שתף קטע נבחר

צילום: AP, EPA

ההפגנות בארה"ב: היהודים יצאו למחות, והפכו לנאשמים

מצד אחד הם מזדהים עם המחאה האפרו-אמריקאית נגד גזענות ובעד מיעוטים שנים ארוכות, מצד שני הם מוצאים עצמם מזוהים כלבנים פריבילגים, ובתווך סוערים גורמים מימין ומשמאל שמלבים אנטישמיות ושנאת ישראל. יהודי ארה"ב גילו שהשבר האידיאולוגי בארה"ב לא פסח גם עליהם

כשמדובר בגזענות בארה"ב, רבים הם היהודים האמריקאים המזדהים עם השחורים, ורואים במאבקם תזכורת לניסיון המר שעברו כמיעוט מדוכא - מהעבדות במצרים ועד לשואה באירופה. לכן לא מפתיע שיהודים הם בין אלה שיצאו למחות על הרצח של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר במיניאפוליס לפני כשבוע, וכמעט כלל התנועות היהודיות בארה"ב, כולל מימין, הוציאו הודעות הזדהות עם המחאה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>

 

"אם אנחנו רוצים לעמוד לצד זכויות האזרח, עלינו להגיב למתקפות על אנשים לא לבנים, כפי שהיינו עומדים לצידו של סטודנט לבן שמתמודד עם אנטישמיות בקמפוס, או לצידו של יהודי חרדי שמוכה ברחובות ברוקלין", כתבו שלושה מנהיגים של הקבוצה היהודית הליברלית החדשה, New York Jewish Agenda, במאמר בעיתון היהודי "פורוורד".

 

קיראו עוד בערוץ היהדות:

 

שתי רבניות ליברליות - רייצ'ל טימונר ושרון קלי ינבאום, ומאט נוסנצ'וק - מי שהיה איש הקשר לקהילה היהודית בממשל אובמה, חתומים על המאמר: "עלינו לראות את הכאב שלהם ולהתחייב לפעול נגד הכוחות שגורמים לכך".

 

ד"ר ויויאן פישר (58), רופאה יהודייה תושבת מיניאפוליס, מיהרה לצאת לאזור המחאות מצוידת בתיק מלא בכל מה שהיה לה בבית. חמש שעות היא צעדה עם המפגינים והציעה סיוע רפואי. "התעוררתי בשבת בבוקר בתחושת ייאוש", היא מספרת. "היה לי ממש קשה לצאת מהמיטה. אף ארגון בשלב הזה של ההפגנות לא הציע התארגנות כי היה יותר מדי לא בטוח.

 

ד
ד"ר ויויאן פישר עם הציוד הרפואי בהפגנה במיניאפוליס(JTA)

 

"אני תמיד פועלת לפי המוסר היהודי והולכת לאן שצריך אותי, בהשראת הרב שלי מילדות, אנדרה אונגר, שצעד עם מנהיגי פעילי זכויות האדם בצעדה הנודעת בסלמה. עשיתי בהפגנה מה שכל אמא יהודייה הייתה עושה: ניקיתי וחבשתי פציעות וחתכים, בעיקר כאלה שנגרמו מזכוכיות שנופצו. לא היו שם רופאים. היה נורא לראות את העיר שלי בוערת".

 

מזדהים למרות הפגיעה

כמעט תשע דקות רכן שוטר על צווארו של פלויד, ומותו הצית גל מחאות שגלש מארה"ב למדינות נוספות בעולם. הקהילה היהודית לא נשארה מאחור: גינויים הגיעו מכל הזרמים, עד למועצה הרבנית של אמריקה (ARC), ארגון הגג של הרבנים האורתודוכסים, שרק לעתים נדירות נדרש לנושאים מעין אלה. "אנו עומדים יחד עם כל אלה הלוחמים בגזענות, בחוסר סובלנות ובשנאה", יצאו שם בהצהרה המגנה את הרצח.

 

 

ואולם המחאות גלשו במספר מקומות למחוזות אנטישמיים, וכשמוסדות יהודיים נמצאים בעצמם תחת מתקפה – מוצאים עצמם יהודים אמריקאים בעמדה רגישה. מצד אחד, הם תומכים בהפגנות – אך בה בעת הופכים קורבן לאלימות שמתלווה אליהן.

 

"אתמול בערב נופצו החלונות והוצתה אש במקום שלנו בקיי סטריט", כתב הבעלים של מסעדת "שוק" באתר האינטרנט של המסעדה הכשרה, המגישה אוכל בסגנון ישראלי בוושינגטון די-סי. "אנחנו אמנם עצובים שזה קרה, אבל ממשיכים לעמוד לצד המפגינים כדי שיוכלו להמשיך ולהשמיע את קולם. בנייתה מחדש של המסעדה שלנו תהיה קלה יחסית לעבודה הקשה שכולנו חייבים לעשות כדי לטפל בחוסר הצדק המבני שבו נגועות הקהילות שלנו. חיי שחורים חשובים".

 

בשבת שבה נחגג גם שבועות ("חג שני" לתושבי חו"ל), הגיעו מפגינים לשכונת פיירפקס היהודית ברובה, שבלוס-אנג'לס, וגרמו נזק גם לבתי כנסת ולעסקים יהודיים. בריצ'מונד, בירת מדינת וירג'יניה, נופצו הזכוכיות בכניסה ל"בית אהבה", בית כנסת רפורמי בן 200 שנה, שהקהילה שלו נוסדה בשנת 1789. בוושינגטון הבירה הוצתה מסעדה כשרה.

 

טענות להשתלטות חיצונית על המחאה

קבוצות יהודיות רבות ניסו למצוא את שביל הזהב באמצעות גינוי ההפקרות ופריקת העול שיוחסו לדמגוגים ומחרחרי מלחמה, תוך תמיכה בהפגנות ההמוניות. לא ברור מי בדיוק אחראי להתקפות על בתי הכנסת. במקרים רבים הזדנבו להפגנות שלוות קבוצות קטנות של גורמים מסיתים שניפצו חלונות, בזזו חנויות והעלו בתים באש.

 

גרפיטי אנטישמי על אחד מבתי הכנסת שחוללו בלוס-אנגלס ()
גרפיטי אנטישמי על אחד מבתי הכנסת שחוללו בלוס-אנגלס

 

בציבור האמריקאי יש המאשימים את תנועת "אנטיפה" (אנטי-פשיסטים), תנועה אנרכיסטית מהשמאל הקיצוני, בניסיון להסלים את אווירת התסיסה הכללית. הנשיא טראמפ אף הודיע על סיווגם כארגון טרור.

 

אחרים מאשימים את ארגוני העליונות הלבנה בהשתלטות חשאית על המחאות, כדי לשפוך דלק על המדורה ולהצית סכסוך גזעי גדול יותר. "קבוצות של קיצונים ומתסיסים חיצוניים מנצלים את המצב כדי לקדם את האג'נדה האלימה והקיצונית שלהם", אמר וויליאם באר, התובע הכללי של ארה"ב.

 

בניגוד לבתי העסק והמוסדות שנהרסו או הוצתו, לוו ההתקפות על בתי כנסת במסרים אנטישמיים ואנטי-ישראליים. זמן קצר לאחר שפרצו המהומות במינאפוליס בשבוע שעבר, צוירו צלבי קרס על ספסל מחוץ לבית הכנסת המקומי, "שיר תקווה". בלוס-אנג'לס חוללו, בין היתר, בתי הכנסת "קהילת יעקב" ו"תפארת צבי".

 

האיזון העדין של היהדות האמריקאית

יחסי אפריקאים-אמריקאים ויהודים בארה"ב ידעו מורכבויות במהלך ההיסטוריה. בימי המאבק לזכויות האזרח בשנות ה-60, היו היהודים בני הברית הלבנים הבולטים ביותר של האפריקאים-אמריקאים. הרב אברהם יהושע השל, מחשובי הרבנים ביהדות הקונסרבטיבית, צעד לצידו של מרטין לותר קינג ג'וניור בשנת 1965, בצעדה המפורסמת באלבמה, מסלמה לברמינגהם. שני פעילי זכויות אזרח צעירים, שנרצחו במיסיסיפי בשנת 1964 לצד עמית שחור, לאחר שסייעו לשחורים להירשם לבחירות - היו יהודים.

 

גרפיטי על חנות גוצ'י בבברלי הילס:
גרפיטי על חנות גוצ'י בבברלי הילס: "יהודים למען צדק"

 

בשנת 2013 נולדה תנועת "חיי שחורים חשובים", לאחר שחבר המושבעים בפלורידה זיכה את רוצחו הלבן של טרייבון מרטין, גבר שחור חף מפשע ולא חמוש. יהודים רבים תמכו אז במאמץ להבליט את האלימות נגד השחורים ואת הגזענות המובנית באמריקה. סקר שנערך בשנת 2017 על ידי מכון המחקר Institute for Social Policy and Understanding, מצא ש-57% מהיהודים תומכים בתנועה – הקבוצה השנייה בגודלה בהשוואה לכל קבוצה דתית אחר, מיד לאחר המוסלמים (שחמישית מהם שחורים).

 

עם זאת, בעוד יהודים מזהים את עצמם כקבוצת מיעוט הנתונה לאפליה, אפריקאים-אמריקאים רבים נוטים לראות בהם אליטה רבת עוצמה שנהנית מייצוג יתר בעסקים, בתקשורת ובממשלה. רבים משייכים את היהודים לאוכלוסייה הלבנה הפריבילגית, ולממסד הלבן שאותו הם מגנים כנגוע בגזענות.

 

"הקהילה היהודית הפכה לאחת הקבוצות הדתיות המצליחות ביותר במדינה מבחינה כלכלית", כתב השבוע במאמר מערכת ב-JTA הכומר השחור מאלבמה, אנתוני איי. ג'ונסון. "אני מבקש מהקהילה היהודית להשתמש בכוחה הפוליטי והכלכלי לעזור לנו לפרק את הגזענות הממוסדת, ולשים קץ לעליונות הלבנה, במיוחד במוסדות אכיפת החוק, בבתי המשפט ובחברה בכלל".  

 

 

מסקר שבוצע על ידי הליגה נגד השמצה עולה כי רק כרבע מהאוכלוסייה האפריקאית-אמריקאית מחזיקה בדעות אנטישמיות, אך שכיחותן בקרב שחורים כמעט כפולה ביחס לשיעור האנטישמיות באוכלוסייה האמריקאית הכללית.

 

לכתובות הגרפיטי המופיעות על בתי כנסת במהומות המתרחשות בימים אלה, יש שורשים הנעוצים בהצטלבויות (intersectionality) – העיקרון לפיו קבוצה מדוכאת אחת לוקחת על עצמה לייצג את כל הקבוצות המדוכאות. וכך, כאשר תנועת "חיי שחורים חשובים" פרסמה בשנת 2016 מצע מדיניות רשמי, היא תמכה במאבק הפלסטיני, כינתה את ישראל "מדינת אפרטהייד" וטענה שישראל מבצעת "רצח עם" בעם הפלשתיני.

 

הדילמה של היהודים שאינם לבנים

עבור יהודים שחורים זה רגע טעון במיוחד. "אם עוד יהודי המייצג את היהודים הלבנים, ינסה לומר לי שהם לא נהנים מפריבילגיות של לבנים (לא שהם לא לבנים, אלא שאין להם פריבילגיות של לבנים) מפני שהם יהודים/ השואה/ יהודים מסולקים מבתי ספר – אני אשתגע", כתבה ג'וליין ראשון, יהודייה ואפריקאית-אמריקאית, במאמר ב-JTA.

 

מתנדבים מנקים את הקירות לאחר הוונדליזם בבית המדרש
מתנדבים מנקים את הקירות לאחר הוונדליזם בבית המדרש "קהילת יעקב"

 

"אני לא צריכה להתעסק עם אנשים שאומרים לי שהסיפור שלי (החלק השחור) לא קיים מפני שהסיפור שלי (החוויה האשכנזית) כן קיים. אבל אני כן מתעסקת בזה", אמרה ראשון, שעובדת ב- TribeHerald Media, ארגון תקשורת המשרת יהודים שאינם לבנים.

 

"אני בטוחה שחלק מהסיבה שאלוהים ברא אותי בעורה של אישה יהודייה מעורבת, צאצאית של ניצולי הקינדר-טרנספורט, של חייל מלחמת העולם השנייה שגורש מהגימנסיה בהמבורג בשל היותו יהודי, ושל שני שחורים דרומיים מווירג'יניה - היא לעזור לנו כעם להתמודד עם שנאת החינם שלנו, ולקחת אחריות על היותנו אור לגויים, באמצעות עזרה לזולת ולא באמצעות יישור השורות והתכחשות לכאבם של אחרים בגלל שהכאב שלנו עדיין טרי".

 

"אומרים לי, זה לא שואה"

"הדלקתי את נרות החג בשבועות עם תחושת כבדות וייאוש", מספרת ג'ינה גרין, יהודייה שחורה הפעילה בקהילה היהודית במיניאפוליס וחברה, בין היתר, במועצת המנהלים של Jews of Color Initiative. "לשמוע את בני השחור, בן ה-16, קורא את מגילת רות ומשחק עם בתי בת החמש, הסב לי רגעים של נחת, אך לא די כדי להקל על מצב הרוח שלי".

 

תמונת השנה של "לייף": הרב אליהו אלן לוין מגיש עזרה לאמיליה בוינטון רובינסון שהוכתה על ידי שוטרים (צילום: AP) (צילום: AP)
תמונת השנה של "לייף": הרב אליהו אלן לוין מגיש עזרה לאמיליה בוינטון רובינסון שהוכתה על ידי שוטרים(צילום: AP)

 

"חשתי הכרת תודה עמוקה כאשר במוצאי החג-שבת הוצפתי בהודעות טקסט מחברים לבנים – יהודים ושאינם – המציעים תמיכה. הימים האחרונים היו מתישים, אבל למען האמת גם חמש השנים האחרונות היו מתישות, וגם 400 השנים האחרונות היו מתישות. כל אדם שחור כבר עייף".

 

ייצ ג'ורדן, הידוע יותר כאמן ההיפ-הופ Y-Lov, מייסד ההוצאה לאור TribeHerald ליהודים שחורים, רואה את הבעיה בעיקר בקהילה היהודית האורתודוכסית. "אומרים לי, זה לא שואה. למה השחורים מתנהגים ככה? ואני צריך להסביר שוב ושוב לאנשים שלעיתים קרובות מדי פשוט לא רוצים להקשיב".

 

ייצ ג'ורדן (באדיבות המצולם)
"ברוטליות משטרתית וגזענות שיטתית זה פשוט לא חלק משיחות שולחן השבת של יהודים רבים". ייצ ג'ורדן(באדיבות המצולם)

 

לדבריו, "אני מרגיש שהקהילה היהודית חווה את אותו שבר אידיאולוגי שמפצל את אמריקה. אתה רואה את זה יותר בקרב יהודים תומכי טראמפ... בעולם האורתודוכסי של תומכי טראמפ אני שומע יותר דיבורים כאלה. אני רואה את זה צומח מחוסר הכרות וחוסר אכפתיות להכיר את האנשים שאינם לבנים. יש רבים שעבורם זו סוגיה לא מוכרת ממש. למשל, חסידים. ברוטליות משטרתית וגזענות שיטתית זה פשוט לא חלק משיחות שולחן השבת שלהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
JTA
ד"ר ויויאן פישר מיהרה לאזור ההפגנות כדי לסייע
JTA
מומלצים