שתף קטע נבחר

למרות ההחלטה להשבית לימודים: מוסדות חינוך חרדים יפעלו כרגיל

"הלימודים ממשיכים כרגיל כי זה קיום העולם", כתבו הרבנים חיים קניבסקי וגרשון אדלשטיין למנהלי תלמודי התורה, הישיבות, והכוללים. במשרד הבריאות נימקו את ההנחיות המיוחדות לבני הישיבות: "לסטודנטים יש פתרון חלופי - למידה מרחוק. בני הישיבות לא מחוברים לרשת ולא יודעים ללמוד מהבית"

הלימודים יתקיימו: בציבור החרדי ימשיכו רוב מוסדות החינוך לבנים לפעול כרגיל, למרות ההחלטה הגורפת של הממשלה להשבית את הלימודים בכל הארץ. בתלמודי התורה ובישיבות הקטנות, המקבילים לבתי הספר היסודיים והתיכוניים, מדובר למעשה בהפרה של הנחיית משרד החינוך, ואילו הישיבות הגדולות וכוללי האברכים - המקבילים לעל-תיכוני - הוחרגו על ידי משרד הבריאות והלימודים בהן הותרו תחת הגבלות. גם ישיבות ההסדר, בהם לומדים צעירים לפני גיוס מהציונות הדתית, יפעלו על פיהן.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>    

 

בזרם החרדי החסידי, שאליו משתייך גם שר הבריאות יעקב ליצמן, הקפידו יותר על ההנחיות והאדמו"רים בחצרות ובקהילות השונות הורו מיד על הפסקת הלימודים לילדים ולבני הנוער. לעומתם, המנהיגים הבכירים של הציבור הליטאי, הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין, קבעו כי בשלב זה יש להמשיך ללמוד כדי להימנע מ"ביטול תורה".

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

"לעת עתה הלימודים הקשורים ללימוד התורה ממשיכים כרגיל כי זה קיום העולם", כתבו שני הרבנים למנהלי תלמודי התורה, הישיבות (לתלמידים רווקים) והכוללים (לנשואים), "יש להקפיד ולהזהיר לקיים את הוראות ההיגיינה במשנה תוקף, שזהו דין דאוריתא (מהתורה – ק"נ) של 'ונשמרתם' (מצוות ונשמרתם מאוד לנפשותיכם)".

 

אילוסטרציה (צילום: הודיה טולדנו) (צילום: הודיה טולדנו)
אילוסטרציה(צילום: הודיה טולדנו)
 

 

הרבנים הדגישו כי "דברים שאינם קשורים ללימוד התורה כגון חדר אוכל, צריך לשמור שלא תהיה התכנסות של יותר מ-100 איש. וכן לימודי החול בתלמודי תורה לא יתקיימו, וילמדו רק מה שקשור ללימוד התורה". בהתייחס למוסדות החינוך לבנות כתבו: "יש להישמע להוראות משרד הבריאות".

 

"להשאיר כיסא פנוי בין תלמיד לתלמיד"

בסביבת הרבנים הסבירו את הפרת ההנחיה: "מאחר והעולם קיים בזכות הבל פיהם של תינוקות של בית רבן (ילדים) - אסור לוותר על התורה שלהם וזה סכנה". לדבריהם, הרב גרשון אדלשטיין הזכיר שבימי בין הזמנים (החופש בישיבות) יש יותר אסונות והוא תולה זאת בכך שאין בהם לימוד. "רואים את זה בחוש", אמר.

 

משרד הבריאות פרסם "הנחיות משלימות" לישיבות בהן יש פנימיות, ולפיהן בכל מקרה אין לקיים פעילות לימודים משותפת בקבוצות שמספרן עולה על 100 תלמידים. כן הודגש כי המוסדות אינם יכולים לשמש כמקום לבידוד, ולכן מי שחזר מחו"ל, נחשף לחולה קורונה או סובל מאחד התסמינים לא יורשה להיכנס אליהם".

 

עוד נכתב בהנחיות: "יש לווסת את הכניסה והיציאה של התלמידים מהישיבה או לאזורי הלימוד כך שתימנע ככל האפשר התקהלות בכניסה. בזמנים שבין הלימודים, מומלץ כי התלמידים לא ישהו מחוץ לחדרים שלהם". כן הודגש כי "יש להימנע מטיולים ואירועים מחוץ לישיבה".

 

באשר לפעילות חדרי האוכל, הונחו המוסדות לפרוס את מועדי הארוחות על מנת להבטיח כי לא יהיו בהם 100 אנשים ביחד. ועוד: "בזמן הארוחה יש להשאיר לפחות כסא פנוי אחד בין תלמיד לתלמיד. יש להימנע משימוש בכלי אוכל או כלי הגשה משותפים ולהשתמש בכלים חד פעמיים ככל שניתן".

 

הנחיות נוספות הן כי "יש להקפיד מאוד על שטיפת ידיים במים זורמים וסבון לפני ואחרי כניסה ללימודים או חדר האוכל, וכן לאחר יציאה מהשירותים", ו-"יש להקפיד מאוד על ניקיון תאי השירותים והמקלחות ולוודא כי בכל עת יש בהם מים זורמים, סבון, מגבות נייר ופחים". בהקשר זה הודגש כי יש להימנע משימוש במגבות משותפות.

 

במשרד הבריאות הסבירו את ההנחיות המיוחדות לישיבות הפנימתיות ב"הבדל בין אקדמיה לישיבה". גורם במשרד אמר: "לסטודנטים יש פתרון חלופי, למידה מרחוק, אבל לבני ישיבות אין דבר כזה כי הם לא מחוברים לרשת ולא יודעים ללמוד מהבית. לכן קבענו את התקנות".

 

 

 


פורסם לראשונה 13/03/2020 11:22

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב פרידמן
המוסדות יעבדו כרגיל
צילום: יואב פרידמן
מומלצים