שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    יקר בסופר: המחירים הגבוהים ביותר מאז 2014

    הספקים העלו מחירים, הקמעונאים הקפיצו אותם עוד יותר - והצרכנים משלמים ביוקר. מדד המחירים של חברת סטורנקסט, המנתחת את נתוני הקופות ברשתות השיווק, מציג עליות מחירים הגבוהות ביותר זה 4 שנים. רוב ההתייקרויות בסופר בתחום המזון - ועוד שורה של התייקרויות לפנינו

    אחרי החגים התייקר הכל: המחירים בסופר יוצאים משליטה - ומטפסים לרמתם הגבוהה ביותר מאז 2014, כך לפי מדידת חברת סטורנקסט שמחוברת לנתוני הקופות של רשתות השיווק.

     

    יש לכם תלונה? כיתבו לנו >>

     

    מדד המחירים של סטורנקסט מודד את השינוי במחירי המוצרים ברשתות השיווק ובנקודות מכירה נוספות, בניכוי שינויי תמהיל, והוא רושם עלייה של 1.8 נקודות מדד בחודש אוקטובר בהשוואה לספטמבר. העלייה החדה במחירים מספטמבר לאוקטובר מתרחשת כל שנה, ככל הנראה בשל סיום מבצעי החגים, אבל השנה יש בונוס נוסף לצרכנים: הקפיצה הזאת מביאה את מדד המחירים בשוק מוצרי הצריכה לרמתו הגבוהה ביותר מאז ינואר 2014.

      (מקור: סטורנקסט)
    (מקור: סטורנקסט)

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    שוק מוצרי הצריכה כולל מוצרי מזון, משקאות, מוצרים לטיפוח הגוף ומוצרים לטיפוח הבית. מבין מוצרי הצריכה שנמכרים ברשתות השיווק, עולם המזון מציג את ההתייקרות החדה ביותר, שמביאה אותו למחירים הגבוהים ביותר מאז המדידה בינואר 2014. יתר התחומים מציגים אמנם עליית מחירים משמעותית ביחס לשנים האחרונות, אבל עודם נמוכים ממחירי ינואר 2014.

     

    בגלל עליות המחירים: תוספת של 1.3 מיליארד שקל למכירות

    עוד עולה מהנתונים כי בחודש אוקטובר האחרון נרשם גידול של 4.2% במכירות שוק מוצרי הצריכה לעומת אוקטובר אשתקד, כאשר בתקופת ינואר-אוקטובר 2018 תועד גידול של 3.9% במכירות לעומת התקופה המקבילה ב-2017. מדובר בצמיחה כספית של 2.8% בשוק, בניכוי שינוי מדד המחירים (המנוכה מהשפעות תמהיל) בין התקופות. זוהי תוספת של 1.3 מיליארד שקל למכירות, בין היתר כמובן, "הודות" להעלאות של המחירים לצרכנים.

     

    סטורנקסט אוקטובר 2018 (מקור: סטורנקסט)
    סטורנקסט אוקטובר 2018(מקור: סטורנקסט)

    סטורנקסט אוקטובר 2018 (מקור: סטורנקסט)
    סטורנקסט אוקטובר 2018(מקור: סטורנקסט)

     

    זה לא מפתיע, שכן חברות רבות בשוק מוצרי הצריכה הודיעו על העלאות מחירים לפני החגים. ויסוצקי, למשל, העלתה מחירים באוגוסט לסדרות תה ול"מלח הארץ", כשההתייקרויות נכנסו לתוקף עד אוקטובר. סוגת העלתה בקיץ את מחירי אורז פרסי, בסמטי ויסמין, ומחיריהם עלו ברוב הרשתות. אלו מהן שסירבו להעלות מחירים – קיבלו השבוע התראה נוספת מסוגת בדרישה להעלות מחירים.

     

    בנוסף, רגע לפני החגים טרה ותנובה העלו מחירים וכך גם מחלבות גד. מבדיקת ynet עולה שרוב הרשתות ייקרו את מוצרי החלב בשיעור גבוה יותר משיעור ההתייקרות עליו הודיעו המחלבות. במקביל יש רשתות שהעלו מחירים רגע לפני החג.

     

    גם מחירי נייר הטואלט עלו פעמיים (בפעם הראשונה קימברלי קלארק העלתה מחירים ב-10% והמתחרות החרו החזיקו אחריה. בפעם השנייה, החברה ייקרה מוצרים על-ידי קיצור גלילי נייר הטואלט). השבוע נודע שגם יוניליוור צמצמה הנחות לקמעונאים במוצרי פינוק – שמפו פינוק, מרכך וסבון נוזלי, מה שהביא את הרשתות לייקר את המוצרים. צפויות עליות מחירים נוספות של חיתולים (על-ידי הפחתת מספרם באריזה) ושל משקאות מוגזים ובירה, בעקבות עליות מחירים עליהן הכריזו קוקה קולה, טמפו ויפאורה.

     

    לפי נתוני סטורנקסט, מהשוואה בין אוקטובר 2018 לאוקטובר 2017 עולה כי חלב (כולל חלב מיוחד שאינו תחת פיקוח מחירים) התייקר ב-2.9% - למרות שהמכר הכמותי שלו ירד ב-0.4%. עוף טרי ארוז התייקר ב-1.3% (למרות שמגדלי הפטם טוענים לעודפים והורדת מחירי העוף לקמעונאים); נייר טואלט התייקר ב-5.7% ("הודות" לחוגלה קימברלי וסנו שהעלו מחירים); שימורי טונה התייקרו ב-4.7% (טונה מתייקרת כבר זמן מה); מים בבקבוק התייקרו ב-3.9%; דגנים התייקרו ב-2.5%; ומחירי גבינות צהובות במדף (שתנובה וטרה ייקרו) טיפסו ב-1.3%.

     

    יש גם מוצרים שמחיריהם ירדו: ביצים רגילות, שמחירן נמצא תחת פיקוח של המדינה, הוזלו ב-2.6%; וגבינת קוטג', שהחברות והרשתות עדיין חוששות לייקר, הוזלה ב-3.9%.

    סטורנקסט אוקטובר 2018 (מקור: סטורנקסט)
    שינויי מחירים. סטורנקסט אוקטובר 2018(מקור: סטורנקסט)

     

    הספקים הגדולים מתחזקים: תנובה צומחת ב-2% - מנתח שוק של 13.4% משוק מוצרי הצריכה ל-13.6%; שטראוס גדלה ב-5.9% - מנתח שוק של 9.9% ל-10.1%; ואסם גדלה ב-5.3% - מנתח שוק של 8.4% ל-8.5%. מבין החברות הגדולות, רק סוגת ומאפיית אנג'ל מציגות ירידה בנתחי השוק.

     

    במקביל, גם הקמעונאים הגדולים מתחזקים בזכות המותג הפרטי שלהם. על פי הנתונים, נתח המותג הפרטי עולה ל-6.6%, נתח השוק הגדול ביותר מאז ינואר 2017. זאת בעקבות ההשקעה המסיבית של שופרסל ורמי לוי במותגיהם הפרטיים, שמקבלים קדימות ובולטות בחנויות.


    פורסם לראשונה 14/11/2018 22:24

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים