שתף קטע נבחר

לאור המחקר החדש: מותר לאכול בשר ללא הגבלה?

אחרי המחקר שקבע כי הימנעות מאכילת בשר אדום לא תורמת למניעת מחלות, הדיאטנית ד"ר מאיה רוזמן מסבירה מאיפה הגיעה התפיסה כי בשר אדום מסוכן לבריאות שלנו וכדאי לנו להימנע ממנו, וכמה באמת מומלץ לאכול ממנו

בעקבות המחקר שפורסם אתמול (ד'),  בנוגע ליתרונות בהימנעות מאכילת בשר אדום, כדאי לעשות קצת סדר בעניין ולהכניס דברים לפרופורציה. בשנים האחרונות מתפרסמים השכם והערב מחקרים על כך שבשר אדום אינו, כנראה, הגורם למחלות לב ולסרטן. אבל על כמה בשר אדום מדובר? ואיזה?

 

לפני כמעט מאה שנים פורסם מחקר גדול בו גילו קשר בין צריכת שומן מן החי לבין מחלות לב. מחקרים עוקבים שבוצעו אחריו, כדי לבדוק את הטענה גילו כביכול את אותו ממצא: שומן רווי מן החי, בסטייקים של בקר, בעוף, בביצים וגם בגבינות שמנות, גורם לטרשת עורקים ולהתקפי לב ולכן יש להימנע ממנו. יש להעדיף, כך אמרו בזמנו, בשר רזה וגבינות רזות, ולהמעיט בצריכת ביצים.

 

סלמון אבוקדו אגוזים (צילום: suhtterstock)
סטייק מבשר אדום הפך לקללה מפחידה(צילום: suhtterstock)

 

שטיפת המוח חלחלה לתודעת האוכלוסייה ברחבי העולם, עד כי סטייק וחביתה משלוש ביצים נחשבו לקללה מפחידה. כתוצאה מהפחתת השומנים, אנשים התחילו לאכול יותר פחמימות, אבל בגלל התפתחות תעשיית המזון – היו אלו פחמימות ריקות, כמו קמח לבן, סוכר לבן, סירופ תירס (פרוקטוז, סוכר פירות מתועש), ובמקביל גם שומנים מתועשים כמו מרגרינה (ללא כולסטרול כמובן) ושומני טראנס. התוצאה? שיעור מחלות הלב רק הלך ועלה, כמו גם שיעור הסרטן.

 

במחקר אחד אמיץ במיוחד שנערך לפני שנים ספורות ועורר הרמת גבה בקהילה המדעית, העזו החוקרים לכתוב את מסקנתם שחור על גבי לבן: שומן מן החי לא גורם למחלות לב וסרטן.

 

למרות הביקורת שנשמעה אז (וגם היום), נערכים עשרות מחקרים בנושא ובכולם מוצאים את אותה המסקנה: מחלות הלב וגם הסרטן לא נגרמים משומן מן החי, אלא קשורים יותר לצריכה מוגברת של פחמימות ריקות ומאכלים מתועשים, וגם כמובן לנטייה גנטית.

 

מחקר נוסף שפורסם השבוע בירחון האמריקאי לתזונה קלינית, כאמור, הראה גם הוא את אותה מגמה: ביקשו מאנשים להימנע מבשר, ביצים ומוצרי חלב למשך 48 שבועות, וגילו כי ההימנעות לא תרמה לשיפור במדדי בדיקות הדם שקשורים למחלות לב.

 

התקף לב. עלול להיגרם דווקא מצריכת פחמימות ריקות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
התקף לב. עלול להיגרם דווקא מצריכת פחמימות ריקות(צילום: shutterstock)

 

יתרונות בריאים של בקר

הגישה שנבדקת בשנים אלו היא שייתכן שעדיף לנו לקבל את האנרגיה שלנו משומן, ולא בעיקר מפחמימות. מאיזה שומן? גם שמנים בלתי רוויים מן הצומח, גם שמנים רוויים מן החי. כולם משחקים תפקיד במניעת מחלות או גרימתן, ומסתבר, שיש השפעה שונה לשומן רווי מבקר, לעומת שומן רווי ממוצרי חלב.

 

שימו לב: לבקר יש לא מעט יתרונות לעומת העוף: יש בו יותר ברזל, יותר אבץ, יותר ויטמין B12, וכמות קלוריות דומה.

 

  ( )
 

רוב חלקי הבקר דומים לחלקי העוף בערכם הקלורי, הדלים ביותר בשומן מביניהם הם חזה העוף וכתף 5 בבקר, שמכילים חצי מכמות הקלוריות המצויינת לעיל בטבלה.

 

אז צודק מי שישאל למה תזונה צמחונית נחשבת לבריאה יותר?

כצמחונית מגיל 12 מטעמים אידאולוגיים, אני נאלצת להודות: לא בגלל ההימנעות מבשר, אלא בגלל צריכת יותר ירקות שנותנים ויטמינים ונוגדי חמצון, אגוזים שנותנים מינרלים וחומצות שומן חשובות, וקטניות שמכילות סיבים תזונתיים וויטמינים נוספים.

 

ומה לגבי בשר מעובד?

המילה מעובד כאן עלולה להטעות. אם ההמבורגר שלכם מכיל בשר בקר טחון בלבד, הוא לא יזיק לבריאותכם, אבל כשמדובר במוצר שמכיל גם מלח, חומרים משמרים מסרטנים ושומני טראנס, זה מה שיגרום למחלות, לא הבשר.

  

אם תאכלו פעם ביום סטייק בקר, והתזונה שלכם טובה ומכילה רק פחמימות מלאות (למשל לחם מקמח מלא בלבד ואורז מלא), המון ירקות טריים, דגים מדי פעם וגם כמה אגוזים וקטניות – אז אין בעיה עם הסטייק, אולי אפילו ההיפך.

 

אבל אם תאכלו המבורגר בתוך לחמנייה מקמח לבן שמכילה מרגרינה, לידו צ'יפס שטוגן בשמן שחומם לטמפרטורות גבוהות כבר שבוע ונחשב רעל, ובערב גם בורקס, אז כן, אתם בסיכון מוגבר למחלות לב וגם לסרטן.

 

מילת המפתח בתזונה הנכונה היא גיוון.

 

וזה מה שצריך לעשות במקרה של התקף לב:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מותר או אסור? סטייק מבשר אדום
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים