שתף קטע נבחר

לידיעת ביבי, המלפפונים החמוצים התייקרו והם מגיעים בעיקר מהרשות הפלסטינית

ההתייקרות מגיעה עד ל-12.2% והיא תטפס שוב ב-1 בנובמבר. הסיבה: מחסור בעובדים, שצריכים לקטוף את הירק בידיים ובכריעה על ארבע. גם חלק מסוגי הזיתים התייקרו השנה. בנוסף, בדקנו מה הישראלים אוהבים יותר: מלפפון במלח או בחומץ, כרוב כבוש או חצילים מוחמצים, ומה זה "זיתים מושחרים"?

ראש הממשלה בנימין נתניהו עשה לחמוצים מה שברגותי עשה לטורטית : אין אדם בישראל שהקשיב לנאום אתמול (ב') בפתיחת מושב החורף של הכנסת ולא דיבר על חמיצות היום. אצל חלקנו זה עורר תיאבון לחמוצים, רק שאז גילינו שהמלפפונים החמוצים, הירק המוביל את שוק הירקות הכבושים בישראל, התייקר - והוא ימשיך להתייקר עוד. גם הזיתים התייקרו אצל חלק מהספקים. 

 

יתכן שהחמצתם את ההתייקרות, שהחלה לא מזמן. קמעונאים טוענים שעליות המחירים במלפפונים כבושים החלו ביולי ואפילו עוד קודם לכן. שיעור ההתייקרות נע בטווח של 4%-10% - לא מעט בענף קמעונאות המזון. המחיר הממוצע של מלפפונים ב-2017 עד כה, עלה ב-4.8% ל-12.50 שקל לקופסה בגודל השכיח בשוק, לעומת 11.94 שקל בתקופה המקבילה ב-2016 ולעומת 10.83 שקל ב-2014. העלייה הגדולה ביותר במחיר - 12.2% - הייתה אצל פריניר (שאת מוצריה מפיצה חברת שטראוס), אך המוצר שלה נותר מהזולים בשוק. רק חברת בני דרום הורידה את מחירם של המלפפונים החמוצים.

 

מובילת השוק, בית השיטה (השייכת לאסם), שמחזיקה ב-31% נתח שוק כמותי, העלתה את מחירי המלפפונים החמוצים ב-4% בשל "מחסור במלפפונים מתאימים", כך מסרה - והדגישה כי בזיתים שלה, המחירים דווקא ירדו ב-10%, כך לטענתה. בכלל השוק חלה התייקרות של 0.9% בזיתים במהלך 2017, עד כה.

מחירי מלפפונים חמוצים לפי שנים. מקור: סטורנקסט ()
מחירי מלפפונים חמוצים לפי שנים. מקור: סטורנקסט

מחירי זיתים, לפי שנים. מקור: סטורנקסט ()
מחירי זיתים, לפי שנים. מקור: סטורנקסט

 

עם זאת, לא תמיד הרשתות מגלמות את ההתייקרות במחיר לצרכן. לדוגמה, המוצר "מלפפונים במלח 25-18 יחידות בגודל קטן מאוד" של בית השיטה במשקל 560 גרם נמכר בעבר ב-12.79-9 שקלים, וכעת נמכר ב-13.90-8.90 שקלים. כלומר, יש עלייה במחיר לצרכן בטווח העליון של המחירים (בטיב טעם ובשופרסל אקספרס), אך בטווח התחתון של המחירים (אושר עד) - יש דווקא הוזלה. עם זאת, ייקור המוצר לרשתות בהכרח מתגלגל בסופו של דבר לצרכן ועוד ימשיך להתגלגל אליו ביתר שאת.



מחירי המלפפונים בעלייה (אם כי חלק מהרשתות מציעות מחירי מבצע) (צילום מסך מאתר פרייסז) (צילום מסך מאתר פרייסז)
מחירי המלפפונים בעלייה (אם כי חלק מהרשתות מציעות מחירי מבצע)(צילום מסך מאתר פרייסז)

התייקרות בגלל מחסור בידיים עובדות ופחות ימי קטיף (צילום מסך מתוך אתר פרייסס) (צילום מסך מתוך אתר פרייסס)
התייקרות בגלל מחסור בידיים עובדות ופחות ימי קטיף(צילום מסך מתוך אתר פרייסס)

  

המלפפונים המיועדים לכיבוש התייקרו ב-25%

בקבוצת יבנה, השחקנית השנייה בגודלה בשוק החמוצים (שמייצרת גם מותג פרטי לרמי לוי), אמרו ל-ynet כי "המלפפונים גדלים בעיקר בשדות פתוחים בגדה המערבית, ולצערנו בשנים האחרונות יש מגמה של מחסור בחומר גלם המתאים לכיבוש, עקב מחסור בגשמים ובידיים עובדות. לאור כל זאת כמויות המלפפונים קטנו, ויותר מכך - קיים חוסר אמיתי במלפפונים קטנים המתאימים לכיבוש באריזה הקמעונאית.

 

"לצערנו הדבר הביא לעליית מחירים של 25% בחומר הגלם, וכמו כולם, גם אנחנו נדרשנו להעלאת מחירים מסוימת, בשיעור של עד 8%, כאשר אנחנו סופגים את יתר העלייה. במקביל אנחנו עובדים על אלטרנטיבות שונות להתמודד עם המחסור ואף לאפשר זמינות לכלל הלקוחות". בחברה העלו מחירים בשיעור של כ-6.8%, אך לנוכח מיעוט מבצעים - מדובר בהתייקרות גדולה יותר.

 

גם המותגים הפרטיים התייקרו. בשופרסל, שמחזיקה במותג הפרטי הגדול בשוק, מסרו כי: "עליית המחירים שחלה לפני כחצי שנה בתחום המלפפונים החמוצים והזיתים נבעה מעלייה במחירי הגלם, שהשפיעה על כלל מחירי התחום בשוק. עליית המחירים הייתה בהלימה לעלייה במחירי הקנייה של שופרסל. יחד עם זאת, שופרסל עושה מאמצים כי לשמור על מחירי המותג הפרטי נמוכים כדי לתת הצעת ערך תחרותית ללקוחותיה".

המחירים מטפסים. זיתים (צילום מסך מתוך אתר פרייסס) (צילום מסך מתוך אתר פרייסס)
המחירים מטפסים. זיתים(צילום מסך מתוך אתר פרייסס)


חלק ממוצרי הזיתים התייקרו (צילום מסך מתוך אתר פרייסס) (צילום מסך מתוך אתר פרייסס)
חלק ממוצרי הזיתים התייקרו(צילום מסך מתוך אתר פרייסס)
.

בית השיטה ייקרה מלפפונים אבל הוזילה זיתים. למרות שברשתות זה לא תמיד ניכר (צילום מסך מתוך אתר פרייסס) (צילום מסך מתוך אתר פרייסס)
בית השיטה ייקרה מלפפונים אבל הוזילה זיתים. למרות שברשתות זה לא תמיד ניכר(צילום מסך מתוך אתר פרייסס)

 

ימי הקטיף ברשות הפלסטינית התמעטו בגלל מחסור בעובדים

מנכ"ל ובעלי פרי חן ח'טאב עסלי, אמר ל-ynet שגם אצלו עליית המחירים תיכנס לתוקף בקרוב (1 בנובמבר): "הקטיף של מלפפונים המיועדים לכבישה, שנקראים זן אביב, הוא בעצם עבודה ידנית. תירס קוטפים במכונות וכך גם אפונה וגזר, אך במלפפונים אין מיכון. בנוסף, צריך לקטוף אותם יום-יום, להבדיל מתירס ועגבניות - שאותם קוטפים פעם אחת בעונה. אז כשיש חוסר בעובדים - המחירים עולים כל הזמן.

 

"כרגע, במקום לקטוף מדי יום, קוטפים כל יומיים או שלושה והמלפפון גדל, וכשהוא גדול האיכות שלו יורדת. לצערנו, האוכלוסייה גדלה, אך יש פחות חקלאים. לשם השוואה, מלפפונים המיועדים לאכילה כטריים, גדלים בתלייה בחממות וקל יותר לקטוף אותם. גם בזיתים המסיק קל יותר - לא צריך לטפס על העץ, יש 'מנערת'".

 

איפה גדלים המלפפונים שמשמשים אתכם בהליך הכבישה?

"85% מהמלפפונים שאנחנו משתמשים בהם גדלים ברשות הפלסטינית ו-15% בישראל. יש גם יבוא מחו"ל, אבל בדרך כלל זה מלפפון לא טעים. מזג האוויר מאוד משנה את הטעם של המלפפון. חשוב לומר שהמלפפונים מהרשות מגיעים לארץ דרך מחסום ג'למה, תחת השגחת משרד החקלאות הישראלי והביטוח הישראלי. הם עוברים את כל הבדיקות". 

 (באדיבות: פרי חן) (באדיבות: פרי חן)
(באדיבות: פרי חן)

 

גם קופסאות הפח התייקרו. ובכל זאת - החברות מייצאות חמוצים ישראליים לחו"ל

שוק החמוצים מגלגל כ-352 מיליון שקל בשנה. מבחינה כמותית - המלפפונים שולטים, אבל מבחינה כספית - הזיתים עוקפים אותם. בכל השוק ניכרת ירידה של 9.5% במכר הכמותי של מלפפונים, מצב המעיד על כך שצרכנים קונים פחות מלפפונים חמוצים, או שיש מחסור במוצר בשוק. למרות זאת, המפעלים ממשיכים לייצא חמוצים ישראלים.

 

"אנחנו מספר אחת בייצוא חמוצים לחו"ל", טוען עסלי. "השתתפנו לאחרונה בכנס במלון בנצרת, במסגרתו שר הכלכלה הזמין את כל התעשייה לשמוע את סיפור ההצלחה שלנו, איך אנחנו מצליחים להתחרות בכל העולם בחמוצים. השתתפנו גם בתערוכה הכי גדולה בעולם בקלן, גרמניה, והיינו עם ראש הממשלה בסין, חתמנו על 25 הסכמי סחר בסין".

מייצאים חמוצים לחו"ל. פלפלי שיפקה של פרי חן (באדיבות: פרי חן) (באדיבות: פרי חן)
מייצאים חמוצים לחו"ל. פלפלי שיפקה של פרי חן(באדיבות: פרי חן)

מוכרים חמוצים לסינים (באדיבות: פרי חן) (באדיבות: פרי חן)
מוכרים חמוצים לסינים(באדיבות: פרי חן)
 

 

גם משה מוטולה, הבעלים של שימורי מוטולה, מייצא - בעיקר לשוק הכשר בארה"ב, בריטניה, צרפת ואוסטרליה. בארץ, החברה העלתה מחירים ב-10%, גם בשל התייקרות קופסאות הפח של שימורי המלפפונים, כך לטענתו. "אין לי ברירה: אם מייקרים לי את חומר האריזה וחומר הגלם - אני חייב להעלות מחירים", הוא מסביר.

 

מלפפון במלח - שולט

לאחרונה הודיע משרד הכלכלה על פתיחת מכסות יבוא ללא מכס של 4,000 טונות של מלפפונים לכיבוש, אם כי רוב המלפפונים המיועדים להחמצה הנמכרים בעולם הם מזן פוארטו ריקו, זה עם הגבשושיות, שישראלים פחות אוהבים. במוטולה מייבאים מלפפונים בעיתות של מחסור בלבד: "רוב המלפפונים מגיעים מהרשות הפלסטינית, ולעיתים אנחנו מייבאים מטורקיה וממצרים, רק כשיש חוסרים", אומר הבעלים.

