שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    נחשף: דו"ח הטכניון הבעייתי בעניין מצלמות המהירות

    לאחר שהובהר כי בדיקות מצלמות המהירות - אם אכן נערכו - בידי מכון התקנים הישראלי אינן מהוות הוכחה לאמינותן, התעקשו במשטרה כי דו"ח של הטכניון מוכיח את כשירותן ללא ספק. חשיפת הדו"ח מוכיחה דווקא את ההיפך

    התגלתה האמת מאחורי קביעת המשטרה שמצלמות המהירות אמינות: דו"ח הבדיקה למצלמות הא3 שביצע הטכניון ואשר לגביו טענה המשטרה כי הוא מבסס את אמינות מצלמות המהירות, כלל מדידות שחרגו מהתקן ושיעור גבוה של מדידות פסולות. בנוסף הבהירו עורכיו כי לא בחנו נושאים כמו דיוק רכיבי המערכת ואופן הפעלתה.

     

    דו
    דו"ח הטכניון - לא מוכיח את אמינות המצלמות

     

    בתחילת ספטמבר האחרון קבע שופט התעבורה הבכיר יעקב בכר מעכו, בתום משפט תקדימי שנמשך כארבע שנים, כי המשטרה לא הצליחה להוכיח את אמינות המצלמות. ממלא מקום מנכ"ל מכון התקנים, אילן כרמית, נחקר לאחר המשפט בחשד לעדות שקר, לאחר שטען כי נכח בבדיקת המערכת בחו"ל למרות שלא נמצא זכר לקיומה. נציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, השופט בדימוס דוד רוזן, המליץ למשטרה להדיח את ראש התביעה באגף התנועה, נצ"מ שרית פיליפסון, לאחר שהסתירה בו מידע מההגנה ומבית המשפט, ובשבוע שעבר היא הועברה מתפקידה.

     

    עוד על מצלמות המהירות:

    "פסק הדין היחידי הוא שהמצלמות לא אמינות. לכו להישפט"

    בית המשפט זיכה נהגים מעבירת מהירות: "לא הוכחה אמינות המצלמות"

    נציב התלונות: המשטרה הטעתה בכוונה את בית המשפט

     

    נצ"מ שרית פיליפסון - ראש אגף תביעות הועברה מתפקידה (צילום: משטרת ישראל) (צילום: משטרת ישראל)
    נצ"מ שרית פיליפסון - ראש אגף תביעות הועברה מתפקידה(צילום: משטרת ישראל)

     

    לקראת פסק הדין בעכו הזמינה המשטרה בדיקה מהמכון לחקר המתכות בטכניון, שהתקיימה בין החודשים מאי ויולי. מדו"ח המכון, שאותו טרם פירסמה המשטרה לציבור ובמקביל נמנעה מלהגישו לבתי המשפט, עולה כי במהלך הניסויים התברר שבזמן מדידת מהירות מכוניות בזמן האצה או בלימה, חרגו חלק מהמדידות מהתקן הבין הלאומי המתיר סטייה של עד 3 קמ"ש מהמהירות האמיתית. אנשי הטכניון והמשטרה פנו ליצרן, חברת גטסומטר ההולנדית, וזו טענה כי המדידה הייתה שגויה. המדידות בוצעו שוב לפי הוראותיה ולפי אנשי הטכניון היו תקינות. עם זאת, בטכניון נמנעו מלציין בדו"ח עד כמה הייתה גדולה סטיית המהירות שנמדדה, והשאירו את הסעיף ריק הרלוונטי ריק.

     

    המדידות בוצעו באמצעות מכוניות משטרתיות שנמדדו במקביל בידי מספר מצלמות מבצעיות ברחבי הארץ, במהירויות של 30 עד 201 קמ"ש, ובמקביל בידי מכשירי מדידה המבוססים על GPS ועל מד לייזר. במדידות נרשם שיעור גבוה של מדידות שנפסלו מסיבות שונות: מבין 849 מדידות בסך הכל, נפסלו 113 מדידות, יותר מ-15%.

     

    יצוין כי יצרנית המצלמות מתחמקת מלחשוף את אופן תפקוד רכיביה, נתונים טכניים ומדריכי התקנה. במכתב שהגישה המשטרה לבית המשפט בתיק של נהג שנלכד בידי מערכת הא3, בעקבת בקשה של ההגנה לקבל מידע טכני על המצלמות והגיע לידי "ידיעות אחרונות", מציג נציג היצרן את רשימת נתוני המצלמה החשופים ואלה המהווים סוד מסחרי. אולם בסוף הרשימה מתברר שהקביעה אילו נתונים הם סוד, גמישה. וכך כותב האיש, שמזוהה רק בשמו הפרטי, יוריס, לאיש שיחו בישראל: "אנא מסור לי האם יש תחומים נוספים הדרושים למשטרה כדי להגן על עצמה ושצריך 'לפתוח', וכרגע סימנתי כחסויים".

     

    עו"ד תומר גונן, שניהל את התיק בעכו, ובעקבות תלונתו לשופט רוזן הודחה נצ"מ פיליפסון, אמר אתמול בתגובה על הגילויים החדשים: "קשה להאמין מה עוד עלול להתרחש בתיק הזה. אבל כאשר מזקקים את העובדות מדובר עדיין במערכת מיושנת שלא מספקת את התפוקה המקווה שהיא ירידה בכמות ההרוגים. כמו-כן מתגלה כי מעבדה שאמורה להיות בלתי תלויה, דווקא תלויה מאוד ביצרן עצמו שעושה הכל לתקן את המוניטין שלו ושל המשטרה, כפי שעולה ממכתבו של היצרן לזכיין.

     

    "כנראה שאת השר ארדן שמסרב לשים סוף לפרויקט הכושל הזה מעניין יותר המוניטין של היצרן והמשטרה מאשר הרשעת חפים מפשע מבין נהגי ישראל. פעם אחר פעם פניתי לח"כ שלי יחימוביץ' שתכנס דיון של ועדת ביקורת המדינה בנושא המצלמות אך לא זכיתי אפילו לתגובה, מצער ומדאיג לחשוב שככה מתנהלים הדברים ואולי הגיע הזמן שוועדת בדיקה בלתי תלויה תבחן את הנושא".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אוהד צויגנברג
    מצלמות המהירות - מתי תוכיח המשטרה את אמינותן?
    צילום: אוהד צויגנברג
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים