שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מחקר ענק: הדרך הפשוטה להאריך חיים בגיל המבוגר

    חוקרים מצאו כי מבוגרים שהיו פעילים יותר, הפחיתו את סיכון התמותה עד פי 5, בהשוואה לאלה שהיו בעלי אורח חיים יושבני. מומחה ישראלי: "הוכחה נוספת שפעילות גופנית בכל רמה מונעת תמותה מוקדמת"

    עדות נוספת לכך שפעילות גופנית בכל עוצמה – מאריכה חיים: חוקרים מצאו כי אנשים שהיו בעלי אורח חיים יושבני, היו בסיכון תמותה גבוה יותר מאשר אלה שאורח חייהם כלל פעילות גופנית. המחקר החדש התואם מחקרים קודמים, פורסם בכתב העת BMJ today.

     

    קיראו עוד:

    תזונת מבוגרים בקיץ: על מה אסור לכם לוותר

    10 העצות הכי יעילות לעיכוב ההזדקנות

    מחקר מצא: קשר בין השמנה - לקצב הזדקנות מהיר של המוח

     

    כבר בעבר נמצא במחקרים רבים שאורח חיים יושבני הכולל ישיבה מרובה, פוגע בבריאות.  על פי ההנחיות, מומלץ לבצע פעילות גופנית של 150 דקות בשבוע בעוצמה בינונית או 75 דקות בעוצמה גבוהה. ההמלצות הללו, מבוססות על דיווחיהם של המשתתפים בפעילות הגופנית, כך שלא היה ברור בדיוק בכמה פעילות ובאיזו עוצמה יש צורך כדי להגן מפני מחלות.

     

    כדי לחקור את הסוגיה, החוקרים בראשות פרופ' אולף אקלונד מבית הספר לרפואת ספורט באוסלו, בדקו שמונה מחקרים שהעריכו את הקשר בין פעילות גופנית, אורח חיים יושבני, ותמותה. המחקרים עקבו אחרי המשתתפים במשך 5.8 שנים בממוצע והם כללו 36,383 מבוגרים בגילאי 40 ומעלה. החוקרים סקרו את אותם מחקרים שכללו מתקן בשם אקסלרומטר, העוקב אחר התנועה של המשתתפים והפעילות הגופנית שלהם מדי יום.

     

    דוגמאות לפעילות קלה שנמצאה אצל הנבדקים במספר רמות, כללו משימות קלות כגון הליכה איטית, אפייה ורחיצת כלים. עוצמה בינונית כללה פעילויות כמו הליכה מהירה, שאיבת אבק, שטיפת רצפה ופעילות גופנית אינטנסיבית כללה ריצה או סחיבת מוצרים כבדים.

     

    דיאטה (צילום: shutterstock)
    אורח חיים יושבני. שיעור תחלואה גבוה(צילום: shutterstock)

     

    כל פעילות גופנית - מפחיתה סיכון תמותה

    במהלך המחקר, 2,149 משתתפים מתו. לאחר שהחוקרים הסירו גורמים שעשויים היו להשפיע על התוצאות, נמצא כי כל רמה של פעילות גופנית, בכל עוצמה, הפחיתה את סיכון התמותה. ההפחתה בסיכון הייתה הגדולה ביותר בין הקבוצה שלא ביצעה כל פעילות, לבין אלה שהיו הפעילים ביותר: סיכון התמותה בקרב אלה בעלי אורח חיים יושבני היה גבוה פי חמש, מאשר אלה בקבוצה הפעילה ביותר.

     

    עם זאת, החוקרים מציינים כי למחקר היו מספר מגבלות. כך למשל, כל המחקרים נערכו בארה"ב ומערב אירופה, וכללו מבוגרים, כך שהממצאים לא כללו צעירים. עם זאת, המדגים כלל מספר גדול של משתתפים, והוא לדעת החוקרים, נותן תמונה רחבה ומדוייקת יותר מכל מחקר בנושא שנעשה עד היום. "המחקר תומך שוב בסכנות הטמונות בחוסר פעילות ומדגיש ביתר שאת כי תזוזה היא תרופת נגד לאורח חיים לא פעיל".

     

    "הממצאים גם מדגישים כי ככל שעולים ברמת הפעילות, הסיכון למוות פתאומי הולך ויורד וההבדלים הניכרים בין פעילות קלה ופעילות מאומצת יותר של חמש פעמים בשבוע מודגשים כאן שוב, למרות שגם לפעילות קלה כגון הליכה יש תרומה מצוינת. מחקר זה מהווה נדבך נוסף באימוץ אורח חיים פעיל ובריא כשגרת חיינו על מנת למנוע מחלות ומוות מוקדם", אומר ד"ר יוני ירום, המנהל הרפואי של המרכז לרפואת ספורט, "מדיקס".

     

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shuttestock
    פעילות גופנית. מאריכת חיים
    צילום: shuttestock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים