בשיתוף בנק הפועלים
בשבועות האחרונים חזרו לפעול המסעדות, הפאבים ומקומות הבילוי - תחת הגבלות לא פשוטות, ולמציאות לא ידועה, אחרי ניסוי כלכלי שעוד לא היה מעולם.
כמו במשדרים הקודמים שעשינו ננסה גם הפעם לצלול לעומק לקשיים וגם להזדמנויות - איך יכולים בעלי המסעדות ומקומות הבילוי לצאת מהמשבר, האם יש דרך להתמודד עם אשראי קצר מהספקים, מה החוק אומר לעשות במקרה שאחד מעובדי המסעדה התגלה חיובי לקורונה, האם עם ישראל מתחיל להתרגל לשגרה החדשה וחוזר להרגלים הישנים, ומה כדאי למסעדנים לעשות בימים בהם יש הרבה מאוד אי וודאות. צפו במשדר המיוחד.

אל המשדר הצטרפו: שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, מאיה קרבט, מנכ"לית קרבט וויס – משרד תקשורת ותוכן שהעניקה טיפים מעולם השיווק, השף שאול בן אדרת, בעלים של "התרנגול הכחול", "קימל בגלבוע" וגם מדריך טיולים, ואיתי כץ - בעלים של רשת "יהודלה" ו"אהובה" בשוק הפשפשים. בנוסף לחברי הפאנל, הצטרפו למשדר דרך אפליקצית ZOOM מסעדנים שהציפו בשאלות את האולפן.
המשדרים הקודמים
הפאנל מתקיים במסגרת פרויקט מיוחד של אולפן ynet בשיתוף להב ובנק הפועלים. בימים הללו אנו מקיימים מספר מפגשי למידה והעשרה ייחודיים עם מומחים מהשורה הראשונה ואנשי מקצוע מהטובים בתחומם - רפואה משלימה, תיירות ונופש, מסעדות, תרבות והופעות, חינוך, חנויות, סטארטאפים, סחר מקוון ועוד. המומחים יתנו כלים רלוונטיים ועדכניים שיסייעו לעצמאים להכין את העסק לאתגרי השוק החדש, וגם יספקו לצרכנים מידע על הזדמנויות שכדאי לנצל דווקא בתקופת פוסט קורנה - ויחד נוכל להחזיר את המשק למסלול.
"רואים את הניצנים של השיפור", אומר ברמן. "קודם כל חזרנו לעבוד שזה משהו שאנחנו ככה חיכינו לו הרבה זמן. צריך להבין, בסוף מסעדנות ועולם הברים זה משהו שבא מהנשמה והלב ואנשים קודם כל המסעדנים עצמם ובעלי העסקים כבר תלשו, מה שנקרא, שערות מהגוף, ורצו לחזור לפעילות".
לדבריו, הקהל כבר צמא לחזרה לשגרה. "הוא צריך את העולם שלנו, את העולם התוכן שאנחנו נותנים לו. זה לא רק האוכל והשתייה, זה איזשהו בילוי, אתנחתא מהיומיום".
-אנחנו שומעים על חוסר הקפדה על כללי הקורונה. איך זה עובד בשטח?
"המסעדנים והשפים יודעים לשמור על הכללים, ועושים את כל מה שצריך לתו הסגול ואת כל מה שמשרד הבריאות דורש", אומר בן אדרת. "הבעיה שלנו זה הקהל והאנשים, שלא בדיוק שומרים ויודעים לשמור. אבל אני אומר שהבעיה העיקרית זה הסברה, ומה שצריך לעשות, זה בעיקר הסברה. לחנך את האנשים להרגלים חדשים, לחנך את הקהל איך להתנהג נכון".
2 צפייה בגלריה
שי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, ושאול בן אדרת הבעלים של התרנגול הכחול, וקימל בגלבוע
שי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, ושאול בן אדרת הבעלים של התרנגול הכחול, וקימל בגלבוע
שי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, ושאול בן אדרת הבעלים של התרנגול הכחול, וקימל בגלבוע
(אולפן ynet)
"גם אני חושב שיש צורך לחנך את הלקוחות", מוסיף כץ. "אני לא חושב שהדרך שכרגע מתקיימת היא הדרך הנכונה. היא בעיקר מתמקדת באכיפה לגבי מקומות הבילוי, שזה המסעדות והברים".
"רוב הברים שאני מכיר עומדים בתקנות כמו שצריך, פשוט הלקוחות הם קצת שונים ממקום למקום. במסעדות יש לקוחות קצת יותר מבוגרים ושקצת יותר מקפידים. הצעירים אולי קצת פחות".
"זה בעייתי מאוד", אומר כץ. "עסק שנמצא ברחוב, רחוב ראשי, (פלאפל, בית קפה) לא ריאלי לשים שומר בכניסה, לקוחות נכנסים בלי מסיכה ואנחנו חוטפים קנסות. מבחינת החוק היבש, התשובה היא שסור לבן אדם להיכנס לעסק. מצד שני, בעלי העסקים לא יכולים באמת לשלוט בדבר הזה. אדם שנכנס לעסק שעומד מול דוכן פלאפל וניגש למוכר ושואל אותו, באופן עקרוני הוא עובר על החוק וראינו את עיריית ת"א נותנים על זה קנסות בטירוף".
