שתף קטע נבחר

לא התקשרתם לבטל את התא הקולי? החודש כבר שילמתם עליו

אחרי שבחודש שעבר פורסם בממון וב-ynet כי חברות הסלולר מתחילות לחייב על השירות, כעת הלקוחות מגלים את החיוב החדש בחשבוניות החודשיות. משרד התקשורת: "החברות רשאיות להעלות תעריף ובתנאי שעדכנו את המנוי"

בדקתם את חשבונית הסלולר שלכם לאחרונה? ייתכן שאתם משלמים על תא קולי. אחרי שבחודש יוני פורסם בממון וב-ynet על החיוב החדש, עוד דרך ערמומית של חברות הסלולר לקושש כמה שקלים מלקוחותיהן, כעת החשבוניות מגיעות לתיבות הדואר ומפתיעות את הלקוחות.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

דמי מעבר מופקעים ותא קולי בתשלום: הגבייה הנסתרת של חברות הסלולר

בגלל חיוב על תא קולי: בקשה לייצוגית נגד סלקום, פרטנר ו־HOT מובייל

חברות הסלולר עוברות למחיר קבוע - אבל באותיות הקטנות הוא עשוי להשתנות

 

פרטנר החלה לגבות על השירות בפברואר, HOT מובייל באפריל. שתיהן גובות 4.9 שקלים לחודש. בחודש יוני הצטרפו גם גולן טלקום (1.9 שקלים), פלאפון וסלקום (6.9 שקלים לחודש). החברות מדגישות שהגבייה היא מלקוחות שכבר החזיקו בתא קולי (ולא שילמו עליו עד לאחרונה) ולא עבור כלל הלקוחות. רבים ביטלו בשנים האחרונות את התא הקולי, שכן מדובר בשירות שאיבד רלוונטיות בעידן הווטסאפ.

טלפון סלולרי (צילום: שאטרסטוק)
ייתכן ששילמתם החודש על תא קולי(צילום: שאטרסטוק)
   

בחברה אחת אמרו לנו ש"מדובר בעיקר בלקוחות עסקיים". יחד עם זאת, ברור שיש לא מעט לקוחות שלא ביטלו את התא הקולי וחלקם אף לא יודעים שיש להם כזה. ניתן לנחש שבין לקוחות אלה גם לקוחות מבוגרים וילדים.

 

חברות הסלולר אמנם שלחו הודעת סמס עם לינק להתנתקות מהשירות, אבל אין ספק שלא כל הלקוחות שמו לב להודעה. בחברות לא מסרו פרטים לגבי כמה לקוחות ביטלו את התא הקולי שלהם וכמה החלו לשלם עליו.

 

סלקום, בניגוד לפרטנר ו־HOT מובייל למשל, שמשווקות חבילות חדשות בלי תא קולי (על הלקוח לבקש את השירות), משווקת חבילות חדשות שבהן התא הקולי מופעל כברירת מחדל, בחינם ל־3 חודשים ולאחר מכן בתשלום. בסלקום מסרו שעבור לקוחות ותיקים הגבייה כבר החלה.

 

לאחרונה שלושה לקוחות של סלקום, פרטנר ו־HOT מובייל הגישו בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של עשרות מיליוני שקלים נגד מפעילות הסלולר, וביקשו צו שיאסור את הגבייה. לטענתם, החברות "בראו" את החיוב, כשהן "אוחזות בפרטי אמצעי התשלום והחליטו למעול באמון הלקוחות ולשלוח יד לחשבונות הבנק שלהם, תוך ניצול לרעה של ההרשאה שניתנה להן".

אינפו כלכלה סלולר ()
  

לדברי מגישי התובענה, החברות יודעות שאין מקור חוקי לגביית החיוב החדש, והוסיפו "חטא על פשע" והחליטו להטעות את הלקוחות ושלחו להם הודעה לפיה הגבייה החדשה נעשית בשל "עדכון מחירים". "סעיף עדכון המחיר מתייחס בכלל לשינוי מחיר ביחס לחיוב קיים, שהלקוח הסכים לקבלו ולשלם עבורו, ואינו חל על חיוב חדש, בגין שירות שכלל לא התבקש ושלא ניתנה הסכמה לשלם עבורו", נטען.

 

בכמה לקוחות מדובר? לפי הבקשה, מדובר בכ־10% מהלקוחות לפי הערכה שמרנית. לפרטנר ולסלקום 2.6 מיליון לקוחות ו־2.8 לקוחות בהתאמה (כשלפלאפון מספר דומה) ול־HOT מובייל 1.3 מיליון לקוחות. עקב כך מדובר בהכנסה של כעשרות מיליוני שקלים בשנה לחברות הסלולר.

 

במשרד התקשורת חושבים שמדובר באקט חוקי של "שינוי תעריפים" ולא מתכוונים להתערב. במשרד מסרו כי "החברה רשאית בכל עת להעלות את התעריף ובתנאי שעידכנה את המנוי".

 

מנגד, מנכ"ל המועצה לצרכנות עופר מרום אומר כי: "דחיפת שירות בתשלום ללקוח מהווה הפרה של הוראות הרישיון ושל הוראות החוק. התנהלות זו חמורה משום שמרבית הצרכנים לא עוקבים אחרי הודעות בחשבוניות או במסרונים. מעבר לכך, לא מדובר במסרון על סיום הטבה אלא בהודעה חד־צדדית של החברה שתגבה מכאן ואילך תשלום על שירות שהצרכן אולי לא מעוניין בו כלל. חוזה נכרת באמצעות הצעה וקבלתה. הקביעה שלפיה אי־התנתקות מהשירות כמוה כהסכמה לקבל אותו בתשלום - חסרת תוקף".

אינפו כלכלה סלולר ()
   

מ-HOT מובייל נמסר בתגובה: "HOT מובייל פועלת בהתאם לדין ועידכנה את לקוחותיה על עדכון מחיר שירות התא קולי מבעוד מועד ואיפשרה ללקוחותיה להסיר את השירות".

 

מגולן טלקום נמסר בתגובה: "גולן טלקום אינה גובה על תא קולי מלקוחותיה הנמצאים במבצעים קיימים, ומציעה תא קולי במחיר הנמוך בשוק, 1.90 שקל לחודש. ברירת המחדל למצטרפים למסלולים חדשים היא ללא תא קולי, ולמעוניינים בשירות בלבד ובהתאם לבקשת הלקוח ירכשו אותו בעלות חודשית". 

 

מפלאפון ופרטנר לא נמסרה תגובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: שאטרסטוק
הפתעה בחשבונית החודשית
צילום: שאטרסטוק
מומלצים