שתף קטע נבחר

נתפסה במצלמה: פילגש בגבעה ברמת הגולן

המיילדות העבריות מזכירות את ציורי המדונה, פילגש בגבעה לא תצא לכם מהראש - והמלכה איזבל תספר לכם סיפור תנ"כי שלם: דיקלה לאור צילמה במשך שנים את "גיבורות התנ"ך" בסצנות מורכבות, תוך תחקיר פרשני. התוצאה - צילומים מרהיבים - וצנועים: "ביקשתי למשוך את תשומת הלב שלא באמצעות הגוף החשוף"

המיילדות במצרים: "לפי המדרש היו אלו יוכבד אמו של משה רבנו ומרים אחותו. יוכבד לא הייתה צעירה, ובתחילה בחרתי בשתי נשים מבוגרות יחסית - אבל ברגע שלפני הצילום, לקחתי לבסוף מישהי צעירה. אין לי דרך להסביר למה" (צילום: דיקלה לאור) (צילום: דיקלה לאור)
המיילדות במצרים: "לפי המדרש היו אלו יוכבד אמו של משה רבנו ומרים אחותו. יוכבד לא הייתה צעירה, ובתחילה בחרתי בשתי נשים מבוגרות יחסית - אבל ברגע שלפני הצילום, לקחתי לבסוף מישהי צעירה. אין לי דרך להסביר למה"(צילום: דיקלה לאור)

 

רחל אמנו, מרים הנביאה, הגר, בנות לוט ומיכל – והרשימה עוד ארוכה. כולן יפות-יפות, כולן צעירות וכולן מתעוררות לחיים בסדרת צילומים ייחודית ויפהפייה של הצלמת דיקלה לאור – "נשים בתנ"ך". חודשים, לפעמים אף חצי שנה, ארך התחקיר שערכה לאור על כל אחת מהגיבורות שלה, רגע לפני שתיעדה אותה במצלמתה.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק  >>  

 

"ברגע שאני בוחרת דמות, אני מתחילה לקרוא עליה", לאור מספרת. "בהתחלה, את פשט הפסוקים, לאחר מכן את רש"י, מדרשי חז"ל, התלמוד ועד לספרות מודרנית. המחקר נמשך עד שבראש עולה לי פריים שבו ברור לי מי המצולמת, מה הרקע של הצילום, מה צבע הבד שאותו היא תלבש ועוד".

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

"נשים בתנ"ך" הגיעה לאחר תערוכת "מצלמה עם מכחול", שבה תיעדה נשים העוסקות בחיי היום-יום בסגנון הרנסנס. בסדרת התמונות שלאחר מכן, "הסיפור שאינו נגמר", תיעדה לאור נשים שהפכו למיתוסים קלאסיים ומיתולוגיים, כגון אופליה, נימפה וגם "אשת איוב", שצולמה ב-2012, והובילה לתערוכה הנוכחית.

 

"גדלתי בבית מסורתי", מספרת לאור. "סיפורי התנ"ך וערכי היהדות ליוו ומלווים אותי עד היום. התמונה 'אשת איוב' גרמה לי לעצור את הסדרה 'הסיפור שאינו נגמר', ולהקדיש את השנים הבאות לספר כמה שיותר סיפורים מהתנ"ך".

 

רות המואבייה עם עורפה ונעמי (צילום: דיקלה לאור) (צילום: דיקלה לאור)
רות המואבייה עם עורפה ונעמי(צילום: דיקלה לאור)
 

 

ברקע החרמון. התדעו למה?

פנייה שהגיעה מנטע קציר, מנהלת הארגון הקהילתי "עיינות" ברמת הגולן, הולידה את התערוכה החדשה. "אנשי 'עיינות', חלק מארגון הגג 'ניצנים' שמטרתו לייצר חברה סובלנית על בסיס תרבות יהודית, ישראלית וציונית קיימו כנס לימוד תחת הכותרת 'כשרוח ואנשים נפגשים'. האירוע, לרגל 50 שנה להתיישבות בגולן, כלל את תערוכת הצילומים 'נשים בתנ"ך בנופי הגולן', ומעתה התערוכה תנוע בין ערים שונות".

 

בתמונה של אם סיסרא, הדוגמנית מאוד צעירה, כך שסיסרא השתתף בקרב בגיל חצי שנה.

 

"זה נכון, ובאמת התמונה הזו מופיעה באתר, אבל נגנזה ואיננה משתתפת בתערוכה. אני באמת לא יודעת להסביר מדוע המצולמות שלי צעירות. את התמונה של המיילדות במצרים הכנתי לפי המדרש שהיו אלו יוכבד אמו של משה רבנו ומרים אחותו. יוכבד לא הייתה צעירה, ובתחילה בחרתי בשתי נשים מבוגרות יחסית - אבל ברגע שלפני הצילום, לקחתי לבסוף מישהי צעירה. אין לי דרך להסביר למה".

 

מאחור הכרם, לצדה מבשר רעות - הכלב. וברקע החרמון. העתיד העצוב של איזבל (צילום: דיקלה לאור) (צילום: דיקלה לאור)
מאחור הכרם, לצדה מבשר רעות - הכלב. וברקע החרמון. העתיד העצוב של איזבל(צילום: דיקלה לאור)

 

"חלק מהצילומים מתחברים למקור התנ"כי - איזבל היתה מלכה, ולכן היא מצולמת כשהיא על כיסא מלכות, ומאחוריה כרם שמתקשר כמובן לכרם נבות. לידה יש כלב שמתקשר עם נבואת אליהו, ולפיה כלבים יאכלו את גופה. איזבל היתה אשה קרה, ולכן ברקע רואים את החרמון".

 

בכל אחת מן התמונות מכניסה לאור גם פרשנות קטנה משלה: "דבורה הנביאה, למשל, לא מצולמת מתחת לעץ התומר כמו שמסופר בתנ"ך, אלא על סוס, אבל זה מתקשר לכוח הרב שיש סביב דמותה בהובלת העם למלחמה".

 

פילגש בגבעה (צילום: דיקלה לאור) (צילום: דיקלה לאור)
פילגש בגבעה(צילום: דיקלה לאור)

 

אסתר המלכה נעדרת

דווקא על רקע העובדה שבתחילת דרכה צילמה לאור נשים שחושפות יותר מטפח, קשה שלא לשים לב לעובדה שבתערוכה החדשה היא הלבישה את רוב הנשים בצניעות, כשהן חושפות כתף לכל היותר. "גם כשצילמתי נשים חשופות, זה היה רומנטי ונשי ולא חלילה פורנוגרפי. בפרויקט הנוכחי ביקשתי למשוך את תשומת הלב של הצופה שלא באמצעות הגוף החשוף".

 

למה לצלם דווקא נשים?

 

"נשים בעיניי הן כל כך מורכבות, ובכל אישה אני תמיד רואה יופי, יכולת הולדה, נשיות, ילדותיות, נחישות, רעיה, אמא - זה מופלא. אולי בזכות הפרויקט הזה ומה שהוא יוליד, אצליח בהמשך לצלם גם גברים. אבל אני עדיין לא שם".

 

מיכל בת שאול אשת דוד (צילום: דיקלה לאור) (צילום: דיקלה לאור)
מיכל בת שאול אשת דוד(צילום: דיקלה לאור)

 

אם ברוח לוח השנה אתם מחפשים את אסתר המלכה, לא תמצאו אותה. "לא צילמתי אותה עדיין, למרות שהפריים יושב לי בראש הרבה זמן", מודה לאור, "מכֵיוון שהפריים היחיד שנטבע בי הוא של אסתר בליווי המן ואחשוורוש, ועד שאתמודד עם הקושי, התמונה תישאר בראשי".

 

אני מניח שכל צילום כזה לוקח ימים ארוכים.

 

"דווקא לא, לכל היותר חצי שעה. ההכנות, מאידך גיסא, לוקחות חודשים, אבל את הצילומים אני עושה ממש מוקדם בבוקר, או לקראת שקיעה. כשאני מגיעה לשלב הצילום אני כבר יודעת מה אני רוצה ואיך כל סנטימטר בפריים צריך להיראות, כך שהצילום בפועל כולל התארגנות ממש מהירה".

 

מובילה את העם למלחמה. דבורה הנביאה (צילום: דיקלה לאור) (צילום: דיקלה לאור)
מובילה את העם למלחמה. דבורה הנביאה(צילום: דיקלה לאור)

 

בתחילת הדרך התמקדה לאור בצילומים תיעודיים. "רק אחרי שקנו תמונה שלי, זו הייתה מבחינתי גושפנקה שאני צלמת. עם הכסף שקיבלתי קניתי מצלמה טובה, ומאז אני מצלמת צילומים מבוימים בלבד". כיום היא מתגוררת במושב גבעת יואב שבדרום רמת הגולן, ממש על הסט הטבעי של הצילומים שלה, עם בעלה מודי ושלושת ילדיהם. ולמרות שמעולם לא למדה צילום או אמנות בצורה מסודרת, מדצמבר 2010 היא עוסקת בצילום פורמלית, ויצירות שלה כבר הוצגו בשלל תערוכות, בארץ ובחו"ל.

 

  • תערוכת "נשים בתנ"ך" תוצג בגלריית הורדוס, כיכר המסגד בטבריה, ב-14 במרץ 2017

 

אשת איוב (צילום: דיקלה לאור) (צילום: דיקלה לאור)
אשת איוב(צילום: דיקלה לאור)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ עיינות - יהדות ישראלית בגולן
דיקלה לאור
צילום: יח"צ עיינות - יהדות ישראלית בגולן
מומלצים