שתף קטע נבחר

מהר אבל בטוח: כך השתלטה פייסבוק על אינסטגרם

כפתורי שיתוף מהיר מאינסטגרם לפייסבוק, השתלטות של דמויות מפתח מהחברה-האם על המותג הנחשק והגבלה משמעותית לגישה של המייסדים למארק צוקרברג. כל מה שאנחנו יודעים על העזיבה הדרמטית בעולם הרשתות החברתיות

העזיבה הדרמטית של קווין סיסטרום ומייק קריגר, מייסדי הרשת החברתית הפופולרית לשיתוף תמונות, סרטונים וסטורי - אינסטגרם, מתבררת כתוצאה של השתלטות מודעת של החברה-האם, פייסבוק, על המותג הנחשק: פרטים חדשים על הסכסוך בין צמד המייסדים לבין מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, ובכירי הרשת החברתית, מציגים נסיונות חוזרים ונשנים להשתמש באינסטגרם כדי לפצות על התדמית השלילית של פייסבוק.

 

פייסבוק ואינסטגרם (עיבוד תמונה)
פייסבוק משתלטת על האינסטוש? אסטרטגיה מכוונת(עיבוד תמונה)

 

תקציר האירועים הקודמים: השנה החולפת העמידה את פייסבוק במשבר אמיתי, לראשונה מאז הוקמה לפני 14 שנה. פרשת הפרת הפרטיות של משתמשי פייסבוק על ידי חברת קיימברידג' אנליטיקה, גררה לראשונה חשש ציבורי אמיתי מפני כמויות המידע הנאספות על ידי ענקיות טכנולוגיה, והאופן שבו הן שומרות עליו מפני גורמים חיצוניים או משתפות אותו לצרכים מסחריים. הפרשה ההיא הולידה גם עדות ארוכה במיוחד של צוקרברג בפני הקונגרס האמריקני, והתחייבות של החברה להתנהל מעתה בצורה שקופה ופתוחה יותר מול משתמשים.

 

אם זה לא מספיק, פייסבוק הואשמה בהיותה פלטפורמה פורה במיוחד עבור מה שהיא עצמה מכנה "שחקנים רעים" - גורמים זרים המתערבים במערכות בחירות, ובראשן קמפיין הבחירות לנשיאות ארצות הברית שבסופו נבחר דונלד טראמפ. ברשת החברתית מנסים להיאבק בהפצה של פייק ניוז על גבי הפלטפורמה, אבל נתקלים בביקורות מכל כיוון, כשלאחרונה גם הרפובליקנים מצטרפים ומאשימים את הרשת החברתית בצנזורה מודעת של אנשי ימין, לכאורה בגלל דעות מוקדמות ונטיות ליברליות של מנהלי החברה.

 

פייסבוק, כמובן, היא לא היחידה שעמדה על המוקד השנה. מוצר נוסף של החברה - אפליקציית המסרים הפופולרית וואטסאפ, גם הוא ספג ביקורות נוקבות במהלך השנה החולפת, על היותו פלטפורמה להפצת ספאם ופייק ניוז, באופן שגובה קורבנות אמיתיים - בהודו למשל. וואטסאפ נקטה שורה של צעדים שנועדו להגביל הפצה של מידע מוטעה, כולל סימון הודעות ספאם והודעות שהועברו, אבל הנזק התדמיתי כבר נעשה.

 

מייסדי אינסטגרם מייק קריגר וקווין סיסטורם (צילום: רויטרס)
נדחקו הצידה. מייסדי אינסטגרם מייק קריגר (משמאל) וקווין סיסטורם(צילום: רויטרס)

 

למעשה, היחידה שנשארה מנותקת לחלוטין מביקורת ציבורית היא אינסטגרם: הרשת החברתית שהולכת וצוברת תאוצה, וסומנה כיורשת של פייסבוק עצמה. אינסטגרם נקנתה כזכור בשנת 2012 על ידי פייסבוק, בסכום של מיליארד דולר, והיא מושכת אליה בעיקר משתמשים צעירים ומפרסמים. מאז נרכשה, אינסטגרם הצליחה לשמור על מוניטין מבודל מהחברה-האם, פייסבוק, והמהלך הזה הוכיח את עצמו כשפייסבוק נכנסה לצרות. אבל מתחת לפני השטח בכל זאת נעשו שינויים שנועדו להגביר את הזהות בין שתי הרשתות החברתיות, מהלכים שגררו, כך על פי השמועות, התנגשויות חוזרות בין מייסדי אינסטגרם לבין בכירי פייסבוק.

 

כל הדרכים מובילות לפייסבוק

ה"סטורי", כנראה הפיצ'ר הפופולרי ביותר של אינסטגרם, התחיל את דרכו כשיבוט של הפיצ'ר המרכזי ברשת החברתית המתחרה - סנאפצ'ט. הפופולריות שלו בקרב משתמשי אינסטגרם עודדה את פייסבוק להכניס אותו גם אליה וגם אל וואטסאפ - אולם בשני המקרים מדובר בפיצ'רים שאנשים פשוט לא משתמשים בהם. עדיין. מה עושים כדי להגביר שימוש? בפייסבוק יזמו כפתור ייעודי שמטרתו לשתף בצורה אוטומטית את ה"סטורי" שהועלה לאינסטגרם - גם בפייסבוק.

 

ציוני דרך בתולדות אינסטגרם ()

 

שיתוף פוסטים בין אינסטגרם לפייסבוק הוא דווקא לא פיצ'ר חדש, אבל הוא גרר התנגדויות בהתחלה. אם אתם משתמשים קבועים באינסטגרם, אתם ודאי מכירים את זה: רגע לפני שיתוף של תמונה, תוכלו לבחור האם לשתף אותה גם בפייסבוק, אז היא מקבלת מעין תיוג מיוחד ברשת החברתית של "פוסט שהועלה באינסטגרם". אלא שבחודשים האחרונים משתמשים הבחינו שהתיוג הזה נעלם. מעתה, תמונות ששיתפתם אוטומטית גם לפייסבוק - לא יוצגו ככאלה, ולמעשה ייראה כאילו הן שותפו אך ורק בפייסבוק.

 

אולי הקש ששבר את גבם של המייסדים הוא ההטמעה של כפתור פייסבוק אל תוך אינסטגרם. בתפריט ההמבורגר הסתמי שלה, מציגה אינסטגרם אופציה למעבר אוטומטי לפייסבוק, ונחשו מה? יש שם גם אינדיקציה על ההתראות שמחכות לכם ברשת החברתית. מכאן כבר קשה להטיל ספק בכוונות של פייסבוק: פיצ'ר אחרי פיצ'ר, נדמה שפייסבוק עושה הכל כדי לעודד את משתמשי אינסטגרם למצוא את הדרך בחזרה אליה.

 

פייסבוק בתוך אינסטגרם (צילום מסך)
כל הדרכים מובילות לפייסבוק(צילום מסך)

 

ויש גם הסיפור הפעוט של משחק הכיסאות: המעבר של אדם מוסרי, אחד מסגני מנהלי המוצר בפייסבוק אל אינסטגרם, והאיש שככל הנראה יירש את תפקיד המנכ"ל עכשיו כשסיסטרום כבר לא בתמונה. מאז שנרכשה על ידי פייסבוק, היחסים בין מייסדי אינסטגרם ובמיוחד בין סיסטרום לבין צוקרברג תועדו כאידיליה מוחלטת. אולם בחודשים האחרונים, מאז שהוחלט בפייסבוק על ארגון מחדש של הדרג הניהולי ושל שורת המוצרים של הרשת החברתית, השמועות גורסות שהקשר בין השניים הלך והשתבש, וכי מסיסטרום נמנעה גישה לצוקרברג - בין היתר באמצעות איוש בכירי פייסבוק בעמדות מפתח באינסטגרם.

 

יכול מאוד להיות שהעזיבה המפתיעה של המייסדים מסמנת את סופה ההולך וקרב של אינסטגרם כמותג פופולרי ואהוד, וכי הזיהוי המתגבש בינה לבין פייסבוק רק ילך ויחריף. עדיין לא לגמרי ברור מה היה המהלך שדחק את השניים החוצה, אבל כנראה שעוד נשמע עליו בשבועות הקרובים.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עיבוד תמונה
משתלט על האינסטוש. צוקרברג
עיבוד תמונה
מומלצים