שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    זהירות: 5 מוצרים "דיאטטיים" שיגרמו לכם להשמין

    מדפי הסופרמרקטים עמוסים במוצרים שמציגים עצמם כבריאים, דיאטטיים, ללא שומן או לא סוכר. אבל מסתבר שחלק גדול מהם עושים דווקא ההיפך ואפילו יגרמו לכם להשמין. איזה מהם מסוכנים ואיזה טובים לדיאטה?

    הם מציגים את עצמם כדיאטטיים, דלים בסוכר שומן ועתירי בריאות, אבל לא מעט מוצרים שמפארים את מדפי הסופרמרקט עושים בדיוק את ההיפך, ועלולים להרוס את הדיאטה שלכם.

     

    צפו: המוצרים הדיאטטיים – שאינם דיאטטיים כלל:

     

     

    מגיש: ד"ר איתי גל | מפיקה ראשית: דנה בלזר | הפקה: מרינה חס, גיא סופרי | צלם: משי בן עמי | במאי: צפריר שוראקי | עורך וידאו: גלעד ילון

     

    1. חטיפי בריאות

    רוב חטיפי הבריאות ככל הנראה שאינם בריאים כלל. הם מכילים בעיקר סוכר ולעתים אחוזי שומן כך שהם "ממתק" לכל דבר. ערכו של חטיף כזה יכול להגיע גם ל-200 קלוריות ויותר. גם חטיפי חלבונים, שנמצאים בקטגוריית מוצרי הבריאות ברשתות הפארם, עתירי קלוריות ושומנים, ואם התאמנתם בחדר הכושר והתפתיתם לאכול אחד כזה, לא רק שהוא לא ישביע אתכם אחרי אימון מפרך, אלא "יעלה" בקלוריות רבות, סוכרים ושומנים.

     

    אז האם צריך לוותר לחלוטין על החטיפים הבריאים? לדברי הדיאטנית הקלינית נעמה ליאון, חטיפי הבריאות משווקים לנו כמשהו בריא כשפועל רובם מכילים הרבה סוכר ושומן וממש רחוקים מלהיות בריאים. הרבה אנשים נוטים לבחור חטיף לפי כמות הקלוריות שבו, עד 100 קלוריות, אך הקלוריות בלבד לא מעידות שהחטיף בריא.

     

    "כדי לבחור חטיף בריא יש מספר כללים שעלינו לשים לב אליהם", אומרת ליאון, "להסתכל ברשימת הרכיבים ולוודא שיש רכיבים טבעיים בלבד: פירות ופיצוחים טבעיים: אגוזים, שקדים, בוטנים. אם החטיף מכיל שמות שאנו לא מכירים מומלץ להתרחק, הרבה פעמים זה סוכר בתחפושת.

     

    "כדאי לבדוק שכמות הפחמימות לחטיף הן עד 15 גרם שזו מנת פחמימה מאוזנת וכמות השומנים הם עד 7 גרם, במיוחד לאנשים שרוצים לשמור על הגזרה ושכמות הקלוריות היא עד 100 קלוריות. אם בחרנו חטיף לפי הכללים האלה יש לנו חטיף בריא ומאוזן מבחינת הערכים שבו.

     

    הרכיבים שעלולים להיות ממש לא דיאטטיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הרכיבים שעלולים להיות ממש לא דיאטטיים(צילום: shutterstock)

     

    2. גרנולה

    היא נתפסת כמאכל בריא, וישראלים רבים אוהבים לפתוח את הבוקר עם קערת גרנולה ויוגורט. מסתבר שגרנולה מכילה הרבה קלוריות מהסוכר והשומן שיש בה ולפעמים גם בכלל לא בריאה. בגרנולה הקנויה ברשתות השיווק מוסיפים שמנים לא בריאים וסוכנים בנוסף לקלוריות המצויות בגרנולה בצורתה הטבעית.

     

    אז האם צריך לוותר לחלוטין על הגרנולה? ליאון מסבירה כי הבעיה העיקרית היא הכמויות הגדולות שצורכים ממנה שעה שהיא נתפסת לכאורה כבריאה: "גרנולה אינה ארוחה מזינה אלא "פינוק" מתוק".

     

    "לאדם שרוצה לשמור על הגזרה ואוהב גרנולה אמליץ לשלב כמות של 2 כפות עם יוגורט או אפילו עוגיות גרנולה לצד שתייה חמה, בשעות אחר הצהריים. האופציה הבריאה ביותר לגרנולה היא גרנולה טבעית בהכנה ביתית ואם אנחנו מחפשים גרנולה בריאה ברשתות השיווק, אני ממליצה להסתכל על הרכיבים, שיהיו בעיקר טבעיים: פירות ופיצוחים טבעיים".

     

    3. דגני בוקר

    בין אם זה קורנפלקס, כריות או פצפוצי אורז, דגני הבוקר מצויים כמעט בכל בית בישראל, ומהווים ארוחה מהירה וקלה להכנה. אבל רוב דגני הבוקר מכילים קלוריות רבות, סוכר ושומן וחלק מהמוצרים הללו, אף שנתפסים כבריאים, הם כלל לא דיאטטיים.

     

    באחד המותגים, מצאנו הבטחה המתנוססת על האריזה: "45% פחות סוכר". אלא שמבט בערכים התזונתיים מראה כי המוצר הזה, מכיל יותר קלוריות ושומן מהמוצר המקורי. ליאון: "ההסבר לכך הוא שחברת המזון הורידה את כמות הסוכר הלבן והוסיפה קמחים, זו דוגמה אחת מיני רבות לכך שמוצר מופחת סוכר אינו מומלץ יותר או דיאטטי.

     

    "דגני הבוקר יכולים להשתלב כארוחה מדי פעם, אני ממליצה להסתכל הרכיבים ולוודא שאין ב-3 הרכיבים הראשונים את המילה סוכר ובנוסף לשלב דגני בוקר כארוחה מספר פעמים בשבוע ולא על בסיס יומי".

     

    4. מים בטעמים

    מים בטעמים הוא מוצר פופולרי לרבים שמתקשים לשתות מים, אבל מסתבר ששתיית מים בטעמים עלולה לעלות לנו בקלוריות רבות שמגיעות מהסוכר המוסף למים. שתייה של 10 כוסות מים בטעמים ביום "תעלה" לנו ב-400 קלוריות וכ-20 כפיות סוכר.

     

    אז מה מומלץ למי שמתקשה לשתות מים? לדברי ליאון יש ברשתות השיווק מים בטעמים ללא קלוריות, עלינו להסתכל בערכים התזונתיים שרשום לנו: 0 קלוריות. ואופציה שנייה וטבעית יותר היא להכין קנקן מים עם פלחי תפוז או לימון או אפילו מלפפון או נענע על מנת לרענן את המים.

     

    מים בטעמים. עתירי קלוריות וסוכר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מים בטעמים. עתירי קלוריות וסוכר(צילום: shutterstock)

     

    5. מוצרים ללא סוכר

    הם נועדו במקור לחולי סוכרת, אך רבים סבורים שהמוצרים שעל מדף ה"ללא סוכר" הם דיאטטיים. בפועל, מסתבר שהם מכילים קלוריות רבות ופחמימות. "מוצר מופחת סוכר אינו בהכרח דיאטטי", אומרת ליאון, "במוצרים האלה ישנם ממתיקים שמכילים הרבה קלוריות ופחמימות. רוב המוצרים שקיימים ברשתות מכילים ממתיק טבעי בשם מלטיטול או ממתיקים דומים לו שמכילים קלוריות ופחמימות.

     

    "השוויתי בין מוצרים דלי סוכר שקיימים ברשתות השיווק לבין ופלים ועוגיות רגילים שלא מתיימרים להיות בריאים או דיאטטיים יותר, והערכים של הקלוריות והפחמימות היו כמעט וזהים. בנוסף הרבה אנשים יאכלו יותר ממוצר בגלל שהוא נתפס כדיאטטי ולכן איני ממליצה להעדיף מוצרים דלי סוכר.

     

    "עלינו להבין שמוצר שיהיה ללא קלוריות שומן וסוכר יהיה גם ללא טעם", מסכמת ליאון, "לכן מומלץ להפסיק לחפש מוצרים דיאטטיים וללמוד לאכול אוכל בריא וכשאנו רוצים "להתפנק" במשהו מתוק לאכול במידה".



     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    דיאטטי או לא?
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים