שתף קטע נבחר

הנחה - אבל בכמה? השילוט ברשתות הפארם לא תמיד עומד בתקנות

במדפי רשת B וסופר-פארם רבים מהמוצרים נמכרים תחת מבצע, בטח בימים אלה בהן הרשתות מנסות להתחרות זו בזו. אבל לפי הרשות להגנת הצרכן, השלטים לא תמיד עומדים בחוק: בסניפי סופר-פארם אין מחירים ליחידת מידה על חלק מהמוצרים וב-Be חלק משלטי המבצע לא מציגים מחיר לפני הנחה

מרוב מבצעים קשה להשוות מחירים: התחרות ברשתות הפארם גורמת לרשת Be של שופרסל ולסופר פארם להעמיק את המבצעים. אבל לקוחות שמו לב ששלטי המבצע עלולים להיות בעייתיים וכך גם דרך הצגת המחירים - מה שעלול להקשות על צרכנים להשוות מחירים.

 

הרשות להגנת הצרכן תבדוק חשד להטעיה בפרסום ברשת רמי לוי

קנס של כ-840 אלף שקל לחברת שיווק חבילות טלוויזיה עקב הטעיית צרכנים

הרשות להגנת הצרכן לבזק: נקנוס אתכם בכ-240 אלף שקל בשל הטעיית צרכנים

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

מבדיקת ynet עולה כי ברשת Be חלק משלטי המבצע לא מציגים מחיר לפני הנחה, למרות שלטענת הרשת היא פועלת על פי חוק, ולעיתים גם לא מוצג מחיר ליחידת מידה (מחיר ל-100 גרם או מ"ל למשל). גם בסופר-פארם יש תקלות: בסניפים שבדקנו, לעיתים קרובות מדי אין מחיר ליחידת מידה על המדף, ולעיתים רחוקות חלק משלטי המבצע לא מציגים מחיר לפני הנחה. כל אלה מקשים על צרכנים להשוות בין מוצרים בגדלים שונים, להבין על איזה מוצר חלה ההנחה ומה הגובה שלה.

 

   ()

רשת Be: שלטי מבצע מתעתעים?

לפי תקנות הגנת הצרכן, על שלטי המבצע צריך להופיע מחיר המוצר לפני ההנחה. לפי הרשות להגנת הצרכן, תקנה זאת מחייבת גם אם מדובר במבצע על כמה מוצרים. ברשת Be, לכאורה, לא עומדים בכך במקרים רבים כשמדובר במספר מוצרים, ולעיתים רחוקות יותר כאשר מדובר במוצר אחד.

Be שלטי מבצע מחיר ליחידת מידה ()
שלטי מבצע ב-Be: אין מחיר לפני מבצע בשלט המבצע ולא תמיד ברור על איזה פריט המבצע

Be שלטי מבצע מחיר ליחידת מידה (צילום: מירב קריסטל)
שלט מבצע. מה המחיר לפני המבצע? מכיוון שמדובר בכמה סוגים - ברשת החליטו לא לאזכרו בשלט, אבל רוב האריזות של המותג נמכרות באותו מחיר(צילום: מירב קריסטל)

 

כך, למשל, Be מציעה מבצע על שמפו ומרכך של המותגים הד אנד שולדרס והוואי, אך לא מציגה על גבי השלט מה היה מחירם טרם המבצע. כך גם לגבי מבצעים על תחבושות אלווייז: השלט בחנות מציג מחיר מבצע - 11.90 שקלים. מה המחיר ללא מבצע? לא כתוב על השלט.

 

בשלט מוצגת תמונה עם שלושה סוגים של תחבושות, כולן נמכרות ב-21.90 שקלים לפני מבצע - כך לפי המדבקות שמודבקות על גבי המוצרים. אז מדוע לא לכתוב זאת גם על גבי שלט המבצע? בנוסף, השלט לא מציג ברקודים של הפריטים שבמבצע, כאשר על המדף יש סוגים רבים של תחבושות תחת המותג הזה; ולא ברור אם הוא תקף לכולם או רק לגבי שלושת המוצרים שבתמונה.

 

יש פעמים שבהן רשת Be מציגה מוצר אחד (למשל אלמקס במבצע: 17.90 שקלים), ובכל זאת אין מחיר טרם מבצע על גבי השלט. המחיר אמנם מוצג בבירור על המוצר (18.90 שקלים), אך לפי חוק עליו להופיע גם על גבי שלט המבצע. הסיבה לכך, בין היתר, היא לדוגמא המבצע על דאב מן ספריי: בשלט המבצע שלו מופיעות שלוש תמונות - אך אין מחיר לפני המבצע. על המדף יש מוצר אחד בלבד מבין השלושה - שצבעיו שונים מהצבעים בהם הוא מוצג במודעה. ציון המחיר טרם המבצע על גבי השלט היה מסייע לנו לזהות את המוצר שבמבצע.

 

בנוסף, הרשת לעיתים משמיטה את המחיר ליחידת מידה מהמוצרים, למרות שהיא מחויבת לכך על פי חוק. הרשת מציגה את המחיר הזה במדבקות המחיר שמודבקות על גבי המוצרים (בגדול: המחיר של המוצר, בקטן למעלה: המחיר ליחידת מידה); אך לעיתים הוא לא מופיע (למשל בחטיפי הדגנים סלים דליס או קורני שהרשת מוכרת, לא מצאנו מחיר ל-100 גרם). לפעמים המחיר נמחק בהדפסה לא טובה (למשל בשמפו פינוק - המחיר ל-100 מ"ל נראה מחוק או לא ברור).

Be שלטי מבצע מחיר ליחידת מידה (צילום: מירב קריסטל)
קורני: אין מחיר ל-100 גרם בניגוד לחוק(צילום: מירב קריסטל)

 

סופר-פארם: מוצרים רבים ללא הצגת מחיר ליחידת מידה

בסופר-פארם המתחרה בעיית אי ציון מחיר ליחידת מידה לעיתים רחבה יותר: בסניפי הרשת לא תמיד מקפידים על הצגת מחיר ליחידת מידה עבור כל פריט ופריט, כפי שהרשת מחויבת לעשות כחוק. הדבר עולה מבדיקה של ארבעה סניפים בתל אביב (עזריאלי, גורדון-דיזנגוף, דיזנגוף סנטר, צייטלין).

 

כך לדוגמא, מצאנו באחד מהסניפים מדף שלם של מוצרי מטרנה, שאין לצרכן מושג מה מחיריהם ל-100 גרם. הצגת מחיר ליחידת מידה הייתה מקלה על השוואה עם מזון אחר לתינוקות, שגודל אריזתו שונה והוא מוצג בסמוך על המדף. מצאנו בסניפים גם מדפים שלמים של מוצרי ניקיון, דאודורנטים ושמפו ללא ציון מחיר ליחידת מידה, וכן מוצרי מזון שהדבר לא מצוין לגביהם כחוק.

סופר-פארם שלטי מבצע מחיר ליחידת מידה (צילום: מירב קריסטל)
סופר-פארם: אין מחיר ל-100 מ"ל ואין מחיר לפני מבצע בחלק משלטי המבצע(צילום: מירב קריסטל)

סופר-פארם שלטי מבצע מחיר ליחידת מידה (צילום: מירב קריסטל)
אין מחיר ל-100 גרם: מטרנה בסופר-פארם (צילום: מירב קריסטל)

 

בניגוד ל-Be, רוב שלטי המבצע בסניפי סופר-פארם תקינים - אך יש יוצאי דופן כמו שלטי מבצע על דאב בסניף עזריאלי, שהציגו מחיר אחרי הנחה בלבד (ובלי מחיר ליחידת מידה על המדף). הרשת גם מקלה על צרכנים יותר מרשת Be, בכך שהיא מציגה את מחיר המבצע במדבקות על גבי המוצרים לצד מדבקות המחיר המקורי, למרות שזו לא חובה על פי חוק.

 

בנוסף, נראה ששתי החברות מפרסמות בעלונים שלהן מבצעי 1+1 ללא ציון מחיר המוצר המקורי, בקנייה של פריט בודד, לצד הטבת הכמות. לפי הרשות להגנת הצרכן, "בפרסום מבצעים של 1+1 לדוגמא, צריך לפרסם את המבצע בצורה ברורה ומדויקת ולציין את המחיר הרגיל של המוצר הבודד".

סופר-פארם שלטי מבצע מחיר ליחידת מידה (צילום: מירב קריסטל)
מבצעי כמות בעלון סופר-פארם: מה המחיר כשקונים יחידה אחת? לא כתוב(צילום: מירב קריסטל)

Be שלטי מבצע מחיר ליחידת מידה ()
מבצע כמות בעלון Be. גם פה אין מחיר ליחידה בודדת

 

תגובות

ברשות להגנת הצרכן מסרו לגבי שלטי המבצע בחנויות: "ככלל, על שלט המבצע צריך להופיע המחיר לפני ההנחה והמחיר אחרי ההנחה. ככל שהמחיר לפני המבצע לא קיים בשלט המבצע, קיימת הפרה של החוק. גם במקרה שבו המבצע מתייחס למספר מוצרים, שלט המבצע צריך לכלול את מחירם הקודם של כל אחד מהמוצרים".

 

לגבי מחיר ליחידת מידה מסרו ברשות: "קיימת חובה לעוסק שגודל בית העסק שלו מעל ל-100 מ"ר, לציין מחיר ליחידת מידה לכל מוצר שמשקלו מעל 100 גרם/מ"ל, ובלבד שהם לא מיוצרים במשקלים או נפחים (ישנם עוד חריגים, כגון יין, סיגריות, איפור, תרופות ותוספי מזון ועוד)".

 

 

מרשת Be נמסר בתגובה: "בדקנו את הדוגמאות שהועברו בפנייה אלינו ביחס למוצרים שונים על מדפי הרשת. מבדיקתנו עולה כי ככלל, הרשת עומדת בהוראות החוק הנוגעות לסימון מחיר ליחידת מידה וציון מחיר קודם של המוצר לפני המבצע, כאשר מדובר במוצר אחד ולא מגוון מוצרים. למעט שני מקרים חריגים שנמצאו ויטופלו בהקדם".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים