שתף קטע נבחר

מחקר טוען: ויטמין D יכול להפחית את הסיכון למות מסרטן

חוקרים שבדקו עשרות אלפי אנשים מצאו כי אלה שהיו בעלי רמות תקינות של ויטמין D, היו בסיכון נמוך ב-13% למות מסרטן. ממצאים קודמים הראו כי אחוז ניכר מהישראלים סובלים מרמות נמוכות מאוד של "ויטמין השמש" המשפיע על מערכות רבות בגוף

ויטמין השמש עשוי להציל את חייכם: מחקר רחב היקף מצא כי רמות תקינות של ויטמין D מפחיתות משמעותית את הסיכון למות מסרטן. הממצאים הוצגו בכנס האגודה האמריקנית לאונקולוגיה שנערך בשיקגו.

 

אורח החיים המודרני גורם לכך שאחוז ניכר מהאוכלוסייה אינו מקבל את קרינת השמש הדרושה לצורך יצירת ויטמין D, אחד הוויטמינים החשובים ביותר בגוף. מחקרים קודמים כבר הראו שמחסור בוויטמין עלול לגרום לפגיעה בעצמות, בשרירים, להגביר את הסיכון לדיכאון ואפילו להפרעות קשב וריכוז.

 

קיראו עוד:

ויטמין D: איך נדע אם אנחנו צריכים לקחת - וכמה

מה הקשר בין ויטמין D לבין תפקוד מיני?

מחקר: ויטמין D עוזר להצלחת טיפולי פוריות

 

מפחית הסיכון למות מסרטן. ויטמין D (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מפחית הסיכון למות מסרטן. ויטמין D(צילום: shutterstock)

 

חוקרים מאוניברסיטת מישיגן אספו נתונים מעשרה ניסויים אקראיים בהם נבדקו תוספי תזונה והשפעתם על מעל 79 אלף איש, שגילם הממוצע היה 68.

 

המחקר נמשך שלוש שנים ומצא כי אלה שאלה שנטלו ויטמין D, אמנם לא היו בסיכון נמוך ללקות בסרטן, אולם אם כבר לקו במחלה – הוויטמין ככל הנראה הגן עליהם מתמותה: רמות תקינות של ויטמין D, הפחיתו את סיכון התמותה מסרטן ב-13 אחוזים.

  

לא ברור עדיין כיצד בדיוק ויטמין D מפחית את סיכון התמותה, אולם על פי ההערכות, הוויטמין קשור לפעילות מערכת החיסון וייתכן שהוא מסייע לשפעול תאי דם לבנים הקוטלים תאים סרטניים.

 

ויטמין השמש: לא רק שריר ושלד

ויטמין D חבר במשפחת ויטמינים מסיסים בשומן, שעמם נמנים גם הוויטמינים A, D, E וגם K. הוויטמין מגביר את ספיגת הסידן והזרחן מהמעי והעברתם לעצמות, לכן הוא חיוני לבניית העצמות והשיניים.

 

הוויטמין מופיע בשתי צורות: האחת, צורה בלתי פעילה בגוף הקרויה ויטמין D2 והשנייה היא הצורה הפעילה ויטמין D3 הנוצרת מפעילות קרני השמש.

 

 

  ()

 

מחקרים הראו שוויטמין D חשוב במיוחד לקשישים: הוא מונע שברים בעצמות, מקטין את שיעור נפילות השיניים, משפר את תפקוד השרירים ומקטין את הסיכון לסרטן המעי ולסרטן הערמונית. מחסור בוויטמין D בגלל תזונה לקויה או חשיפה לא מספקת לשמש גורם להתפתחות רככת, מחלה הגורמת לריכוך העצמות ולהתעקמותן.

 

מחקרים הראו כי הגוף מייצר ויטמין D רק בעקבות חשיפה לקרינת UVB לכן נדרשת חשיפה בעיקר בקיץ ובעונות המעבר. על כן בארצות צפוניות שבהן החשיפה לשמש מועטה יחסית, מחסור בוויטמין D שכיח יותר.

 

השימוש במסנני קרינה גרם לירידה בוויטמין D (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
השימוש במסנני קרינה גרם לירידה בוויטמין D(צילום: shutterstock)

 

גם השימוש במסנני קרינה לשם מניעת סרטן העור, הרווח בשנים האחרונות, הביא לירידה ברמת הוויטמין D בעולם המערבי. חוסר בוויטמין D נפוץ גם אצל כהי עור, שכן כמות הפיגמנט מלאנין החוסם את קרינת השמש גבוהה אצלם.

 

המחסור בוויטמין D שכיח גם אצל חרדים, בשל הלבוש הארוך המכסה את הגוף ומיעוט החשיפה לשמש. נוסף על כך, אצל הסובלים מהשמנת יתר קיים סיכון למחסור בוויטמין, שכן הוא נוטה לשקוע בשומן העודף במקום להתפזר בגוף דרך מחזור הדם.

 

בפרסום קודם כאן ב-ynet דיווחנו כי מניתוח נתוני קופת חולים לאומית, נמצאו עשרות אלפי ישראלים בגילאי 10 ומעלה הסובלים מחוסרים חמורים ברמות ויטמין D. בשנת 2016, מתוך 126,856 נבדקים, רק 17% נמצאו בעלי רמות תקינות: בקרוב 70% נמצאו רמות נמוכות של ויטמין D, ובקרב 13% נמצאו רמות נמוכות מאוד.

 

 

במשרד הבריאות אמרו עם פרסום הנתונים כי הם מודעים לחוסר המשמעותי בוויטמין D בקרב האוכלוסייה בישראל, חוסר שדווח למשרד גם משאר קופות החולים. במשרד הוסיפו כי הם מתכוונים בקרוב לדרוש הוספת ויטמין D למזונות, ולהמליץ על נטילת תוספי ויטמין D באופן מניעתי, במיוחד בקשישים.. עם זאת – מהלכים אלה טרם בוצעו.

 

60 שניות על ויטמין D: צפו

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חשיבות נטילת ויטמין D
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים