שתף קטע נבחר

"הסמארטפונים המתקפלים הם תעלול יח"צ"

אחרי שסמסונג והיריבה הגדולה וואווי דחו את ההשקות של הגלקסי פולד והמייט X, נראה שהציפייה לסמארטפונים מתקפלים שישנו את השוק התחלפה בחשש מפני מוצרים שבירים ולא בשלים עם תג מחיר של 2,000 דולר ומעלה. אנליסטים: "היצרניות מיהרו מדי, אבל הסמארטפונים המתקפלים הם העתיד"

זאת הייתה אמורה להיות השנה של הסמארטפונים המתקפלים. בערך בתקופה הזאת של השנה היינו אמורים לפרסם כאן סקירה של המייט X, המכשיר המתקפל של וואווי, תוך כדי השוואה מפורטת לגלקסי פולד, הסמארטפון של היריבה הגדולה סמסונג, שיצא חודשיים קודם לכן.

 

אבל כל זה לא קרה. תקציר הפרקים הקודמים: ב-23 באפריל, שלושה ימים לפני שהגלקסי פולד היה אמור להגיע ללקוחות, הודיעה סמסונג כי היא דוחה את ההשקה. הסיבה: תקלות שהתגלו במכשירים שנשלחו לעיתונאים לסקירה מוקדמת.

 

 

וואווי מייט X וסמסונג גלקסי פולד (צילום: רויטרס)
וואווי מייט X וסמסונג גלקסי פולד(צילום: רויטרס)

 

אחד הכתבים דיווח על בליטה מתחת למסך באזור ציר הקיפול ועל שיבושים בתצוגה, עיתונאי אחר דיווח שהמסך נשבר לחלוטין. שניים אחרים סיפרו שניסיון שלהם להסיר מה שנראה כ"מגן מסך" הסתיים בהשבתה טוטאלית של המכשיר שעולה 1,980 דולר.

סמסונג הודיעה כי היא רוצה להריץ בדיקות נוספות למכשיר וכי תכריז על תאריך חדש להשקה תוך שבועות ספורים. אלא שמאז חלפו כמעט חודשיים - ותאריך חדש עדיין אין. השבוע הבטיח בכיר בסמסונג דיספליי, חברה-בת של סמסונג שאחראית על ייצור המסכים של הפולד, כי "רוב" הבעיות תוקנו והמכשיר מוכן לצאת לחנויות. מתי זה יקרה? את זה הוא לא אמר.

 

טוב, אם הגלקסי פולד מבושש להגיע, הרווח כולו של וואווי, לא? תחשבו שוב. וואווי הציגה את המכשיר המתקפל שלה בתערוכת המובייל בברצלונה (MWC) בפברואר והכריזה כי תשיק אותו ביוני. אבל ככל שיוני התקרב והחברה לא הכריזה על תאריך מדויק להשקה, הלכו וגברו ההערכות כי גם היא נערכת לדחייה.

 

המתקפל החדש של וואווי (צילום: דניס ויטצ'בסקי)
נראה אותו בספטמבר? וואווי מייט X(צילום: דניס ויטצ'בסקי)

 

בשבוע שעבר ההערכות התממשו: היצרנית הסינית הודיעה כי המייט X שאמור לעלות כ-2,600 דולר יגיע לחנויות רק בספטמבר. החברה הסבירה כי היא רוצה להריץ בדיקות נוספות עם מפתחי אפליקציות ועם ספקיות סלולר, על מנת לוודא שהכל עובד כשורה. וואווי לא הסתירה את העובדה שהיא זהירה יותר אחרי מה שקרה לסמסונג. "אנחנו לא רוצים להרוס לעצמנו את המוניטין", הסביר דובר מטעם החברה.

 

וואווי וסמסונג הן לא היחידות שהיו אמורות להשיק מכשירים מתקפלים ב-2019. בתחילת השנה דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי מוטורולה מתכוונת להחזיר לחיים את הרייזר המיתולוגי, הפעם בגרסה חכמה ומתקפלת, שתעלה 1,500 דולר. המכירה, דווח אז, עשויה להתחיל כבר בפברואר 2019. זה כמובן לא קרה ואנחנו עדיין לא יודעים מתי יגיע הרייזר המתקפל לחנויות.

 

 

גם LG פיתחה סמארטפון מתקפל, אבל לא חשפה אותו באופן פומבי. שיאומי, לעומת זאת, פרסמה סרטונים של המכשיר המתקפל שלה - אבל לא הודיעה על כוונה לשווק אותו. אם היו להן תוכניות להשיק את המכשירים בקרוב, סביר להניח שהן הוחזרו עמוק למגירה בעקבות הצרות של סמסונג.

 

אז מה השתבש כאן? ג'ף פילדהאק, מנהל מחקר בחברת Counterpoint Research, מסביר כי וואווי וסמסונג מיהרו לצאת לשוק עם משהו חדש בתקווה להצטייר כחדשניות יותר לעומת המתחרות. הבעיה היא שלמכשירים המתקפלים יש לא מעט נקודות תורפה: "יש תוכנה חדשה שצריכה לעבוד היטב על מסך נוסף והמכניקה של הציר מסבכת את העניינים. דאגה נוספת היא השמירה על המסך. צריך גם לספק כוח לשני המסכים האלה".

 

הטלפון המתקפל החדש של שיאומי (צילום מסך)
המתקפל של שיאומי(צילום מסך)

 

האם הדחייה תפגע במותג?

פילהדאק: "נראה שרק לגיקים כמונו שכותבים על זה באופן יומיומי אכפת. הצרכנים שוכחים. סמסונג התגברה על סוללה מתפוצצת שעלתה באש והייתה יכולה להפיל מטוס (הכוונה לפרשת הנוט 7 מ-2016 - י.מ). לעכב מכשיר מתקפל בשישה חודשים, שנה או שנתיים לא יפגע במותגים הגדולים האלה".

 

האם נראה מתישהו את הגלקסי פולד?

"כמובן שנראה אותו. זה העתיד. כשהמכשירים יהיו יותר אלגנטיים, עמידים וזולים, הם יהפכו למיינסטרים".

 

סמסונג גלקסי פולד (צילום: סמסונג)
נתח שוק זעיר. גלקסי פולד(צילום: סמסונג)
 

ריאן רית', אנליסט בכיר בתחום המובייל בחברת IDC, מזכיר כי גם אם הגלקסי פולד היה יוצא כמתוכנן, נתח השוק שלו היה זעיר: "הוא היה נמכר השנה בעשרות אלפי יחידות, או מקסימום 100-200 אלף. הוא לא היה אמור לטלטל את השוק בשנה הראשונה, וסביר להניח שגם לא בשנה השנייה. המחירים עדיין גבוהים מדי". לדבריו, עד סוף 2020 נתח השוק יעמוד על כמה אחוזים בודדים לכל היותר.

 

לגבי העיכוב, רית' מעריך כי וואווי וסמסונג מיהרו להשיק את המכשירים בתקווה לקצור את הפירות אחרי שנים של השקעה במחקר ובפיתוח. אבל, לדבריו, "האמת היא שאין ממש ביקוש ואפליקציות רבות צריכות לעבור פיתוח מחדש על מנת להתאים למוצר".

 

עברנו את הנוט 7, נעבור גם את זה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עברנו את הנוט 7, נעבור גם את זה(צילום: רויטרס)

 

לגבי וואווי, רית' מעריך שהעיכוב קשור יותר לסנקציות האמריקניות נגד החברה - שהובילו להקפאת שיתוף הפעולה בינה לבין חברות כמו גוגל, אינטל, קוואלקום ואחרות. "אני מאמין שוואווי וחברות אחרות הבינו שהמוצרים האלה לא יהיו כוח משמעותי בשנים הראשונות, ולכן בתקופה של תנאי שוק מאתגרים, הגיוני לדחות את זה".

 

שנגטאו ג'ין, אנליסט בחברת המחקר קנאליס, נחרץ יותר מעמיתיו: "עם פונקציונליות מוגבלת ותג מחיר גבוה, הסמארטפון המתקפל הוא בעיקר תעלול יחצ"ני עבור יצרניות הסמארטפונים, שמטרתו לסייע לבידול בשוק שהוא מאוד הומוגני".

 

גם הוא מאמין שפרשת הגלקסי פולד לא פגעה במותג של סמסונג, ממש כמו ש"הקטסטרופה של הנוט 7" לא הצליחה לפגוע בו. "לעיכוב לא תהיה השפעה משמעותית מכיוון שהמכשירים האלה עדיין לא הגיעו לצרכנים", הוא מסביר. וואווי זהירה יותר בעקבות הצרות של סמסונג, אבל "הסמארטפונים המתקפלים כבר לא בעדיפות גבוהה אצלה בגלל הסנקציות האמריקניות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
המתקפלים של וואווי וסמסונג
צילום: רויטרס
מומלצים