שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    כנס חירום בכנסת: "מפקחי בטיחות בבנייה שותים קפה והולכים"
    ריבוי התאונות באתרי בנייה הוביל לקיום כנס חירום בכנסת. סרגיי, אחיו של אנטון מרצ'נקו שנהרג בפרויקט בנייה, האשים: "אחרי אחי נהרגו עוד 26, לא ראיתי כתב אישום אחד". מנהל פרויקט העיד: "תפסתי שני מפעילים שתויים עם וודקה על המנוף". נציג משרד העבודה: "לא נוכל להיות בכל אתר ואתר"

     

    "אף משפחה לא רוצה לבקר את הקרוב שלה בכלא, אני מבקר את אחי בקבר". סרגיי מרצ'נקו, אחיו של אנטון שנהרג לפני שבעה חודשים בתאונת עבודה בפרויקט מגורים בבת ים, נמנה עם משתתפי כנס חירום שהתקיים היום (ב') בכנסת בנושא הקטל באתרי הבנייה. "אחרי אחי נהרגו עוד 26, ולא עברה שנה", אמר סרגיי כשדמעות חונקות את גרונו. "26 משפחות נהרסו! לאן מתקדמים? לאיזה מספרים נגיע?".

     

    כנס החירום, שאותו יזמו חברי הכנסת אבי ניסנקורן (יו"ר סיעת כחול לבן), אוסמה סעדי (חד"ש-תע"ל), מיכל רוזין (מרצ) ומשה ארבל (ש"ס), נערך בעקבות האסון ביבנה שגבה בשבוע שעבר את חייהם של ארבעה בני אדם. מותו של פועל נוסף אתמול באשקלון רק הגביר את החשיבות בשינוי כללי הבטיחות.

    ההורגים בתאונת המנוף ביבנה (צילום: אבי מועלם)
    ההרוגים באסוף ביבנה: סרגיי סמיונוב, יונתן סבג, גיל חזאזי ובן דקלו(צילום: אבי מועלם)

    בפתח הדיון, שבו צוין כי בשנה וחצי האחרונות נהרגו 59 פועלים כתוצאה מליקויי בטיחות, אמר ח"כ ניסנקורן: "מדובר בתופעה באמת קשה מאוד ובלתי אפשרית. יצאנו למאבק עוד בתפקידי הקודם (יו"ר ההסתדרות. י"פ) בגלל היקף האסונות בענף הבנייה.

     

    "משרד העבודה והרווחה צריך לראות בזה תקופת חירום לאומית. התופעה לא קיימת במדינות ה-OECD, כך שאין סיבה שזה יקרה אצלנו. רוב האסונות באים מנפילה מגובה ופיגומים ואחר כך ממנופים. התופעה של זילות בחיי אנוש היא בלתי אפשרית וצריכה להיעצר".

     

    אנטון מרצ'נקו מחולון מת בגיל 26 בפרויקט "פארק הים" של חברת "אלקטרה בנייה" בבת ים. אחיו סרגיי האשים כאמור את הרשויות באדישות. "בן אדם הולך לעבודה ולא יודע אם יחזור", אמר האח. "בסך הכול הוא רוצה לפרנס ולאן הוא הולך? למות! כי חוסכים כסף על רתמות, על קסדות. כתב אישום אחד עוד לא ראיתי. צריך לעשות שינוי חוקתי והאנשים שהאחראים צריכים להיכנס לבית הסוהר. רק ככה דברים ישתנו".

    ארנון מרצ'נקו, ההרוג ה-33 בתאונות בנייה ()
    אנטון מרצ'נקו. מת בגיל 26 באתר בנייה בבת ים

    יו"ר ארגון המנופאים דן ורשבסקי אמר לחברי הכנסת כי גם הם צריכים להיות מעורבים במציאת פתרונות. לדבריו, "אני מייצג קהילה שיושבת על כלים מסוכנים ואתם צריכים לקחת אחריות. תכריחו את העובדים לעבוד עם בטיחות. תבינו, זה גם בידיים שלכם, תכריחו לחייב את כולם לפעול בבטיחות".

     

    ארקדי בונדרנקו, מנופאי במקצועו, פנה גם הוא לחברי הכנסת. "אני האיש שעליו אתם מדברים. כולכם אמרתם דברים חכמים וחשובים אבל בשטח זה נראה אחרת ולא מיושם. כמו שהייתי בוועדה לפני חמש שנים, הדברים שנשמעים כאן הם שבלוניים והמציאות לא משתנה. אני לא פוליטיקאי אלא בא מהשטח. אם אתם לא תעשו שינוי אני לשדולה הבאה כבר לא אגיע".

    כנס חירום על הקטל באתרי הבנייה בכנסת (צילום: עמית שאבי)
    כנס חירום בכנסת. "המציאות לא משתנה"(צילום: עמית שאבי)

    ניל סנונו, מנהל פרויקט מגורים בכמה חברות, העיד מקרוב על התופעה המדאיגה באתרי הבנייה: "תפסתי בשבוע שעבר שני מפעילי מנוף שתויים באתר שלי. הם היו עם וודקה על המנוף. האשמה מתחילה ממני כמנהל פרויקט שצריך לשים דגש על בטיחות, שאני יכול להפסיק את העבודה באותו היום". הוא האשים את משרד העבודה: "17 מפקחים באו לאתר שלי, הם עולים לקומה הראשונה, שותים קפה והולכים".

     

    סנונו מאשים את משרד העבודה - "17 מפקחי בטיחות באו לאתר שלי, הם עולים לקומה הראשונה, שותים קפה והולכים".

     

    נציג משרד העבודה: "סגרנו השנה 200 אתרים"

    מוטי אלישע, ממונה זרוע עבודה במשרד העבודה, אמר בתגובה לטענות: "אנחנו המשרד שעובד הכי קשה. אנחנו בודקים כל אתר ואתר אבל יש 12,500 אתרי בנייה ו-46 מפקחי בנייה. לא נוכל להיות בכל אתר ואתר. קיבלנו תקנים של 46 מפקחים שעושים הכול, גם בנייה וגם תעשייה, ואם היה לי עוד הקצאות הייתי מאייש הכול ביום אחד אבל אין".

     

    ח"כ יעל גרמן (כחול לבן) השיבה לאלישע: "אין תאונה שאפשר לשים אותה בחסות ססטיסטיקה כזו או אחרת - כל התאונות כולן הן פרי של אדם - מחדל. אנחנו החברה צריכה להתמודד עם תאונות העבודה, זו לא גזרה משמיים. אנחנו לא שואלים אלא אומרים שצריך לסגור אתר כשאין ממונה בטיחות".

     

    אלישע הציג את פעילות משרדו והדגיש: "סגרנו השנה 200 אתרים עד חודש אפריל, ובכל מקום שנזהה שיש בעיות בטיחות נסגור את האתר. אנחנו מגבירים את האכיפה ומשנים מדיניות. אני מצפה שהקבלנים ישמרו על הבטיחות, כמו שאין בכל רכב שוטר אלא סומכים על הנהג. אנחנו נפעיל סנקציות עד היזם".

     

    ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, אמר: "אני לוקח אחריות על כל מה שקשור לקבלנים בישראל. אנחנו רוצים להוביל לשינוי תרבות ארגוני כשעובד שנכנס לאתר הבניה והקבלן יחשבו איך שומרים על הבטיחות. כשמדברים על איך מונעים תאונות עבודה זה ללמוד מטעויות.

     

    "צריך לבצע תחקיר ולהבין מה קרה. פחות להאשים ויותר להפיק לקחים. הקנסות ל-30 ימי סגירה לא יפתרו את הבעיה. לקבלן יש אחריות לספק את הציוד ואם הוא לא סיפק כובעים ורתמות צריך למצות איתו את הדין".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים