שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    ענישה, נידוי ופיצול: המרד בחצר החסידית הגדולה ביותר

    מצד אחד, האדמו"ר מגור - מצד שני, "ראש הישיבה", ובתווך - מה שנראה כמרד האקטיבי הראשון בתולדות החצר החסידית הגדולה בישראל, שעשוי להתברר כאירוע חרדי בסדר גודל היסטורי. האופוזיציה התקהלה לראשונה השבוע: "התחושה הייתה של יום העצמאות, מסיבת ניצחון"

    הרב שאול אלתר בהקפות השניות  (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
    פיצול חסר תקדים. "המורד" - הרב שאול אלתר (מימין)(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
     

     

    האביב החסידי: עם כל הכבוד לפלונטר הפוליטי סביב הרכבת הממשלה ולעננה הפלילית המרחפת מעל ראשו של יעקב ליצמן, חסידי גור - גם המעודכנים ביותר - מתעניינים בימים אלה בדבר אחד בלבד: המרד האקטיבי הראשון בתולדות החצר הגדולה בישראל נגד אדמו"ר מכהן, וקריאת תיגר על מנהיגותו – משבר שעשוי להתברר מהר מאוד כאירוע חרדי בסדר גודל היסטורי.

     

    << הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>    

     

    הרב שאול אלתר, דמות מרכזית בגור ובן דודו של האדמו"ר, רבי יעקב אריה אלתר, החליט בצעד חסר תקדים לפרוש בהפגנתיות מחגיגות שמחת תורה בבית המדרש של החסידות בירושלים, ולקיים תפילות ו"הקפות" משלו, בהנהגתו, למאות תומכים, באולם חלופי. גור הרשמית, מצדה, הזהירה מבעוד מועד כי אדם שישתתף באירוע האלטרנטיבי יסולק עם משפחתו מהקהילה - מה שלא מנע ממאות חסידים וחסידות לנהור אחר "רֵבּ שאול".

     

    קראו עוד בערוץ היהדות :

     

    בשנים האחרונות מבעבעת מתחת לפני השטח מתיחות קשה אך שקטה-יחסית בין שני הרבנים לבית אלתר. העילה הרשמית לסכסוך היא חילוקי דעות מתמשכים בנוגע לדרכה של החצר בין הרב שאול, בנו של מנהיגה הקודם של גור, רבי פנחס מנחם - לבין רבי יעקב אריה, בן האדמו"ר שלפניו, רבי שמחה בונים. אלא שכאשר מדובר בשני צאצאי אדמו"רים - תפקיד שבדרך כלל עובר בירושה מאב לבנו - היה זה אך טבעי שהעניינים האישיים והמשפחתיים יזהמו את האידיאולוגיה.

     

    הפגיעה האישית הייתה בהחלטה שלא להזמין את רב אלתר לחתונת נכד האדמור    (צילום: ענבר טויזר)

    הפגיעה האישית הייתה בהחלטה שלא להזמין את רב אלתר לחתונת נכד האדמור    (צילום: ענבר טויזר)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    המחלוקת, אפוא, כבר מזמן איננה רק "לשם שמים", ואנשיו של הרב אלתר טוענים כי האדמו"ר רודף אישית את רבם ומצר את צעדיו שוב ושוב באופן שיטתי בהזדמנויות שונות במטרה לבודד אותו, והשיא - סגירת ישיבת "שפת אמת" המיתולוגית של גור שבראשותו, לפני כ-3 שנים.

     

    כעת הדהים הבן-דוד כאשר בצעד חסר תקדים, בלתי נתפס במושגים של גור, הקהיל לראשונה באופן רשמי את תומכיו כאופוזיציה לשלטון - מה שמסתמן כצעד אל-חזור מבחינתו.

     

    המבצע הגוראי למיגור כיסי ההתנגדות

    קו פרשת המים בסכסוך נרשם לפני כבר כמה חודשים, כאשר "הראש ישיבה" (כך מכונה הרב שאול בחסידות, זכר לתפקיד הבכיר שממנו הודח), התייצב לצד דוד ברלינר, מעסקני גור בארה"ב (שם נהנה אלתר מבסיס תמיכה רחב יחסית), לאחר שזה סירב ליישר קו עם הוראות האדמו"ר בנושא מסוים והוחרם. "רֵבּ שאול" אף הרהיב עוז ושיגר לברלינר מכתב חיזוק, שבו הגדיר אותו "ידידי" – מה שהתברר מהר מאוד כיריית הפתיחה למבצע הגוראי למיגור כיסי ההתנגדות.

     

      (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
    חסידים חוגגים בהקפות השניות האלטרנטיביות: "התחושה הייתה של יום העצמאות, מסיבת ניצחון"(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

     

    מאז טוענים אנשי אלתר כי ההתנכלויות כלפיו בחסידות החריפו והם כוללים כעת גם אלימות פיזית נגד תומכיו. הסנקציה הבוטה מכולן הייתה דווקא רגשית ונראה כי פגעה יותר מכולן - החלטת האדמו"ר שלא להזמינו לחתונת הענק שערך לנכדו לפני כמה שבועות בירושלים.

     

    האיבה בין הצדדים הלכה וגברה, וככל שחלפו הימים הפך הפיצול לבלתי נמנע. ה"מכה בפטיש" היה, כאמור, השבוע - בפרישת הרב אלתר וסיעתו מחגיגות שמחת תורה בבית המדרש המרכזי של גור בבירה.

     

    "אלטרנטיבה לדיקטטורה של ההנהגה הנוכחית"

    אבי (שם בדוי), חסיד גור המקורב לממסד הרשמי אך מזדהה בסתר עם הרב שאול, אמר ל-ynet: "אם האביב הערבי התחיל ברוכל מתוניסיה שהצית את עצמו ברחוב, אז ברלינר הוא הרוכל התוניסאי שלנו. הוא הרים את נס המרד אחרי הרבה שנים של תסכול. 'רֵבּ שאול' כתב לו 'ידידי' - והתחילו ההצקות והמכות".

     

    האדמו
    האדמו"ר מגור, הרב יעקב אריה אלתר(צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

     

    על הפילוג בתפילות החג סיפר אבי: "אני עצמי לא הלכתי כי אני חושש על הפרנסה שלי, וכמוני יש עוד הרבה שנקרעים או יושבים בינתיים על הגדר, לראות לאן זה מתפתח, אבל קרובי משפחה שלי היו שם, ואיתם עוד הרבה חסידים שבקהילה נחשבים כמזוהים באופן מובהק עם האדמו"ר. הם יודעים שהמשמעות היא שילדיהם עלולים להיזרק מהחיידרים (תלמודי תורה) ומהישיבות – ובכל זאת היה ברור להם שהם מצטרפים".

     

    "ראיתי גברים ונשים שיוצאים מהבית והולכים שעה ארוכה ברגל לתפילות אצל הראש ישיבה", תיאר החסיד. "התחושה הייתה של יום העצמאות, מסיבת ניצחון".

     

    לדבריו, "את 'רֵבּ שאול' לא מעניין להיות אדמו"ר, הוא לא רוצה את זה, אחרת היה יכול להיות כבר לפני 20 שנה, או לפחות נלחם על זה אז. אבל הוא מרגיש שאין לו ברירה היום אלא להציג אלטרנטיבה לדיקטטורה של ההנהגה הנוכחית".

     

    "עיקרו לאנשים את המחשבה כמו בצפון קוריאה"

    אבי - בכל זאת חסיד גור - נזהר שלא לדבר במפורש בגנות האדמו"ר, אך יש לו בטן מלאה על הנעשה בחסידות תחת הנהגתו. "אי אפשר לומר 'כולם הם אותו הדבר' ולחייב אותם לעמוד באותם סטנדרטים - הנהגות, תקנות והגבלות - כולל בנושאים הרגישים ביותר", אמר. "זה פשוט לא עובד". לדבריו, "הבעיה היא שטמטמו כאן את האנשים, שטפו להם את המוח, עיקרו להם את המחשבה – כמו בצפון קוריאה".

     

    בעשרות השנים האחרונות בולטת חסידות גור לא רק כחצר ענקית ועוצמתית מבחינה פוליטית וכלכלית, אלא לא פחות מכך גם בזכות הנאמנות הטוטאלית והקנאית (ויש שיאמרו העיוורת והקיצונית) לאדמו"ר - מה שהפך אותה בציבור החרדי לשם נרדף לביטול מוחלט בפני הרבי, ציות מלא לציוויו ואף מסירות נפש למענו.

     

    ואולם הלכידות הנדירה של הקהילה, שהיא ללא ספק חלק מסוד כוחה, הפכה עם הזמן גם לנקודת התורפה שלה, כאשר רבים מזהים בגור סממנים של כת המכפיפה את אנשיה לתקנונים דרקוניים, פולשת לחייו האישיים של החסיד בנושאים שונים, כולל אישיים ביותר, ואוכפת זאת באמצעות משטר חברתי-קהילתי קפדני.

     

    הרכבת כבר יצאה מהתחנה

    עד עתה מכת הפילוגים, הפיצולים והסכסוכים המשפחתיים שמאפיינת את חצרות החסידים פסחה על גור, שנותרה מלוכדת סביב אדמו"ר אחד. גם משבר ההנהגה שפקד את הליטאים (פרישת הפלג הירושלמי מהזרם המרכזי) ואת הציבור החרדי הספרדי (נטישת אלי ישי ורבני תנועת יחד את ש"ס) לא הגיע אליה. האם הרעשים שנרשמים כעת מבשרים על רעידת אדמה עוצמתית שתפגע באופן משמעותי גם בחסידות הגדולה בישראל?

     

      (צילום: צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
    "המבחן יהיה האם באמת יזרקו את כל התלמידים שהשתתפו בתפילה של רֵבּ שאול"(צילום: צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

     

    עם כל הכבוד למאות האמיצים שהתפללו עם הרב אלתר בשמחת תורה ולאחרים שפוזלים לכיוונו, הם לא נראים כעת כאיום ממשי על האדמו"ר "האמיתי", שבאותה שעה רקד בבית המדרש המרכזי עם ספרי התורה כשמולו כעשרת-אלפים חסידים נאמנים ונלהבים. ועם זאת, קשה להקל ראש בפיצול חסר התקדים – יהיו המספרים אשר יהיו.

     

    בגור הרשמית מיהרו לממש את האיום נגד המורדים והודיעו כבר אתמול לכמה חסידים מקהילותיה ברחבי הארץ כי הם ובני משפחותיהם אינם רצויים עוד בבתי הכנסת שלה, ואולם נראה כי לא יצליחו למגר לחלוטין את המרד. הרכבת כבר יצאה מהתחנה והשאלה היא רק כמה קרונות יהיו בה. גם אבי משוכנע כי אף ש"יש ויהיו מהלומות", אין דרך חזרה, והממסד לא יצליח לדכא לחלוטין את ההתנגדות.

     

    "הימים הקרובים קריטיים לדעת לאן זה הולך", הסביר. "מחר נפתח 'זמן חורף' בישיבות (הסמסטר החדש, לאחר חופשת החגים הארוכה) והמבחן יהיה האם באמת יזרקו את כל התלמידים שהשתתפו בתפילה של 'רֵבּ שאול'. ידוע לי שהיו שם עשרות בחורים, ולפי זה הם צריכים להעיף בערך 15 מכל ישיבה. ההחלטה של גור האם לממש את האיום הזה עשויה להשפיע על גורל המערכה כולה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת
    "המורד" - הרב שאול אלתר
    צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת
    מומלצים