שתף קטע נבחר

טסלה שוב כושלת, והצרות רק גדלות

יצרנית הרכב החשמלית פרסמה את נתוני מסירות סדרה 3 ברבעון הראשון ואכזבה שוב. התאונה הקטלנית עקב בעיות בזיהוי מכשול ומלחמת הסחר הגדולה עם סין עשויות לפגוע בה עוד יותר

לא עומדת ביעדי ייצור פעם נוספת, סופגת ביקורת נוקבת על מערכות בטיחות ומאוימת על-ידי טראמפ. הימים האחרונים לא היו מהמוצלחים שידע היזם המבריק אלון מאסק ויצרנית הרכב טסלה שהקים. גם בעלי מניות לא רוו נחת מצלילה חדה (ששינתה מגמה בינתיים). להערכת אנאליסטים, מאסק וטסלה נהנים עדיין מרזרבות אדירות של יחסי ציבור מעולים והצלחות טכנולוגיות מרשימות, אך אלה מתכלות במהירות ועלולות להביא את החברה אפילו לפשיטת רגל.

 

טסלה מודל 3 - מתקדמת, אבל בעצלתיים ()
טסלה מודל 3 - מתקדמת, אבל בעצלתיים

 

התאונה הקטלנית בה מכונית טסלה X שהתנהלה במצב אוטונומי פגעה בגדר בטיחות מבטון בארה"ב, עוררה סערה ושחררה שורת שאלות קשות לכיוון היצרנית, הנוגעות לאיכות המערכות האוטונומיות במכוניות מתוצרתה אשר כשלו בזיהוי המכשול. במקביל, נשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ, פתח במלחמת סחר עם סין במסגרתה יטיל מסים כבדים מאלה המקובלים כיום על מוצרים מיובאים. סין הודיעה מיד כי היא אינה מתכוונת לשבת בחיבוק ידיים ותעלה אף היא מסים על מוצרים מיובאים מארה"ב. המשמעות עבור טסלה, שהגדילה משמעותית את מכירותיה בסין וצפויה לשווק במדינה העצומה כמות אדירה של כלי רכב בשנים הקרובות, אינה פחות מאסון כלכלי.   

 

אולי חשוב מכל, מודל 3, המכונית שאמורה הייתה לזעזע את תעשיית הרכב השמרנית בבסיסה, מתרוממת אמנם - אבל בקצב שממשיך לאכזב. לפי טסלה, במהלך הרבעון הראשון של השנה נמסרו בדיוק 8,180 מודל 3 חדשות ללקוחות. בכך הפכה המכונית לחשמלית הנמכרת ביותר בארה"ב. בנוסף דיווחה טסלה כי היא עומדת בתחילת אפריל על קצב ייצור של כ-2,000 מכוניות בשבוע. הרבה מכוניות, אבל פחות משמעותית מהמובטח.

 

כמה מספרים להמחשת הפער העצום בין ההבטחות למציאות. לפני כשנתיים הודיעה טסלה כי ב-2018 (השנה) תמכור כחצי מיליון מכוניות בשנה. לפני שמונה חודשים בלבד הצהיר מאסק בביטחון כי בדצמבר 2017 יעמוד מספר המסירות החודשי של סדרה 3 על כ-20 אלף, ואילו במהלך ינואר הוא יוכפל ל-40 אלף בחודש. אלא שכשלושה חודשים מאוחר יותר החלו להשמע גם קולות אחרים. ייצור מודל 3 נתקל בקשיים שונים, מאות עובדים פוטרו והשוק הגיב בעצבנות לדיווחים. וזו הייתה רק ההתחלה.

 

חודש מאוחר יותר (נובמבר 2017) הובהר כי מאסק החליט להסיט את יעד הייצור. במקום 10 אלפים מכוניות מודל 3 חדשות בכל שבוע, הבטיח היזם הכריזמטי למשקיעיו כי החל מסוף הרבעון הראשון של 2018 (כעת) יעמוד קצב המסירה על כ-5,000 מכוניות בשבוע "בלבד". המשמעות: דחייה של רבעון והורדת התחזית ב-50%. הסיבה לעיכוב לפי טסלה הייתה בעיות לא צפויות עם התקנת הסוללה על פס הייצור.

 

סוף הסיפור? ממש לא. לפני כחודשיים שוב הזיז מאסק את יעד הייצור במספר חודשים וחתך את המספר ב-50% - במקום 5,000 מכוניות לשבוע מסוף חודש מרץ, רק 2,500. להזכירכם, כ-25% מהמספר המקורי וחודשים ארוכים מאוחר יותר. גם בסוף חודש יוני, כך מאסק, צפויה טסלה לעמוד על 5,000 מכוניות מודל 3 בשבוע, מחצית מהמספר בו אמורה הייתה לעמוד חצי שנה מוקדם יותר.

 

משמעות הדחיות והקיצוץ ביעד לא רק פוגעים באמינות החברה, אלא גם יצרו כבר עתה - חודשים ספורים לאחר תחילת שיווק המכונית - פער עצום של קרוב ל-200 אלף לקוחות שאמורים היו לקבל כבר את מפתחות מודל 3 לידיהם לפי התכנית המקורית, בה השקיעו מאות אלפים ממיטב כספם.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
אלון מאסק - לאן הולכת טסלה?
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים