שתף קטע נבחר

"קצת יותר נוח להיות יהודי": היהודים חוזרים לבודה

ארבעה בתי כנסת, תיכון יהודי וחיי קהילה מחבקים: אלף שנה לאחר שהיהודים השתקעו לראשונה בצד השקט של נהר הדנובה, ושבעה עשורים לאחר שהנאצים השמידו כמעט את כל יהודיה - אפשר לדבר על תחייה יהודית בבודה, החצי הפחות מוכר של בירת הונגריה: "זה הניצחון שלנו"

רוב בתי הכנסת של בודפשט - כ-20 במספר - מרוכזים בשלושה אזורים בפשט, הצד ההומה של העיר, מזרחית לנהר הדנובה. שם גם נמצאים חמישה מרכזים קהילתיים יהודיים, כמה בתי ספר של הקהילה וחנויות כשרות. בתי הכנסת של פשט, המרוכזים בלב חיי הלילה המפורסמים של הבירה ההונגרית, מספרים סיפור מדהים של תחייה לאחר חורבן השואה ועשרות שנות דיכוי תחת השלטון הקומוניסטי.

 

<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק  >>  

 


  

אולם עבור סינתיה פרלאקי-מיירס, בת ה-23, המוסדות היהודיים בצד של פשט מחווירים בהשוואה לבתי הכנסת האפרוריים והפחות ידועים של בודה, המחצית האחרת של העיר השוכנת בצד המערבי והשקט יותר של הבירה ההונגרית, שבה החל סיפורם של יהודי בודפשט לפני כאלף שנה.

 

עוד קהילות בערוץ היהדות : 

 

    "זו המשכיות, זה ניצחון", אומרת פרלאקי-מיירס על חתונתה שנערכה בשנת 2017 בבית הכנסת הגדול ביותר בבודה, "אובודה", השוכן בבניין בסגנון אימפריאלי צרפתי בן 200 שנה. שם נישאו גם הסבא-רבא והסבתא-רבתא שלה. "כאשר עמדתי מתחת לחופה במקום שבו הם עמדו, הרגשתי שניצחנו, שהיהודים ניצחו. למרות כל מה שהם עשו כדי להרוס אותנו, אנחנו עדיין כאן".

     

     

    היהודים באים

    בשנים האחרונות ניכרת חזרה איטית אך משמעותית של חיים יהודיים אל בודה השקטה והירוקה. מאז 2010 נפתחו שלושה בתי כנסת, ובשנת 2016 פתח את שעריו בית ספר תיכון יהודי זו פעם הראשונה מזה יותר ממאה שנים. המוסד היהודי האחרון שנחנך בבודה הוא גם הסמלי ביותר. בשנה שעברה נפתח מחדש בית הכנסת של ארמון בודה, בית הכנסת העתיק בעיר, לאחר מאות שנים שבהן ניצב סגור.

     

    בית הכנסת אובודה בבודפשט הוא בניין בסגנון אימפריאלי צרפתי בן 200 שנה  (באדיבות עמי
    בית הכנסת. בניין בסגנון אימפריאלי צרפתי בן 200 שנה (באדיבות עמי"ך)

     

    בית הכנסת הוקם בשנת 1346, ופעל במשך יותר מ-300 שנה, עד אשר נבזז על ידי צלבנים שכבשו את העיר מהעותמאנים בשנת 1686, כך מספרים השלטים במוזיאון הקטנטן השוכן במעמקי חומות ארמון בודה. לפי התיעוד של מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות, יהודים חיו בבודה מאז המחצית השנייה של המאה ה-12. האזכור הראשון לחיים יהודיים בפשט מופיע יותר ממאה שנים לאחר מכן, בשנת 1406.

     

    "בתחילה בנו היהודים בתי כנסת בבודה מפני שהיה זה המקום היחידי שבו הותר להם להקים בית תפילה", מסביר הרב שלמה כובש, ראש הקהילה היהודית ההונגרית המאוחדת (עמי"ך), המשויכת לתנועת חב"ד. כובש מנהל גם את בית הכנסת אובודה.

     

    הרב שלמה כובש מתפלל בבית הכנסת אובודה, 7 באוקטובר 2019  (באדיבות עמי
    הרב שלמה כובש מתפלל בבית הכנסת אובודה(באדיבות עמי"ך)

     

    אולם לאחר איחוד העיר במאה ה-19, עזבו היהודים בהמוניהם לפשט, רבים מהם כדי לקדם את עסקיהם בצד השני של הנהר. התוצאה הייתה תחילת שקיעתה של הקהילה היהודית בבודה, למרות שיהודים המשיכו להתגורר ולחיות חיים יהודים שם עד להגעת הנאצים בשנת 1944.

     

    בניין הטלאי הצהוב

    איש אינו יודע כמה יהודים חיים כיום בבודה, אולם מספרם החל לגדול אט-אט לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר בודה החלה למשוך מקומיים שחיפשו איכות חיים טובה יותר מאשר בפשט הצפופה. אף על פי שגודלה של בודה דומה לגודלה של פשט, חיים בה 1.7 מיליון איש, 28% בלבד מאוכלוסיית בודפשט.

     

    "כיום", אומר איוואן הרוש, כלכלן בן 41 שעבר לכאן מהרובע ה-13 של פשט לפני שנתיים, "בית הכנסת אובודה הוא מקום נחמד להיפגש ולשוחח על עסקים עבור הבנקאים, היזמים והמשקיעים הרבים המהווים חלק נכבד מהקהילה היהודית המקומית". בלילות שבת, מתפללים רבים נשארים לצלחת טשולנט. הקבועים זוכים לעוגת יום הולדת מחברי קהילה אחרים, מספרת נורה סילגי, תושבת בודה.

     

    גם יאנוש לנג, ניצול שואה שנולד בחלק זה של העיר, הגיע לבית התפילה בתחילת החודש על מנת לחגוג את יום הולדתו ה-82. לנג הוא מוזיקאי ואיש עסקים בגמלאות, המשתתף בתפילות ליל שבת ובקבוצת לימוד תורה. הוא אומר כי יש לו זיכרונות טובים רבים מבית הכנסת אובודה, אבל הזיכרון הראשון שלו גדוש פחד וכאב.

     

     

     

    הרב אשר פייט נושא ספר תורה לתוך בית הכנסת של ארמון בודה בבודפשט, 6 בספטמבר 2018  (מרטון מריז)
    "תחיית היהודים תקל על האובדן". הרב אשר פייט נושא ספר תורה(מרטון מריז)

     

    כשהיה בן 7 הוא ובני משפחתו נכלאו מול בית הכנסת הסגור בבניין שנקרא "בניין הטלאי הצהוב" - אחד מבין 1,934 בניינים בבודפשט שמשתפי פעולה עם הנאצים הפכו לבתי מעצר קטנים בתקופת השואה. הוא נמלט משם אבל נתפס ונשלח לגטו בפשט, שם סבתו הצליחה בקושי להשיג עבורו מזון. פעם אחת היא הגישה בשר שביתרה מסוס מת. "תחיית החיים היהודיים בבודה ובהונגריה בכלל", אומר לאנג, "יכולה רק להקל חלקית על האובדן הגדול בשואה".

     

    בית הכנסת "הידידותי ביותר"

    שניים מבתי הכנסת של בודה הם אורתודוכסיים וקשורים לחב"ד, השניים האחרים הם נאולוגיים - כינוי השגור בקרב יהודי מרכז אירופה, ומקביל ליהדות הקונסרבטיבית בארצות הברית. אולם כל בתי הכנסת הם מה שהמקומיים מכנים "היימיש", מילה ביידיש שמשמעה ביתי ונעים. החוויה שהם מציעים שונה מזו של בתי התפילה היהודיים בצד השני, בפשט, שם בתי הכנסת הם גדולים יותר ומלאים בזרים המבקרים בעיר ורואים בהם אטרקציה תיירותית.

     

    יהודים הונגרים אופים חלות מול בית הכנסת אובודה בבודפשט, הונגריה, 7 באוקטובר 2019  (באדיבות עמי
    יהודים הונגרים אופים חלות מול בית הכנסת(באדיבות עמי"ך)

     

    כך, למשל, בית הכנסת הנאולוגי של הרב תומאש ורו ברחוב פרנקל, ובו 400 מקומות ישיבה, מפרסם את עצמו כ"בית הכנסת הידידותי ביותר" בבודפשט, ומתפאר בכך שהוא "ידוע כמקבל בברכה משפחות צעירות עם ילדים". זהו גם בית הכנסת היחידי שנשאר פתוח בבודה לכל אורך שנות השלטון הקומוניסטי בהונגריה.

     

    תלמידים לומדים בבית הספר התיכון היהודי הרמב
    תלמידים לומדים בבית הספר התיכון היהודי הרמב"ם(באדיבות עמי"ך)
     

     

    ב-2015 נפתח בית הספר היהודי רמב"ם, שנתן תנופה משמעותית לחיים היהודיים בחלק זה של העיר. פטר קליין הוא איש עסקים המתפלל בבית הכנסת של הרב כובש. בתו לומדת בבית הספר הרמב"ם. לדבריו, "זה הבדל גדול שיש כעת בית כנסת שקרוב אלינו, ויש בית ספר לא רחוק. בודפשט לא עצומה בגודלה, ופשט נמצאת מעבר לנהר, אבל עכשיו קצת יותר נוח להיות יהודי". 

     

    הממשלה - "חברה טובה של ישראל והיהודים"

    בבית הספר רמב"ם לומדים כ-50 תלמידים ועיצובו מזכיר חברת סטארט-אפ, עם מסכי מגע מתקדמים במקום לוח וגיר. עמי"ך אינו גובה שכר לימוד עבור תלמידים שנחשבים יהודים על פי הקריטריונים האורתודוכסיים.

     

    חלק מהמוסדות היהודיים שנפתחו לאחרונה בבודה - ובהם בית הספר, בית הכנסת של ארמון בודה ובית הכנסת אובודה – נהנים מתמיכה של ממשלת הונגריה, אותה ממשלה שניצבת תחת ביקורת בגלל סדר היום הלאומני שלה והקמפיין האנטישמי שניהלה נגד המיליארד ההונגרי-יהודי, ג׳ורג׳ סורוס, המזוהה עם הצד הליברלי.

     

    אבל לנג חולק על המבקרים ומכנה את הממשלה בראשות ויקטור אורבן "חברה טובה של היהודים ושל מדינת ישראל. כמה זמן זה יימשך? אינני יודע", הוא אומר, ומוסיף כי בסופו של דבר, אנטישמיות בהונגריה היא "מסורת מפוארת. זה תמיד תלוי בממשלה שבשלטון".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    באדיבות עמי"ך
    חוגגים את החיים היהודיים
    באדיבות עמי"ך
    מומלצים