שתף קטע נבחר

דמי מעבר מופקעים ותא קולי בתשלום: הגבייה הנסתרת של חברות הסלולר

לקוחות סלקום צריכים לשלם 300 שקל כדי לעבור חבילה, בפרטנר הודעת תמונה תעלה מעתה שני שקלים, התייקרות של 323%, וכמעט כל המפעילות החליטו לפתע שתא קולי הוא בתשלום. כך מנסות חברות הסלולר להוציא מכם יותר

חברות הסלולר שוב מנסות לקושש כמה שקלים מכל לקוח, במטרה לייצר רווחים של עשרות מיליוני שקלים. כיוון שמחירי חבילות הסלולר נמוכים מאוד, למרות ניסיונות של החברות להעלות מחירים, החברות חוזרות לשיטה הוותיקה: גבייה אגבית על שירותים שונים, כשהלקוח "יכול לבקש לבטל אותם בכל עת", אבל רבים מהלקוחות לא יעשו זאת. בעיקר הן מייקרות שירותים שצרכנים מבוגרים יותר עושים בהם שימוש כמו הודעות תמונה ותא קולי.

 

חברות הסלולר עוברות למחיר קבוע - אבל באותיות הקטנות הוא עשוי להשתנות

מלחמת הסלולר: we4G מציעה חבילה "לכל החיים" ב-33 ש' בחודש

HOT מובייל: 29 שקל בחודש ל-100 ג'יגה - אם תגייסו עבורנו לקוחות

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

את תוספת הגבייה השערורייתית ביותר מצאנו אצל סלקום. 298 שקל "דמי מעבר חד פעמיים", ללקוח ותיק שרוצה לעבור לתוכנית סלולרית חדשה של החברה בה הוא מנוי. ניתן להפחית את סכום קנס המעבר ל-199 שקל דמי מעבר, אם עוברים לתוכנית החדשה בתחילת מסלול החיוב של התוכנית הקודמת.

טלפון סלולרי (צילום: שאטרסטוק)
חברות הסלולר מייקרות שירותים שצרכנים מבוגרים יותר עושים בהם שימוש (צילום: שאטרסטוק)
  

מדובר בייקור נוסף בדמי המעבר של סלקום, שב-2017 עמדו על 49 שקל "בלבד" (אם כי למה לה בכלל לגבות דמי מעבר). לפני מספר חודשים סלקום גבתה כ-250-150 שקל דמי מעבר, כלומר - יש כאן התייקרות של 500% בסך הכל.

 

דמי המעבר הגבוהים של סלקום בולטים עוד יותר לנוכח העובדה שחלק מחברות הסלולר כבר לא גובות דמי מעבר בין חבילות, או גובות סכום נמוך בהרבה. למשל, פרטנר לא גובה כרגע דמי מעבר בכל התוכניות החדשות שלה (אבל כן גובה כמדיניות עד 19.90 שקל דמי מעבר), גולן טלקום גובה 25-0 שקל דמי מעבר, רמי לוי גובה 29.90 שקל, פלאפון גובה דמי מעבר של 19.90 עד 59.80 ו-HOT מובייל גובה 39-29 שקל.

 

אין ספק שזו דרכה של סלקום למנוע מלקוחות ותיקים מעבר לתוכניות מוזלות שהיא מציעה כדי למשוך לקוחות חדשים. בחבילת קוואטרו (סלולר, טלוויזיה, קו טלפון ביתי ואינטרנט), סלקום עדיין גובה דמי מעבר של 49.90 שקל, אבל שם יש עלויות נלוות אחרות.

אינפו כלכלה סלולר ()
  

אל תשלמו על תא קולי

בנוסף, חמש חברות הסלולר הגדולות החלו לגבות לאחרונה 1.90-6.90 שקלים בחודש על תא קולי, שירות שבעבר ניתן בחינם. מדובר בגבייה שרירותית על שירות שלא עולה לחברות הסלולר כסף משום שהוא בליבת השירותים שהן מספקות.

 

פרטנר שלחה לאחרונה הודעה ללקוחות על תחילת הגבייה, אך הוסיפה קישור להתנתקות מהשירות. רוב הלקוחות השתמשו בקישור והתנתקו ממנו. גם פלאפון נקטה בצעד דומה והודיעו לאחרונה על תחילת גבייה של 6.90 שקלים לחודש החל מיוני וגם היא שלחה לינק התנתקות מהשירות. אף על פי כן, אזרחים ותיקים עלולים לפספס הודעה כזאת, או לא להיכנס ללינק.

 

גם בסלקום החברה כופה על הלקוח את השירות הזה: שלושה חודשים חינם כשאחריהם: תשלום של 6.90 שקלים לחודש - 62.1 שקל לשנה הראשונה ו-82.8 שקל לשנה החל מהשנה השנייה. בסלקום טורחים לציין בחוזה ההתקשרות: "קבלת שירות המשיבון הינה על פי בחירתך ובאפשרותך לבטלו בכל עת בפנייה אלינו". מי יפנה? רק מי ששם לב לחיוב ורק מי שיש לו זמן ועצבים להמתין בשירות הלקוחות. גם פה לקוחות מוחלשים עלולים לשלם יותר.

אינפו כלכלה סלולר ()
 

חרגתם מחבילת הגלישה? שלמו 150 שקל

עוד גביות נסתרות תמצאו בחבילות הגלישה. רובן מכילות עשרות או מאה ג'יגה, כך שרוב הצרכנים לא מנצלים אפילו רבע מהן, אבל ניתן לכלות כמות כזאת של ג'יגות בצפייה ממושכת סרטונים כבדים, בהורדה של חומרי וידיאו ובהשתתפות במשחקי רשת.

 

בסלקום נותנים ללקוחות חדשים "הטבת גלישה" - תוספת נדיבה וחינמית של 100 ג'יגה על הנפח הכלול בחבילה (כלומר אם מדובר בחבילה של 100 ג'יגה, יקבל המנוי עוד 100 ג'יגה בנוסף. סה"כ 200 ג'יגה). רק שההטבה הינה אוטומטית ומדובר בסוכרייה שמוגבלת בזמן: שלושה חודשים ללא עלות ואז 14.90 שקל מדי חודש בכל התוכניות (למעט הקוואטרו: 20 שקל לחודש לכל הקווים). אם לא תזכרו להסיר אותה בזמן - תשלמו עליה באופן קבוע.

 

בתום חבילת הגלישה (עם התוספת או בלעדיה) תקבלו אוטומטית מסלקום 15 ג'יגה תוספת, עליה החברה גובה לא פחות מ-150 שקל! הרבה יותר מעלות החבילה המקורית 59.90-39.90 שקל (תלוי בחבילה).

 

בפרטנר למשל, תוספת נפח של שתי ג'יגה מעבר לחבילה, מתומחרת ב-10.90 שקלים. בתום ניצול התוספת, ניתנת אוטומטית תוספת של שש ג'יגה באותו תעריף כלומר, סך הכל: 8 ג'יגה ב-21.8 שקל. בטלזר 019 תשלמו עד 50 שקל לתוספת של 10 ג'יגה. בפלאפון מדובר בשתי ג'יגה ב-9.90 שקלים עד 10 ג'יגה מעבר לנפח חבילת הגלישה שבמסלול וחיוב מרבי נוסף של 49.5 שקלים לחריגת גלישה.

 

יש חברות כמו רמי לוי תקשורת ו-HOT מובייל שפשוט חוסמות את חבילת הגלישה ברגע שהיא מסתיימת. בכל החברות ניתן לחסום את עדכוני נפח הגלישה בשיחה יזומה עם שירות הלקוחות.

אינפו כלכלה סלולר ()
  

 

פרטנר ייקרה הודעות תמונה, וגם: הפרשי מחירים גדולים על סים

עוד ייקור שאירע לאחרונה קרה בפרטנר. לקוחות קיבלו הודעה לפיה החברה החליטה לייקר הודעות התמונה, MMS, שירות בו משתמשים בעיקר קשישים וחרדים שאין להם אפליקציות כמו וואטסאפ, שמאפשרות משלוח תמונות. גם אפליקציות תשלום שונות שולחות ללקוחות הודעות MMS. מדובר בהתייקרות של 323% מ-60 אג' לשני שקלים להודעה, שתיכנס לתוקף החודש. לשם השוואה, בפלאפון עדיין גובים 60 אג' להודעה כזאת, 80 אג' אם היא מיועדת ללקוח של מפעיל סלולרי אחר. ב-HOT מובייל גובים 29 אג' ל-MMS, ברמי לוי תקשורת: 15 אג' ובגולן טלקום: 2 אג'.

 

אם אתם רוצים לעבור חברה, תשלמו על סים. השוני הגדול בעלויות סים בין החברות מעידות כי זו גבייה שמטרתה לגרד מהלקוחות כסף עבור החברה. למשל, פרטנר לא גובה כסף על סים, אבל כן גובה "דמי חיבור" ללקוחות חדשים בגובה 9.90 שקלים. מה זה דמי חיבור? לא ברור. בפלאפון 9.90 שקלים זה סכום הגבייה על כרטיס סים. סלקום גובה 19.90 שקל, HOT מובייל גובה 36 שקל ובגולן טלקום גובים גם על סים (19 שקל) וגם דמי חיבור (30 שקל) - סך הכל: 49 שקל.

 

עוד מוקש שקיים אצל חלק מהחברות: עלייה במחיר החודשי. בפרטנר מדובר בהתייקרות של 15 שקל לחודש אחרי שנתיים ובגולן היא יכולה להגיע ל-63 שקל לחודש, למשל בתוכנית שמתומחרת ב-35 שקל לחודש ל-100 ג'יגה: אחרי שנתיים המחיר מזנק ל-98 שקל לחודש.

 

בחברות אחרות ההתייקרות מתבצעת אחרי שנה: ב-HOT מובייל מדובר בהתייקרות של שקלים בודדים, ב-012 מובייל זו התייקרות של 10 שקלים. חברות שטוענות למחיר קבוע (למשל פלאפון: לחמש שנים), מטמינות מוקש נוסף בחוזה לפיו הן "יכולות לשנות את המחיר בכל עת", חוץ מאקספון we4g אצלה המחיר הוא "לכל החיים", ללא אותיות קטנות.

 

מסלקום נמסר בתגובה: "בחלק מהתוכניות עלות המעבר עומדת על 199 שקל ובתוכנית הקוואטרו על 49.90 לקו במגבלה של לא יותר מ 150 שקל לכל ארבעת הקווים. כשלקוח מבקש לעבור ביום מסוים שאינו במחזור החיוב, הדבר דורש פעולה ידנית מורכבת במערכות המחשוב של החברה שבצידה עליות גבוהות ומקרים אלו חריגים ונדירים ומשוקפים ללקוח בהסכם ההתקשרות. לעניין התא הקולי באם לקוח אינו מעוניין בתא קולי עומדת בפניו האפשרות להודיע לחברה על ביטולו ולא יהיה מחויב בגינו".

 

מפרטנר נמסר: "לקוחות עם שירות תא קולי פעיל עודכנו מראש בהודעת SMS על השינוי בתעריף, עם אפשרות להסרה פשוטה ומיידית באמצעות קישור שנשלח באותה הודעה.

 

"לקוחות שירצו תא קולי עבור מנוי הסלולר שלהם, יוכלו לעשות זאת באמצעות הצטרפות לשירות, שכן מתוך שקיפות, ברירת המחדל בחבילות הסלולר שלנו אינה כוללת אוטומטית תא קולי בתשלום.

 

"תעריף הודעת MMS יעודכן החל מה-7.6, וגם על כך נמסרה הודעה מראש ללקוחות".

 

מפלאפון נמסר: "החל מתאריך 14 ביוני 2019, יעודכן תעריף שירות מענה קולי לסכום של 6.90 שקלים לחודש. החברה תודיע על כך ללקוחותיה בהודעת SMS, באפשרות הלקוח לבטל את השירות בכל עת".

 

מגולן טלקום נמסר: "תא קולי הוא שירות בתשלום אצל כל החברות הסלולריות וגם בפרמטר הזה גולן טלקום מובילה ומציעה את השירות במחיר המשתלם ביותר בשוק של 1.90 לחודש למעוניינים בלבד, ולא יחול כל שינוי ללקוחות במבצעים קיימים (תקופה קצובה). צרכן נכון בוחר גולן טלקום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: שאטרסטוק
חברות הסלולר מייקרות שירותים שצרכנים מבוגרים יותר עושים בהם שימוש
צילום: שאטרסטוק
מומלצים