שתף קטע נבחר

מתפללים לאמא: רבבות בהילולת רחל אמנו

רבבות מאמינים מציפים את מתחם קבר רחל אמנו בבית לחם, תחת היערכות שיא של כל כוחות הביטחון. מסת המבקרים הגדולה ביותר צפויה ביממה האחרונה להילולה, ואלו הדרכים שנחסמו לתנועה. כ-70% מהנוכחים במקום הן נשים, ולכל מתפללת מוקצות חמש דקות במתחם הקבר

 

משטרת ירושלים, מג"ב עוטף ירושלים וחטיבת עציון מאבטחים את ההילולה המציינת את יום פטירתה של רחל אמנו. יום הפטירה חל בי"א במרחשוון - השנה שבת, ולכן מתפרסת ההילולה על פני שלושה ימים - מקצת העולים ביקרו בקבר כבר במהלך ימי חמישי ושישי, רבים נהרו במהלך מוצאי השבת - והשאר יגיעו להילולה המרכזית לאורך יום א', אפילו בשעות המוקדמות ביותר של הבוקר. במקום מדווחים על עומסים כבדים - ושאטלים שלא עומדים בעומס המבקרים.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 


 

כמדי שנה מציפים עשרות-אלפי מאמינים את מתחם קבר רחל אמנו בבית לחם לרגל יום השנה לפטירת האישה שהייתה מאימהות העם היהודי. עד כה ביקרו במתחם כ-35 אלף נשים וגברים - ועד השעה שתיים בלילה יגיע מספרן לכ-40 אלף.  

 

 

"היינו שמחות שיתגברו את התחבורה הציבורית", אומרות בתיה והדסה שעשו את הדרך מירושלים עם צאת השבת. "באנו לכאן כדי להתפלל על כל עם ישראל, ולבקש שהמשיח יבוא במהרה בימינו. למרות העומס הכבד היה שווה", הן מוסיפות. דורון הגיע מרמלה, והוא מסביר כי "ביום ההילולה באים במיוחד כי שערי שמים נפתחים, ואפשר לבקש בקשות ולהודות". הוא מוסיף כי "מתפללים לבוא המשיח ולגאולה השלמה, ומבקשים גם דברים אישים כמובן". 

 

בשל דחיית ההילולה מפאת השבת, הודיעה המשטרה בשיתוף הרשות לפיתוח המקומות הקדושים על סגירת המתחם - שהמה כבר מיום חמישי - לשבת, ופתיחתו רק שעתיים לאחר יציאתה. עיקר המבקרים - עד השעה 3 לפנות בוקר, מה שייצר עומסים כבדים בצירי התנועה לבית לחם. 

 

נערכים לתפילה ההמונית ()
נערכים לתפילה ההמונית
 

 

ההגעה למתחם קבר רחל - בתחבורה ציבורית בלבד, מאצטדיון טדי ומרחוב מלכי ישראל בירושלים. לצד ההיסעים הפרטיים מפעילה אגד את קו 163. המשטרה ומשמר הגבול נערכו בימים האחרונים בכוחות מתוגברים בסביבת הקבר ובצירי התנועה מירושלים אליו. גם מערך הביטחון השוטף והאבטחה במקום עוּבה - במטרה למנוע כניסת גורמים עוינים. לא תותר כניסת רכבים פרטיים, ולא הותרה כניסת מתפללים לקבר במהלך השבת.

 

צומת דרך חברון – רוזמרין נחסמה לתנועה, והמשטרה ממליצה לנוסעים להר חומה בירושלים, מומלץ לנסוע בכביש דרך חברון. לא תותר תנועת כלי רכב מצומת הרוזמרין לכיוון מתחם קבר רחל. לא תותר חניית כלי רכב ברחוב הרוזמרין ודרך חברון, והמשטרה תבצע במקום אכיפת תנועה ותגרור רכבים. צומת הרוזמרין מצומת המנהרות וצומת טנטור צפויים להיסגר לסירוגין, בהתאם לעומסי התנועה.

 

רחל היא סמל לאם המתמסרת לדאגה לילדיה ולתפילה עליהם, ועל כן קברה הוא מוקד עלייה לרגל לרבים המבקשים ישועה כללית או פרטית בכל ימות השנה - וביום הפטירה בפרט. בשנים עברו עמד מספר המשתתפים על כ-80-70 אלף איש במהלך היממה.

 

התשתיות שודרגו

המתחם עצמו יכול להכיל עד 800 מתפללים, והצפיפות הרבה מחייבת כללים נוקשים. "נשים יכולות לשהות בקבר רחל קרוב לחצי שעה, אולי קצת יותר", אמר שחר פריימן, האחראי על האתר מטעם הרשות לפיתוח המקומות הקדושים. "מכאן והלאה עד שהן מגיעות למצבה זה עניין של כמה שניות, ואז אנחנו צריכים להוציא אותן החוצה. כדי שזה יעבוד כמו שצריך מפעילים כוח גדול מאוד".

 

המאמינים פוקדים את הקבר ()
הנהירה החלה כבר בסוף השבוע

 

מנכ"ל הרשות לפיתוח המקומות הקדושים, יוסף שווינגר, סיפר ל-ynet כי שעות העומס הן בדרך כלל בלילה (והשיא - בתפילת שחרית עם הזריחה) ואחר הצהריים (לפני השקיעה, סוף יום הפטירה). ועם זאת, אלפים רבים מעדיפים לפקוד את הקבר בתנאים נוחים יותר סביב התאריך.

 

"השנה השקענו בתשתיות רבות לקליטת האלפים", אמר שווינגר. "שדרגנו את מערכת התאורה, הכשרנו חניונים ודאגנו למערכת מיזוג אוויר במתחם".

 

5 דקות לתפילה

בסוף השבוע סייר במקום השר לשירותי דת, הרב יצחק וקנין, שהביע שביעות רצון מ"הפקת הלקחים משנים שעברו", כדבריו, אז בשל העומס הרב קרסו חלק מהתשתיות. "למרכז הארצי למקומות קדושים יש ניסיון רב בניהול הילולות שבהן משתתפים אלפי מתפללים". הוא הוסיף כי "זכותה של רחל אמנו שמעתירה בעד בניה תעמוד להצלחת עם ישראל".

 

רבבות יהודים מגיעים להתפלל ()
גם גברים נוהרים להתפלל על קיברה, אך בעיקר נשים

 

קבר רחל יוצא דופן ביחס לאתרים קדושים אחרים, ומתייחד בכך שכ-70% מאלה הפוקדים אותו הן נשים, ורק כ-30% גברים. ביום הפטירה מתעצם שיעור הנשים עוד יותר, ויש בהן המגיעות מדי שנה במיוחד מחו"ל.

 

אחת המשימות הרגישות לשמירה על הסדר באתר ביום זה היא הקפדה שאורך תפילת כל אישה לא יעלה על כמה דקות, שלאחריהן תפנה את המקום הצר לבאה אחריה. "יש שמתעקשות לסיים את קריאת ספר תהילים כולו", אמר, "ואנחנו צריכים לדאוג בעדינות שהן יתפנו. לפי הנוסחה שלנו, אם אישה מתעכבת יותר מחמש דקות - נוצרים פקקים. יש נשים שממש נאחזות במצבה ולא מוכנות להרפות".


פורסם לראשונה 08/11/2019 02:26

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
מתפללות לאמא
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים