שתף קטע נבחר

הגיע הזמן שהחילונים יצביעו בארנק שלהם

ברקע החרם של חסידות גור על פניציה, זה זמן טוב להרים טלפון למפעל, לברר לאילו יצרנים הוא מוכר את הבקבוקים שהוא מייצר, ולקנות מהם

 

מפעל פניציה בירוחם (צילום: שלומי אמסלם)
מפעל פניציה (צילום: שלומי אמסלם)

התחזקותן של המפלגות החרדיות בבחירות האחרונות עוררה גל של תביעות להדתה והשתלטות חרדית-דתית על המרחב הציבורי. האגרסיביות שלהן מתבטאת גם במתקפה על עסקים הפועלים בשבת, כשהדוגמה האקטואלית ביותר היא החרם של חסידות גור על רכישת יין ושתייה קלה המאוחסנים בבקבוקים שיוצרו במפעל פניציה בירוחם, מאחר שלא ניתן לכבות את התנור ברצפת הייצור בסוף השבוע. החסידים עלולים לשלוח מאות עובדים לביתם ולגזור עליהם חיי עוני כדי לשרת את הקיצוניות הדתית שלהם. התיאבון החרדי-דתי גדל כל העת והמציאות הפוליטית הנוכחית מוכיחה שהתאוותנות שלהם משתלמת.

 

 

בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית קשה לחילונים להיאבק בדרישות הללו, ואכן, התשובה לא נמצאת במישור הפוליטי אלא הצרכני. אין הכוונה להחרים עסקים שאינם פועלים בשבת, או להחרים עסקים בבעלות חרדית, גם אם יהיו בוודאי קולות שיקראו לעשות זאת. אבל החילונים צריכים להתחיל להפנים את מה שהחרדים הבינו מזמן: התנהגות צרכנית היא כלי שעושים בו שימוש אידיאולוגי.

 

המאבק החילוני צריך ויכול להתקיים בשתי רמות. בראשונה זהו מאבק על התודעה החילונית. החרדים, שביום-יום מחולקים לעשרות פלגים - בין ספרדים לאשכנזים ובין חסידים וליטאים - רואים עצמם כציבור אחד במאבקו לשמירת השבת. גם כיום, בשיא כוחם הפוליטי, הם מהווים כ-13% בלבד מהציבור הישראלי.

 

החילונים חייבים להבין שהמאבק על ההדתה במרחב הציבורי הוא משותף לכלל הציבור החילוני בישראל: ימנים ושמאלנים, תל אביבים וירושלמים, וגם יהודים וערבים (מוסלמים או נוצרים) שאורח חייהם חילוני. החילונים צריכים להתגבש סביב תודעה מאוחדת שתאפשר להם לשים את המחלוקות בצד כדי לקדם ערכים חילוניים משותפים.

 

טורים נוספים של מיכל שליו רייכר:

 

ברמה השנייה זהו מאבק צרכני לכל דבר. החילונים צריכים לפעול כגוף אחד ולתכנן את הקניות והבילויים שלהם כדי לתמוך ולחזק מבחינה כלכלית את העסקים החשופים לחרמות החרדיים. יש כבר הצלחות מוכחות: רק לפני כשנה וחצי יצאו תושבי אשדוד החילונים להפגנות כשהתנגדו לסגירת מרכז "ביג פאשן" בשבת.

 

לכן אפשר להתחיל בצעד פשוט: להרים טלפון למפעל פניציה, לברר לאילו יצרני יין ושתייה הוא מוכר את הבקבוקים שלו, ולקנות מהם וכן מיצרנים של יינות לא כשרים. אפשר ורצוי לברר מיהם העסקים הסובלים כבר כיום מלחצים של גורמים חרדיים (זכורה דוגמה של מסעדה ירושלמית הפתוחה בשבת והוצתה בשל כך) ולבצע קניות אצלם.

 

כשהחילונים מדברים בקול אחד, הם מגיעים להישגים גדולים, למשל המהירות שבה הוטמעה בציבור סכנת ההדתה במוסדות החינוך. רק לאחרונה הביאה מחאת החמץ שהוביל הפורום החילוני נגד בתי החולים (שאסרו על הכנסת חמץ בפסח, ואף חייבו מאבטחים לחפש בתיקי מבקרים) לכך שרבים מהם התקפלו וביטלו את האיסור עוד לפני הפסיקה של בג"ץ בעניין.

 

הציבור החילוני עדיין לא תפס את עצמו ככוח צרכני מאורגן, ועכשיו זה הזמן. את המאבק האידיאולוגי שלנו חייבים לממש בכל מקום, גם בקופות.

 

  • מיכל שליו רייכר היא נשיאת הפורום החילוני

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים