שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    להפוך את הקטניות לבריאות יותר: כך תנביטו בבית
    כבר כמה שנים שאחד הטרנדים התזונתיים הבולטים הוא הנבטה ביתית של קטניות. איך פעולות ההנבטה תורמת לבריאות שלנו - ואיך לעשות את זה נכון?

    לא רק צמחונות וטבעונות: בשנים האחרונות גם ההנבטה זוכה למקום של כבוד. מדובר בפעולה של השריית קטניות במים למשך יום עד מספר ימים. ההנבטה מסייעת להגביר את הזמינות הביולוגית של ויטמינים, מינרלים וחלבונים וכך משדרגת את איכות התפריט היומי.

     

    חשוב לזכור שחלק מהערכים התזונתיים של זרעים וקטניות הולך לאיבוד במהלך בישול ממושך, כך שכדי לשמור על יתרונותיהם התזונתיים, מומלץ לצרוך אותם בצורתם הטרייה, באמצעות הנבטה.

     

     

    הנבטה (צילום: shutterstock)
    מגבירה את הזמינות הביולוגית של ויטמינים, מינרלים וחלבון. הנבטה(צילום: shutterstock)

     

    5 יתרונות בשימוש בהנבטה

    1. סיוע בתהליך העיכול - קטניות מכילות תכולה גבוהה של אנזימים אשר מסייעים לתהליך העיכול ולתגובות כימיות בגוף אשר מגבירות ספיגה של נוטריאנטים במערכת העיכול (כמו סידן וברזל). בנוסף, הקטניות הן בעלות תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים אשר בעלי תפקיד מהותי במערכת העיכול.

     

    2. סיוע בירידה במשקל - כמות הסיבים התזונתיים אשר נמצאת בקטניות מסייעת כאמור גם לתחושת שובע ארוכה יותר ומפחיתה את הפרשת הורמון הרעב 'גרלין', אשר מעודד אכילה.

     

    3. חיזוק המערכת החיסונית - קטניות הן דלות בוויטמין C, אך פעולת ההנבטה מסייעת ליצירתו והוא מסייע לכדוריות הדם הלבנות להילחם בדלקות בגוף. בנוסף, בנבט שהמשיך להתפתח, כמות ויטמין A, אשר מהווה אנטיאואקסידנט (נוגד חמצון) טוב, תהיה גבוהה פי 10 מהכמות המקורית.

     

    4. שיפור תפקוד הלב - קטניות מהוות מקור טוב לאומגה 3, אשר מסייעת להעלות את הכולסטרול הטוב בדם ולהפחית את הכולסטרול הרע. חומצות שומן אומגה 3 הינן אנטי דלקתיות ומסייעות להפחתת לחץ במערכת הקרדיווסקולרית. בנוסף, קטניות הן בעלות תכולה גבוהה של אשלגן אשר חיוני להפחתת לחץ דם.

     

    5. מניעת סרטן - באמצעות תכולה גבוהה של נוגדי חמצון, הקטניות המונבטות מסייעות להפחתת רדיקלים חופשיים בגוף.

     

    האם בטוח לאכול נבטים?

    אחד החששות הקיימים בעת הנבטה הוא הבטיחות התזונתית עקב נוכחות של חיידקים מסוג סלמונלה ואי קולי למשל. אולם באמצעות שטיפה יסודית של הקטניות ניתן לטפל במיקרואורגניזמים ולהפוך את המונבטים לבטוחים לאכילה.

     

    כך תנביטו נכון

    1. ראשית, יש לשטוף היטב את הזרעים/ קטניות.

    2. יש להשרות את הקטניות במים למשך לילה אחד לפחות, כתלות בסוג הזרע אותו מנביטים.

    3. להעביר את הקטניות למסננת, לשטוף ולהמתין לניקוז המים. מומלץ לשמור את הנבטים במקום מוצל. יש לחזור על פעולת השטיפה של הזרעים במסננת כ-2-3 פעמים ביום. יש להקפיד שהזרעים יישארו לחים.

    4. קיימות קטניות שנובטות תוך מספר שעות בודדות בעוד שיש קטניות שתזדקקנה למספר ימים. לאחר הופעת הנבט מן הזרע, ניתן לאכול את הנבטים.

    5. מומלץ לשמור את הנבטים בקירור.

     

    דנה אפרייט היא תזונאית קלינית בזאוס ראשון לציון, מתחם הכושר, הספא והאסתטיקה

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים