ממצאים מפתיעים: החיסון המוכר התגלה כמפחית סיכון לסוכרת 1

החיסון נגד וירוס ה"רוטה" הגורם לשלשולים והקאות, מנע מאות אלפי אשפוזים וכנראה גם מקרי תמותה. עכשיו מגלים נתונים חדשים כי החיסון גם הפחית את הסיכון של הילדים ללקות בסוכרת. ההשערה: הווירוס הורס את תאי הלבלב מייצרי האינסולין

יתרון אפשרי נוסף לחיסון נגד וירוס ה"רוטה": חוקרים מצאו כי החיסון הצליח גם למנוע את התפרצות מחלת הסוכרת בעשרות אחוזים. ההשערה: הווירוס הורס את תאי הלבלב מייצרי האינסולין.

המחקר שפורסם בכתב העת Nature כלל נתונים של 1.4 מיליון פעוטות וילדים שחוסנו נגד וירוס הרוטה בין השנים 2001 עד 2017 בארצות הברית. חיסון זה ניתן גם בישראל משנת 2008, וידוע כמפחית משמעותית תחלואה ואשפוזים הנגרמים מהדבקה בווירוס האלים, הגורם להקאות, שלשולים והתייבשות.

קיראו עוד:

חולי סוכרת? המדריך המלא לכל הזכויות שמגיעות לכם

צפו: איך לחיות עם סוכרת נעורים (סוג 1)

הפיתוח הישראלי שיגרום לתאי כבד לרפא סוכרת

חיסון זה ניתן במנות. החל מגיל חודשיים, אחר כך בגיל 4 חודשים, ובגיל 6 חודשים.

חוקרים מצאו כי ילדים שחוסנו נגד הווירוס היו בסיכון נמוך ב-94% לאשפוזים. בנוסף נמצא כי אלה שחוסנו בכל שלוש מנות החיסון, היו בסיכון נמוך ב-33% ללקות בסוכרת סוג 1, בהשוואה לילדים שלא חוסנו כלל. הגנה זו לא נמצאה אצל ילדים שחוסנו באופן חלקי בפחות מנות חיסון.

מחקר אוסטרלי קודם שפורסם מוקדם יותר השנה, מצא כי חלה ירידה של 14% בסיכון ללקות בסוכרת סוג 1, לאחר שחיסון נגד נגיף הרוטה ניתן שם.

מחקרים קודמים בעכברי מעבדה כבר הראו כי וירוס הרוטה תוקף את תאי בטא בלבלב, מייצרי האינסולין. ממצאים אלה הובילו את החוקרים לשער כי ייתכן והחיסון מונע את ההדבקה בווירוס, ואת הרס תאי הלבלב האופייני למחלה.

פרופ' מארי רוג'רס מאוניברסיטת מישיגן, שעמדה בראש צוות החוקרים, מדגישה כי המחקר לא מראה באופן ישיר שהחיסון מונע סוכרת, וכי יארכו עוד שנים ארוכות עד שניתן להוכיח כי אכן חלה ירידה בשיעור הסוכרת בעקבות החיסון. אולם זו הפעם הראשונה, שמחקר כלשהו מראה שתכשיר תרופתי כלשהו מפחית את הסיכון ללקות בסוכרת סוג 1.

אילוסטרציית זריקה לתינוק (צילום: shutterstock)
בסיכון נמוך ללקות בסוכרת 1. חיסון נגד וירוס הרוטה(צילום: shutterstock)

סוגי סוכרת

בישראל חולים כחמש מאות אלף איש בסוכרת. על פי ההערכות ישנם עוד כשלוש מאות אלף איש במצב המוגדר "טרום סוכרת", המתבטא ברמות סוכר גבוליות ומעמיד אותם בסיכון מוגבר ללקות בסוכרת מסוג 2 בתוך כמה שנים.

סוכרת נחלקת לשני סוגים: סוכרת מסוג 1 הנקראת גם סוכרת נעורים, וסוכרת מסוג 2 הנקראת גם סוכרת מבוגרים.

סוכרת נעורים היא מחלה מולדת שבה תוקף הגוף את התאים בלבלב האחראים על ייצור ההורמון אינסולין. האינסולין אחראי על החדרת הסוכר מהדם לתאי הגוף לצורך יצירת אנרגיה.

הסוכרת תופיע בשני "גלים" בדרך כלל: סביב גיל חמש-שבע ובסביבות גיל 14-10. המחלה עלולה להופיע גם בתינוקות עד גיל חצי שנה, אז היא מכונה neonatal diabetes ולרוב נובעת בשל מחלה גנטית בלבלב או בפעולת תאי הלבלב המייצרים אינסולין.

בנוסף, ישנם גנים מסוימים שמעמידים בסיכון לחלות בסוכרת סוג 1, אך העניין הוא יותר מגנטי. ההוכחה לכך היא שבתאומים זהים הסיכוי של התאום השני לחלות בסוכרת נעורים הוא רק 50% ולא 100%.

על פי ההשערות,  גם ילדים שלא ינקו חלב אם בחודשי חייהם הראשונים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסוכרת.

סוכרת נעורים. תוקפת את התאים בלבלב האחראים על ייצור האינסולין (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
סוכרת נעורים. תוקפת את התאים בלבלב האחראים על ייצור האינסולין(צילום: shutterstock)

סוכרת מבוגרים מופיעה לרוב אחרי גיל 40, עקב רגישות מופחתת של הגוף לאינסולין. במצב זה הלבלב מפריש כמויות הולכות ועולות של ההורמון, עד להידלדלות מוחלטת. רבים מהחולים הללו נאלצים להזריק את האינסולין מדי יום ביומו.

היא מופיעה לרוב בעשור החמישי לחיים והלאה, אולם יותר ויותר ילדים לוקים בסוכרת זו הקשורה להשמנה ולאורח חיים שבו אוכלים הרבה וזזים פחות.

יש לציין כי סוכרת מסוג 1 יכולה להופיע בכל גיל. רבים מהמבוגרים שלוקים בסוכרת "מבוגרים" לוקים למעשה בסוכרת נעורים שהתפרצה מאוחר.

במקרים מסוימים ניתן לחזות את מחלת הסוכרת. כך למשל, כאשר במשפחה ילד חולה סוכרת וההורים מודאגים לגבי סיכוי הילדים הנוספים ללקות במחלה, ניתן למדוד אצלם הימצאות נוגדנים כנגד תאי בטא, כמו הנוגדן GAD, הנוגדן אנטי אינסולין או נוגדן אנטי-איילט. עם זאת, אין כל דרך למנוע את התפרצות המחלה.

צפו: כך נראה יום בחיי חולה סוכרת