שתף קטע נבחר

עסקאות המידע של פייסבוק תחת חקירה פלילית

לפי דיווח של ה"ניו יורק טיימס", תובעים פדרליים בארה"ב חוקרים את העסקאות שביצעה פייסבוק עם חברות טכנולוגיה אחרות, בהן מיקרוסופט, אפל וסוני - במסגרתן איפשרה שיתוף מידע של משתמשים ללא הסכמה מפורשת

עסקאות שיתוף המידע שמאפיינות את דפוסי הפעולה של פייסבוק נמצאות עכשיו תחת חקירה פלילית בארצות הברית: ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי ענקית הטכנולוגיה נמצאת תחת עיניהם הבוחנות של תובעים פדרליים, שחוקרים היבטים פליליים של שיתוף מידע בין פייסבוק לבין חברות טכנולוגיה אחרות, ושנעשו ללא הסכמה מפורשת מצד המשתמשים.

 

פייסבוק (צילום: Shutterstock)
תחת חקירה פלילית. פייסבוק(צילום: Shutterstock)

 

לפי הדיווח, עסקאות שיתוף המידע כללו לפחות 150 חברות טכנולוגיה, בהן כמה מהענקיות - אפל, מיקרוסופט, אמזון וסוני. עסקאות שיתוף המידע כללו גישה לפרטיהם האישיים של משתמשים - ככל ששיתפו אותם עם פייסבוק, בהם שמות חברים ואנשי קשר למשל. העסקאות האלה החלו להיחתם בשנת 2010, ואולם בשנתיים האחרונות פייסבוק החלה בתהליך שנועד למוסס אותן. למרות זאת, מדובר בעסקאות שאיפשרו לחברות אחרות גישה למידע של משתמשי פייסבוק ללא הסכמתם, ובמקרים מסויימים חברות כמו ספוטיפיי ונטפליקס אף קיבלו גישה לתכנים של הודעות פרטיות בפייסבוק.

 

מאפייני העסקאות לשיתוף מידע בין פייסבוק לבין חברות אחרות - כפי שנחשפו בחודש דצמבר האחרון בתחקיר מקיף של ה"ניו יורק טיימס", היוו מנוע צמיחה משמעותי לרשת החברתית ותרמו לנוכחות המוגברת שלה על פני מכשירים ומוצרים, וכן בפלטפורמות רשת שונות. למרות זאת, מרבית העסקאות שנחתמו לפני שנים כבר לא תקפות ולכן לא ברור האם החקירה הפלילית תניב תוצאות.

 

אליזבת וורן ומארק צוקרברג (צילום: AP)
אליזבת וורן ומארק צוקרברג(צילום: AP)

 

החקירה הזו מצטרפת לחקירה פעילה אחרת - סביב פרשת קיימברידג' אנליטיקה שבמסגרתה הופרה פרטיותם של 87 מיליון משתמשי פייסבוק ברחבי העולם, מתוכם גם 47 אלף משתמשים ישראלים. הפרשה ההיא הציתה את השנה הקשה ביותר בתולדותיה של פייסבוק, והרשת החברתית שלה למעלה מ-2.4 מיליארד משתמשים חודשיים עוד לא מצליחה להתאושש מהתדמית הציבורית השלילית שדבקה בה בעקבותיה.

 

ברקע הדברים, הצהירה בשבוע שעבר הסנאטורית אליזבת וורן, המתמודדת במירוץ למועמדות לנשיאות ארה"ב בשנת 2020 מטעם המפלגה הדמוקרטית, כי בכוונתה לפרק את ענקיות הטכנולוגיה - בהן פייסבוק, גוגל, אמזון ואפל. זאת בטענה כי מדובר בחברות שחוסמות תחרות בשוק הטכנולוגיה ומחסלות יוזמות של חדשנות. מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, הודיע על שינוי כיוון לאימפריית הרשתות החברתיות שלו - הכוללת את פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם, ולפיו השירותים הללו יעברו בהדרגה לפעול במודלים שמקדמים פרטיות, תקשורת מוצפנת ושיתוף זמני - כזה שנעלם בתוך 24 שעות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג
צילום: Shutterstock
מומלצים