שתף קטע נבחר

מה גרם לירידה בצריכת חטיפים ומשקאות ממותקים

מחקר חדש קובע כי העלאת מחירי חטיפים מתוקים, עשויה להיות אפקטיבית במלחמה בהשמנה. על פי ממצאי המחקר, קיימת ירידה ממוצעת של כ-8,900 קלוריות בשנה, כלומר כ-1.3 ק"ג, כתוצאה מעליית מחירים של 20% בחטיפים המתוקים

מחקר חדש קובע כי העלאת מחירי חטיפים מתוקים, עשויה להיות אפקטיבית במלחמה בהשמנה ומביאה להפחתה ממוצעת של 1.3 ק"ג בשנה בממוצע לאדם. על פי המחקר הבריטי, שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי BMJ, מיסוי חטיפים מתוקים אפקטיבי יותר ממיסוי של משקאות ממותקים שהביא להפחתה של 203 גרם בלבד.

 

המחקר נערך על-ידי חוקרים מאוניברסיטאות אוקספורד בארה"ב, קיימברידג' ואקסטר בבריטניה, יחד עם בית הספר להיגיינה ורפואה בלונדון ובדק מה היא רמת היעילות של מיסוי על חטיפים ושתייה מתוקה בניסיון להביא בהפחתה במשקל.

 

החוקרים השתמשו במודלים כלכליים כדי להעריך כיצד תשפיע עלייה של 20% במחירי החטיפים והתבססו על נתוני רכישת מזון בקרב 36,324 משקי בית ונתוני סקר תזונה לאומי של כ-2,500 מבוגרים. בנוסף, התבצעה חלוקה לפי רמת הכנסה ומדד BMI, כדי לעקוב אחרי שינויים במשקל הנבדקים למשך שנה.

 

ממתקים. יעלו יותר - יצרכו פחות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ממתקים. יעלו יותר - יצרכו פחות(צילום: shutterstock)

 

קיראו עוד

מדריך: כך תכינו בבית ממתקים שהם גם בריאים

למה נעלמו כל הממתקים מהקיוסקים ברחבי אנגליה?

 

"צריכת חטיפים לא פותרת את תחושת השובע"

תוצאות המחקר מציגות ירידה ממוצעת של כ-8,900 קלוריות בשנה, כלומר כ-1.3 ק"ג, כתוצאה מעליית מחירים של 20% בחטיפים המתוקים. מבחן המיסוי על השתייה המתוקה הניב תוצאות נמוכות יותר: ירידה ממוצעת של כ-203 גרם לאדם בשנה כתוצאה מעליית המחירים. הירידה במשקל בעקבות המיסים תורגש קודם כל אצל העניים: המחקר מצא כי ההשפעה של עליית המחירים, תהיה גדולה יותר במשקי בית עם הכנסות נמוכות, בהן גם שיעורי ההשמנה היו גבוהים ביותר.

 

ד"ר רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה הסביר: "אחרי שנים של מחקרים אנו מבינים כי השמנה היא מחלה הנגרמת כתוצאה מפגיעה במנגנונים האחראים על הרעב והשובע בגוף. צריכה לא מבוקרת של חטיפים מתוקים במקום או כחלק מהארוחה מכניסה לגוף כמות אדירה של סוכרים וקלוריות המהווים את הגורם המרכזי להשמנת יתר. אנשים נוטים לחשוב שצריכת חטיף, שגורמת לסיפוק ולהנאה רגעית, יכולה להחליף ארוחה ולגרום לתחושת שובע".

 

לדבריו של ד"ר הגואל, המחקר מלמד כי מיסוי על חטיפים יהיה אפקטיבי יותר מאשר על שתייה מתוקה: "תוספת של כלים שיגבילו באופן מלאכותי את צריכת המתוקים כמו מיסוי היא חשובה, ועל פי המחקר משמעותית יותר על חטיפים מאשר על שתייה מתוקה. מגפת ההשמנה היא האיום הגדול ביותר על מערכות הבריאות במדינות המערב והפחתת הצריכה של חטיפים מתוקים היא יעד אסטרטגי במלחמה בהשמנה".

 

לאחרונה הצהיר ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, כי המשרד שוקל להטיל מס על משקאות מתוקים: "היינו רוצים לראות מיסוי על דברים שליליים, שכן מס נועד גם לעודד התנהגות כלכלית. אחד החוליים המרכזיים בקרב הנוער והציבור הוא סוכרת וצריכת משקאות ממותקים, התורמים להיווצרות תחלואה גבוהה".

 

כלי נוסף בו משתמש כיום משרד הבריאות במלחמה בהשמנה הוא רפורמת סימון המזון, במסגרתה יחויבו היצרניות והיבואניות בסימון אדום על גבי מוצרי מזון שמכילים כמויות גדולות של סוכר, נתרן או שומן רווי.

 

לפני כשנה, ההסתדרות הרפואית בישראל יחד עם החברה לחקר וטיפול בהשמנה, הכירו באופן רשמי בהשמנה כמחלה, שגורמת ליותר מ-2.5 מיליון מקרי מוות בכל שנה בעולם. על פי נתוני משרד הבריאות, כ-50% מהאוכלוסייה בישראל מוגדרים כבעלי משקל עודף, 55% מהגברים ו41% מהנשים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חטיפים ומשקאות ממותקים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים