שתף קטע נבחר
צילום:  AFP, EPA

החבילות מתעכבות בגלל הקורונה, אבל הישראלים שומרים אמונים לסין

הישראלים רגילים שחבילות מעלי אקספרס מגיעות תוך חודש עד לעולם לא - גם בלי מגפה קטלנית שמשביתה את סין על כל מפעליה. התחפושות לפורים לא הגיעו, וגם לא כל ההזמנות מיום הרווקים, אבל הרומן עם סין נותר יציב: "אני מרחמת עליהם, אמשיך לקנות". עלי אקספרס: "מבטיחים שההזמנות יגיעו"

האהבה של הצרכנים הישראלים לשופינג אונליין נמהלה בשבועות האחרונים בתחושת סכנה. נגיף הקורונה מאיים לשבש את תנועת החבילות מסין לישראל, ומדובר בכביש הראשי של הסחר האלקטרוני, שכן סין היא יעד הקניות מספר 1 בקרב ישראלים. אנחנו אוהבים את סין. אנחנו בעיקר אוהבים להזמין מסין. בזול. ולמרות שלפעמים זמני המשלוח ממושכים וחלק מהחבילות לא מגיעות כלל, הרומן שלנו עם סין יציב. למעשה, זו מערכת היחסים הארוכה והמשמעותית ביותר בתולדות הקניות אונליין של ישראלים.

 

נציג עלי אקספרס בישראל: "תמשיכו לקנות אצלנו"

עקב התפשטות נגיף הקורונה: האטה בהזמנת חבילות מסין

בצל הקורונה, היבואנים נערכים לפסח: צפי למחסור ועליות מחירים

עוד לפני החולה הראשון: כך פוגע הקורונה ברשתות האופנה הישראליות

חשש מגל התייקרויות בעקבות משבר הקורונה

 

מה קורה למערכת היחסים הזאת בימים אלה, עת סין מתמודדת עם וירוס קטלני? נציג עלי אקספרס בישראל אומר שהעיכובים לא נגרמים רק מהקורונה, אלא גם בשל עלייה במספר ההזמנות של ישראלים וחופשת ראש השנה הסיני, כשלדבריו מדובר ב"עיכובים קלים". מנגד, צרכנים ישראלים חובבי עלי אקספרס מספרים כי הם לא רואים בדל חבילה באופק.

חבילות ש הגיעו מ ה רכישות של בלאק פריידיי ה סיני ב מרכז המיון החדש של הדואר ב מודיעין   יום הרווקי (צילום: חורחה נובומינסקי)
חבילות שהגיעו מהרכישות של בלאק פריידיי הסיני במרכז המיון החדש של הדואר במודיעין(צילום: חורחה נובומינסקי)

אחת הצרכניות ששוחחו עם ynet ו"ידיעות אחרונות", קונה קבועה באתר, עדיין מחכה לשבע הזמנות מאוקטובר: "הבת שלי חוגגת שנתיים ב-1 במרץ. הזמנתי באוקטובר מוצרים מעלי אקספרס למסיבה, למשל שלט גדול שכתוב עליו את שמה בעברית, צלחות, בלונים, ועוד. גם קופסאות מתקפלות ומטריות שהזמנתי באוגוסט לא הגיעו. שום דבר לא נמצא בארץ - הכל תקוע בסין. מצד אחד, אני אומרת, יאללה תביאו את החבילות, ומצד שני אני מרחמת עליהם. למרות הכל, אמשיך לקנות שם, גם עכשיו".

 

לקוחות רבים של עלי אקספרס לא קיבלו את הזמנותיהם ונאלצו לפתוח מחלוקת (דיספיוט) כדי לקבל את הכסף חזרה. לקוחה שמגדירה את עצמה "צרכנית אונליין מאוד גדולה" אומרת שזו פעם ראשונה שחבילות מתעכבות כך. "רוב החבילות שהזמנתי מסין בשנים האחרונות הגיעו בזמן, אבל הפעם אני מחכה לחבילות מעלי אקספרס מיום הרווקים בנובמבר. חלק מההזמנות כלל לא נשלחו. הם מעכבים את השליחה גם בגלל החגים וגם בשל עוצר הטיסות. יש לי הזמנה שאמורה לצאת עם פדקס דרך הונג-קונג, והם לא בטוחים אם תגיע. אני מרחמת עליהם, אני יודעת שזה לא קשור אליהם. העיקר הבריאות, זה מה שהכי חשוב".

 

צרכן נוסף מספר שקנה ציוד משרדי במאות שקלים בארבע הזמנות מנובמבר ועוד שתיים מדצמבר. "אני ואשתי קונים קבוע מעלי אקספרס. בחרנו המון פריטים למשרד, כלי כתיבה, ניירות מעוצבים, מעטפות, מהדקים. הזמנתי גם מטענים, סוללות נטענות ומנורות חכמות. כשבודקים את מספר המעקב רואים שהן בכלל לא יצאו מסין. קנינו גם שלוש תחפושות, אחת מהן הגיעה אחרי חודשיים, למרות שכבר קיבלנו עליה זיכוי, כמו גם על שתי האחרות".

 

לשאלה אם הוא עדיין קונה באתר השיב שכרגע לא, "כי ההזמנות לא מגיעות וזה מתסכל", אבל הוסיף שבטוח ימשיך לקנות שם כשהמשבר יסתיים. "בארץ ממציאים מחירים מופרכים ונוח להזמין מסין. עד המשבר הנוכחי, רוב ההזמנות הגיעו ואם הייתה בעיה - היא הייתה בדואר ישראל ולא אצלם".

אינפו כלכלה אתרים סיניים ()

 

גם הסינים לא קונים

ישראל היא אמנם לקוחה נאמנה ומשמעותית, אבל הירידה בקניות מסין מגיעה מכל העולם. גם הסינים עצמם קונים פחות, אומר חן סבן, בעלים של קבוצת גיים און שמנהלת 300 חנויות במגוון פלטפורמות בסין. "זו מגמה עולמית, אנחנו הרי מוכרים לכל העולם. למשל, יש לנו חנות שמוכרת צעצועים. כל יום היינו מוציאים 400-300 חבילות, אבל המכירות ירדו ל-20 הזמנות ביום וגם אותן קשה להוציא. יש לנו חנויות שפתחנו לאמנים ובשבועיים האחרונים לא מכרנו יצירה אחת באף חנות, בעבר מכרנו על בסיס יומי".

 

לדבריו, יש קושי במימוש ההזמנות: "אנחנו נמצאים בשנזן, ויצא עכשיו חוק שכל מי שיוצא מהמחוז שהוא גר בו צריך להיות בהסגר בבית. יש לי סחורה ואין עובדים. גם השליחים לא פעילים במתכונת רגילה אלא ב-15%".

 

מה בכל זאת נמכר?

"סינים קונים משום מה תכשיטים, וכמובן תכשירי חיטוי וניקיון. מחוץ לסין עדיין קונים צעצועים וביגוד, רק שבעבר קנו בכמויות גדולות יותר. אנחנו חווים ירידה של 38% במכירות בתוך סין וירידה של 59% בחנויות שאנחנו מנהלים".

תחפושת (צילום: שאטרסטוק)
פורים מתקרב, התחפושות לא יצאו מסין(צילום: שאטרסטוק)

 

"לא סגרנו את המדינה"

נציג עלי אקספרס בישראל, לוקאס דווילט, ראש ההתרחבות הגלובלית לישראל ולמדינות מרכז ומזרח אירופה של חברת הסחר האלקטרוני הגדולה בעולם, מנסה להרגיע: "תרגישו חופשי להזמין מסין". הוא נמצא בארץ בשבועיים הקרובים ובימים אלה בעיקר מפייס את השותפים העסקיים של החברה פה. הוא לא מוסר כמה חבילות נשלחות בחודש לארץ ומהי הירידה המסתמנת בהזמנות, אבל הוא מרגיע: "אנחנו מנטרים את המצב מקרוב".

 

לטענתו הכל בסדר ותחת שליטה, אך בה בעת הוא מנסה להסביר למה חבילות בכל זאת מתעכבות. "יש שני דברים שצריך להבין", הוא אומר, "היה שבוע חופש בגלל ראש השנה הסיני. בדיוק באותו הזמן, פרצה מגיפת הקורונה והחופש הוארך. בנוסף, נפח ההזמנות מישראל מאוד גדל, כי הישראלים אוהבים אותנו. אנו מבטיחים שההזמנות יגיעו".

 

לדברי דווילט אמנם יש עיכובים בגלל הגורמים האלה, אבל "לא סגרנו את המדינה". לטענתו, העיכובים בכלל יותר קשורים לנפח ההזמנות של הישראלים מאשר לקורונה. "יש מלאים, אנחנו בפעילות נורמלית ואין בעיה להוציא מוצרים מסין וממחסנים במקומות אחרים בעולם. הווירוס לא פגע במשלוחים. בנוסף, אנחנו פה כדי להפיג את השמועות והפייק-ניוז: אין חשש לזיהום מהחבילות. תרגישו חופשי להזמין מסין".

  

 

האם ישראלים שבכל זאת חוששים לקנות מסין עוברים לקנות במדינות אחרות ופחות זולות? יניב קוטר, הבעלים של חברת דילטס, רואה עלייה של 80% בהזמנות דרכו. החברה שלו מחזיקה מחסנים בארה"ב אליהם ניתן לשלוח חבילות מאתרים שלא שולחים ישירות לישראל.

 

החברה גובה 20 דולר על משלוח של עד 3 ק"ג, בניגוד לאתרים סיניים שלרוב לא גובים דמי משלוח כלל. איך הוא יודע שהעלייה בהזמנות קשורה לסין? הוא לא יודע בוודאות, אבל יש לו אינדיקציה: "לפי המוצרים שהחלו להזמין, יותר קטנים ויומיומיים. ההזמנות הן מאתרים כמו וולמארט, טרגט, אמזון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: חורחה נובומינסקי
חבילות שהגיעו מהרכישות של בלאק פריידיי הסיני במרכז המיון החדש של הדואר במודיעין
צילום: חורחה נובומינסקי
מומלצים