שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    לא רק פוראבר 21: הרשתות שקרסו בארה"ב

    פוראבר 21 שוקלת להגיש בקשה לפשיטת רגל וקדמו לה טויס אר אס, פיילס, ברני'ס, אמריקן אפרל ורשתות רבות אחרות. מספר החנויות שייסגרו השנה צפוי להגיע ל-12 אלף. מי הן הרשתות שנסגרו, מי מדשדשות ומי דווקא מצליחות

    "עוד מקום ריק ועוד חלל פנוי, יש חורים ברחובות וחורים בקניונים": כך מתאר תייר ישראלי העוסק בקמעונאות, שביקר בעיר ניו יורק באוגוסט והמשיך משם לטיול בחוף המזרחי, כולל קפיצות לקניונים. באמצע הטיול שלו עוד רשת הרימה ידיים והודיעה על סגירת כל חנויותיה: Avenue. כשחזר ארצה, נודע כי גם פוראבר21, שעזבה את ישראל לפני כשנה, מתכוונת כעת להגיש בקשה לפשיטת רגל בארה"ב.

     

    >> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

     

    רשתות האופנה לא מסתערות על אמזון: "אחרי הכל, הם גם האויב"

    בקשת פירוק נגד רשת האופנה דיסקרט: "לא שילמה על סחורות"

    ענף במשבר: כך ניצלה רשת אופנת הלואו-קוסט מקריסה

    רשתות האופנה נחלשות גם בלי תחרות מאמזון

     

    אפוקליפסת הקמעונאות קוראים לזה: נחשול של רשתות שסוגרות אלפי חנויות ברחבי ארה"ב נעלמות או עוברות למודל של מכירות באינטרנט בלבד ומותירות קניונים מדממים. לפי Coresight Research מספר החנויות שנסגרו ב-2019, כבר עבר את מספר החנויות שנסגרו ב-2018 בארה"ב. לפי הערכת חברת המחקר, מספר הסגירות ב-2019 יגיע ל-12 אלף.

    לא רק פוראבר 21. הרשתות שנפגעו מאפוקליפסת הקמעונאות (צילום: יוני טובלי ושוקה כהן) (צילום: יוני טובלי ושוקה כהן)
    לא רק פוראבר 21. הרשתות שנפגעו מאפוקליפסת הקמעונאות(צילום: יוני טובלי ושוקה כהן)

    נכון ל-22 באוגוסט, רשתות בארה"ב הכריזו על סגירה של 7,888 חנויות בשנת 2019, לעומת 3,239 פתיחות של סניפים. כלומר, פחות 4,639 סניפים עד כה והשנה עוד לא הסתיימה. לשם השוואה, ב-2018, היו סך הכל 5,844 חנויות שנסגרו ו-3,258 שנפתחו. מדובר ביותר מ-100 מיליון מ"ר שפונו מאז 2017. בבריטניה לשם השוואה, קמעונאים הכריזו על 427 סגירות של חנויות עד כה השנה ו-626 חנויות נפתחו.

     

    רוב הסגירות השנה, 2,750 מהן, הן של חנויות בגדים כשהרשתות ג'ימבורי, Charlotte Russe ו-Charming Charlie תרמו למירב הסגירות, ו-payless היתה הרשת שסגרה הכי הרבה חנויות עד כה ב-2019. רוב הפתיחות - הן של חנויות מז'אנר הכל בדולר.

       ()
     

    הרשתות שנפגעו מהאפוקליפסה

    כמה מהרשתות שנפגעו מהמשבר הקמעונאי בארה"ב, מוכרות מאוד לצרכנים הישראלים. הנה רשימה של חלקן.

    פוראבר 21

    שוקלת להגיש בקשה לפשיטת רגל, לפי דיווח ב-CNBC, מה שעשוי להזיק מאוד לקבוצות הקניונים בהן שוכן עיקר חנויותיה: סימון פרופרטי וברוקפילד.

     

    Avenue

    הרשת למידות גדולות הודיעה באוגוסט שתסגור 222 חנויותיה.

     

    בארני'ס

    הגישה בקשה לפשיטת רגל באוגוסט ותסגור 15 מ-22 חנויותיה.

     

    ג'ימבורי

    רשת בגדי הילדים הגישה לאחרונה בקשה לפשיטת רגל והודיעה שהיא מתכננת לסגור יותר מ-800 חנויות של ג'ימבורי ו-של Crazy8 .

     

    Dress Barn

    הודיעה במאי שהיא סוגרת את 650 החנויות שלה, אחרי יותר מ-50 שנה.

     

    Henri Bendel

    סגרה את כל חנויותיה בינואר אחרי 123 שנה.

     

    Payless ShoeSourse

    קמעונאית הנעליים הזולות שהיתה לה אפיזודה קצרה גם בישראל, הגישה בקשה לפשיטת רגל בפברואר והודיעה שתסגור את כל 2,500 חנויותיה בצפון אמריקה. לפי ביזנס אינסיידר, זו כנראה ליקווידציית הקמעונאות הגדולה בהיסטוריה.

       ()
    (צילום: יוני טובלי ושוקה כהן, בלומברג)
     

    Charming Charlie

    הרשת שמוכרת תכשיטים ואקססוריז הגישה בקשה לפשיטת רגל ביולי והודיעה שתסגור את 261 חנויותיה עד סוף אוגוסט.

     

    Shopko

    הודיעה בתחילת השנה שתסגור 251 חנויות. לפי ביזנס אינסיידר, החברה הודיעה במרץ שהיא כשלה במציאת קונה ותסגור את 120 החנויות הנוספות.

     

    טויס אר אס

    סגרה את כל חנויותיה בשנה שעברה, בארה"ב ובבריטניה. נרכשה על ידי חברת טרו קידס, שהודיעה שתפתח מחדש חנויות טויס אר אס ובייביז אר אס בארה"ב וחנויות חדשות בשווקים בינלאומיים.

     

    Charlotte Russe

    הגישה בקשה לפשיטת רגל וסגרה את כל 520 חנויותיה (כולל 10 חנויות המותג Peek Kids). יש לה בעלים חדש שמתכוון לפתוח מחדש את החנויות.

     

    המדשדשות והשורדות

    יש רשתות שמדשדשות ונאבקות לשרוד, למשל סירס. רשת בתי הכלבו שהפעילה ב-2006 3,500 חנויות וב-2007 מחיר המניה שלה היה קרוב ל-200 דולר נמצאת בשפל. ב-2018 המניות שלה ירדו מתחת לדולר אחד. החברה הכריזה על פשיטת רגל ועל חיפוש קונה. סגרה עוד ועוד חנויות וכרגע נותרו כ-400 חנויות סירס וקיי מארט בארה"ב.

       ()
    (צילום: shutterstock, בלומברג, AP)
     

    ג'יי.סי פני

    רשת חנויות הכלבו הכריזה ב-2016 שתמכור מוצרי חשמל לבית אך כשלה והודיעה שתצא מהתחום השנה. באמצע שנות ה-90 של המאה ה-20 היו לה 1,300 חנויות וכיום: 800. לפי CNBC, הרשת סגרה 18 חנויות כלבו ותשע חנויות רהיטים ב-2019 ותסגור חנויות נוספות ב-2020. המניה שלה נסחרה במעל ל-10 דולר ב-2016 וכיום: בדולר.

     

    GNC

    קמעונאית מוצרי הבריאות והתזונה הודיעה שתסגור 900 חנויות עד סוף 2020, מתוכן כ-400 חנויות בקניונים שנפגעו מירידה בהגעת צרכנים לקניונים.

     

    גאפ

    סגרה 230 חנויות השנה, אחרי שמכירותיה בחנויות קיימות נפלו ב-7% בחגים. בנוסף החליטה להפריד את המותג אולד נייבי משאר מותגי החברה.

     

    Finishline

    רשת בגדי ונעלי הספורט הודיעה שתסגור 150 חנויות עד 2020.

     

    וולגרינס

    רשת הפארם מתכננת לסגור 200 חנויות בארה"ב

     

    Radio shack

    סגרה מאות חנויות בשנים האחרונות.

     

    Party City

    רשת הפריטים למסיבות וימי הולדת הודיעה שבכוונתה לסגור 55 חנויות מתוך 870, למרות שלפי ביזנס אינסיידר היא בדרך כלל סוגרת 15 חנויות בשנה.

     

    ויקטוריה'ס סיקרט

    חברת ההלבשה התחתונה המפורסמת בעולם ביטלה השנה את תצוגת האופנה שלה ותסגור 53 חנויות השנה.

     

    יש רשתות שסוגרות עשרות חנויות כמו אופיס דיפו, CVS, דה צ'ילדרנ'ס פלייס, Bed Bath and Beyond ואחרות, ופותחות במקביל סניפים - לכן אין הסגירות בהכרח מעידות על מצבן.

     

    אברקרומבי אנד פיץ' סגרה 300 חנויות של מותגיה מאז 2015, אך השנה הודיעה שתפתח 40 חנויות חדשות, לצד סגירה של מספר דומה, לכן מצבה לא ברור. לעומת זאת, מייסי'ס אמנם סגרה רק תשע חנויות ב-2019, אך ערך המניות שלה צנח בקרוב ל-50%.

     

    רשתות שעברו גלגול מחדש

    לא הכל אפוקליפטי בענף הקמעונאות בארה"ב. סיום הגלגול הפיזי עבור מותג לא בהכרח מהווה את סוף דרכו בעולם הזה. הרבה

    רשתות נפחו את נשמתן לחלוטין, כמו אמריקן אפרל שנסגרה ב-2017, אחרי שחיסלה את עסקיה מחוץ לארה"ב ובהמשך סגרה גם את 110 חנויות בארה"ב.

     

    לעומת זאת, המותג BCBG שסגר באותה שנה את כל החנויות שלו, ממשיך להימכר בחנויות כלבו ובאונליין. המותג bebe החזיר את 168 חנויותיו לבורא באותה השנה ועבר לחיות באונליין בלבד. גם ניין ווסט סגרה את חנויותיה ב-2018 ועברה למכירות אונליין בלבד. קיקו מילאנו סגרה את רוב חנויותיה בארה"ב, אבל המותג חי ובועט באירופה. טויס אר אס עדיין קיימת מחוץ לארה"ב ויתכן שעוד תקום שם לתחייה גם עם נוכחות פיזית ומייקל קורס נמצאת בתהליך של סגירת 100 מתוך 125 חנויותיה, אבל המותג נחשב למצליח.

     

    ישנם גם קולות המתנגדים לתיאוריית מגיפת המוות שממיתה את החנויות הפיזיות. דוח של קבוצת IHL מכנה את העידן שלנו דווקא "הרנסנס של הקמעונאות". לפי הדו"ח, 16 קמעונאים אחראים ל-73% מהסגירות בשנה הזאת. למרות זאת לפי מומחי שיווק, פתיחה של חנויות כמו מזרני קספר, Warby Parker, או חנויות קטנות אחרות במקום רשתות שקרסו, לא מפצה קניונים על אובדן חנויות ענק.

     

    ועכשיו: למצליחות

    לצד החנויות המתות, מותגים אחרים משגשגים להם אפילו בחנויות שעשויות מחומר שאינו פיקסלים. שתי המתחרות הגדולות של אמזון , וולמארט וטרגט , מצליחות למשוך יותר קונים והמניות של טרגט עלו ב-60% עד כה ב-2019. לפי מגזין פורצ'ן, היא אמנם עדיין לא רושמת הצלחה במכירת מוצרי סופרמרקט, אבל עד סוף 2020 הכריזה שאלף מתוך 1,800 חנויותיה יעוצבו מחדש. הרשת פותחת חנויות קטנות שכונתיות, מוסיפה מותגים לפורטפוליו שהופכים לסיפור הצלחה, מקצרת את זמני המשלוחים והצליחה ליצור תיאום בין חנויות האופליין לאונליין שלה.

       ()
    (צילום: shutterstock)
      

    וולמארט אמנם סוגרת 17 חנויות בארה"ב ו-11 בקנדה השנה, אך ביצועיה הצליחו מעבר לתחזיות האנליסטים: הרבעון הראשון שלה השנה היה הטוב ביותר בתשע השנים האחרונות כשהרווח עלה ב-1% שנה מול שנה ל-123.9 מיליארד דולר. לפי יאהו ניוז, מכירות האונליין שלה עלו ב-37% והמכירות של רשת הבת שלה Sam's Club עלו ב-28% (אם כי העלייה במכירות החנויות היתה מינורית מאוד) והמניות שלה עלו ב-20% עד כה השנה.

     

    לפי הוול סטריט ג'ורנל, וולמארט יכולה לייחס חלק מההצלחה הזאת לאמזון היריבה, שכן חוותה עלייה גדולה במכירות בפריים דיי אחרי שהציעה אלפי מבצעים כדי לחסום את אמזון.

     

    T.J.Maxx

    TJX החברה שמאחורי המותגים T.J.Maxx, Marshalls ו-Home Goods, שמציעות חוויית "גילוי אוצרות" ללקוחותיה (מבחר מוגבל של פריטים במחירי מציאה) תפתח 125 חנויות ב-2020. למרות שהמותגים שלה שמים את מרבית הפוקוס שלהן בחנויות הפיזיות, המכירות של הקבוצה עלו ב-5% ברבעון השני של 2019.

     

    אלדי

    הרשת הגרמנית שמחזיקה גם ב-trader Joe's שמחזיקה 1,900 סופרמרקטים בארה"ב עם תכניות להתרחב ל-2,500 לוקיישנים עד 2022.

     

    Aerie

    מותג ההלבשה התחתונה ובגדי הים של אמריקן איגל - פורח. המכירות שלו עלו ב-29% ב-2018 ולפי money.com עד סוף 2019, המותג ייפתח 75-60 חנויות חדשות.

     

    Hobby Lobby

    רשת הפריטים למלאכת יד תפתח 65 חנויות חדשות ב-2019.

     

    Peloton

    מותג הכושר היקר שמוכר בעיקר אונליין יפתח כ-65 שואו רום בארה"ב ועןד 100 חנויות ב-2019, לפי יאהו.

     

    Ulta Beauty

    המתחרה של ספורה, שמתפעלת 1,100 חנויות, הודיעה בתחילת 2019 שהיא מתכננת פתיחה של 80 חנויות ב-ארה"ב ב-2019.

     

    עוד מותגים מצליחים הם: Burlington, Ross Stores וכמובן: Dollar General, שלפי הוול סטריט ג'ורנל תפתח 975-900 חנויות עד סוף השנה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים