שתף קטע נבחר

קרדיט: בן שפייר

במקום אנני ופסטיגל: הלהיטים של הילדים הדתיים

מוסר השכל הוא תנאי חובה, וגם הקאסט תמיד גברי - אבל להפקות מסתננים יוצרים חילונים, והקהל החרדי מבקש תרבות (וגם יושב במעורב): בעיצומו של חג האורים והפסטיגלים – קבלו את הלהיטים של המגזר

העלילה תמיד חינוכית, עם מוסר השכל – ורצוי ממקורות היהדות או כאלה שנושקים להם. הקאסט תמיד גברי, אבל עם כניסה מסקרנת של שחקנים ויוצרים שאינם דתיים. והקהל? הוא נוהר בהמוניו. אחרי שנים שבהן לא היה מענה תרבותי לקהל החרדי והדתי-שמרני, הפך חג החנוכה, זה כבר כעשור, למצע משגשג של תרבות גם עבור ילדים חרדים והוריהם.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

 

כמות ההפקות עולה משנה לשנה, בד בבד עם הביקוש התרבותי - וגם האיכות לא מאכזבת. בחלק מההצגות יושבים במעורב גברים ונשים חרדים, וגם זה חידוש מסקרן שראוי לתת עליו את הדעת. בעיצומו של חג האורים והפסטיגלים – קבלו את הלהיטים של המגזר.

 

גם ההורים מוזמנים: "מערת האוצר"

העלילה: עלי השודד האמיץ מחליט יום אחד לשנות את דרכיו, אבל כשהסולטן הרשע דולק בעקבותיו וחבריו השודדים לא נותנים לו מנוח, הוא מגלה שלחזור למוטב זה לא עסק פשוט.

 

 

המחזמר (השלישי במספר של החבורה) מופק ברמת משחק ותלבושות גבוהה, מלא בשירים היתוליים, בפאנצ'ים שיספקו גם את ההורים המלווים - ובמספר חידות מובנות: האם יצליח עלי להישאר נאמן לעצמו מבלי לאבד את חבריו? האם אפשר באמת להשתנות? מה מסתתר במערת האוצר המסתורית - והאם חברי "אנדרדוס" יספיקו לעשות סלפי עם כל המעריצים הצעירים והמבוגרים, בלי לאחר להצגה הבאה שלהם?

 

שחקנים: רביעיית ה"אנדרדוס" המופלאה - נדב נוה, מתן צור, יאיר יעקבי ואשר בן אבו (הבמאי והמנהל האמנותי הוא אורי אמנותי).

 

חלק מהאנדרדוסים ב
חלק מהאנדרדוסים ב"מערת האוצר"(צילום: דורון ישינסקי)

 

יאיר יעקבי: "אני פשוט מאוד נהנה לעלות לבמה ולשחק עם החברים הטובים שלי. וגם עם נדב אני בסדר גמור".

 

דודו פישר לילדים: "שירים ונפלאות בממלכת החלומות"

העלילה: מלך החלומות נעזר באיש החלומות כדי להגשים לילדים את חלומותיהם ומשאלותיהם, למורת רוחו של אבא המבולבל. תפילותיו של גואל המלאך מלוות את נער החלומות במאבקו נגד שומריו של מלך החלומות (להקת ווקאל'ס), כאשר מעל לראשם מרחפים פעלולני "קרקס Y". המחזמר מלווה בשירים נהדרים, חלקם מוכרים ומזוהים עם הזמרים-שחקנים - וחלקם חדשים. 

 

 

שחקנים: קאסט מרהיב ולא מבוטל, קחו נשימה - דודו פישר (בתפקיד אלוהים הוא הדי-ג'יי), איציק דדיה, עוזיה צדוק, עדי רן, שוקי סלומון, ילדי להקת הקינדרלך ופעלולני קרקס Y. את המופע ביימו קלוד דדיה ודוד פדידה, ואת התסריט כתבו דודי איינהורן ואיציק דדיה.

 

"שירים ונפלאות בממלכת החלומות"(צילום: ים לביא)

 

דודו פישר: "המחזמר הוא הזדמנות מצוינת בשבילי להופיע לראשונה בפני הקהל הכי מושלם בעולם: ילדים. אמנם סדרת האלבומים שלי 'בגן של דודו' הייתה מיועדת לילדים, אבל מעולם לא הופעתי על במה לפניהם, ואני שמח לשחק את 'מלך החלומות' בהצגה".

 

לדתיים, אבל לא רק: "הקמצן שהפך לקבצן"

העלילה: עשיר קמצן מסרב לתת צדקה לעניים, ובסופו של דבר הופך לקבצן, בתהליך של תיקון. ההצגה אמנם בעלת תכנים חינוכיים ומסרים יהודיים, וצוות השחקנים בה (ובכל ההצגות עם הכיפה) על טהרת הגברים - אך מפיקיה מבהירים כי היא לא מיועדת לקהל דתי בלבד.

 

 

שחקנים: חגי לובר (מייסד ומנהל תיאטרון אספקלריא), עמרי לוי, רן כהן וגדי ויסברט.

 

חגי לובר: "ההצגה עולה במסגרת תיאטרון אספקלריא. העובדה שצוות השחקנים כולל גברים בלבד, היא במענה לדרישה של קהל שרוצה על הבמה רק גברים, ובחלק מההצגות לנשים יהיו על הבמה רק נשים. נכון שחלק מאותו קהל רואה סרטים שמשחקות בהן נשים, ובאמת אין לי דרך להסביר את ההבדל.

 

מתוך
מתוך "הקמצן שהפך לקבצן"(צילום מוקי שוורץ )

 

"הקהל הדתי-לאומי צורך הצגות וסרטים שאינם 'מגזריים', אבל ככל שהוא צורך יותר תרבות, יש לו דרישה לראות, לצד 'משחקי הכס' - גם הצגות שבהן הוא רואה את עצמו על הבמה, ולא בצורה מגוחכת. הקהל הדתי גם רוצה ושמח לראות על הבמה דמות של נער שתנועת הנוער שלו היא 'בני עקיבא' ולא 'הצופים', ושאם הוא נמצא במצוקה, הוא מתפלל ולא רק מחזיק אצבעות".

 

עבר את אישור הוועדה: "המלך והעני"

העלילה: שלמה המלך יצא למסע במטרה לבנות את בית המקדש, במצוות אביו, דוד המלך. בעקבות מפגש עם מלך השדים, הוא מאבד את ממלכתו ומלך השדים תופס את מקומו. ואם זה נשמע לכם מוכר, זה בגלל שהעלילה מבוססת באופן חלקי על מדרש המופיע במסכת גיטין שבתלמוד הבבלי.  

 

 

ההצגה היא חלק משיתוף פעולה בין "תאטרון משמחי לב" ל"רדיו קול חי". אגב, הפוסטר שלה כולל את ההצהרה הבאה: "התכנים בפיקוח ובאישור המחנך הרב יחיאל אליאס הי"ו".

 

שחקנים: דני שטג, עופר הלוי, איתי בלייברג, בני שיף, תדהר יששכר, איתי צמה, יוסף אלון ומורן סופר.

 

דני שטג בהצגה
דני שטג בהצגה "המלך והעני"(צילום: סהר רם)

 

דני שטג: "כיף להופיע מול הקהל הזה. אלה ילדים טובים, יש אווירה טובה ולא אווירה של שוק, כמו שקורה לעיתים. זה קהל שמבין עניין, צוחק במקומות הנכונים ועד עכשיו היה תענוג. מעניין לציין, שילדים חרדים יותר מתביישים לבקש סלפי, אבל בסוף הם מגיעים מאחורי הקלעים ומספרים שהם מכירים אותי גם מהופעות ב'הידברות', אבל גם מהופעות שלי בסדרות שלא מיועדות לחרדים, כמו 'שבאבניקים' ו'כיפת ברזל'".

 

מאיר סויסה בהצגה לדתיים: "בעקבות הלב"

העלילה: "הלבלר הפלורנטיני הקטן" הוא סיפור על נער שמשלים את עבודת אביו ללא ידיעתו, על מנת לסייע לפרנסת משפחתו הענייה. את הסיפור חיבר במקור הסופר אדמונדו דה אמיצ'יס (כן, זה שכתב "הלב").

 

 

שחקנים: קאסט מכובד, ללא ספק - שולי רנד, ישי לפידות ומאיר סויסה. ועוד לא דיברנו על הבמאי, יותם קושניר, שתי טיפות יין קידוש של אבא שלו.

 

ישי לפידות: "אמנם אין הפרדה בקהל בין בנים לבנות, אבל חייבים לציין שעצם החוויה לשחק במחזמר 'דתי' אתגרה את כולנו - דתיים וחילוניים - וגרמה לחוויה אחרת וגיבוש מרגש ומשעשע אצל כל הקאסט. זה אומר מגבלות של צניעות ושפה, ומכלול של כללים הלכתיים שהקהל שלנו מצפה להם.

 

"זו זכות גדולה להופיע לצד אייקונים של תיאטרון ומשחק כמו מאיר סויסה ושולי רנד, או קאסט של נערים מוכשרים שסיימו בהצטיינות בתי ספר למשחק ויודעים היטב את מלאכתם - וזו חוויה אדירה שמעשירה אותי ונותנת לי כלים ועזרה בהמשך דרכי הבימתית".

 

עוד תרבות בערוץ היהדות :

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים