שתף קטע נבחר

25 שנה לתחנה המרכזית בת"א: התושבים כבר לא יכולים לשאת את הסבל

לפני 25 שנה בדיוק היא נפתחה בקול תרועה כתחנת האוטובוסים השנייה בגודלה בעולם - ובמהרה הפכה לסיוט של תושבי דרום ת"א. העירייה מייעדת אותה לפינוי, אבל משרד התחבורה מתכוון להאריך את ההסכם עם המפעילה ל-24 שנים נוספות. התושבים לא מתכוונים לוותר: "התחנה הורגת אותנו". צפו בסיור שערכנו במקום

 

זהו מתחם עצום ששוכן בלב ליבה של דרום תל אביב. 80 אלף בני אדם עוברים בו בכל יום, והוא אחד ממוקדי התחבורה הציבורית המשמעותיים ביותר בארץ. התחנה המרכזית החדשה בתל אביב - תחנת האוטובוסים השנייה בגודלה בעולם (אחרי המילניום פארק שבהודו) - חוגגת היום (שבת) 25 שנים בדיוק להיווסדה.

 

את המתחם, המתפרס על פני 230 אלף מ"ר, לקח 25 שנים להקים. הבנייה החלה בשלהי שנת 1967, ולאחר עיכובים רבים, שנבעו מבעיות תקציביות, ב-18 באוגוסט 1993 נפתחה התחנה בקול תרועה רמה, בטקס חגיגי שהתקיים במעמד ראש הממשלה דאז, יצחק רבין.

 

גורל התחנה המרכזית: "השימוש בה מזהם, ממרר את חיי התושבים וגורם לתחלואה"

חולדאי קורא לפינוי התחנה המרכזית: מהווה מטרד

 

 

רחפן תחנה מרכזית חדשה תל אביב התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (צילום: חן אנגלנדר)
התחנה המרכזית החדשה במבט מהרחפן(צילום: חן אנגלנדר)

"התחנה של המדינה", נכתב בכותרות העיתונים בבוקר שלמחרת הפתיחה הגדולה. אך מאז הרבה השתנה, ועתידו של המתחם והאזור כולו לוט בערפל. מצד אחד, תכנית המתאר של עיריית תל אביב מייעדת למקום מהפכה של ממש: בניית מתחם שישלב עסקים, מגורים, ומסוף תחבורה ציבורית מצומצם שיכלול את קו של הרכבת הקלה.

 

אלא שמהצד השני, התכניות אינן מקודמות באופן משמעותי - ומשרד התחבורה עתיד לחדש בתקופה הקרובה את הסכם ההתקשרות שלו עם התחנה - כך שימשיך לפעול כמתחם האוטובוסים המרכזי באזור למשך פרק זמן לא מבוטל. ,

 

תוכניות לחוד ומציאות לחוד

כיום, רק חלק משבעת המפלסים שמרכיבים את המתחם הענק מאוכלסים ופעילים, בעוד החלק האחר נטוש, חשוך ועזוב. במקביל, כבר תקופה ארוכה שהמתחם העצום מהווה מוקד לרעש, זיהום אוויר ומטרד כבד לתושבי האזור, שכבר לא יכולים לשאת את הסבל.

 

 "התחנה המרכזית החדשה הורגת - היא הורגת תושבות ותושבים, היא הורגת את דרום תל אביב", טוענת שולה קשת, פעילה חברתית המשמשת כיו"ר ועד שכונת נווה שאנן הסמוכה לתחנה. "זו מפלצת בטון מזעזעת שיושבת על הבתים שלנו ונכנסת למרפסות שלנו", היא מוסיפה.

שולה קשת נווה שאנן (צילום: איתי שיקמן)
קשת. "מפלצת בטון מזעזעת שנכנסת למרפסות שלנו"(צילום: איתי שיקמן)

קשת היא מהדמויות הבולטות שפועלות כבר עשרות שנים כנגד התחנה, עוד מהימים שקדמו להקמתה. כעת, דומה שמשהו השתנה. בעיריית תל אביב קידמו לאחרונה את תוכנית המתאר העירונית "ת"א/5000", שקובעת כי התחנה תפונה עד שנת 2025 ותהפוך לאזור תעסוקה עם מתחם שיכלול עד 25 קומות, מתוכם 40% למגורים.

 

לפי התוכנית, קווי התחבורה הציבורית הרבים שעוברים במקום יפוצלו לשני מתחמים חדשים, אחד במע"ר בן צבי, בשטח משותף של עיריות ת"א וחולון, והשני בסמוך לרכבת מרכז (מסוף 2000). השטח שהוקצה לפרויקט בבן צבי כולל כ-610 דונם שנמצאים בתחומה של תל אביב, ועוד כ-185 דונם בשטחה של חולון.

 

המתחם מתוכנן לכלול אצטדיון של 30 אלף מקומות, אזורי מסחר, תעסוקה ומגורים, וכמובן גולת הכותרת - מרכז תחבורה עם תחנת רכבת בין-עירונית, שלוש תחנות רכבת קלה, מתחם אוטובוסים וחנייה לרכבים פרטיים.

 

אלא שתוכניות לחוד ומציאות לחוד. בחודשים האחרונים נחשף, כי משרד התחבורה ביקש לחדש ל-24 שנים את התקשרותו עם בעלת השליטה בתחנה, חברת נצבא, ולהמשיך להפעיל את המקום כציר מרכזי לתחבורה ציבורית. זאת, למרות המפגעים הקשים שהוא מייצר ולמרות הייעודים שהוקצו לשטח בתוכנית המתאר של העיריה.

 

רחפן תחנה מרכזית חדשה תל אביב התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (צילום: חן אנגלנדר)
(צילום: חן אנגלנדר)

לאחר מחאה ציבורית, פרק הזמן שבהסכם הלך והצטמצם, אך עדיין לא ברור מה כוללים פרטיו, שכן משרד התחבורה לא מוכן לחשוף אותו. במקביל, ארגונים חברתיים ותחבורתיים שונים טוענים כי עיריות תל אביב וחולון לא עושות די לקידום הפרויקט, וחלקם אף טוענים באופן ברור כי עיריית חולון מתנגדת באופן נחרץ לנושא.

 

"פגיעה בזכויות הבסיסיות של התושבים"

בשבוע שעבר הגישה האגודה לזכויות האזרח, בשם תושבי שכונות האזור, בג"ץ נגד משרד התחבורה וחברת נצבא בדרישה כי תוכנית המתאר של עיריית ת"א תקודם - והמתחם במתכונתו הנוכחית יפונה.

 

בעתירה אף נטען כי "התחנה פועלת ללא רישיון בהתאם לסעיף 16 א' לפקודת התעבורה, כאשר הגורמים האמונים על מתן הרישיון במשרד התחבורה מודעים לכך היטב, אך נמנעים מלנקוט צעדי אכיפה בעניין".

 

דובר האגודה, גלעד גרוסמן, אמר ל-ynet כי "התחנה המרכזית היא פצע בלב השכונה. במקום שמשרדי הממשלה הרלוונטיים, ובראשם משרד התחבורה, יפעלו באמת כדי לממש את התוכנית, הם לוקחים את הזמן ומתכוונים לחתום על חוזים ארוכי טווח של שנים ארוכות".

גלעד גרוסמן דובר האגודה לזכויות האזרח (צילום: איתי שיקמן)
גרוסמן. "זה לא דיון פילוסופי, אנשים נפגעים יום-יום ממה שקורה פה"(צילום: איתי שיקמן)

גרוסמן הוסיף כי "המתחם פוגע באיכות החיים ובזכויות הבסיסיות של התושבים. זה לא איזשהו דיון עקרוני, זה לא דיון פילוסופי, זה אנשים שנפגעים יום-יום ממה שקורה פה באזור".

 

סגנית ראש העיר תל אביב, יו"ר סיעת מרצ במועצת העיר ומתמודדת על ראשות העירייה, מיטל להבי, טוענת כי לא נעשים מספיק תהליכים לקידום תוכנית המתאר. "אפשר היה לעבוד על זה יותר במרץ", אומרת להבי, שקוראת להפוך את תכנון האתר לפרויקט לאומי.

 

"כדי לקדם פרויקט בסדר גודל כזה צריכה להיות חבירה של הרבה מאוד גורמים, או כניסה של ועדה לתשתיות לאומיות כדי לעשות את העבודה", היא אומרת. "התחנה הזאת לא צריכה להישאר פה במתכונת הקיימת, מפני שהיא מהווה נזק לכל שכונות דרום תל אביב, לא רק לנווה שאנן. היא מייצרת פה נפח תחבורתי עצום עם מפגעים של זיהום ושל רעש. התושבים שגרים פה סובלים סבל רב, ובעיניי המקום הזה הוא כמו מפעל אמוניה בשלב הזה".

 

מיטל להבי (צילום: איתי שיקמן)
להבי. "המקום הזה הוא כמו מפעל אמוניה"(צילום: איתי שיקמן)

 

"לא מתאימה לצורכי הנוסעים"

נקודת מבט נוספת ומשמעותית ביותר היא זו של נוסעי התחבורה הציבורית, שהתחנה המרכזית כל כך מהותית בעבורם. "התחנה ממשיכה לפעול כאן על אף שהיא תוכננה לפני עשרות שנים בצורה שלא מתאימה לצרכים של הנוסעים", סבור גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות".

 

לדבריו, כדי לפתור את הבעיות של התחנה, צריך להפוך אותה למסוף הרבה יותר מצומצם ולפזר את האוטובוסים במסופים קטנים יותר ברחבי תל אביב והסביבה. עוד הוא מציע, כי בטווח המיידי העירייה יכולה להקל על הזיהום והרעש אם תחליט להקצות שטחי חניית לילה לאוטובוסים רבים שמגיעים לתחנה המרכזית רק בשביל לחנות.

 

גיל יעקב מנכ
יעקב. מציע לפזר את האוטובוסים במסופים קטנים ברחבי העיר והסביבה(צילום: איתי שיקמן)

בסופו של יום, עתיד המתחם בו שוכנת התחנה המרכזית החדשה הולך יד ביד עם העתיד של שכונות דרום תל אביב ותושבי האזור. "עברנו 25 שנה עם הדריסה וההתעללות הטוטאלית של התחנה המרכזית פה בדרום ת"א", שבה ומספרת יו"ר הוועד השכונתי שולה קשת.

 

"אנחנו דורשות שתהיה פה שכונת מגורים בשבילנו, שנראה את התושבות והתושבים הוותיקים, את הבנות והבנים, ממשיכים לגור כאן ולחיות בכבוד. אני לא מחכה עוד 25 שנה שזה יקרה - זה צריך לקרות עכשיו".

 

תגובות

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד, בשיתוף מנהל התכנון ועיריית תל אביב, מקדמים הקמת מרכז תחבורה חדש ומודרני במע"ר בן צבי. המרכז החדש יאפשר לצמצם משמעותית את הפעילות בתחנה המרכזית בתל אביב ולהתאימה לתוכניות הפיתוח של העיר. תוכנית מתאר הינה תוכנית כוללנית המגדירה את כוונות התכנון לעתיד.

 

"מתוכנית זו נגזרות תוכניות שונות. במקרה זה מקודמת כוונה ותכנון להעתקה של חלק משמעותי מהפעילות למיקום אחר, זאת בשיתוף של כל הגורמים. בתכנון זה נדרשת עבודה מפורטת והליכי תכנון בהתאם לכלל ההנחיות וחוקי התכנון והבנייה. על כן, הפעולות הננקטות כיום הינן בהתאם לתוכנית המתאר ועד שיושלמו נעשות כל הפעולות המקבילות הנדרשות לצורך שמירה והעלאת רמת שירות התחבורה הציבורית לכלל הציבור.

 

"משרד התחבורה מתכוון לחתום עם חברת נצבא על הארכת חוזה השכירות לתקופה של חמש שנים נוספות, עם אופציה להארכה נוספת של ארבע שנים, זאת עד להקמתו של המרכז התחבורתי החדש. נושא פעילות התחנה בהתאם לפקודת התעבורה נידון בבית המשפט - משרד התחבורה מנוע מלהתייחס לסוגייה זו".

בניית התחנה המרכזית החדשה בתל אביב - 1970 (צילום: דוד רובינגר)
התחנה המרכזית החדשה במהלך הבנייה, 1970(צילום: דוד רובינגר)

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "העירייה וראש העירייה סבורים כי יש לשנות את המציאות המטרדית הנובעת מפעילותה של התחנה המרכזית החדשה בלב שכונת נווה שאנן. כידוע, הדברים באו לידי ביטוי, בין היתר, בתוכנית המתאר העירונית שהוכנה על ידי העירייה ואושרה סופית לפני שנה.

 

"עם זאת, יש לזכור כי מבנה התחנה המרכזית החדשה אינו בבעלות העירייה, אלא בבעלות פרטית, והוא משרת עשרות בעלי עסקים וחברות תחבורה ציבורית. מכאן, שיכולת ההשפעה העירונית מוגבלת והעירייה אינה יכולה לאכוף דבר על היזמים.

 

"העירייה מנסה לקבל מזה מספר שנים תוכנית ברורה ממשרד התחבורה למסופי אוטובוסים אלטרנטיביים לתחנה המרכזית, ללא מענה. כל עוד משרד התחבורה אינו מקבל החלטות בנוגע למיקומה של התחנה המרכזית החדשה, האם היא נשארת במקומה או עוברת - ואם כן לאן עוברת - הוועדה המקומית אינה יכולה לקדם תוכנית באזור.

 

"נוסיף כי עיריית תל אביב-יפו מייעדת שטח עבור מרכז תחבורתי חדש במסגרת תכנון עתידי לצומת חולון / מע"ר בן צבי, על קרקע בשטחה המוניציפלי של תל אביב-יפו, שיקשר בין תחנת רכבת ישראל, תחנת הקו הירוק ומסוף האוטובוסים, ויכלול גם מעבר במקום של קו מטרו".

 (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
(צילום: עופר עמרם)
 

מחברת נצבא נמסר בתגובה: "נכון להיום, טרם נחתם הסכם בין הצדדים והוא צפוי להיחתם בהקדם, לתקופה של חמש שנים עם אופציה להארכה של משרד התחבורה, ובכל מקרה יביא בחשבון את הצורך בהמשך הפעלת התחנה לטובת ציבור הנוסעים, לצד איתור מקום חלופי לתחנה חדשה שתבנה. חתימת ההסכם מסדירה את שימוש הביניים עד למימוש תוכנית המתאר ת"א 5000.

 

"התחנה פועלת כדין ויש לה את כל הרישיונות הנדרשים להפעלתה. לפני מספר ימים הוגשה עתירה לבג"ץ על ידי מספר תושבים ועמותות שונות, ואלו היו עקרי תשובותינו גם מול בית המשפט. נצבא נכונה לבצע באופן מיידי ותוך שיתוף פעולה מלא, כל החלטה שתתקבל בנוגע לעתיד התחנה המרכזית החדשה בתל אביב על ידי הגורמים המוסמכים לכך - משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו".

 

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "לעירייה אין הסכם עם עיריית תל-אביב להקמת תחנה מרכזית, אלא הסכמה לקידום משותף של תב"ע למתחם תחבורתי. שתי העיריות משתפות ביניהן פעולה בנושא זה באופן מלא. כבר לפני מספר שנים התקבלה החלטה בוועדה המחוזית, לפיה כל תכנון עתידי לגבי הצומת יהיה מתואם בין שתי הרשויות תל אביב וחולון, וזאת למרות שהוא ממוקם בתחומי העיר תל אביב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים