרות המחלה.

     

    4. ליקריץ

    מכיל מרכיב טבעי בשם גלברידין - פוליפנול שהוא רכיב בעל מבנה הדומה להורמון האסטרוגן, הורמון מין הנשי עם תפקיד מרכזי בשפעול של אנזימים נוגדי חמצון בגוף.

     

    רמות הסוכר הגבוהות פוגעות בפעילות של הורמון האסטרוגן ובכך פוגעות ביכולת הנוגדת חמצון של הגוף, אך מתברר כי במצב של רמות גבוהות של סוכר (סוכרת), הגלברידין מסוגל לחקות את פעילות של הורמון האסטרוגן ולשפעל את אותם אנזימים, ובכך למנוע מצבים של תהליכי חמצון מוגברים ותהליכים דלקתיים בגוף.

     

    5. שמן זית

    שמן בעל הרכב ייחודי העשיר בחומצת השומן "חומצה אולאית" מסוג אומגה 9, שלו היכולת להעלות את הרגישות של הגוף לאינסולין ולתרום להפחתת התנגודת לאינסולין ובכך לאפשר כניסה טובה יותר של הסוכר לתאים.

     

    כמו כן, מכיל ריכוז גבוה של נוגדי חמצון המעכבים את תהליכי החמצון בגוף ונמצא כבעל יכולת לעכב תהליכי סרטן ומחלות לב.

     

    6. תה ירוק

    אחד מהמשקאות המדוברים ביותר כיום בזכות כמות נוגדי החמצון שבו, בעיקר ה- EGCG שנחשב לנוגד חמצון טבעי חזק מאוד המסוגל למנוע את תהליכי החמצון המתרחשים בתהליך הסוכרת.

     

    מחקרים מראים ששילוב של תה ירוק בתפריט היומי מסייע בהורדה במשקל החשוב לשיפור מחלת הסוכרת. שילוב של נוגדי חמצון טבעיים מהמזון יחד עם הורדה במשקל מסוגלים להביא להפחתה של מעל 50% מכמות (ואפילו עד להפסקה מוחלטת) התרופות אותם לוקחים כטיפול במחלת הסוכרת.

     

    מחקרים אחרונים מראים כי שילוב של תה ירוק עם פעילות גופנית יכולים לסייע בשינוי הרכב הגוף ולהביא לעלייה במסת השריר וירידה במסת השומן ואף להביא לעלייה ברגישות לאינסולין ושיפור מצב הסוכרת.

     

    תה ירוק. יעיל בהפחתת משקל שתורמת למניעת סוכרת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תה ירוק. יעיל בהפחתת משקל שתורמת למניעת סוכרת(צילום: shutterstock)

     

    7. ברוקולי

    שייך למשפחת המצליבים ומהווה חלק מרכזי במשפחת המזונות "נוגדי חמצון", המחזקים את המערכת החיסונית של הגוף ומסייעים בהתמודדות עם התהליך הדלקתי המתרחש בזמן מחלת הסוכרת.

     

    כמו כן, הברוקולי (יחד עם כל המזונות ממשפחת המצליבים) מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים המסייעים בהפחתת ספיגת הסוכר ממערכת העיכול אל זרם הדם, תורמים לתחושת השובע ובכך מסייעים בירידה במשקל.

     

     הכותב הוא מרצה לתזונה, תזונאי B.sc במדעי התזונה


    צפו ביום של חולה סוכרת:

     

    הפקה ועריכה: איתי גל, עריכת וידאו: ערן רחמני

    הפקה ועריכה: איתי גל, עריכת וידאו: ערן רחמני

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    המאכלים שיעזרו להימנע מסוכרת
    צילום: shutterstock
    שלום דוקטור
    מומלצים