 

"החוסרים נוצרים מפני שאת המלפפונים האלה צריך לא סתם לקטוף בידיים בשטח הפתוח, אלא בכריעה על ארבע. זו עבודה לא קלה, לכן חומר הגלם מתייקר ואנחנו משלמים יותר לחקלאים. ב-2016 הייתה ירידה כמותית מאוד גדולה במכירות בשוק בגלל זה. לעומת זאת, הזיתים התייקרו ולא העלינו מחירים לרשתות (לכאורה, אם הייתה עליית מחיר ברשתות, אזי מדובר בייקור שערכו הרשתות. מ"ק)".

 

מה הישראלים מעדיפים, מלפפונים במלח או בחומץ?

"מלפפונים במלח. מלפפונים בחומץ מהווים 30%, ומלפפונים במלח - 70%. מי שקונה מלפפון קטן, שנחשב איכותי יותר, ישלם על זה יותר. 9-7 יחידות של מלפפונים זו הקופסה הכי זולה בשוק. 6-5 שקלים לקופסה".

כרוב כבוש. הישראלים מעדיפים חצילים ופלפלים כבושים על פניו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כרוב כבוש. הישראלים מעדיפים חצילים ופלפלים כבושים על פניו(צילום: shutterstock)

 

מה זה "זיתים מושחרים" ומהו הזית הנמכר ביותר?

זיתים מגדלים בארץ, בדרך כלל בקיבוצים, ורוב התוצרת הכבושה היא ישראלית, כשלעיתים "משלימים חוסרים" מירדן. זה המוצר השני הנמכר ביותר במדף החמוצים, אחרי מלפפונים. במקום השלישי ניצבים חצילים כבושים (או פלפלי שיפקה - תלוי לפי איזו חברה) וירקות מעורבים: תערובת של כרוב, גזר וכרובית בדרך כלל. הכרוב חמוץ מהווה בסך הכול 10% משוק החמוצים בארץ. פלפלים וחצילים - מגיעים גם הם מהרשות הפלסטינית.

החצילים מגיעים מהרשות הפלסטינית, עוברים החמצה ונחשבים למספר 3 או 4 בפופולריות, אחרי מלפפונים, זיתים ופלפלים (יח"צ) (יח
החצילים מגיעים מהרשות הפלסטינית, עוברים החמצה ונחשבים למספר 3 או 4 בפופולריות, אחרי מלפפונים, זיתים ופלפלים(יח"צ)

 

לפי ח'טאב עסלי מפרי חן, מוצר הזיתים המבוקש ביותר הוא טבעות זיתים, "כי כולם מכינים היום פיצה בבית". לפי משה מוטולה, הזיתים הכי מבוקשים הם "מגולענים ללא חרצנים. זה הולך הכי חזק. אחריהם: זיתים רגילים ומבוקעים סוריים. יש עכשיו גם זיתים טבעיים, סגולים, שלא עוברים תהליך להוצאת המרירות שלהם".

 

למה יש מוצר ששמו "זיתים מושחרים"? הוא שונה מזיתים שחורים?

"זה אומר שהזיתים הגיעו מהשטח בצבע לא אחיד - לא ירוק, לא אדום ולא שחור, אלא חצי-חצי. אז במפעל הופכים אותם לשחורים על-ידי תהליך מסוים, לפי תקנים".

 

איך?

"זה סוג של פטנט. הזיתים עוברים תהליך בתוך מכל אוויר, במשך עשרה ימים, עד שהזית מגיע ממצב של חצי שחור, לשחור מלא".

 

אתם מוכרים חמוצים שונים למעדניות?

"כן, יש מוצרים שמיוחדים רק לשוק הזה. למשל, חצילים כבושים בגודל של זיתים. מלפפונים בגודל זרת שמגיעים בקופסה מוסדית של 450 יחידות".

 

נתניהו יביא לעליית מכירות החמוצים לדעתך?

"מוקדם לדעת, זה קרה רק אתמול אחר הצהריים. אבל האמת? לא נראה לי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים