שתף קטע נבחר

פיראטים, טילים, תאונות: החיים על מכלית נפט

כ-60 מיליון חביות נפט מועברות כל יום דרך הים, והמלחים על הסיפון מתמודדים עם סכנה הולכת וגוברת: משודדי ים שרוצים כופר, דרך טילים שעפים בין מדינות ועד התנגשויות קטלניות ודליפות הרסניות. הפיצוצים במפרץ עומאן השבוע הם רק תזכורת

מכליות נפט כמו אלה שהותקפו ביום חמישי השבוע במפרץ עומאן מוצאות את עצמן בשנים האחרונות פועלות יותר ויותר בסביבה מסוכנת. הסכנות האורבות להן מגוּונות: משודדי ים, דרך התנגשויות ותאונות ועד סכסוכים גיאו-פוליטיים שאל לבם הן נקלעות.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

איראן מפרץ עומאן מכליות נפט מכלית נורבגית התקפה פיצוץ עולה באש (צילום: EPA)
המכלית הנורבגית בוערת אחרי התקיפה במפרץ עומאן(צילום: EPA)
צוות המכלית היפנית שחולץ מקבל טיפול  רפואי על סיפון משחתת אמריקנית במפרץ עומאן (צילום: EPA)
צוות המכלית היפנית מקבל טיפול מאנשי הצי האמריקני(צילום: EPA)

לפי מִנהל המידע של מחלקת האנרגיה בארה"ב, כ-60 מיליון חביות נפט מועברות בעולם מדי יום דרך הים, וכשליש מזה עובר דרך מצר הורמוז, נקודה אסטרטגית שבסמוך לה אירעו התקיפות נגד שתי המכליות השבוע ונגד ארבע מכליות בחודש שעבר. לא פעם מאיימת איראן בחסימת המצר הזה בתגובה לסנקציות שמטילה ארה"ב עליה, ובעיקר על מגזר הנפט שלה.

 

מצר הורמוז הוא נתיב חשוב במיוחד לייצוא נפט מסעודיה, איראן, איחוד האמירויות, כוויית ועיראק, והוא נתיב מרכזי גם לייצוא גז מקטאר. נתיבים ימיים אחרים הנחשבים לאסטרטגיים במיוחד הם מצר מלאקה שבין סינגפור לאינדונזיה, תעלת סואץ שבמצרים ומצר באב אל-מנדב, המחבר בין הים הערבי לים האדום.

מיקום מכליות הנפט שטורפדו במפרץ עומאן ()
כאן הותקפו המכליות השבוע

מכלית מכליות נפט הים הערבי מפרץ עומאן המפרץ הפרסי Front Altair מתקפה איראן (צילום: AFP)
מאמצי הכיבוי במכלית הנורבגית(צילום: AFP)

"חסימת הנתיבים הרגישים האלה, אפילו באופן זמני בלבד, יכולה להוביל לעלייה משמעותית במחירי האנרגיה", הזהירה מחלקת האנרגיה האמריקנית בדו"ח שפרסמה ב-2017. "נתיבים רגישים מותירים מכליות נפט חשופות גם למעשי שוד מצד פיראטים, להתקפות של טרוריסטים, לפגיעה על רקע פוליטי כתוצאה ממלחמות או תקיפות נקודתיות – וגם לתאונות שעלולות להוביל לדליפות נפט הרסניות".

 

פיראטים סומלים ומרוץ לכופר

אלכסנדר בות', ראש המחלקה לניתוח שוק ב-Kpler, חברה לאיסוף מודיעין המספקת פתרונות בשוק האנרגיה, מסביר שמכליות רגילות לעבור בדרך שבה יש פיראטים, במיוחד באזורים כמו מצר מלאקה ומפרץ עדן, הסמוך לסומליה. "מבחינה היסטורית, פיראטים הם האיום הצבאי או הטרוריסטי הגדול ביותר על מכליות", הוא אומר. "מול חופי סומליה, למשל, למרות שמכליות דואגות לעבור רק באזורים ספציפיים, לעתים קרובות אנשי הצוות שלהן מקפידים להבליט את העובדה שיש להם מאבטחים על הסיפון".

 

בתחילת העשור שרץ האוקיינוס ההודי פיראטים, בעיקר מול חופי קרן אפריקה. בשנת 2011 הגיע מספר התקיפות שם נגד מכליות לשיא – 237, ומאות בני אדם נחטפו מהן אז והוחזקו כבני ערובה בתמורה לכופר. התקפותיהם של הפיראטים הסומליים פחתו מאוד בעקבות הקמת כוח ימי בינלאומי, בהשתתפות האיחוד האירופי וסין, שהחל לסייר באזור על בסיס קבוע והרתיע אותם. מנגד חלה עלייה במספר התקיפות של פיראטים מול חופי ניגריה, שבמערב אפריקה.

 

בות' מדגיש שתקיפות מהסוג שנרשם במפרץ עומאן ביום חמישי השבוע הן דבר "נדיר מאוד", אבל תקיפתן של שתי המכליות, אחת נורבגית ואחת יפנית, באה חודש אחד בלבד אחרי שארבע אוניות, בהן שלוש מכליות נפט, הותקפו בשעה שעגנו מול נמל פוג'יירה, באיחוד האמירויות.

חטיפות בשביל כסף. הפיראטים הסומלים (צילום: AP) (צילום: AP)
חטיפות בשביל כסף. הפיראטים הסומלים(צילום: AP)

כמו בפעם שעברה, גם הפעם הטילו גורמים בארה"ב, בהם הנשיא דונלד טראמפ, את האחריות לתקיפה על איראן, שבחודשים האחרונים גברה מאוד המתיחות בינה לבין וושינגטון בעקבות פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין והחזרת הסנקציות שלה על טהרן. איראן מכחישה בתוקף את ההאשמות, ואחרי התקיפה ביום חמישי התגאתה שאנשיה חילצו עשרות מלחים מאחת המכליות. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, טען כי עיתוי התקיפה חשוד למדי: היא אירעה בדיוק כשמנהיג איראן עלי חמינאי נפגש בטהרן עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, שהביא עמו מסר מטראמפ בנוגע לסוגיית הגרעין.

 

לכבות את מערכת הזיהוי

אנתוני קורדסמן, פרשן לענייני ביטחון לאומי מהמרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, אומר שאיראן אכן מסוגלת לגרום נזק למכליות. "איראן לא צריכה לפתוח במלחמה גדולה", כתב במאמר פרשנות באתר של המרכז. "היא יכולה לבצע התקפות ספורדיות בחתימה נמוכה שלא בהכרח יגררו תגובה קשה מצד ארה"ב ומדינות ערב, אבל יגרמו לעלייה פתאומית בעלויות הביטוח של הנפט וייצרו משהו כמו מלחמת התשה".

תמונה שפרסם צבא ארה
נזק שנגרם למכלית היפנית שהותקפה במפרץ עומאן(צילום: AP)

ברחבי העולם נעות בסך הכול כ-94 אלף אוניות משא. כשליש מהחומרים המועברים בהן הם נפט גולמי או מעובד. מאט סמית' מחברת ClipperData אומר שסכנה אחת האורבת לכלי שיט היא בחירה של איראן לכבות את מערכות הזיהוי האוטומטית כדי לסייע למכליות לחמוק מהרדאר האמריקני וכך לעקוף את הסנקציות של ארה"ב על הנפט האיראני.

 

מערכות הזיהוי משמשות שירותי תעבורה ימית ומאפשרות לכלי שיט לדעת אם יש בסביבה כלי שיט אחרים. "בעיה חדשה אחת היא הגברת הסיכון להתנגשויות בגלל שכלי שיט מכבים את מערכות הזיהוי שלהם", הסביר. תזכורת לגודל הסכנה ניתנה בינואר של השנה שעברה: אז פרצה אש על סיפונה של מכלית הנפט "סנצ'י", מכלית בבעלות איראנית שנשאה 136 אלף טונות של נפט, אחרי התנגשות קטלנית בינה לבין אוניית משא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP, EPA
טרור ופיראטים. סכנה בים
צילום: AP, EPA
מומלצים