שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    לא באוטובוסים, לא בתחנות: מהפכת הרב קו בגוש דן
    מיום שישי לא ניתן יהיה לשלם לנהג של "דן" או להטעין את כרטיסי הרב קו אצלו - והנוסעים מבולבלים. יעל לא מבינה מדוע אין מכונה ליד כל תחנה, נמרוד לא יודע איפה עמדות ההטענה ויצחק בטוח: "יהיה ברדק, זה מסובך"

     

    מהפכת הרב קו: מה אומרים הנוסעים?    (צילום: ניצן דרור)

    מהפכת הרב קו: מה אומרים הנוסעים?    (צילום: ניצן דרור)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    להתראות מטבעות, שלום כרטיסייה: החל מיום שישי נוסעי התחבורה הציבורית בגוש דן לא יוכלו להטעין את כרטיסי הרב קו שלהם אצל נהגי האוטובוס של חברת "דן". הם גם לא יוכלו לשלם להם על נסיעה בודדת בכסף. בעוד כחודש, יצטרפו שאר חברות ההיסעים במרכז לרפורמה של משרד התחבורה.

     

    איך זה יעבוד? שאלות ותשובות

     

    במשרד התחבורה טוענים כי התוכנית שפועלת כבר בירושלים, אך סובלת מבעיות רבות, מהווה קפיצה קדימה. שם הסבירו שאלפי עמדות הטענה הוקמו ברחבי גוש דן, בין אם בדמות כספונטים ונקודות קמעונאות שבהם אפשר יהיה להטעין את הכרטיס. במשרד אף ציינו כי בשלב ההתחלתי נוכל לרכוש רב קו אנונימי חד-פעמי אצל הנהג בעלות של חמישה שקלים ועליו להטעין את הנסיעה שלנו - בנוסף לדמי הרכישה של הכרטיס עצמו.

     

     

    האפשרות המועדפת המוצעת להטענת הרב קו מעתה תהיה דרך אפליקציית "רב-קו אונליין" - אלא שהיא עובדת רק אצל משתמשי אנדרואיד, וגם שם לא בכל הדגמים. אפליקציה אחרת שכן מותאמת גם לאייפון היא "הופ-און", שדרכה ניתן לשלם על הנסיעה באשראי, אך באייפון לא ניתן להטעין באמצעותה את הרב-קו. אופציה אחרת היא להטעין את הכרטיס דרך המחשב, אך לצורך כך יש לקנות התקן מיוחד - ובכל מקרה לאחר ההטענה בבית ייאלצו המטעינים לגשת לאחת העמדות בכדי לתקף את ההטענה.

     

    במשרד התחבורה סיפרו כי חשבו על כל הפרטים הקטנים לפני היציאה לדרך, כמו העובדה שאזרחים קשישים יוכלו עדיין לרכוש נסיעה רגילה אצל הנהג. אך רגע לפני הפרידה מהמטבעות נשאלת השאלה אם כל המידע אכן הועבר היטב לציבור? לפחות בינתיים, נראה שהתשובה לכך שלילית.

      

    הנוסעים תוהים: "איפה עמדות ההטענה?"

    שלטי החוצות המסבירים על השינוי אמנם נמצאים ברחבי גוש דן ומתריעים בפני הנוסעים שעליהם להצטייד ומהר ברב קו, אבל בדיקה מדגמית שערכנו בתל אביב מראה כי הנוסעים עדיין מתקשים להבין כיצד השיטה תעבוד והיכן הם יוכלו להטעין את הרב קו שלהם.

    רב קו (צילום: ניצן דרור)
    פרסומת על אוטובוס. שלטים יש, מידע - פחות(צילום: ניצן דרור)

    יעל מזרחי (22) סיפרה כי אף ששמעה על הכספונטים, היא לא ראתה כאלה באזור מגוריה: "אם אני עומדת כאן, אין לי שום מושג לאן ללכת להטעין את הכרטיס שלי. אמרו שאפשר במחשב, אבל אחרי שהוסבר לי הבנתי שזו דרך מסורבלת. מה הבעיה לשים מכונה ליד כל תחנה? למה לי ללכת לקיוסק שבטח מרוויח עליי עמלה יפה?"

     

    נמרוד אייל (19) דווקא ער ליתרונות של השיטה החדשה: "במקום לעמוד בתור באוטובוס אנשים יעמדו בתור בפיצוציה. זה לא כזה נורא. הגיע הזמן שזה יגיע לארץ, בכל העולם מתנהלים ככה. אז כן, המבוגרים יותר יסבלו לפחות בהתחלה, אבל זה עולם המחר".

     

    עם זאת, גם הוא לא ידע היכן הקיוסק הקרוב שבו ניתן להטעין את הרב קו: "פה אולי יש בעיה, באמת לא הסבירו את זה מספיק טוב. אבל זה עניין של הרגל, ברגע שאדע איזה קיוסק זה אלך לשם בכל פעם".

    רב קו (צילום: ניצן דרור)
    הטענה במחשב? "הפכו את חיינו ליותר קשים"(צילום: ניצן דרור)
     

    בקרב המבוגרים יותר החשש מהמהלך גדול אף יותר. "אני לא גולשת בנייד, לכן אצטרך בכל פעם ללכת לתחנת הרכבת להטעין את הכרטיס", מספרת אלה רהט (69). "זה לא בסדר, זה מאוד מסובך, מה גם שכל השינוי הזה מתחיל ביום שישי ואני בטוחה שיהיה בלתי אפשרי באותו יום לנוע בעיר מרוב הבלגאן. למה לא השאירו את זה כמו שזה? לוקח שניות לשלם".

     

    יצחק כהן (80) המתנהל רק באוטובוסים בעיר טוען כי מדובר בשינוי חיובי, אבל כזה שיכול ליצור בעיה. "יהיה ברדק, כי זה מסובך. יש לי רב קו ואני אבקש מילדיי לפתור לי את הבעיה של לטעון אותו, כי עד עכשיו הייתי הולך לנהג. יש פה דבר יפה, אבל הדרך אליו עקומה. יש הצהרות יפות על קידמה, אבל בפועל אין תכל'ס. למה אין עמדות הטענה ליד התחנות? כולם צריכים לגזור קופון?"

     

    בשבוע האחרון עוברים דיילים בין התחנות ומנסים להסביר לאנשים על הרפורמה, אם כי גם הם לא חושבים שהיא חפה מבעיות. אחת הדיילות, מאיה זוכוביצקי (18) סיפרה כי מי שלא מבין את השינוי יתקשה לנסוע בתחבורה הציבורית מיום שישי. "אני בעצמי עדיין לא הבנתי איך זה יעבוד אם נגיד תרצה לעלות לאוטובוס בשש בבוקר ותהיה מחוץ למרכז העיר בלי כסף ברב קו. מה תעשה?"

    רב קו (צילום: ניצן דרור)
    מכונת כספונט. "גוזרים עלינו קופון"(צילום: ניצן דרור)
     

    לנקודה זו מצטרפת חברתה טל לאוקומוביץ שמוסיפה כי לא בכל פינה בעיר יש מקומות הטענה: "הרפורמה טובה, אבל יצאו אליה מבלי לפתור את כל הבעיות. אולי היו צריכים לחכות מעט ולחשוב על פתרונות שמתאימים לכולם".

     

    בדיוק לפני חודש, בראיון לאולפן ynet על הרפורמה הבטיחה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, כי יהיו בעיר אלפי נקודות מכירה. מסע רגלי קצר בתל אביב מגלה כי העמדות שם, בעיקר בסופרים, בתי קפה ופיצוציות, אך לא כולן עובדות.

     

    חלק ממכונות ההטענה לא פועלות

    ב"סופר יהודה" שבאבן גבירול המכונה עובדת, אך בפיצוצייה אחרת שבה ביקרנו סיפרו שהמכונה לא פועלת כבר חודשיים ואמרו כי על אף בקשות חוזרות ונשנות איש מהחברה האחראית לא הגיע לתקן אותה. בסניף "קופיקס" באבן גבירול נאמר לנו שיש להם מכונה אבל לא יוכלו למכור לנו רב קו או להטעין ישן משום שהיא תחל לעבוד רק בשבוע הבא.

    רב-קו קווים רב קו ()
    כבר לא נפנה לנהג
       

    "אצלי הכל עובד", אומר רפי יצחקוב מפיצוציית השלום באבן גבירול. "לפעמים יש תקלה בתקשורת, לא יותר מזה". גם הוא, כמו כולם, חושב בעיקר על האזרחים הוותיקים. "הבעיה היא המבוגרים. הדרך לכרטס מסורבלת מדי עבורם".

     

    את התקלות הוא כבר צופה: "כרגיל לא מוכנים, וכמו תמיד יהיו בלגנים. רק הבוקר הייתה פה אחת שאמרה שהיא ניסתה להטעין כרטיס באפליקציה וזה לא עבד לה. מה היה קורה אם היא הייתה מגיעה לפה והמכשיר לא היה עובד?"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ניצן דרור
    פרסומת לרב קו על אוטובוס "דן"
    צילום: ניצן דרור
    מומלצים