שתף קטע נבחר

עדויות הפקחים מאתיופיה: הטייס ביקש בקול מבוהל לחזור לנחיתה

שלוש דקות לאחר ההמראה, במהירות גבוהה ובגובה לא יציב פנה טייס "אתיופיאן איירליינס" בטיסה 302 לפקחים באדיס אבבה: "break, break (שקט בקשר). מבקש לחזור לנחיתה". הוא קיבל אישור, אך נעלם מהמכ"ם כעבור זמן קצר

 

צוותים בפעולות לאיתור שרידים (צילום: רויטרס)
צוותים בפעולות לאיתור שרידים(צילום: רויטרס)

 

קברניט מטוס הבואינג 737 MAX 8 של "אתיופיאן איירליינס" בטיסה 302 לניירובי שבקניה שהתרסק לאחר ההמראה מאדיס אבבה ניסה לחזור לנחיתה. "ניו יורק טיימס" מדווח היום (ו') כי הטייס פנה בקול מבועת לפקחי הטיסה שלוש דקות לאחר ההמראה: "break, break (שקט בקשר). מבקש לחזור לנחיתה".

 

הפקחים ניסו להסיט שני מטוסים שהיו בדרכם לנחיתה כדי לפנות לטייס ה-737 נתיב. הפקחים גם הבחינו בכך שהמטוס נע מעלה ומטה במהירות. כעבור חמש דקות אבד הקשר עם המטוס. בהתרסקות נהרגו 157 בני אדם, בהם שני הישראלים, אברהם מצליח ושמעון ראם.   

 

 

ג'ון קוקס, יועץ בטיחות טיסה ולשעבר טייס 737, אומר כי "הדבר הכי לא שגרתי בטיסה הזו הוא המהירות שהייתה גבוהה מאוד. השאלה מדוע. המטוס האיץ הרבה יותר ממה שצריך". ב"אתיופיאן איירליינס" סיפרו שצוות המטוס דיווח למגדל הפיקוח על בעיות במערכת בקרת הטיסה (מחשב הטיסה) דקות לפני שאבד איתם הקשר.

 

הטייס יארד גטצ'ו שצבר ניסיון של 8,000 שעות טיסה דיווח בצורה רגועה על הבעיות כבר כעבור דקה מרגע ההמראה. בנקודה הזו, המכ"ם הראה כי גובה המטוס היה הרבה מתחת לגובה המינימום המקובל לשלב זה בטיפוס המטוס. כעבור שתי דקות המטוס טיפס לגובה בטוח יותר והטייס ביקש להישאר במסלול ל-14 אלף רגל. בשלב זה, הפקחים הבחינו בכך שהמטוס נע מעלה ומטה בטווחים של מאות מטרים והוא נע במהירות לא נורמלית. הפקחים החלו לתהות בקול מה קורה בטיסה.

הקופסה השחורה מגיעה לפריז (צילום: רויטרס)
הקופסה השחורה של המטוס בפריז(צילום: רויטרס)

צוותים בפעולות לאיתור שרידים (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

צוותים בפעולות לאיתור שרידים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

צוותים בפעולות לאיתור שרידים (Photo: Ghettyimages)
(Photo: Ghettyimages)

צוותים בפעולות לאיתור שרידים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

שני מטוסים נוספים של "אתיופיאן איירליינס" בטיסות 613 ו-629 התקרבו ממזרח. הפקחים חשו במצב חירום בטיסה 302 לקניה וביקשו מהטייסים בשני המטוסים האחרים להישאר בגובה רב. בזמן זה התפרץ הטייס בקול מבוהל לרשת "שקט בקשר" וביקש לשוב על עקבותיו. שלוש דקות מזמן ההמראה המטוס האיץ אף יותר, הרבה מעבר למגבלות הבטיחות. הטייס הסתובב ימינה וכעבור דקה נוספת נעלם ממסכי המכ"ם בשטח אווירי סגור צבאית.

 

בסוכנות רויטרס דווח כי חוקרים גילו בזירת ההתרסקות של המטוס חלקים של המייצב בזנב המטוס, שלטענתם היו במצב לא שגרתי בדומה לממצאים שנאספו בזירת התרסקות מטוס "ליון אייר" לפני שלושה חודשים. רשות התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA) החליטה ביום רביעי לקרקע את כל מטוסי הבואינג 737 MAX בין היתר לאחר שקיבלה את נתוני הטיסה של מטוס "אתיופיאן איירליינס" שהתרסק באמצעות 75 לוויינים שמפעילה חברת Aireon. למרות שהמערכת המתקדמת אמורה להיות מבצעית רק בעוד כמה שבועות, היא הצליחה לאסוף מידע קריטי על טיסה ET302. בין היתר ניטרה את מיקום המטוס, מהירות הטיסה וגובהו בכל רגע נתון עד שאבד הקשר עם המטוס.

 

שאברהם מצליח שמעון ראם הרוגים התרסקות מטוס אתיופיאן איירליינס אתיופיה ()
ההרוגים הישראלים

צוות זק
צוות זק"א באתר ההתרסקות(צילום: זק"א)

צוות זק
(צילום: זק"א)

צוות זק
(צילום: זק"א)

צוות זק
(צילום: זק"א)

צוות זק
(צילום: זק"א)

צוות של זק"א בראשות יהודה משי-זהב החל הבוקר בניסיון לאתר את שרידי גופותיהם של שני הישראלים שנספו בהתרסקות המטוס. אל הצוות נלוו שגריר ישראל באדיס אבבה רפאל מורב, הקונסול עופר דך ונציגי משפחות הנספים.

 

החיפושים אחר שרידי הגופות החלו בעקבות האישור שקיבל אמש השגריר מהשלטונות המקומיים. לפני מתן האישור, האשימו בזק"א את ממשלת אתיופיה בהתנהגות שערורייתית, ביחס מחפיר ובפגיעה חמורה בכבוד הנספים. "מלומדי ניסיון ב-30 שנות פעילות וטיפול באסונת בישראל וברחבי העולם. התנהגות כזאת עוד לא ראינו", אמרו בזק"א.

 

טייסים העידו על בעיית הטסה חמורה

כבר בנובמבר דיווחו טייסים על התקלה במטוס הבואינג 737 MAX, שגורמת לו לצלול באופן חד ופתאומי עם הפעלת הטייס האוטומטי זמן קצר לאחר ההמראה. זו, על פי החשד, הסיבה שגרמה לשתי ההתרסקויות הקטלניות של מטוסים מדגם זה באינדונזיה באוקטובר אשתקד ובאתיופיה בתחילת השבוע. על עצם האישור להפעיל את המטוס בלי הדרכה מתאימה אמר אחד הטייסים - "חסר מצפוני וכמעט פשע". טייסים דיווחו על תקלות במטוס במאגר עדויות אנונימי לטייסים ולצוותי אוויר. לאחר שארצות הברית הצטרפה למדינות רבות בעולם כשהחליטה אתמול לקרקע את מטוסי הבואינג, החברה הגיבה: "יש אמון מלא במטוסים".

 

לפחות ארבעה טייסים העידו על בעיית הטסה חמורה בדגם הבואינג שהתרסק ועל היעדר הכשרה מספיקה כדי לתפעל את המערכת האחראית על הבעיה. העדויות מתייחסות למערכת שתפקידה לאזן את כובד מנועי הסילון הגורמים למטוס להזדקר יתר על המידה, בכך שהיא גורמת להנמכת אף המטוס זמן קצר לאחר ההמראה.

 

קרוביו של שמעון ראם ז
בני משפחתו של ראם באזור ההתרסקות(צילום: AFP)

 

בעדויות, שנכללו במאגר דיווחי בטיחות המופעל על ידי נאס"א, עלה כי אף המטוס צלל באופן פתאומי זמן קצר לאחר ההמראה. זהו גם השלב שבו התרסקו המטוסים באינדונזיה באוקטובר 2018 ובאתיופיה מוקדם יותר השבוע.

 

אחד הטייסים דיווח בנובמבר 2018 על תקלה חמורה בבואינג 737 MAX זמן קצר לאחר ההמראה. זאת, שבועות ספורים לאחר ההתרסקות הראשונה של המטוס מדגם זה באינדונזיה, שהביאה למותם של 189 בני אדם.

 

הטייס העיד שאף המטוס צלל מטה באופן חד, שתיים או שלוש שניות לאחר הפעלת הטייס האוטומטי עם תום ההמראה. "הקברניט ניתק את הטייס האוטומטי באופן מיידי וכיוון את אף המטוס מעלה. שאר הטיסה עברה ללא תקלות", נכתב. לפי העדות, צוות הטיסה תחקר את התקלה אך "לא העלה סיבה לכך שהמטוס יצלול מטה בצורה כה חדה".

 

טייס אחר העיד בנובמבר שכשהפעיל את מנגנון הטיסה האוטומטי נשמעה מיד אזהרה קולית "אל תצלול! אל תצלול!". גם במקרה זה, המטוס צלל מטה באופן חד. הוא דיווח: "ניתקתי את הטייס האוטומטי באופן מיידי והשבתי את המטוס לנסיקה. בכנות, לא יכולנו למצוא בעיה בהגדרות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מטוס בואינג 737 MAX 8 מהדגם שהתרסק
צילום: רויטרס
מומלצים