שתף קטע נבחר

מי אחראי למשבר בשוק הסלולר והאם המחירים יעלו? שאלות ותשובות

ארגוני העובדים בענקיות הסלולר סלקום ופלאפון פתחו בצעדי מחאה חריפים בעקבות הכוונה לפטר כ-1,000 מהם מיד אחרי ראש השנה. ועד עובדי סלקום הודיע כי יעצור את הפעילות במטה החברה: "לא נקיים מו"מ עד להודעה על הקפאת הצעדים הברוטליים של ההנהלה". בדקנו מה ההשלכות הצפויות על הענף והאם המשבר ישפיע על הצרכנים

 

 

בכניסה לחורשת האיקליפטוסים שמול משרדי חברת סלקום שבנתניה, קשה היה שלא להבחין אתמול במאות מעובדי החברה שיצאו מהבניין בהפגנתיות - לאחר שסגרו את המוקדים ומרכזי השירות. "שטרן תתפטר, העובדים שווים יותר. אנחנו לא נוותר לך", הם זעקו אל מנכ"ל סלקום במחאה על הכוונה לפטרם. הבוקר (ד') הודיעו העובדים כי יעצרו את פעילות המטה בחברה והבהירו: "לא נקיים מו"מ עד להודעה על הקפאת הצעדים הברוטליים של ההנהלה".

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

יו"ר עובדי סלקום באולפן ynet: "הלקוחות צריכים לתת לנו גב" 

המשבר בסלולר: "אחרי החגים - לרבים מעובדי סלקום לא יהיה לאן לחזור"

שביתת פתע בסלקום: "מלחמה על הבית"

בפלאפון ממשיכים בעיצומים: השירות במתכונת מצומצמת

 

מההסתדרות נמסר היום כי עובדי מטה סלקום בנתניה מתכנסים הבוקר לשיחת הסברה, ובמקביל משביתים את כל פעילות המרכז הלוגיסטי של החברה. במקביל משביתים העובדים את הטיפול בתקלות רשת ואת המרלו"ג (מרכז לוגיסטי) – ואין קבלה והוצאה של מכשירים לתיקון. גם עובדי פלאפון ממשיכים בעיצומים ומשבשים בין היתר את פעילות מוקדי השירות, על רקע דרישות ההנהלה לפטר עובדים ולסגור יחידות בחברה. מוקדי השירות הטלפוני (שירות הלקוחות ושירותי המכירה) יעבדו היום במתכונת מצומצמת, וכך גם מרכזי השירות הפרונטליים שייסגרו בשעה 17:00.

סלקום הפגנה עובדים (צילום: יאיר שגיא)
הפגנת עובדי סלקום. לא מתכוונים לוותר(צילום: יאיר שגיא)

תזמון לא מוצלח

בתזמון לא מוצלח, בלשון המעטה, כשבוע לפני ערב השנה החדשה - אישרה חברת סלקום בדיווח רשמי לבורסה כי בכוונתה לבצע פיטורים נרחבים שיחסכו לחברה 150 מיליון שקל. לפי הערכות, מדובר על בין 500-600 עובדים, המהווים כחמישית מהמועסקים בחברה. המהלך מגיע אחרי שרק לפני פחות מחצי שנה חתמה החברה עם העובדים על הסכם, שלפיו הם ויתרו על תוספות שכר בשל מצבה הכלכלי הרעוע של סלקום. לפי החברה, הקיצוץ בכוח האדם לא יכלול אנשי מכירות ושירות לקוחות, והיא מתכוונת להיכנס למו"מ מול ועד העובדים מיד לאחר החגים.

 

אבל סערת הסלולר לא מסתיימת בסלקום בלבד. במקביל, המשיכו אתמול גם עובדי פלאפון היריבה בעיצומים שבהם החלו ביום חמישי שעבר, במחאה על כוונת החברה לפטר 400 עובדים ולסגור מחלקות. גם בעל השליטה בחברת פרטנר, חיים סבן, הודיע שלשום רשמית שהוא מוותר על מניות השליטה ומחזיר אותן להאצ'יסון מהונג־קונג, שלה הן משועבדות. החלטתו של סבן, יחד עם הפיטורים המסיביים במפעילות הסלולריות הגדולות בישראל, מצביעים על כיוון ברור: רעידת אדמה רצינית פוקדת את השוק ויכולות ההתאוששות ככל הנראה מוגבלות.

 

המשבר כאמור היה צפוי מראש, זאת לאור התחרות הקשה בענף, שאילצה את החברות להוריד מחירים באופן חסר תקדים וגרמה להפסדי ענק. מדוע פרץ משבר הסלולר, מה צפוי לקרות לעובדים והאם צפויה עליית מחירים? לפניכם שאלות ותשובות.

1 ()

 

כיצד נוצר המשבר?

התחרות בשוק הסלולר, שהחלה ברפורמה של שר האוצר משה כחלון, אמנם היטיבה עם כיסם של הצרכנים - אך הובילה לקשיים כלכליים בקרב המפעילות הגדולות, המשקיעות סכומי עתק בתשתיות.

 

כך, לדוגמא, מתחילת השנה איבדה סלקום כ-67% משוויה. בשנת 2018 היא רשמה הפסד לראשונה בתולדותיה, בסך 64 מיליון שקל, ובמחצית הראשונה של 2019 הפסידה 51 מיליון שקל. מלחמת המחירים בין החברות רק מחריפה, והחברות שמנסות לצאת מהבוץ מחפשות דרכים להתייעל, בין היתר בפיטורי עובדים.

 

מי אחראי למשבר?

תלוי את מי שואלים. רוב הגורמים בשוק התקשורת מעריכים כי מדובר בכשל ממשלתי מתמשך בהסדרת השוק, שאחראים לו משרד התקשורת וכל שרי התקשורת מאז כחלון. הם העדיפו גישה פופוליסטית ("להיטיב עם העם") קצרת ראות: שימור מחירי הרצפה של חבילות הסלולר - שהם כיום הנמוכים בעולם - על פני חשיבה לטווח רחוק ואחריות לאומית. הם עשו זאת הן באמצעות עידוד חברות חדשות שנכנסו לשוק, באמצעות הקלות מפליגות ועצימת עין, והן באי התערבות במגמת הצלילה של המחירים.

 

איך זה יפגע בנו, הצרכנים?

מעבר לפגיעה בפרנסתם של מאות עובדים, ההשלכות של ההפסדים יבואו לידי ביטוי גם בפגיעה באיכות השירות לאזרחים - ובעיקר בהאטת התקדמות הטכנולוגית של המדינה. כיום, לאף אחת ממפעילות הסלולר אין יכולת להשקיע את הון העתק שנדרש להקמת תשתיות דור 5. כולן עסוקות בהישרדות.

 

המשמעות היא שבתוך שנתיים-שלוש תישאר מדינת ישראל מאחור ביחס למדינות המערב המתקדמות. וזה לא יפגע רק בתחום הסלולר אלא גם בתחומי הרפואה, התרבות, התקשורת, התחבורה, ועוד. כל התחומים הללו יכולים לזנק קדימה בזכות טכנולוגיית הדור החמישי בסלולר, שכרגע עוד רחוקה מלהגיע לכאן.

 

האם צפויה עליית מחירים?

אין בהכרח קשר בין הדברים. אם חברות הסלולר הקטנות ימשיכו למכור עשרות ג'יגה גלישה בפחות מ-20 שקלים בחודש - המפעילות הקורסות ייאלצו להמשיך למכור גם הן במחירי הפסד.

 

אז מה הפתרון?

שינוי דרמטי יכול - וצריך - להתרחש, כנראה, רק בהתערבות רגולטורית של משרד התקשורת. לפי החברות, די יהיה בעליית מחיר של שקלים בודדים לכל חבילה כדי לאזן את מצבן. כמו כן, ייתכן שלפחות חלק מחברות הסלולר ייאלצו להתמזג, צעד שעד כה האוצר ומשרד התקשורת התנגדו לו נחרצות.

 

כמה עובדים אמורים להיפגע בחברות הסלולר?

לפי הערכות, מדובר בכ-1,000 עובדים, בין 500-600 בסלקום, כ-20% ממצבת כוח האדם, ובין 400-500 בפלאפון, שם מדובר בכרבע מעובדי החברה, כולל עובדים זמניים. אלה יתווספו לאלפי עובדים שכבר נפלטו מהחברות בגלי הקיצוצים הקודמים של השנים האחרונות.

 

בסלקום לא ברור עדיין אלו עובדים ייפגעו, אך המנכ"ל ניר שטרן הבטיח כי הקיצוץ לא יכלול אנשי מכירות ושירות לקוחות. בפלאפון עיקר הפיטורים צפוי באגפי השירות וההנדסה. אם מהלך הצמצומים יגיע - כצפוי - גם לפרטנר, שגם היא לא מלקקת דבש בשוק הסלולר, המספר עלול לגדול במאות עובדים נוספים.


פורסם לראשונה 25/09/2019 10:12

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: יאיר שגיא
הפגנת עובדי סלקום נגד תוכנית ההתייעלות
צילום: יאיר שגיא
מומלצים