-איך בעל עסק אמור להסתדר עם עובד שנחשף לחולה קורונה וצריך להיכנס לבידוד?
"צריך לפעול ולפעול מהר, לפעול בשקיפות. ליידע את הגורמים המתאימים ולקבל מהם הנחיות", מדגיש ברמן. "אני חייב להגיד שאין היום הנחיות ברורות מה צריך לעשות. אבל מבחינת בעל העסק, הדבר הכי חשוב בעניין הזה מול הלקוחות שלו ומול העובדים שלו - זה שקיפות. להודיע לגורמים המוסמכים ולרשות הבריאות ולקבל מהם הוראות. באופן עקרוני, יש כל מיני צעדים שצריכים לעשות, כמו לחטא את המסעדה. זהו אתגר מאוד גדול".
-החשש הגדול הוא בעיקר מהפן הכלכלי. ברגע שהציבור ישמע את זה, הוא יברח בהמוניו.
"המשמעות הרבה פעמים, זו סגירה של העסק ואני בהחלט מבין את זה. יש פה סגירה, יש לה שני היבטים. אחת, אין הכנסות. שתיים, יש פה עובדים שעדיין צריך לשלם להם שכר. כל הדברים האלה אנחנו כרגע מתמודדים מול משרדי הממשלה", אומר ברמן. "לצערנו כנראה, הסיפור הזה לא הולך להיגמר, לא מחר ולא מחרתיים וצריך למצוא איזשהו פתרון רוחבי לשאלה הזאת לפחות של העובדים שאנחנו צריכים להוציא אותם לבידוד".
קרבט מוסיפה וקוראת לבעלי העסקים שגם חשש כזה לא צריך לבוא על חשבון השקיפות ומבקשת גם מהקהל להמשיך ולהגיע למסעדות. "זה המקום שאנחנו צריכים לקרוא לקהל - תסמכו על בעלי העסקים. אם הבעלים של המקום לוקח אחריות ואומר שהוא סוגר או היה קורונה, תסמכו עליו שהוא יחטא וינקה את המסעדה ויסדר אותה כדי שאתם תחזרו מהר".
2 צפייה בגלריה
מאיה קרבט מנכ"לית קרבט-וייס, משרד תקשורת ותוכן, ואיתי כץ הבעלים של רשת "יהודל'ה" ו"אהובה" בשוק הפשפשים.
מאיה קרבט מנכ"לית קרבט-וייס, משרד תקשורת ותוכן, ואיתי כץ הבעלים של רשת "יהודל'ה" ו"אהובה" בשוק הפשפשים.
מאיה קרבט מנכ"לית קרבט-וייס, משרד תקשורת ותוכן, ואיתי כץ הבעלים של רשת "יהודל'ה" ו"אהובה" בשוק הפשפשים.
(אולפן ynet)
מה העצות שלכם למסעדנים ולבעלי עסקי המזון?
שי ברמן: "הקטנת עלויות. אם זה בנושא שכר הדירה, נושא כוח האדם. נושא חומרי הגלם, עד כמה שאפשר כמובן, בלי לפגוע באיכות. כל הדברים האלה יקבעו אם העסק הזה הוא בר-חיים ויש לו עתיד, או שחלילה הוא ייגמר. אנחנו יודעים שאנחנו הולכים לחודשים מאתגרים".
"אם צריך, אז לעשות הפגנה מול בעל הנכס. אין ברירה. צריך להילחם ולהוריד את העלויות, כי העולם השתנה".
שאול בן אדרת: "אני אומר דברים יותר פשוטים. תסגרו את המזגן כשלא צריך, תכבו את הגז, תסגרו חצי מהגריל. תבדקו כמה עולים לכם חומרי הניקוי. דברים של שקל, שקל, שקל, ועוד שקל. בסוף זה המון כסף".
"כדי להחזיר את כל מצבת העובדים אמרתי להם: תעבדו שעה פחות. שעה פחות במשמרת. לעובדים זה לא כל כך פוגע בשכר, אבל לבעל העסק זה יכול לעזור וזה יכול לשמור על איזון נכון בין ההוצאות לבין ההכנסות", מסכם בן אדרת.
מאיה קרבט: "אני חושבת שהריכוז - הריכוז ביכולת לקום בבוקר ולהבין שבאמת צריכים להיות מצוינים וחדורי מטרה כדי לעמוד במשימה. בסוף הכול מתחיל ונגמר בסיפור טוב. תלמדו לספר סיפורים על העסק שלכם. ואם אתם לא יודעים לעשות את זה, תיקחו אנשים שיודעים לעשות את זה עבורכם. ולא פחות מזה, להתעקש להיות טובים ויצירתיים ולתת לקהל הלקוחות חוויה מיוחדת".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 08:53, 15.06.20